Gå til innhold

Hvordan steke pannekaker perfekt uten teflon stekepanne?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har brukt stekepanner av stål (uten teflon) og jernpanne til steking av pannekaker mange ganger, og føler resultatet blir like bra som i teflonpanne. 

Det viktigste er at stekepanna ikke er tørr. Altså at den er godt behandlet og innsatt med fett over tid. Da blir den glatt og fin i overflaten, selv uten teflon. Særlig stålpanner, synes jeg. 

I tillegg varmes panna opp sammen med litt smør, til smøret blir brunt. På min induksjonskomfyr er det på 6-7, og så stekes pannekakene på 5-6. 
Underveis må man passe på at stekepanna ikke blir tørr. Men det har jeg egentlig aldri hatt problemer med, hvis jeg ikke har tatt lang pause i stekingen og alt har blitt kaldt. 

Det viktige er kanskje røra? Min røre er veldig tykk, og gir tykke pannekaker. Den inneholder også en del smør, som bidrar til å smøre stekepanna underveis. 

Vår grunn til ikke å bruke teflon, er at vi av erfaring har lett for at noen i huset bruker stålbestikk i stekepanna og lager riper, som gjør at teflon kan komme over i maten. Da lever vi heller med at stekepanna er "umulig å ødelegge", men veier mye.

Anonymkode: 38257...b1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...