Gå til innhold

Trenger leggetips til trassig baby på snart 4 mnd som nekter og sove tidlig.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en liten gutt på snart 4 mnd som jeg føler er umulig og legge. Hører alle historiene der babyene til andre legger seg kl 19 uten problemer og jeg skjønner ikke hva jeg gjør galt.

Vi legger han i bedside crib på starten av kvelden, han sovner aldri allene i sengen så vi må ofte Amme eller bysse han i søvn. Men det som er problemet er at vi begynner legging rundt 18-19 tiden men han nekter og sovne før rundt 00 tiden og jeg føler jeg blir gal av det. Har prøvd amming til søvn, byssing, synge, trille i søvn men ingenting hjelper... ligger der med klinkekule øyne og bare ser på meg som om jeg er dom fordi jeg prøver og legge han tidlig😅😅 

Hadde derfor sårt trengt tips til og få baby til og sovne tidligere eller og høre om det er noen andre i samme situasjon 😊

Anonymkode: ca536...3bf

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Legg ham ved midnatt når han er trøtt, i stedet for å bruke en fjerdedel av døgnet på noe som åpenbart ikke fungerer for din baby.

Anonymkode: 80a05...2e8

• Liker 35
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Legg ham ved midnatt når han er trøtt, i stedet for å bruke en fjerdedel av døgnet på noe som åpenbart ikke fungerer for din baby.

Anonymkode: 80a05...2e8

Enig. Tidligere leggetid kommer når barnet er klar 😊 Hjelper ikke å holde på som dere gjør, i hvert fall.

Anonymkode: fed90...111

• Liker 7
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

For det første er ikke en 4 mnd gammel baby trassig eller «nekter å sove» så bare legg bort den tanken med en gang 😅

Tar tid å få inn rutine på søvn. Sover han mye på dagen? Viktigste er jo at han får nok søvn. Er det lenge fra siste dupp til faktisk leggetid på kvelden? 

Google «4 month sleep regression» 

Legger ved en link over leggetid og antall timer søvn for barn (dette er selvfølgelig ingen fasit, men en pekepinn). Den stemte veldig godt her hele veien.

https://nhi.no/familie/barn/nar-skal-barnet-legge-seg

Anonymkode: 62a08...85b

• Liker 15
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet

Synes i grunn det er ganske foruroligende at du omtaler en 4 mnd gammel baby som trassig… 

Anonymkode: 3f79d...a8e

• Liker 28
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet

Helt urimelig å forvente rytme på en så liten sak etter min mening.

News-flash, å få baby er ikke romantisk. Noen fast rytme kan dere drite i til ungen begynner i bhg.

Anonymkode: 84ea3...0fe

• Liker 9
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Helt urimelig å forvente rytme på en så liten sak etter min mening.

News-flash, å få baby er ikke romantisk. Noen fast rytme kan dere drite i til ungen begynner i bhg.

Må legge til at rytmen kommer til å endre seg sikkert 20 ganger etter start i bhg.

• Liker 5
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Her sov ikke ingen 19 før han var over ett år og hadde begynt i bhg

Anonymkode: d5bca...1fa

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Begge mine barn ville absolutt ikke sove før nærmere midnatt før de var 8-9 måneder. Så da tilpasset jeg bare døgnrytmen etter babyen, lot babyen være våken sammen med meg og så la jeg babyen sammen med meg når jeg skulle legge meg selv. På den måten fikk jeg mest mulig søvn i den slitsomme spedbarnsfasen. 

Anonymkode: 774bb...08d

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor legger du en på 4 mnd kl 19 når det åpenbart ikke er det han trenger akkurat nå?

Anonymkode: 7b5a0...617

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Helt normalt at babyer ikke sovner så tidlig. Babyer finner sin egen rytme, og de sover jo en del på dagen. Her i huset var det sjelden at baby sovnet før 22-23 når hen var på samme alder. 

Anonymkode: 4e833...9c9

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Du forventer for mye av en så liten baby.

For det første man kan begynne å starte med å vende baby til sove rutiner fra de er er 3 mnd, men det tar ofte mndsvis å innarbeide. Så det er ikke nødvendigvis slik at baby er klar for å legge seg kl 19, som 4 mnd.

En annen ting, så små barn er ikke trassig. De har jo ikke noe fri vilje enda, eller selvstendighet. 

Og ikke bruk hele kvelden på dette her. Ta det etter babyens tempo og behov. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har en liten gutt på snart 4 mnd som jeg føler er umulig og legge. Hører alle historiene der babyene til andre legger seg kl 19 uten problemer og jeg skjønner ikke hva jeg gjør galt.

Vi legger han i bedside crib på starten av kvelden, han sovner aldri allene i sengen så vi må ofte Amme eller bysse han i søvn. Men det som er problemet er at vi begynner legging rundt 18-19 tiden men han nekter og sovne før rundt 00 tiden og jeg føler jeg blir gal av det. Har prøvd amming til søvn, byssing, synge, trille i søvn men ingenting hjelper... ligger der med klinkekule øyne og bare ser på meg som om jeg er dom fordi jeg prøver og legge han tidlig😅😅 

Hadde derfor sårt trengt tips til og få baby til og sovne tidligere eller og høre om det er noen andre i samme situasjon 😊

jeg liker dette sitatet fra en av babybøkene jeg leste da jeg var i din situasjon: "Alle babyer har en lengre periode med sammenhengende søvn i løpet av døgnet. Noen babyer har denne perioden om natten".

Du gjør ikke noe galt. De som har babyer som sover gjør ikke noe mer riktig enn deg. De har flaks med babys valg av sovetid, og du har uflaks. 

Det er tøft nå, men det går seg til. Mitt babymantra: This too shall pass.

En ting til - dette er en baby som ikke har greidd å justere døgnrytmen sin enda. Ikke kall h*n "trassig". Babyer på 4 måneder trasser ikke.

Anonymkode: 00c09...54d

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Det lille livet har jo bare vært utenfor magen i 4 måneder. Han har ikke noe forhold til dag og natt enda. 

Gi ham ro og fred og mye nærhet og ikke stress så mye 🧡

Det er babyen som er i fokus i denne perioden. Ting som "egentid om kvelden" og "helg" kommer tilbake om noen år 😉

Anonymkode: cc87f...5b6

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Han er 4 måneder... vårt barn er ett år og har i det siste begynt å få en forutsigbar døgnrytme, men noen kvelder sovner hun ikke før 21. Da hun var 4 mnd fikk hun sove når hun trengte det. Ikke begynn å stress helt enda. 

Anonymkode: 7974f...a62

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her var babyen ikke soveklar før midnatt frem til han var 6 måneder. Før det sov han kun oppå meg fra klokka 20 og til vi la oss, og vi samsov (på en trygg måte) alle tre i senga. Så plutselig en kveld var han kjempeurolig hele kvelden, og jeg tenkte at "nå er det et eller annet som har skjedd". Neste kveld la jeg ham klokka 19, og han sov alene i senga for første gang - helt ut av det blå. Og det har han fortsatt med nå i 4 måneder. Noen kvelder blir det klokka 18.30, andre kvelder nærmere 20. Vi følger babyens behov.

Før 6mnd sov han fra midnatt til kl 10-11, mens nå sover han fra 19 til ca 6-7. Så vær obs på at tidlig legging kan forskyve oppvåkningstidspunktet like mye, og at man kan miste de lange, deilige morgenene. Det var en brå overgang for meg.

Babyer som er så små er ikke trassige, de kan ikke manipulere, og de er særdeles lite bevisst om annet en "jeg har det ikke bra, hjelp meg!", og så er de vi som voksne som må finne ut hva behovet er. Endrer seg jo etter en god del måneder, men den lille babyen deres er sikkert bare ikke klar for tidlig legging og alenesoving enda.

Anonymkode: 937ad...6b2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Legg ungen seinere. Prøv å legge ham samtidig med dere selv, der er normalen i store deler av verden og har vært det i mesteparten av menneskets historie☺️

Anonymkode: a3876...7ac

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Min er også snart 4 mnd og sliter med søvnregresjon. Vi legger oss ca 22:00, og hun våkner ofte, men regner med det går seg til. Prøv å huske at de er for små til å trasse selv om jeg forstår at du er sliten 🤗

Anonymkode: 112d8...1e6

AnonymBruker
Skrevet

Kveldsuro er veldig vanlig i den alderen! Husker den tida fortsatt, da måtte vi holde babyen og gjerne sitte på en gymball hele kvelden, fra 6 til 12. Man får en godt trent rumpe av slik, om man skulle finne noen fordeler 😅 Men ja, det er veldig vanlig, og det kommer til å gå over. Kanskje, etter at barnet starter i barnehagen.

Anonymkode: d380f...2a7

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Dette innlegget ditt er så håpløst at jeg egentlig tror det er tull. Så hvis det ikke er tull så må du virkelig gå i deg selv og begynne å lese deg opp på dette med babyer. 4 mnd gamle babyer sovner ikke bare av seg selv… og de fleste trenger byssing. Og ikke minst det kommer an på når ellers barnet sover på dagen.  Legg baby når baby er trøtt! Amme i søvn hvis du må. Track søvn i app som napper. Så lærer du kanskje noe 

Anonymkode: 4b7dc...218

• Liker 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...