Gå til innhold

Vaske undertøy på 30-40 grader?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg vasker undertøy, sokker, håndklær og sengetøy på 60. Syntetisk treningstøy på 40 grader. Alt annet vaskes på 30.

Anonymkode: 95985...85c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg har ikke nok undertøy til at jeg får vasket det alene i maskinen.

Vasker det minimum på 40, men ofte på 60. 

Anonymkode: af34d...2b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Følger vaskeanvisningen som står på tøyet, slik jeg gjør med alt annet. Det hender at ting som er merket med 30 grader går på 40 for å fylle opp maskinen.

Er over 50, og har aldri hatt soppinfeksjon. Har hatt en urinveisinfeksjon i mitt liv, og da var jeg så liten at det var min mor som vasket klærne mine.

Anonymkode: 64abb...2ec

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Uh..du skulle sett den bæsjebremsen jeg etterlater i trusene mine. Tror ikke jeg ville vasket de på 30 grader..

Anonymkode: 0d762...73b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Jeg har ikke nok undertøy til at jeg får vasket det alene i maskinen.

Vasker det minimum på 40, men ofte på 60. 

Anonymkode: af34d...2b5

Ikke jeg heller. Skjønner ikke, har aleneboere så mye undertøy at man kan fylle opp en hel maskin med det? Ikke jeg hvertfall, og hadde jeg hatt det måtte det jo gått flere uker før jeg fikk fylt opp en maskin

Anonymkode: b3f0d...1e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Skjønner ikke, har aleneboere så mye undertøy at man kan fylle opp en hel maskin med det? Ikke jeg hvertfall, og hadde jeg hatt det måtte det jo gått flere uker før jeg fikk fylt opp en maskin

Jeg vasker truser sammen med håndklær og kluter til bad og kjøkken på 60 grader. Ikke noe problem å fylle opp min 7 kg maskin ihvertfall.

Anonymkode: a7c3b...7ce

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Her går alt på 40. Aldri hatt UVI eller soppinfeksjon, og er syk en gang i jubelåret. 

Anonymkode: 93656...1be

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ikke jeg heller. Skjønner ikke, har aleneboere så mye undertøy at man kan fylle opp en hel maskin med det? Ikke jeg hvertfall, og hadde jeg hatt det måtte det jo gått flere uker før jeg fikk fylt opp en maskin

Vasker det sammen med håndklær eller sengetøy på 90 grader. Bor alene og der er ikke noe problem å fylle opp en maskin i uken. Dessuten bruker vaskemaskinen så lite strøm at det er helt greit å kjøre en som ikke er full også.

Anonymkode: 7523a...797

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her vaskes ting i følgende grupper:

-truser, håndklær og sengetøy og sokker(unntatt ullsokker) sammen på 60 grader

-Andre plagg(bukser, skjorter, bluser, bh og lette jakker) på 30 eller 40 grader

-Kjøkkenhåndklær og kluter sammen på 90 grader 

-gulvtepper i eget program på 30/40 grader 

Anonymkode: 9b43f...01f

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sokker og truser på 60

Sengetøy på 60

Håndklær, kjøkkenkluter og andre kluter på 90

Bh-er på håndvaskprogram eller finvask 40

Annet tøy ihht vaskelappen, stort sett 40.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis det er bakterier igjen i undertøyet så ser du de ikke. Men de kan faktisk gjøre deg syk. 

Mange som vasker undertøyet sitt med andre klær. Vasker man feks et kjøkkenhåndkle med undertøy på lav grad, kan bakterier spre seg til kjøkkenet. 

Ecoli bakterier som alle har i tarmen, skal være der. Men får man de bakteriene inn andre veier kan man bli syk. Og de bakterien blir ikke "drept" på så lav grad. 

Anonymkode: 9cf29...a34

Beklager, men her tror jeg du må ta feil.  At man kan bli syk av å vaske undertøy på 40 grader nekter jeg å tro på. Jeg har ikke hørt at folk kan bli syke etter å gå med brukt undertøy lenge engang, selv om det ville vært mer forståelig. 

Anonymkode: c7188...214

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Beklager, men her tror jeg du må ta feil.  At man kan bli syk av å vaske undertøy på 40 grader nekter jeg å tro på. Jeg har ikke hørt at folk kan bli syke etter å gå med brukt undertøy lenge engang, selv om det ville vært mer forståelig. 

