Gå til innhold

Har datet en amerikaner en stund, hvordan utvikle forholdet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har datet en amerikaner i 2 mnd nå, en jeg liker kjempegodt. Han spurte meg allerede på 4. Date om vi skulle være eksklusive. Vi har kontakt mange ganger hver dag, og møtes ca 2-3 ganger hver uke (begge har barn, så det er ofte korte lunsjdater og slikt). Jeg skal nå begynne å invitere ham hjem etter at barnet har lagt seg. 

Jeg vet han har fortalt venner om meg, og han skal forhåpentlig treffe noen av mine venner snart. Vi ska på ferie i sommer, og kanskje møte en av hans venner (han har litt lite nettverk her). Føler meg trygg med han. Jeg tenker det vil være naturlig å ta neste steg til å bli kjærester i løpet av en måned, MEN jeg lurer på hvordan dette er ift amerikansk dating kultur? Er det vanlig å spørre om man skal bli kjærester, eller er det å være eksklusive nesten det samme? Hvordan kan man ta opp en sånn samtale? 

Anonymkode: 3b0a3...a60

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har datet en amerikaner i 2 mnd nå, en jeg liker kjempegodt. Han spurte meg allerede på 4. Date om vi skulle være eksklusive. Vi har kontakt mange ganger hver dag, og møtes ca 2-3 ganger hver uke (begge har barn, så det er ofte korte lunsjdater og slikt). Jeg skal nå begynne å invitere ham hjem etter at barnet har lagt seg. 

Jeg vet han har fortalt venner om meg, og han skal forhåpentlig treffe noen av mine venner snart. Vi ska på ferie i sommer, og kanskje møte en av hans venner (han har litt lite nettverk her). Føler meg trygg med han. Jeg tenker det vil være naturlig å ta neste steg til å bli kjærester i løpet av en måned, MEN jeg lurer på hvordan dette er ift amerikansk dating kultur? Er det vanlig å spørre om man skal bli kjærester, eller er det å være eksklusive nesten det samme? Hvordan kan man ta opp en sånn samtale? 

Tenker at eksklusive betyr at da fokuserer man bare på hverandre, og dater ikke andre, for å se om det kan utvikle seg til et kjæresteforhold. Er på en måte å se om hvordan dere passer sammen ellers i ulike settinger. 

Noen mennesker har så god kjemi at de klarer å definere dette tidlig, mens andre trenger mer tid. Er jo et positivt tegn at han tar initiativ til å avklare og være tydelig. Han gir jo tydelig uttrykk for at han liker deg veldig godt.

Er jo bare å spørre hvis du lurer...En mann som er veldig interessert i deg, lar seg ikke skremme så lett tror jeg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skønner meg ikke på denne nye norske dating kulturen jeg da. 

Normalt tidligere  gikk man ut å datet. Man var da exklusive forsåvidt med en gang. Til respet for ny partner og vise at du er seriøst interessert i mer enn ons. Så holder man ikke på med flere fra dag en denne reisen begynner. 

Man var ikke nødvendigvis kjærester med en gang. Men litt glidende overgang men helst innen en uke eller to. Så var man kjærester. Venner og famile dro man ikke inn i et forhold før man sa man var kjærester. 

Der det av div grunner var litt frem og tilbake og ting tok litt tid pga komplikasjoner da var man i forhold.  Om forholdet/kjærester varte i to uker eller to år etc så var man ekskulsive. 

Så jeg skjønner ikke at det skal være så vanskelig å kalle seg kjærester, når man gjør alt kjæreste greier og skal blande inn famile og venner. Da er man jo liksom kjærester. 

I dag høres det jo nesten ut som man har forlovet seg for å stå frem som kjærester. 

Anonymkode: 18a32...e48

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hvis dere begge har vært tydelige på at dere ønsker dere et varig forhold, og dere er eksklusive, hvorfor har du så behov for å definere at dere er kjærester? Så lenge dere begge har barn så bør dere vente lenge med å involvere barna, fram til dere er sikre på at dette kan bli varig (som er mye lengre enn etter 3 mnd). Jeg tenker at man venter med å bli kjærester offisielt til man er klar til å involvere hele familien. Dere oppfører dere jo som kjærester allerede, så hvorfor er det så viktig?

Anonymkode: f6c13...b0a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis dere begge har vært tydelige på at dere ønsker dere et varig forhold, og dere er eksklusive, hvorfor har du så behov for å definere at dere er kjærester? Så lenge dere begge har barn så bør dere vente lenge med å involvere barna, fram til dere er sikre på at dette kan bli varig (som er mye lengre enn etter 3 mnd). Jeg tenker at man venter med å bli kjærester offisielt til man er klar til å involvere hele familien. Dere oppfører dere jo som kjærester allerede, så hvorfor er det så viktig?

Fordi jeg kjenner meg tryggere med kjæreste statusen. Da kan jeg fortelle familien at jeg har ny kjæreste, men jeg vil selvsagt vente med å introdusere barna i 6-12 mnd som er anbefalt. Da tenker jeg 6-12 mnd etter man har definert seg som kjærester.

Det er først når vi blir kjærester at jeg tror jeg klarer å slappe helt av. Jeg føler meg trygg og avslappa nå, men det er noe spesielt med å ha den "statusen". Tenker 3 mnd med eksklusiv dating er nok tid for å avklare den statusen. 

Er dere ikke enig? 

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg skønner meg ikke på denne nye norske dating kulturen jeg da. 

Normalt tidligere  gikk man ut å datet. Man var da exklusive forsåvidt med en gang. Til respet for ny partner og vise at du er seriøst interessert i mer enn ons. Så holder man ikke på med flere fra dag en denne reisen begynner. 

Man var ikke nødvendigvis kjærester med en gang. Men litt glidende overgang men helst innen en uke eller to. Så var man kjærester. Venner og famile dro man ikke inn i et forhold før man sa man var kjærester. 

Der det av div grunner var litt frem og tilbake og ting tok litt tid pga komplikasjoner da var man i forhold.  Om forholdet/kjærester varte i to uker eller to år etc så var man ekskulsive. 

Så jeg skjønner ikke at det skal være så vanskelig å kalle seg kjærester, når man gjør alt kjæreste greier og skal blande inn famile og venner. Da er man jo liksom kjærester. 

I dag høres det jo nesten ut som man har forlovet seg for å stå frem som kjærester. 

Anonymkode: 18a32...e48

Tenkte på det samme da jeg leste hovedinnlegg og er enig med deg. Denne problematikken dukker opp veldig ofte og jeg forstår det ikke.

Anonymkode: 197b0...823

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sa bare til mannen at nå anser jeg deg som kjæresten min. Det kom ingen protester. 

Anonymkode: 9811f...2de

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke om det er noe galt med den norske datingkulturen. Men jeg dater en utenlandsk dame fra Øst-Europa. Hun er ikke min første utenlandske heller. Etter 3 dater på en uke ble vi enige om å være eksklusive, å være et par og slette dating-apper. Siden dette har vi hatt det helt topp. 

Jeg synes det er deilig stressfritt med dater som er så tydelige og klare, ærlige på hva de føler og intensjonen med datingen. 

Jeg kjenner ikke den amerikanske kulturen så godt men tipper de også foretrekker tydelighet. Å vente så forbannet lenge ned å være ærlige med hva man vil, mener jeg bare skaper unødvendig usikkerhet og ødelegger forholdet.

Å være vage i alt av handling men sende snap/sms hver dag er ikke å bygge et forhold. Det er å være feig og foretrekke et fantasiforhold over virkelighet. 

TS. Ta "the talk". Sørge for at forholdet tar steg videre uten unødvendig spille av tid. Lykke til 😍

Anonymkode: 036e4...cc6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Fordi jeg kjenner meg tryggere med kjæreste statusen. Da kan jeg fortelle familien at jeg har ny kjæreste, men jeg vil selvsagt vente med å introdusere barna i 6-12 mnd som er anbefalt. Da tenker jeg 6-12 mnd etter man har definert seg som kjærester.

Det er først når vi blir kjærester at jeg tror jeg klarer å slappe helt av. Jeg føler meg trygg og avslappa nå, men det er noe spesielt med å ha den "statusen". Tenker 3 mnd med eksklusiv dating er nok tid for å avklare den statusen. 

Er dere ikke enig? 

Ts

Skjønner tanken din der. Men min erfaring er at i tidlig fase betyr det ingen ting. Jeg har datet flere menn som har kalt meg for kjæreste tidlig, men ved første uenighet/tegn til ulikhet så fordufter de likevel. Det er hva de gjør og viser som er viktig, ikke hva man sier eller hva man kaller forholdet. Utover å avklare at man i utgangspunktet ønsker det samme ut av forholdet selvfølgelig.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg skjønner meg ikke på denne nye norske dating kulturen jeg da. 

Ikke jeg heller. Hvorfor er man ikke som kjærester å betegne når man møtes tre ganger i uka, snakkes daglig, ikke treffer andre og inviterer hjem?

Anonymkode: 566a3...cd3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Forstår ikke hvorfor det er viktig med hva som er vanlig innen amerikansk datingkultur...

Anonymkode: 49fd7...480

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Forstår ikke hvorfor det er viktig med hva som er vanlig innen amerikansk datingkultur...

Anonymkode: 49fd7...480

Fordi daten er amerikansk, kanskje? Det handler om å forstå hva han er vant til. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Skjønner tanken din der. Men min erfaring er at i tidlig fase betyr det ingen ting. Jeg har datet flere menn som har kalt meg for kjæreste tidlig, men ved første uenighet/tegn til ulikhet så fordufter de likevel. Det er hva de gjør og viser som er viktig, ikke hva man sier eller hva man kaller forholdet. Utover å avklare at man i utgangspunktet ønsker det samme ut av forholdet selvfølgelig.

Kjipe erfaringer det der. Men nettopp på grunn av det du forteller mener jeg det er enda større grunn til å være skeptisk til de som ikke en gang vil sette ord på det. Hvordan skal man da forvente at de kommer til å sette handling til? 

Skrevet

Er man ikke kjærester når man er eksklusive? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er dere ikke enig? 

Ts

Enig. Forstår ikke at folk skal date i det uendelige og være "eksklusive". Det å ikke pule andre er ingen alvorlig forpliktelse. 

Anonymkode: 0fd95...1ca

AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (1 minutt siden):

Er man ikke kjærester når man er eksklusive? 

Nei. Man kan være eksklusive med en FF også, for eksempel av hensyn til sykdommer mv.

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei. Man kan være eksklusive med en FF også, for eksempel av hensyn til sykdommer mv.

..og hva er egentlig forskjellen på "kjæreste" og en "ff man er eksklusiv med" ??  Vær gjerne konkret med eksempler. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

..og hva er egentlig forskjellen på "kjæreste" og en "ff man er eksklusiv med" ??  Vær gjerne konkret med eksempler. 

En FF er en FF. Altså, man har ingen planer om å utvikle forholdet til å ha varig relasjon, felles husholdning, kanskje bli samboer/gift i fremtiden, få barn og så videre. En FF er en venn man puler på, mens man er singel og fri. Kun sex og vennskap, ingen forpliktelser. Her har du dine eksempler. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Men i dette tilfellet omgås man som kjærester og er eksklusive. I min bok trenger man da ingen manifestering av at man er kjærester. For de er det de facto.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (3 minutter siden):

Men i dette tilfellet omgås man som kjærester og er eksklusive. I min bok trenger man da ingen manifestering av at man er kjærester. For de er det de facto.

Hvis en mann tydelig nekter å definere forholdet som kjæresteforhold, så er de ikke kjærester. Det er flere kvinner i Norge som er i et forhold enn det er menn. Altså, det er de samme kvinnene og mennene, bare kvinnen tror at hun har kjæreste, mens mannen bare dater/har en FF.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...