Gå til innhold

Går ikke ned i vekt - lavt stoffskifte og overgangsalder

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kommentarer om "da har du spist mer enn du er klar over" vil jeg ikke ha; er det noe jeg har kontroll på er det matinntaket (bruker app). Ikke noe sukker. Ikke noe fett ala potetgull osv. Spiser jeg mer kalorier enn jeg tror, så må det være fordi jeg går i søvne om natten. Klokka mi indikerer at jeg sover, så det skjer ikke det heller.

Jeg er 50 år, går på medisiner mot lavt stoffskifte - og verdiene der er normale. Jeg har imidlertid begynt å gå litt kluss med menstruasjonen hvor det hoppes over en måned, plutselig får jeg ny mens en uke etter den forrige osv. Har sjekket dette med celleprøver og GU. Ingenting galt.

Jeg trener flere ganger i uka (jogging 5 km og styrke). Onsdag forrige uke skulle jeg prøve noe jeg ikke har prøvd før fordi jeg mistenker mye vann i kroppen; agurk, agurk, agurk og kylling. Samt hjemmelaget dressing som består av lettrømme 10 % og diverse chili. Hver dag den siste uka har jeg fått i meg rundt 800 kalorier.

Jeg veide 57,6 kilo onsdag for en uke siden. I dag veide jeg 57,9. I følge all logistikk (og sikkert de fleste menn) skal dette ikke være mulig da jeg har forbrent mer enn jeg har tatt inn.

Prøver ikke å slanke meg sånn sett, men skulle gjerne passet inn i en kjole jeg skal bruke på en tur om 4 uker. Den er gammel, og passer perfekt når jeg veier rundt 54 (jeg er 162 cm høy forresten).

Hva er det som skjer med kroppen min egentlig? Utrolig irriterende. Noen som vet hva slags hormon som trigger vekta mht overgangsalder? Når jeg har vært gravid også så fyker jeg opp i vekt uansett hvor sunt jeg har spist (30 kilo hver gang, takk). Denne vekta har jeg gått av meg igjen ganske raskt etter fødsel. Har FSH påvirkning under overgangsalder også?

Takk.

Anonymkode: 1f20f...034

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man kan ikke finne ut om vekten går opp eller ned ut fra to veiinger med en ukes mellomrom. Vekten varierer (gjerne innen en til to kilo) avhengig av væskeopptak og mageinnhold, blant annet. Det er trenden over lang tid som teller.

I stedet for å satse på hurtigslanking med kaloritelling bør du finne en livsstil som du kan leve med over tid. 800 kcal per dag går ikke i lengden, og spesielt ikke når du er aktiv med trening.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Som Senior sier, men her kan du se hvordan min vektnedgang har vært, jeg er 2 år yngre enn deg. Snitt kaloriinntak over denne perioden er 1529. Dette er fra slutten av mars til i dag. Vekt tatt nesten hver dag. IMG_1380.thumb.jpeg.5198164a40e238d75ce8ec64f1605052.jpeg

Anonymkode: 0b336...003

AnonymBruker
Skrevet

Du er drøyt 54 kg og skal ned i vekt?

Anonymkode: d589f...78f

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Du er drøyt 54 kg og skal ned i vekt?

Anonymkode: d589f...78f

Nei - jeg veier nesten 58, men ønsker å veie 54 (og ikke for å bli der - men til en anledning).

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke hvor du bor i landet, men varme = væske i kroppen, er min erfaring.  😅

Denne vannvekta vil forsvinne når temperaturene blir litt mer levelig.

I forhold til overgangsalderen så vil nok hormonendringene kunne gi en vektøkning og/eller en annen fordeling av vekta en har. Kvinner kan oppleve å legge på seg rundt magen og andre steder de ikke har hatt fett før. (Mer mannlig vektfordeling) I og med at du er 50 år så er nok sannsynligheten for at du er i overgangsalderen stor. 

Et så stort kaloriunderskudd som du har hatt den siste uka er nok ikke heldig i forhold til vektnedgang heller. Kroppen vil nok reagere på at du sulter deg. Et kaloriinntak på 1300 kcal vil være mer fornuftig med din høyde og vekt, og så ta tiden til hjelp. 

K47 i overgangsalderen

Anonymkode: ffe5f...ddc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Kommentarer om "da har du spist mer enn du er klar over" vil jeg ikke ha; er det noe jeg har kontroll på er det matinntaket (bruker app). Ikke noe sukker. Ikke noe fett ala potetgull osv. Spiser jeg mer kalorier enn jeg tror, så må det være fordi jeg går i søvne om natten. Klokka mi indikerer at jeg sover, så det skjer ikke det heller.

Jeg er 50 år, går på medisiner mot lavt stoffskifte - og verdiene der er normale. Jeg har imidlertid begynt å gå litt kluss med menstruasjonen hvor det hoppes over en måned, plutselig får jeg ny mens en uke etter den forrige osv. Har sjekket dette med celleprøver og GU. Ingenting galt.

Jeg trener flere ganger i uka (jogging 5 km og styrke). Onsdag forrige uke skulle jeg prøve noe jeg ikke har prøvd før fordi jeg mistenker mye vann i kroppen; agurk, agurk, agurk og kylling. Samt hjemmelaget dressing som består av lettrømme 10 % og diverse chili. Hver dag den siste uka har jeg fått i meg rundt 800 kalorier.

Jeg veide 57,6 kilo onsdag for en uke siden. I dag veide jeg 57,9. I følge all logistikk (og sikkert de fleste menn) skal dette ikke være mulig da jeg har forbrent mer enn jeg har tatt inn.

Prøver ikke å slanke meg sånn sett, men skulle gjerne passet inn i en kjole jeg skal bruke på en tur om 4 uker. Den er gammel, og passer perfekt når jeg veier rundt 54 (jeg er 162 cm høy forresten).

Hva er det som skjer med kroppen min egentlig? Utrolig irriterende. Noen som vet hva slags hormon som trigger vekta mht overgangsalder? Når jeg har vært gravid også så fyker jeg opp i vekt uansett hvor sunt jeg har spist (30 kilo hver gang, takk). Denne vekta har jeg gått av meg igjen ganske raskt etter fødsel. Har FSH påvirkning under overgangsalder også?

Takk.

Du har BMI på 22,1. Normalvekt. Hvorfor stresser du med å slanke deg? 

Anonymkode: 0eb8b...91e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at kroppen din er akkurat der den skal og vil være, og at du bør være fornøyd med at du har en normalvektig (og tydeligvis litt trent) kropp som fungerer greit. Hvorfor tyne seg selv på 800 kcal om dagen for å passe inn i et klesplagg? Kan du ikke heller kjøpe et klesplagg i riktig størrelse eller med bedre passform?
Det du risikerer ved å gå ned noen kilo i full fart for å passe i et klesplagg, er at du fyker opp i vekt etterpå og blir enda noen kilo tyngre. Det sunneste er å holde en stabil og mest mulig normal vekt, og være aktiv. Du har jo begge deler, så kanskje på tide å slutte med sånne tullete slankeprosjekt?

Anonymkode: f6f0c...ba3

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Takk.

Har du ikke lest om menopause og lagring av fett samt humørsvingninger og hetetokter? Tror du kroppen din er større enn den er? Du bør absolutt diskutere med din lege om det er smart med påfyll av hormoner eller ikke. 200g i vekt er så ubetydelig at jeg begynner å lure veldig på hvorfor du har så mye vonde tanker om vekt og naturlige svingninger i vekt

Anonymkode: d3706...ac2

AnonymBruker
Skrevet

Du er normalvektig og trenger ikke å slanke deg. Med en kronisk sykdom er det særlig viktig at kroppen får den næringen den trenger. Lavt stoffskifte gir dessverre også lavere forbrenning. Man kan ha symptomer selv om blodprøvesvarene er normale. Man har fremdeles en sykdom selv om man går på medisiner. Syns du bør fokusere på andre ting enn dette  

Anonymkode: c55f0...c34

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er god og rund,liker heller å gå opp i vekt. 

Er vel den eneste på KG.som legger på meg med vilje!

Anonymkode: a33b5...891

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg er god og rund,liker heller å gå opp i vekt. 

Er vel den eneste på KG.som legger på meg med vilje!

Anonymkode: a33b5...891

Hvor er relevansen til det ts skriver? 

Anonymkode: 62b82...de9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...