Anonymkode: c7188...214

Kopiert fra forskning.no Hvis du har undertøy av materialer som bare tåler 30–40 grader, anbefaler han at du vasker det separat. – Hvis du for eksempel vasker undertøyet ditt sammen med kjøkkenhåndklær, er det en risiko for at bakteriene blir spredt til kjøkkenet

Jobber selv på sterilavdeling og kan ganske mye og smittevern. 

Selv om det er stor forskjell på hva man gjør hjemme og hvor strengt det er på et sykehus. 

Anonymkode: 9cf29...a34

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vasker alt undertøy og sokker på 60, vasker sammen med håndklær og kluter. Sengetøy på 60, BH på finvask 40, så skiller jeg på mørkt 40 og finvask 40, ull for seg.

Uansett hva det står i undertøyet går det på 60. Og vi har mye forskjellig her i hus, to tenåringsjenter med alt mulig av undertæy

Anonymkode: a3443...abf

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vasker alt undertøy og sokker på 60, vasker sammen med håndklær og kluter. Sengetøy på 60, BH på finvask 40, så skiller jeg på mørkt 40 og finvask 40, ull for seg.

Uansett hva det står i undertøyet går det på 60. Og vi har mye forskjellig her i hus, to tenåringsjenter med alt mulig av undertæy

undertøy. Min erfaring er at alt er like fint etter x antall ganger på 60 grader.Vasker tøy hver dag. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke drømt om å vaske undertøyet mitt på 30 grader. Alltid 60. Men så kjøper jeg ikke polyestertruser som ikke tåler en skikkelig vask heller. 

Det er imidlertid lite forskning på feltet. Her er en artikkel fra Forskning.no og Danmark og hva forskere mener om undertøysvask.

Blod, avføring, e-coli bakterier fra tarmen må vaskes vekk på minst 60 eller opp til 90 grader for å bli kvitt sykdomsfremkallende bakterier og virus.

Et utdrag:

"Enzymer i vaskepulveret fjerner riktignok skitt, men det dreper ikke bakterier. Hvis du vil være sikker på at avføringsbakterier dør, må vannet være minst 60 grader, sier han."

Endret av Million
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vasker selvsagt undertøy på minst 60 grader, som oftest blir det 90. Noe annet er uhørt. At undertøy merkes med 40-gradersvask bryr meg ikke. Minst 60, uansett!

Anonymkode: 49d7e...540

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Noen av de dyrere trusene jeg har til 400-500kr stk, der følger jeg vaskeinstruksen og vasker på 40 grader. Alle de andre som jeg ikke bryr meg om på samme måte, de vaskes på 60 grader, farge ol. betyr ingenting.

De som vaskes på 40 grader blir også reine. De lukter godt, har heller ikke opplevd noen form for infeksjoner ol. som følge av dårlig vask, ei heller vekst i stoffet som følge av dårlig vask.

Så jeg er fornøyd :) 

Anonymkode: 77d12...e02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg vasker truser sammen med håndklær og kluter til bad og kjøkken på 60 grader. Ikke noe problem å fylle opp min 7 kg maskin ihvertfall.

Anonymkode: a7c3b...7ce

Det man vasker sammen med håndklær blir jo loete så det går dårlig. 

Anonymkode: a0a6d...aa6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Spørs om du vasker bare undertøy eller blander med de andre klærne. 

Da min OCD var på det verste, kunne jeg finne på å vaske undertøy på 90 grader...Nå vasker jeg på 30 eller 40. 

Anonymkode: 06004...c39

Jeg vasker truser på 60 gr sammen med gulvkluter, kjøkkenkluter, sokker og håndklær. 

Anonymkode: cbd0e...bb0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Million skrev (1 time siden):

Jeg ville ikke drømt om å vaske undertøyet mitt på 30 grader. Alltid 60. Men så kjøper jeg ikke polyestertruser som ikke tåler en skikkelig vask heller. 

Det er imidlertid lite forskning på feltet. Her er en artikkel fra Forskning.no og Danmark og hva forskere mener om undertøysvask.

Blod, avføring, e-coli bakterier fra tarmen må vaskes vekk på minst 60 eller opp til 90 grader for å bli kvitt sykdomsfremkallende bakterier og virus.

Et utdrag:

"Enzymer i vaskepulveret fjerner riktignok skitt, men det dreper ikke bakterier. Hvis du vil være sikker på at avføringsbakterier dør, må vannet være minst 60 grader, sier han."

Men når man bor alene så er det egen bakterier så da går så bra at! Og ikke spiser jeg undertøyet mitt heller. Aldri hatt noen slags infeksjon heller. 

Anonymkode: a0a6d...aa6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...