AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #1 Skrevet 28. mai 2024 Jeg er 26 år og ikke gått på hormon prevansjon siden jeg var 18. Brukt kobber spiral men ønsker å bytte grunnet kraftige menssmerter.. tålte p piller dårlig og fikk store byller under armene osv husker jeg da jeg var yngre.. sliter en del med kviser nå i voksen alder , gått på isotretonoin, og har delvis hjulpet men ikke helt. Har også økt hårvekst i ansiktet, mulig pcos men det har jeg ikke sjekket enda. Uansett, det er en jungel, vurdert kombinasjonspiller, men har dere noen erfaringer og anbefalinger for ei som er litt nervøs for alle bivirkninger som vektoppgang, mer kviser, nedstemthet osv? Setter veldig pris på alle svar jeg kan få! Anonymkode: 6d6d4...c95
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #3 Skrevet 28. mai 2024 Det er veldig individuelt, men hormonspiral har minst hormoner av hormonell prevensjon, så kanskje lurt for deg å prøve det. Anonymkode: fd7dc...ae2 1 3
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #5 Skrevet 28. mai 2024 Ulike prevensjonstyper passer for ulile folk, det er ikke ett som er best for alle. Ulike p-piller kan gi ulike bivirknimger, så det er jo mulig å prøve en annen type enn du hadde sist. Anonymkode: e7fb9...d60 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #9 Skrevet 28. mai 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ulike prevensjonstyper passer for ulile folk, det er ikke ett som er best for alle. Ulike p-piller kan gi ulike bivirknimger, så det er jo mulig å prøve en annen type enn du hadde sist. Anonymkode: e7fb9...d60 Vil bare bekrefte og understreke at ulike p-piller gir ulike bivirkninger. Jeg har prøvd litt forskjellig der. Piller med høyere dose hormoner versus piller med lavere dose hormoner. Kanskje prøve motsatte dose hormoner i pillene enn du hadde sist for eksempel? I forhold til bivirkninger, er jeg mest fornøyd med lav dose Ppiller. Men ulempen med lav dose er at de ikke har nok hormoner til å hoppe over mensen. Anonymkode: 9fd61...686 2
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #10 Skrevet 28. mai 2024 Kondom er soleklart det beste. Man får bestilt dem helt gratis på nett, i forskjellige varianter og størrelser. Ingen bivirkninger, plager eller farer (bare ved eventuell allergi). Ikke noe søl etterpå, ikke noe griseri som renner ut. Ingen legetimer eller resepter som må fornyes. Man kan både begynne og slutte på dagen. Det beskytter mot kjønnssykdommer. I verste fall holder mannen ut litt lenger enn han ville gjort uten. Det eneste problemet med kondom er mange menns barnslige, malplasserte misnøye, og mangel på vilje til å være den som tar ansvaret for noe. Anonymkode: 4926d...3fb 1 3
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #11 Skrevet 28. mai 2024 Jeg tåler ikke latex så kondom er ikke det beste for meg, de latexfri er ekstremt dårlige av erfaring Anonymkode: 6d6d4...c95
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2024 #13 Skrevet 29. mai 2024 På p-piller (flere ulike varianter) fikk jeg kviser, nedsatt sexlyst, tørr skjede, gikk opp i vekt og ble veldig hormonell. P-stav var jeg blødningsfri de første 3 mnd før jeg fikk kraftige blødninger som varte konstant i 6 mnd frem til jeg tok den ut. Da satt den fast og de måtte skjære et langt snitt slik at jeg har et digert arr nå. Fikk også ekstremt mye kviser som ble betente. Minipillen ga meg kronisk hodepine og hyppige migreneanfall. Såpass ille at jeg ble sykmeldt. P-plaster tålte jeg ikke og fikk store utslett der plasteret var. P-ring mistet jeg sexlysten totalt og ble ekstremt hormonell. Kobberspiral ga meg kraftige blødninger. Hormonspiral er det som har fungert best så langt. Anonymkode: c0342...88f 2 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2024 #14 Skrevet 29. mai 2024 Å være stygg, da vil ingen ligge med deg og det er dermed ingen risiko for hverken barn eller kjønnsykdommer. Anonymkode: 02e4b...811 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2024 #15 Skrevet 29. mai 2024 Det avgjørende her er jo om du har pcos. Det er en ganske alvorlig sykdom og det er viktig du finner ut av det. Det er egne anbefalinger om prevensjon til kvinner med pcos. Anonymkode: 7d8c4...876 2
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2024 #16 Skrevet 29. mai 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det avgjørende her er jo om du har pcos. Det er en ganske alvorlig sykdom og det er viktig du finner ut av det. Det er egne anbefalinger om prevensjon til kvinner med pcos. Anonymkode: 7d8c4...876 Gynekolog sa det ikke var vits å sjekke fordi jeg ikke var overvektig 🥲 Anonymkode: 6d6d4...c95
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2024 #17 Skrevet 29. mai 2024 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Gynekolog sa det ikke var vits å sjekke fordi jeg ikke var overvektig 🥲 Anonymkode: 6d6d4...c95 Uviten gynekolog… kjenner flere normalvektige med pcos. Flere av de har også strevd med å få diagnosen av samme grunn. Forsøk en ny gynekolog. Anonymkode: c0342...88f 2
SlemUlv Skrevet 29. mai 2024 #18 Skrevet 29. mai 2024 Snakk med legen din, legen din vil ha anbefalinger med tanke på helsen din. 2
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2024 #19 Skrevet 29. mai 2024 Hvis du har kviser og hårvekst i ansiktet (og kanskje noen kilo for mye), så høres det ut som du har pcos. Jeg hadde det og en del av behandlingen gikk ut på å ta da Diane p-piller, som gjorde at kvisene forsvant og det blir mye mindre hår i tillegg til behandling hos hudpleier og medisinsk hudpleie. Da jeg gikk på Diane p-piller så var jo det prevensjonsmiddel også, men utenom det så er Gynefiks spiral det beste prevensjonsmiddelet jeg noensinne har brukt, fordi man blør mindre og kortere. Anonymkode: 26f06...8f8
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2024 #20 Skrevet 29. mai 2024 Jeg tålte ikke de fire merkene p-piller jeg prøvde, og tålte ikke p-stav. Tåler p-sprøyte veldig bra! Ikke turt prøve spiral grunnet store smerter under og etter GU. Anonymkode: b7d20...657
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå