Proaktiv Skrevet 28. mai 2024 #1 Del Skrevet 28. mai 2024 Mange av dere så sikkert Debatten idag der det ble diskutert kunstig intelligens. Som det ble sagt er det mange farer vi må ta hensyn til, men rent administrativt er det også en del fordeler for å få gjennom behov som befolkningen har. Se for dere følgende problem som eksisterer idag: Politikerene skal gjøre en"Utredning" (dere har sikkert hørt det før). Dette kan ta fra 1-4 år (sånn cirka avhengig av tema). Før resultatet kommer har det skapt store problemer for befolkningen med mange døde, skadede, og vanvittige kostnader. Ny løsning: 1. Høringsinstansene problematiserer og sender inn sine forslag til bedring innen 3 måneder. 2. Det planlegges et møte i departementet som har saken dagen etter fristen. 3. Det blir iløpet av møtet satt opp punkter som er viktig (forhåndsdefinert av møtedeltagerne) for å få best mulig løsning. 4. Før lunsj "trykker noen på knappen" og alle blir enig om å møtes etter lunsj. 5. Når noen "trykket på knappen ble alle høringsinnstansene og proriteringene gjennomgått av en maskin ved hjelp av kunstig intelligens. 6. Når alle er tilbake etter lunsj har maskinen best mulig løsning som besktrives multlig (om det ikke er for langt eller skriftlig. 7. Politikere og byråkratene har 3 uker på å lese gjennom forslagene og ta en avgjørelse. Det som idag tar 3 år vil med denne metoden ta 3 mnd. Praktisk eksempel: 1. Politikerne påstår de er fortvilet og prioriterer tiltak mot vold og overgrep hver gang det har skjedd et drap (men ettersom det skjer ca 50 voldtekter hver dag bryr de seg ikke om dette). 2. Det samles inn forslag til tiltak. 3. Møtet holdes, politikere og byråkrater sier hva som er viktige fordeler og ulemper. 4. Etter lunsj har de løsninger. Vi vet med forholdvis stor sikkerhet at: a) Politikerne prater men mener ingenting med det de sier. b) Hvis saken kommer til byråkratene blir alt trenert og alt stopper opp på en effektiv måte. Ved bruk av KI er det over for byråkratene. 90% kan bli sagt opp menm produktiviteten øker likevel. Samtidig vil befolkningen raskt se om politikerne mente noe med at det var viktike problemer som skulle løses. jeg vet at over 30% av vold og overgrepssaker, inkl drap kan hindres idag, men politikere og byråkrater trenerer mulighetene som de som er utsatt til å hindre tragiske hendelser. Pga effektiv trenering av byråkrater vokser barn opp uten biologiske foreldre pga vold og overgrep og kostnadene på titalls milliarder kan hvert år hindres for noen få 1000-lapper. Problemet er sannsynligvis at byråkratene vil hindre bruk av KI fordi det gjør dem overflødig og de vil ant også si at de måtene som er foreslått for å hindre drap, vold og seksuelle overgrep ikke er gode nok selv om de aldri har ønsket å få dem. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Enda en tulling Skrevet 29. mai 2024 #2 Del Skrevet 29. mai 2024 Du overvurderer nok KI her. Det er meg bekjent ikke noe bevis for at KI er i stand til å løse noe som helst problem. Det den kan, er imidlertid å etterligne. F.eks er den ganske god til å etterligne menneskers språk. Men det er vel liten grunn til å tro at den har noen som helst forståelse av det den "sier". En litt avansert papegøye, altså, Hvis da ikke papegøyen er mer avansert og faktisk forstår at den ber om sukker. KI er heller ikke helt pålitelig. Plutselig kan den komme opp med helt spinnville ting (kalles "hallusinasjoner"). Å overlate problemløsning til KI vil vel da i beste fall gi en løsning som ligner noe som allerede er løst fra før. Men det var kanskje ikke det man var ute etter? Problemet slik jeg ser det er ikke at det er for lite KI i byråkratenes sted, men at byråkratene i altfor stor grad bare fungerer som en KI. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bumbelbee Skrevet 29. mai 2024 #3 Del Skrevet 29. mai 2024 Jeg så en informasjonsvideo som opplyste om at på grunn av stor systematisk mangel på effektivitet i byråkratiet kunne vi allerede i dag slanke byråkratiet med 30% over noen år og dermed spare 3-400 milliarder årlig. Da kan vi få råd til å fjerne formuesskatten slik at næringslivet blir happy, få en bedre eldreomsorg og gjøre trygdene skattefrie slik at fattige får puste økonomisk. Dette er i praksis vanskelig for byråkratene motsetter seg dette da omstillingen til andre jobber kanskje blir for stor. Videoen var av Sindre Wiig Nordby på TikTok. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Proaktiv Skrevet 2. juni 2024 Forfatter #4 Del Skrevet 2. juni 2024 Enda en tulling skrev (På 29.5.2024 den 15.55): Du overvurderer nok KI her. Det er meg bekjent ikke noe bevis for at KI er i stand til å løse noe som helst problem. Det den kan, er imidlertid å etterligne. F.eks er den ganske god til å etterligne menneskers språk. Men det er vel liten grunn til å tro at den har noen som helst forståelse av det den "sier". En litt avansert papegøye, altså, Hvis da ikke papegøyen er mer avansert og faktisk forstår at den ber om sukker. KI er heller ikke helt pålitelig. Plutselig kan den komme opp med helt spinnville ting (kalles "hallusinasjoner"). Å overlate problemløsning til KI vil vel da i beste fall gi en løsning som ligner noe som allerede er løst fra før. Men det var kanskje ikke det man var ute etter? Problemet slik jeg ser det er ikke at det er for lite KI i byråkratenes sted, men at byråkratene i altfor stor grad bare fungerer som en KI. Ref siste linje. Om byråktaene fungerer som KI kan de utvilsomt erstattes. Ki kan bl.a. komme med forslag til tekst som skal gjennom Stortinget. Idag vedtar politikere en hel haug med saker som treneres av byråkratene. En tekst som KI generer kan derietter ble lest gjennom og lagt frem for stortinget. Vi må gjøre noe med et dysfunksjonelt system som beviselig ikke fungerer idag. Og til slutt. Jeg har faktisk langt mer kompetansse på KI enn de fleste andre selv om det idag ikke er mitt arbeidsområde. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Proaktiv Skrevet 2. juni 2024 Forfatter #5 Del Skrevet 2. juni 2024 Bumbelbee skrev (På 29.5.2024 den 21.23): Jeg så en informasjonsvideo som opplyste om at på grunn av stor systematisk mangel på effektivitet i byråkratiet kunne vi allerede i dag slanke byråkratiet med 30% over noen år og dermed spare 3-400 milliarder årlig. Da kan vi få råd til å fjerne formuesskatten slik at næringslivet blir happy, få en bedre eldreomsorg og gjøre trygdene skattefrie slik at fattige får puste økonomisk. Dette er i praksis vanskelig for byråkratene motsetter seg dette da omstillingen til andre jobber kanskje blir for stor. Videoen var av Sindre Wiig Nordby på TikTok. Jeg tviler ikke på at det rent økonomisk er mye å spare. Samtidig vil vedtakene som gjøre kunne bli effektuert på en langt bedre måte enn idag (idag blir det politilkerne vedtar trenert av byråkratene). Resultatet blir BÅDE reduserte kostnader og en mer effektriv administrasjon. Men om poltikerne vedtar bruk av AI tror jeg byråkratene vil trenere det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå