AnonymBruker Skrevet 29. mai 2024 #1 Skrevet 29. mai 2024 Fastlegen er i min gamle hjemkommune, 40 minutter herfra. Er ganske syk og har veldig lite lyst å kjøre helt dit. Hadde ikke fått time hos fastlegen uansett. Kan jeg ringe legesenteret i kommunen jeg bor i nå og få komme på legevakta der isteden? Anonymkode: 93f63...ae9
Seff Skrevet 29. mai 2024 #2 Skrevet 29. mai 2024 Du kan jo prøve, men du får mest sannsynlig nei. Alternativ er legevakt eller bare svelge kamelen og kjøre 40 minutter til fastlegen din. 4
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2024 #3 Skrevet 29. mai 2024 Hvis ikke du vil bruke fastlegen er det legevakten som er alternativet, ingen andre har plikt til å ta deg inn. Evt må du gå privat. Men 40 minutter i bil for å se en lege som kjenner deg og der du faktisk får time, er mye mindre krevende enn timesvis på venterommet på legevakten. Anonymkode: 66fd6...a1c 7 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2024 #4 Skrevet 29. mai 2024 Hvordan syk er du da, hvorfor må du til legen så akutt? Om legevakten ikke anser det som veldig alvorlig kan ventetiden der bli mye lenger enn 40 minutters kjøretur til fastlegen. Men det er jo litt sent nå å få time hos fastlegen i dag uannsett men om du feks trenger time fordi du ikke har rett på egenmelding og må ha sykemelding så kan du ringe i dag og så registrerer de det som første kontakt og kan sette sykemelding fra i dag når du får time hvis legen ser du trenger sykemelding. Kan jo hende det er en Dr.Dropin eller liknende i nærheten som kan være et bedre valg enn legevakt, er ikke så mye dyrere og så slipper du ventetiden Du kan jo alltids ringe legevakten og høre om du vil bli prioritert eller ikke og hva ventetiden er. Anonymkode: 7808a...e06
Snublefot62 Skrevet 29. mai 2024 #5 Skrevet 29. mai 2024 Du tar kontakt med nærmeste legekontor og snakker med de og oppgir situasjonen og hvorfor du ikke kan besøke fastlegen din. Men de har ikke plikt til å ta i mot deg, men min erfaring er at de gjør det uansett så lenge de har kapasitet. Legevakten er pliktet til å ta i mot deg i den kommunen du oppholder deg når du blir syk nok til å måtte benytte legevakten. Dvs at du får ikke nødvendigvis hjelp hos legevakten der du er fordi du har hodepine. Men knekker du foten er det åpenbart at du ikke blir sendt hjem til fastlegen/legevakten først og så behandlet der. Du får da behandling i den kommunen du er. Et siste alternativ er privat lege.
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2024 #6 Skrevet 29. mai 2024 Anbefaler forresten å bytte fastlege til der man bor med mindre du har tenkt å flytte tilbake til den andre kommunen iløpet av et par år. Veldig upraktisk å ha fastlege et sted man ikke bor! Anonymkode: 7808a...e06
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2024 #7 Skrevet 29. mai 2024 Ta legetimen med fastlegen digitalt. Anonymkode: 4e543...488 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2024 #8 Skrevet 29. mai 2024 Takk for svar Vil helst unngå legevakta, ja. Har en baby på en måned og er kjempedårlig av brystbetennelse som bare har blitt verre til tross for at jeg har gjort de anbefalte tiltakene i over et døgn, så står det på nett at da bør man kontakte lege for å evt. få antibiotika. Har nesten ikke sovet i natt pga smertene og feberen (og babyen) til tross for smertestillende, så jeg føler meg ikke i stand til å kjøre så langt selv, og spesielt ikke med baby. Da må samboeren min ta seg fri fra jobb for å kjøre meg, så jeg har drøyet litt å kontakte legen. Anonymkode: 93f63...ae9 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2024 #9 Skrevet 29. mai 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Anbefaler forresten å bytte fastlege til der man bor med mindre du har tenkt å flytte tilbake til den andre kommunen iløpet av et par år. Veldig upraktisk å ha fastlege et sted man ikke bor! Anonymkode: 7808a...e06 Ja, er bare så utrolig fornøyd med fastlegen min, og her jeg bor er det ingen ledige. Anonymkode: 93f63...ae9
Snublefot62 Skrevet 29. mai 2024 #10 Skrevet 29. mai 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ja, er bare så utrolig fornøyd med fastlegen min, og her jeg bor er det ingen ledige. Anonymkode: 93f63...ae9 Jeg forstår behovet for å beholde en fastlege du er fornøyd med. Samtidig kan du ikke lene deg på den fastlegen til evig tid. Dette høres ut som en fastlegesak og du burde derfor ta det den veien. Samtidig vet jo ikke kommunen du bor i hva det reelle behovet for nye fastleger er når folk gjør som du og beholder sin gamle av frykt for å få en ny som ikke er like god. Husk og at du beholder fastlegen du har mens du står på venteliste til ny. 2
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2024 #11 Skrevet 29. mai 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Takk for svar Vil helst unngå legevakta, ja. Har en baby på en måned og er kjempedårlig av brystbetennelse som bare har blitt verre til tross for at jeg har gjort de anbefalte tiltakene i over et døgn, så står det på nett at da bør man kontakte lege for å evt. få antibiotika. Har nesten ikke sovet i natt pga smertene og feberen (og babyen) til tross for smertestillende, så jeg føler meg ikke i stand til å kjøre så langt selv, og spesielt ikke med baby. Da må samboeren min ta seg fri fra jobb for å kjøre meg, så jeg har drøyet litt å kontakte legen. Anonymkode: 93f63...ae9 Da kontakter du legevakt der du bor Anonymkode: de5f4...dc1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2024 #12 Skrevet 29. mai 2024 Du må nok bruke din eget legekontor. Eller legevakta. Andre legekontorer vil mest sannsynlig ikke ta deg i mot fordi du ikke er pasient der. Og da vil de ikke ta ansvaret om noe skulle skje. Det som jeg fikk beskjed om en gang da jeg kontaktet et annet legekontor Anonymkode: 81c17...121 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2024 #13 Skrevet 29. mai 2024 Legevakt eller din fastlege - uavhengig av hvor det er. Annet legekontor vil ikke ta deg inn. Alternativt er så klart legevakt. Anonymkode: e04d0...954 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2024 #14 Skrevet 29. mai 2024 Snublefot62 skrev (30 minutter siden): Jeg forstår behovet for å beholde en fastlege du er fornøyd med. Samtidig kan du ikke lene deg på den fastlegen til evig tid. Dette høres ut som en fastlegesak og du burde derfor ta det den veien. Samtidig vet jo ikke kommunen du bor i hva det reelle behovet for nye fastleger er når folk gjør som du og beholder sin gamle av frykt for å få en ny som ikke er like god. Husk og at du beholder fastlegen du har mens du står på venteliste til ny. Det er sant, men jeg har hatt dårlige fastleger og stått lenge på liste uten fast lege før jeg fikk hun jeg har nå. Hun har over 200 stykk på ventelista, så det er ikke bare å bytte tilbake heller. Ekstra hardt å skulle skifte når jeg endelig har en lege jeg har god kjemi med, som jeg stoler på og som jeg vet alltid tar meg seriøst. Anonymkode: 93f63...ae9
Snublefot62 Skrevet 29. mai 2024 #15 Skrevet 29. mai 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Det er sant, men jeg har hatt dårlige fastleger og stått lenge på liste uten fast lege før jeg fikk hun jeg har nå. Hun har over 200 stykk på ventelista, så det er ikke bare å bytte tilbake heller. Ekstra hardt å skulle skifte når jeg endelig har en lege jeg har god kjemi med, som jeg stoler på og som jeg vet alltid tar meg seriøst. Anonymkode: 93f63...ae9 Joda. Jeg forstår det. jeg har og møtt på min andel av dårlige fastleger. Men samtidig blir det da utfordringer som du opplever nå. Det er og en konsekvens av å ikke ha fastlege der du bor.
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2024 #16 Skrevet 29. mai 2024 Snublefot62 skrev (4 minutter siden): Joda. Jeg forstår det. jeg har og møtt på min andel av dårlige fastleger. Men samtidig blir det da utfordringer som du opplever nå. Det er og en konsekvens av å ikke ha fastlege der du bor. Ja, dessverre. Heldigvis oppstår disse situasjonene sjelden, så det får jeg tåle. Anonymkode: 93f63...ae9
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2024 #17 Skrevet 29. mai 2024 Jeg vil anbefale legevakt etter at samboeren kommer hjem og kan ta babyen (helst ikke dra med babyen til legevakta pga smittefarer), eller videokonsultasjon med fastlegen. Samboeren kunne godt ha tatt seg litt fri for dette, er min mening, for det er tross alt snakk om moren til hans barn og "matfatet" til en liten sårbar baby. Brystbetennelse er absolutt noe som må tas alvorlig. Du kunne eventuelt også kontaktet jordmor/helsestasjonen for støtte og hjelp mer lokalt. Skjønner godt problematikken med at fastlegen er 40 minutter unna, men av og til er det til det beste. Min fastlege er 2 timer unna, for legen som er i kommunen her er helt ubrukelig, og i neste kommune er det stor gjennomtrekk av leger. Anonymkode: bc887...e2f
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2024 #18 Skrevet 29. mai 2024 Eyr eller dr dropin digitalt? Ti minutter ventetid. Anonymkode: 32117...dde
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2024 #19 Skrevet 29. mai 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Eyr eller dr dropin digitalt? Ti minutter ventetid. Anonymkode: 32117...dde Det tenkte jeg ikke på 😅 Har det jo attpåtil gratis gjennom forsikringen... men nå har jeg fått time ved legesenteret jeg tilhører og samboeren min tar seg fri for å kjøre, så det ordner seg uansett 😊 Anonymkode: 93f63...ae9 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2024 #20 Skrevet 29. mai 2024 3 hours ago, AnonymBruker said: Takk for svar Vil helst unngå legevakta, ja. Har en baby på en måned og er kjempedårlig av brystbetennelse som bare har blitt verre til tross for at jeg har gjort de anbefalte tiltakene i over et døgn, så står det på nett at da bør man kontakte lege for å evt. få antibiotika. Har nesten ikke sovet i natt pga smertene og feberen (og babyen) til tross for smertestillende, så jeg føler meg ikke i stand til å kjøre så langt selv, og spesielt ikke med baby. Da må samboeren min ta seg fri fra jobb for å kjøre meg, så jeg har drøyet litt å kontakte legen. Anonymkode: 93f63...ae9 I denne situasjonen ville jeg spurt fastlegen om en telefonkonsultasjon, eller så ville jeg dratt privat for å få time på dagen og slippe å sitte på legevakt eller kjøre langt med baby. God bedring ❤️ Anonymkode: 7808a...e06
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå