Gå til innhold

Lærere- merker dere forskjell på hvilket strøk dere jobber i?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Eks om man merker at alle barn kommer fra enebolig- strøk vs mange kommunale leiligheter? 
Er det verre å få med foreldrene i en av gruppene, eller er mye likt?

Anonymkode: adfd7...bb9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Delvis, ifølge min venninne. Hun hadde veldig tunge oppgaver som kontaktlærer i en fattigere del av fylket (typisk billige boliger og mange som av ulike grunner ikke har råd til å bo i mer attraktive områder.

Ressurssterke foreldre har ikke nødvendigvis en god balanse mellom jobb og fritid. Vi kjenner begge på det, har ansvarsfulle jobber som ikke tåler om vi går for halv maskin litt, og energien hjemme lider under det.  En av oss har nylig endret på arbeid for å redusere underskuddet. Barnet har gode faglige evner, men har det ikke så lett sosialt. 

Jeg kan tenke meg at i svakere områder er elevgruppene tyngre samlet sett, og at det krever mer av skolen å holde struktur, gode læringsforhold og å ivareta elever som utsettes for belastninger og manglende oppfølging, elever med utfordrende atferd, manglende motivasjon osv.  Det kan fort skapes en negativ elevkultur som øker sjansen for at skolen ikke lykkes. 

Anonymkode: be96b...864

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Eks om man merker at alle barn kommer fra enebolig- strøk vs mange kommunale leiligheter? 

Ja

Anonymkode: d6d2d...075

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Delvis ja.. Men ikke i alle tilfeller. Er flere faktorer som spiller inn. Kan være like vanskelig å få med seg foreldre fra såkalte villastrøk som foreldre i andre enden av skalaen. Boforholdene avgjør ikke hvor deltagende foreldrene er. 

Anonymkode: 6dfb0...815

Skrevet

Jeg jobber på videregående, merker det ikke der. 
Jeg har erfaring med to typer barne- pg ungdomsskoler (som forelder) og det var helt klart mest engasjement på den skolen med lavest gjennomsnittlig inntektsnivå.

Erfaringen fra villastrøk-skolen er at det er mindre mangfold, større grad av navlebeskuende foreldre (meg og mitt er viktigst) og mindre sosialt fellesskap i foreldregruppa.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja! Jobber på en såkalt sentrumsskole. Her har 2 av 3 elever utenlandske foreldre. Alle kommunale boliger ligger også nær denne skolen, så dette merkes. Flere foreldre har nok med seg selv, og færre barn blir dermed fulgt opp med lekser.

I tillegg kommer og slutter det elever flere ganger i løpet av skoleåret. 

Til tross for dette, kan skolen jeg arbeider ved vise til gode resultater i form av lite mobbing i tillegg til gode resultater på kartleggingsprøver. 

Anonymkode: 5ec1f...fb1

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Har bare jobba på VGS, men merker klar forskjell på studieforberedende og yrkesfag, og ofte innad i SF-gruppene etter yrkene til foreldrene. Klasse går i arv, og den norske fellesskolen er tufta på et middelklasseideal der de "flinke" elevene gjerne er de som kommer med den rette bagasjen hjemmefra. 

Anonymkode: 4c6ca...607

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, merket veldig stor forskjell da jeg var i praksis på forskjellige skoler i Oslo. 

Anonymkode: f52c7...e3d

AnonymBruker
Skrevet

Har en i nær familie som nylig har pensjonert seg etter over 40 år som lærer i barneskolen. Han underviste elever mellom 4 og 7 klasse, på en skole ca 40 min kjøring fra en stor by i Norge, så ganske landelig skole med majoritet av etniske nordmenn men også endel med annen kulturell bakgrunn etter på 2000. Har spurt han endel om hvordan han orket å jobbe så mange år som pedagog, og om det var annerledes å jobbe i andre fylker og på skoler i Oslo før han fikk fast jobb. Han svarte at det etterhvert som årene gikk ble flere kravstore foreldre og at han tidlig på året med nytt elevkull virkelig kunne forutse hvilke elever som hadde foreldre som tok hovedansvar for oppdragelsen og som var høyt utdannet. Han fortalte også at foreldrene engasjerte seg mest der hvor klassen hans hadde ressurssterke foreldre, men med ressurssterk var det ikke i hovedsak lønn/ økonomi og blokkleilighet vs enebolig. De mest kravstore foreldrene var ikke nødvendigvis så høyt utdannet, men han sa at han ble lei av all ekstrajobb og ansvar som både politikere og foreldre skyver over på kontaktlærer og at de verste var de som oppsøkte han privat og ikke hadde respekt for at hand jobb var å tilpasse undervisningen til alle elevene og ikke løse konflikter mellom 2-3 elever der det var intriger og konflikter. Han trivdes bedre før år 2000 fordi da hadde foresatte mer respekt for sine barns lærer. Generelt tror jeg at hvordan foreldre kommuniserer hjemme og hva de velger å lese for barna betyr veldig mye for hvordan elevene oppfører seg på skolen. Hvis foreldre og lærere samarbeider om både opplæring og oppdragelse i stedet for å snakke nedsettende om metoder og læringsplattformer vil barna bli engasjerte og søke kunnskap også etter de er ferdig på vgs og skal velge veien videre. Beklager langt svar. Det korte svaret er at arv og miljø betyr en god del, men at det er mange unntak

Anonymkode: a2ddc...9f1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...