Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg jobber i en medium stor bedrift. Til jul så startet det en ny ung dame hos oss.

Hun har i de siste månedene skapt en del uro på arbeidsplassen, fordi hun mener hun har krav på høyere lønn fordi hun har to barn i småskole-alder. Hun sier hun fikk det i sin forrige jobb, og truer med å gå til "høyere hold" dersom vi ikke gir etter. 

Firmaet jeg jobber i jobber under tariffavtale, og dette har jeg ærlig talt aldri hørt om. Jeg sitter ikke akkuratt med lønnsansvar, men er en del av ledelsen.

Kan dette stemme?

AnonymBruker
Skrevet

Man får selvsagt ikke høyere lønn fordi man har barn. Lønn settes ikke ut fra behov, men fra kompetanse (utdannelse, dyktighet, ansiennitet osv).

Anonymkode: 1c288...d9f

• Liker 33
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Hva er «høyere hold»? Kanskje bare la henne prøve det da …0

Anonymkode: 0055f...81d

• Liker 25
  • Nyttig 5
Skrevet
got2go skrev (1 time siden):

Hei! Jeg jobber i en medium stor bedrift. Til jul så startet det en ny ung dame hos oss.

Hun har i de siste månedene skapt en del uro på arbeidsplassen, fordi hun mener hun har krav på høyere lønn fordi hun har to barn i småskole-alder. Hun sier hun fikk det i sin forrige jobb, og truer med å gå til "høyere hold" dersom vi ikke gir etter. 

Firmaet jeg jobber i jobber under tariffavtale, og dette har jeg ærlig talt aldri hørt om. Jeg sitter ikke akkuratt med lønnsansvar, men er en del av ledelsen.

Kan dette stemme?

Hun skal få for forsøket men nei barn gir ikke rett til høyere lønn. 

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet
got2go skrev (2 timer siden):

Kan dette stemme?

Hvis du er endel av ledelsen bør du jo være lojal. Kan jo hende at hun er såpass ung at hun virkelig tror at de med små barn har rett på høyere lønn? Men hvem som helst har rett til å forhandle med sjefen sin om lønn. Så du kan jo prøve å forklare henne at dere jobber i en bedrift med tarifflønn og at den ikke er fastsatt av om hun har småbarn eller er alene/ singel? De fleste ville kanskje jobbet noen år før de tok den forgandling om lønn med ledelsen samtalen. Men hvorfor skapet dette uro/ problemer for deg? Er du usikker på hva slags kort hun har på hånden eller er du mer irritert på hennes grunnlag for å klage/ true med å si opp jobben?

Anonymkode: ad16c...e7d

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, got2go said:

Kan dette stemme?

Nei. 🤷‍♂️

Anonymkode: 3808d...3a6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kan det tenkes at hun mener hun skal ha høyere ansiennitet som følge av at hun har barn og dermed klatre på ansiennitetsstigen og få mer lønn pga det? I offentlig sektor så får du godskrevet tiden du er hjemme med barn (inntil 1 år pr stk).

Anonymkode: 471ce...57d

• Liker 14
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Haha. Jeg behøver høyere lønn fordi jeg vil pusse opp. 

Anonymkode: 979ce...2f1

• Liker 14
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Kan det tenkes at hun mener hun skal ha høyere ansiennitet som følge av at hun har barn og dermed klatre på ansiennitetsstigen og få mer lønn pga det? I offentlig sektor så får du godskrevet tiden du er hjemme med barn (inntil 1 år pr stk).

Jobber i offentlig sektor og det har jeg aldri hørt om. 

Anonymkode: 62c51...fb3

• Nyttig 1
Skrevet
got2go skrev (6 timer siden):

Kan dette stemme?

Høres veldig merkelig ut. Lage uro? Hvordan da ? 

Skrevet

Hun startet for under 6 mnd siden og er misfornøyd med vilkårene?! Høres ut som hun ikke gjorde en god jobb når lønnen skulle forhandles. 

• Liker 3
Skrevet
got2go skrev (7 timer siden):

Kan dette stemme?

Du er en del av ledelsen i en medium stor bedrift, og spør om råd når det gjelder lønn på KG? WOW! 🤯

• Liker 16
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dette varierer fra tariffavtale til tariffavtale og gjelder generelt bare jobber uten krav til utdanning.

Anonymkode: 116da...4a7

• Liker 3
Skrevet

Kan dette stemme?

Da ville jeg spurt på HR kontoret, damen bør ta det opp med tillitsvalgt når det er tid for lokale forhandlinger. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan dette stemme?

Hun har selvfølgelig ikke krav på det.

Hun kan ha brukt det som argument i en medarbeidersamtale i forrige jobb og fått høyere lønn. De som maser får.

Hun får bare få til høyere hold og prøve seg, men det er ganske rart med tanke på at det er så kort tid siden hun takker ja til jobben.

Anonymkode: 78999...673

• Liker 4
Annonse
Skrevet

Takk for svar folkens. Hun virker genuin når hun sier at barn er dyrt, og som alenemor har hun krav på høyere lønn. Det skal være et møte mellom hun og daglig leder på fredag. Satser på at de kommer fram til en løsning da. Var mer jeg som lurte på om det faktisk var noe i lovverket som ga henne rett til dette, isåfall så har jeg aldri hørt om det før, og gått glipp av en god del penger selv!

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hun har selvfølgelig ikke krav på det.

Hun kan ha brukt det som argument i en medarbeidersamtale i forrige jobb og fått høyere lønn. De som maser får.

Hun får bare få til høyere hold og prøve seg, men det er ganske rart med tanke på at det er så kort tid siden hun takker ja til jobben.

Anonymkode: 78999...673

Så vi skrev innlegg samtidig. Ja, det er det som er litt rart. Relativt ny i jobben, og begynner så tidlig å krangle på lønn? Litt dårlig start på et arbeidsforhold syns jeg...

• Liker 1
Skrevet

Dersom dere har tariff er det jo enkelt å regne ut ansiennitet og se hvilken lønn man har krav på. Lønn ut over dette kan så klart forhandles. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er da alltid rom for å forhandle lønn. Har man gode argumenter får man det også. Det å ha barn er vanligvis i seg selv ikke grunn nok til høyere lønn, men om hun mener hun fikk det i forrige jobb er det jo veldig raust av dem og du kan jo ikke akkurat at henne på at hennes forrige sjef syntes det å ha barn burde gi høyere lønn. Uansett er det ikke vel ikke din sak hvilke argumenter hun mener hun har for å få høyere lønn eller om hun kommer til å gå til høyere hold. Det er, som du selv sier, ikke du som avgjør lønn. 

Anonymkode: 0a331...b05

AnonymBruker
Skrevet

Dette må det være det mest useriøse jeg har lest på ukesvis, en del av ledelsen i en mellomstor bedrift sitter og søker råd på KG🤨 hvilke bedrift er dere egentlig?

Hvordan uro og hvilket høyere hold er det snakk om?

Litt tidlig å begynne å forhandle lønn etter så kort tid, men jeg selv har fått lønnsøkning «som følger av barn». Barn er dyrt og det var enten å gi meg økning ellers ville jeg finne en annen arbeidsgiver som ville gi meg det. Skal sies at jeg har jobbet her lenge og ble ansett som uunnværlig på tidspunktet, så det var jo for å beholde meg - ikke fordi jeg hadde barn per se. Kan hende det var noe tilsvarende på hennes forrige jobb og hun har misforstått det som at det skyldes barn/forsørgeransvar alene? Selv om jeg nekter å tro noen er så korttenkte.

Anonymkode: 96b24...0b0

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...