AnonymBruker Skrevet 29. mai 2024 #1 Skrevet 29. mai 2024 Har vært en del fokus i det siste på sosiale utfordringer og dårlig ungdomsmiljø i flere bydeler i Bergen. Vil gjerne ha tips til gode nabolag for familier i Bergen, og hvilke områder og skoler man bør styre unna. Vi vil bo på et sted med gode ungdomsskoler, og lokalmiljø med overvekt av ressurssterke, involverte foreldre. Nærhet til fine naturområder er et stort pluss, men oppvekstvilkår veier tyngst. Anonymkode: 1c98c...8e9
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2024 #2 Skrevet 29. mai 2024 Det er veldig avhengig av hva man selv ønsker, hva preferanser man har etc. Hver eneste bydel i Bergen har fordeler og ulemper - så det handler mye om hva man selv foretrekker. Jeg ville undersøkt de ulike bydelene og resonert meg frem til bydel først.. Deretter de ulike nabolagene innad i bydelene. Enkelte av bydelene er store, så selv om det kan være områder der som er problematiske, betyr ikke det at hele bydelen har samme problemer. Fine naturområder etc finner man i alle av Bergens bydeler. Anonymkode: 649e9...28e 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2024 #3 Skrevet 30. mai 2024 Hold dere unna Åsane og Fana! Anonymkode: d2dee...628
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2024 #4 Skrevet 30. mai 2024 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Hold dere unna Åsane og Fana! Anonymkode: d2dee...628 Begge bydeler er jo veldig store i utstrekning og voldsomt varierte. Fana alene er jo en ganske stor norsk by. Hausdalen/Bontveit osv er jo et godt stykke unna Paradis/Hop. Lysefjorden og Krokeide er ikke Lagunen. Anonymkode: 06261...8ca 1 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2024 #5 Skrevet 30. mai 2024 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Hold dere unna Åsane og Fana! Anonymkode: d2dee...628 Ikke Loddefjord? Anonymkode: f35af...1dd
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2024 #6 Skrevet 30. mai 2024 AnonymBruker skrev (På 29.5.2024 den 10.01): Har vært en del fokus i det siste på sosiale utfordringer og dårlig ungdomsmiljø i flere bydeler i Bergen. Vil gjerne ha tips til gode nabolag for familier i Bergen, og hvilke områder og skoler man bør styre unna. Vi vil bo på et sted med gode ungdomsskoler, og lokalmiljø med overvekt av ressurssterke, involverte foreldre. Nærhet til fine naturområder er et stort pluss, men oppvekstvilkår veier tyngst. Anonymkode: 1c98c...8e9 Vi bor på i Paradis/Storetveit-området med tenåringer, og merker i alle fall ingenting til de utfordringene som har vært i media i det siste. Våre barns venners foreldre er ressurssterke og påkoblede, og vi samarbeider godt med dem. Det er kort vei til bybane/buss og sentrum, og til naturen. Det er imidlertid litt snobbete her… Anonymkode: 01974...c09 2
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2024 #7 Skrevet 30. mai 2024 Vi trives veldig godt i området rundt Haukeland Skole. Bynært og med turmuligheter opp Ulriken, Fløyen og innover langs Svartediket. Hyggelig nabolag med fine hus, rolig i forhold til trafikk og mange barnefamilier. Anonymkode: 3f79e...f8b 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2024 #8 Skrevet 30. mai 2024 Hva ungene havner oppi handler faktisk også mye om hvilke foreldre de har. Er dere involvert, følger opp, setter grenser, er synlig og "på" så går det mye bedre med ungdommene, enn om du slipper de ut med overvåkning på snapmap og mors visa. Hvor du skal bosette deg i Bergen handler i første rekke om hvor dere foreldre jobber, for det må være mulig å komme seg til og fra jobb uten timesvis i kø hver vei (og mindre tid til å følge opp). All bydeler har pluss og minus, du kan jo begynne med å sjekke levekårsindeksen, den sier noe om hvor det bor ressurssterke folk. Personlig ville jeg holdt meg i området fra Fløibanen og sørover langt fjellet; Starefossen, Kalfaret, Kronstad, Landås, Nattlandsfjellet, Paradis, Nesttun. Anonymkode: 938f0...1aa 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2024 #9 Skrevet 30. mai 2024 Bønes. Nært natur og nært byen. Fredelig område. Velg rett beliggenhet med tanke på skolekrets, siden det bare er deler av Bønes som sokner til Storetveit ungdomsskole. Resten havner i Fyllingsdalen. Anonymkode: 6edae...1d3 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2024 #10 Skrevet 30. mai 2024 Grums er det over alt. Jeg ville dog holdt meg unna Loddefjord, fyllingsdalen og åsane. Fana er ikke så ille. Områdene rå, nesttun, skjold er noe trøblete, dog ressursterke foreldre. Fanahammeren, fanafjellet, hjellestad, milde, søreide, sandsli osv er bra. Man må, som forelder, imidlertid være obs uansett hvor man bor. Anonymkode: 4ba31...023
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2024 #11 Skrevet 30. mai 2024 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Grums er det over alt. Jeg ville dog holdt meg unna Loddefjord, fyllingsdalen og åsane. Fana er ikke så ille. Områdene rå, nesttun, skjold er noe trøblete, dog ressursterke foreldre. Fanahammeren, fanafjellet, hjellestad, milde, søreide, sandsli osv er bra. Man må, som forelder, imidlertid være obs uansett hvor man bor. Anonymkode: 4ba31...023 Det er jo nevnt at de som skaper trøbbel ikke nødvendigvis er fra rå, nesttun og skjold, men at bybanen gjør det enkelt med samlingspunkt akkurat der. Anonymkode: f35af...1dd
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2024 #14 Skrevet 1. juni 2024 Ville anbefalt søre deler av Askøy. Et kvarter med bil til sentrum, gjennomsiktig miljø, stort sett eneboliger og dermed ikke så mye relativ fattigdom. Mange ressurssterke foreldre og fremdeles litt "bygdementalitet". Mange kjenner hverandre og dermed blir det lett litt sånn "nabokjerringa som bryr seg"-miljø. Nært sjøen og du kan få bolig til en billigere penge enn andre steder. Anonymkode: 63a38...dfc
An0nymm Skrevet 24. august 2024 #15 Skrevet 24. august 2024 (endret) Hva med Solheim Sør (på en av toppene ved Løvstakken)? Sentrumsnært og fin utsikt. Mye for pengene. Blir trolig pressområde i fremtiden, som er positivt for verdistigning. Endret 8. september 2024 av An0nymm
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå