Gjest Luksusbia Skrevet 30. mai 2024 #41 Skrevet 30. mai 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det ligger en grunnleggende angst bak dette behovet for å ha et trygt hjem. Vi nordmenn er forsiktige og redde, verden er farlig rundt oss, huset er vår festning mot alle trusler utenfra. Utenfor huset kan vi bli smittet og syke (corona beviste for oss hvor ille vår angst for smitte er), vi kan bli ranet på gata (frykten er reell, da samfunnet fylles opp med kjeltringer fra andre kulturer), og vi plyndres om vi gjør noe ute (fordi prisene er skyhøye uansett hva vi gjør, buss/taxi, cafe og restaurant). Hjemme kan vi være trygge, og kose oss med netthandel og nettbanken, og føle oss trygge og rike. Derfor investerer vi mye i hjemmet vårt, og derfor ønsker politikerne nå å skattlegge hjemmet vårt stadig mer med arealskatt, eiendomsskatt, formueskatt osv, fordi der ligger pengene våre. Anonymkode: cd6a6...b73 Du skriver som min mor tenker. Bortsett fra at du er en annen og formulerer deg mer presist
Forvirret23 Skrevet 30. mai 2024 #42 Skrevet 30. mai 2024 Vi bruker 40% av inntekten vår nå på bolig. Det er mye penger, men det er hjemmet mitt. Her jeg har valgt å oppdra mine barn, gi de et barndomshjem, gi de glede, trygghet, gode vennskap, rolig og trygt. Jeg får hage jeg kan boltre meg i, jeg får pusse opp akkurat når og hva jeg vil, jeg kan ha dyr uten å spørre om lov. Jeg er fri! Jeg er ikke opptatt av å bruke enormt mye på reise jeg liker meg best hjemme. Opplevelser får vi masse av Om det er fasade så får det være fasade 5 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2024 #43 Skrevet 30. mai 2024 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Investering. Man kjøper på en attraktiv adresse og selger seg ut når man blir eldre. Men det er jo forskjellig hvordan folk tenker og prioriterer, hvorfor bry deg om hva andre velger? Deres problem vel, om de blir nødt til å selge? Anonymkode: b7277...fb0 Det handler jo bare om at vi er forskjellige og ikke skjønner greia. Jeg er ikke TS men å prøve å skjønne hvorfor folk er så anderledes enn meg er ikke det samme som at jeg har fasit for alle. De har fasit for seg og jeg for meg. Likevel er å studere andre sitt levevis , morsomt. Anonymkode: 864a1...211 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2024 #44 Skrevet 30. mai 2024 Vi har prioritert bolig i et trygt og godt boområde i vår lille by. Har eid i 18 år og hatt verdistigning på cirka 3-gangen. Har avdragsfrihet og har derfor kunnet hjelpe begge barna inn i egne boliger. Vi føler ikke at vi blir "fattige" på grunn av våre valg når det gjelder eiendom - heller det motsatte. Men takk for omtanken! Anonymkode: 3b35b...0f3 3
Knirke Skrevet 30. mai 2024 #45 Skrevet 30. mai 2024 2 hours ago, Forvirret23 said: Vi bruker 40% av inntekten vår nå på bolig. Det er mye penger, men det er hjemmet mitt. Her jeg har valgt å oppdra mine barn, gi de et barndomshjem, gi de glede, trygghet, gode vennskap, rolig og trygt. Jeg får hage jeg kan boltre meg i, jeg får pusse opp akkurat når og hva jeg vil, jeg kan ha dyr uten å spørre om lov. Jeg er fri! Jeg er ikke opptatt av å bruke enormt mye på reise jeg liker meg best hjemme. Opplevelser får vi masse av Om det er fasade så får det være fasade Jeg har akkurat det samme, bare i leid bolig, og jeg er også fri. Å bruke 40% av inntekten på bolig høres ut som alt annet enn frihet i mine ører, men folk er forskjellige…🤷♀️
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2024 #46 Skrevet 30. mai 2024 22 hours ago, Knirke said: Jeg skjønner det heller ikke… Jeg har blitt fortalt gjentatte ganger her på KG at jeg er dum som velger å leie fremfor å eie. Jeg har tatt ny utdannelse, jobbet meg opp og aldri nektet meg selv noen ting. Hadde jeg hatt boliggjeld ville jeg ikke kunne shoppet, hatt hobbyer, spist på restaurant eller reist noen steder. Jeg bruker under 10% av netto lønn på bolig, og har spart opp egenkapital for å kjøpe bolig når sjansen byr seg, uten stress og mas. Kommer overhodet ikke til å makse lånet. Om du har spart om egenkapitalen så er vel sjansen din for å kjøpe bolig nå? Anonymkode: 227d0...ef7
Knirke Skrevet 30. mai 2024 #47 Skrevet 30. mai 2024 1 minutt siden, AnonymBruker said: Om du har spart om egenkapitalen så er vel sjansen din for å kjøpe bolig nå? Anonymkode: 227d0...ef7 Ja, men jeg må jo finne et hus jeg har lyst å bo i først.
Maleficenta Skrevet 30. mai 2024 #48 Skrevet 30. mai 2024 AnonymBruker skrev (På 29.5.2024 den 9.03): Skjønner meg ikke på de som i dag er fattige, fordi enorme summer går til lån på boligen de har. Det kan være fordi de vil bo på et fint område, som f.eks Oslo Vest eller Jar, eller har en dyr enebolig som de egentlig ikke har råd til. Hva er det med bolig og nordmenn egentlig? Hørt om flere hvor så mye som 70% av lønnen går til bolig. Er fasade så viktig for enkelte? Snakk om å bo seg i hjel... Anonymkode: b87f0...017 Fins det billige boliger da...
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2024 #49 Skrevet 30. mai 2024 Knirke skrev (5 minutter siden): Jeg har akkurat det samme, bare i leid bolig, og jeg er også fri. Å bruke 40% av inntekten på bolig høres ut som alt annet enn frihet i mine ører, men folk er forskjellige…🤷♀️ En stor forskjell er at ved å eie kan man bo så lenge man vil, mens som leietaker er det mer usikkert. Plutselig skal huseier selge eller bruke enheten selv, og da må man ut. Anonymkode: 3b35b...0f3 6 1
Knirke Skrevet 30. mai 2024 #50 Skrevet 30. mai 2024 Just now, AnonymBruker said: En stor forskjell er at ved å eie kan man bo så lenge man vil, mens som leietaker er det mer usikkert. Plutselig skal huseier selge eller bruke enheten selv, og da må man ut. Anonymkode: 3b35b...0f3 Akkurat som ditt hus plutselig kan brenne ned. 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2024 #51 Skrevet 30. mai 2024 Luksusbia skrev (2 timer siden): Du skriver som min mor tenker. Bortsett fra at du er en annen og formulerer deg mer presist 😊vi som har levd noen år ser verden annerledes enn dere yngre. Dere unge aksepterer at slik er det. Dere er mer fleksible, kanskje fordi dere ikke har like mye å sammenligne med? Anonymkode: cd6a6...b73
Gjest Luksusbia Skrevet 30. mai 2024 #52 Skrevet 30. mai 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): 😊vi som har levd noen år ser verden annerledes enn dere yngre. Dere unge aksepterer at slik er det. Dere er mer fleksible, kanskje fordi dere ikke har like mye å sammenligne med? Anonymkode: cd6a6...b73 Tror du er inne på det sentrale. Mamma fyller snart 66 og jeg er 37
Hololo Skrevet 30. mai 2024 #53 Skrevet 30. mai 2024 3 minutter siden, Knirke said: Akkurat som ditt hus plutselig kan brenne ned. og hva er sjansen for det kontra at en utleier vil bruke selv/selge? Jeg føler meg 10 ganger friere etter at jeg kjøpte i stedenfor leie, i tilegg så vil jo bolig lånet gå nedover, så det blir mer romsligere ettervært enn om jeg hadde leid. 9
bvp Skrevet 30. mai 2024 #54 Skrevet 30. mai 2024 Knirke skrev (5 minutter siden): Akkurat som ditt hus plutselig kan brenne ned. Ærlig talt, dette er så dumt at det henger ikke på greip, det er sånne argumenter man hører fra en 4-åring, en leiebolig kan også brenne ned og alle fornuftige mennesker har forsikring. 14 2
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2024 #55 Skrevet 30. mai 2024 Hololo skrev (1 minutt siden): og hva er sjansen for det kontra at en utleier vil bruke selv/selge? Jeg føler meg 10 ganger friere etter at jeg kjøpte i stedenfor leie, i tilegg så vil jo bolig lånet gå nedover, så det blir mer romsligere ettervært enn om jeg hadde leid. Enig, det siste her virker det som mange av de som insisterer på at leiemarkedet er best, rett og slett glemmer å ta med i betraktningen! Vi er også blant dem som har valgt å «bo oss i hjel» (bruker rundt 60 % av inntekten på boliglån) - som vil si at vi eier en stor enebolig i et dyrt område i Oslo. Det er noen år akkurat nå som blir litt ekstra trange økonomisk (men ikke verre enn at vi f.eks kjøpte helt ny bil i fjor, er på hotellferier i inn- og utland 2-3 ganger pr år, og unner oss take away minst en gang i måneden 😅). Men vi lever helt fint med å ha det litt stramt akkurat nå, fordi vi vet det er midlertidig. Om 20 år er huset vårt nedbetalt, det er verdt enda veldig mye mer enn nå, men vi kan da fortsette å bo der «gratis» (dvs, vi har også utleiedel, så vi kan faktisk få betalt for å bo der 😁). De som leier, betaler høyere husleier om 20 år enn hva de gjør nå - fordi husleiene jo indeksreguleres. Men dette aspektet virker det rett og slett som om de ikke forstår, eller evt ikke VIL forstå 😅 Anonymkode: 2c8d2...439 6
Amadeus89 Skrevet 30. mai 2024 #56 Skrevet 30. mai 2024 Fordi det viktigste valget man kan gi barnet sitt er valg av skolekrets. Og da må man betale for å ikke bo rundt feil type mennesker og deres barn. (jeg tenker ikke slik, men er jo slik folk egentlig tenker uten at de tørr si det) 7
Forvirret23 Skrevet 30. mai 2024 #57 Skrevet 30. mai 2024 Knirke skrev (33 minutter siden): Jeg har akkurat det samme, bare i leid bolig, og jeg er også fri. Å bruke 40% av inntekten på bolig høres ut som alt annet enn frihet i mine ører, men folk er forskjellige…🤷♀️ Aldri hørt om bolig der man får rive ut kjøkken, bygge nytt bad, rive vegger osv? Da er du heldig eller jeg er usikker for du bruker penger på andres eiendom ser ikke jeg på så veldig smart. Og jeg prøvde meg på leiemarkedet som ung, ingen ville ha meg fordi jeg hadde katt og var gravid. Mange av mine venner er utleiere og ingen av de leietakerens får gjør som de vil med den boligen. Jeg har sett flere ganger at du prøver å overbevise andre om at leie er best, er det deg selv du egentlig prøver å overbevise? Og om ingen ønsket å eie hvem skulle du leid av? Jeg vet ikke hva du anser som å leve, men jeg shopper (jeg liker design så det er ikke billig) jeg reiser i norge å går lange turer på fjell og skog, vi reise alltid på ferie med barna våre, da i norge for liker ikke utlandet som er alt for varmt, vi har vært litt i Danmark og Norge. Vi har et uteområde på godt over et mål osv. Hva er å ikke leve med dette? Hva er å leve for deg? 7
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2024 #58 Skrevet 30. mai 2024 Knirke skrev (34 minutter siden): Akkurat som ditt hus plutselig kan brenne ned. For utleieboliger kan ikke brenne ned?? Anonymkode: 6b0e3...d4b 7
Gjest Luksusbia Skrevet 30. mai 2024 #59 Skrevet 30. mai 2024 Forvirret23 skrev (23 minutter siden): Aldri hørt om bolig der man får rive ut kjøkken, bygge nytt bad, rive vegger osv? Da er du heldig eller jeg er usikker for du bruker penger på andres eiendom ser ikke jeg på så veldig smart. Og jeg prøvde meg på leiemarkedet som ung, ingen ville ha meg fordi jeg hadde katt og var gravid. Mange av mine venner er utleiere og ingen av de leietakerens får gjør som de vil med den boligen. Jeg har sett flere ganger at du prøver å overbevise andre om at leie er best, er det deg selv du egentlig prøver å overbevise? Og om ingen ønsket å eie hvem skulle du leid av? Jeg vet ikke hva du anser som å leve, men jeg shopper (jeg liker design så det er ikke billig) jeg reiser i norge å går lange turer på fjell og skog, vi reise alltid på ferie med barna våre, da i norge for liker ikke utlandet som er alt for varmt, vi har vært litt i Danmark og Norge. Vi har et uteområde på godt over et mål osv. Hva er å ikke leve med dette? Hva er å leve for deg? Du må innse at det du beskriver er en drøm for noen og ett mareritt for andre. Noe noen velger å gjøre det motsatte av hva vi vil har vi en stygg tendens til å tenke at vi er klokere, penere og smartere fordi vi velger trygghet. Hvor villige vi er til å risikere tryggheten vår varierer veldig
Gjest Luksusbia Skrevet 30. mai 2024 #60 Skrevet 30. mai 2024 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): For utleieboliger kan ikke brenne ned?? Anonymkode: 6b0e3...d4b Da er det ikke leietakere som har ansvar og økonomisk byrde
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå