Gå til innhold

Prøver å bestille sydentur men totalpris blir noe helt annet til slutt…

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

F eks gjennom solfaktor, «totalpris 13000kr» for en skarv uke. 

Men, når jeg trykker på bestill, kommer tillegg for frokost, ok. Det lar vi være å bestille.

Men så viser det seg at reisetid på pakketurer er på hele 13 timer, til et sted som egentlig tar fem timer i fly direkte, dette pga stopp i København på åtte timer, fra 23 om kvelden. Det vil jo bety at vi blir en hel søvnløs natt på en flyplass. (Og dermed vil ankomme reisemålet helt utslitte) Skal vi dog ha bedre flytider, koster det også 2000kr ekstra per person. Når jeg da velger det, kommer spørsmålet opp om vi ønsker bagasje. Selvfølgelig, og det også koster 970kr per person. Vips, så har turen blitt mange tusen dyrere enn den «totalprisen» var, og da valgte jeg heller ikke med transport fra flyplassen.

Så, en tur med i utgangspunktet 13000kr i totalpris, blir 19000kr. Og uten frokost og uten flyplasstransport. 

Sånn var det ikke før, for et par år siden, da jeg bestilte fra reiseselskapet. Da var totalpris nettopp det, totalpris og aldri før har det vært så dyrt for en liten uke uten noenting inkludert, i syden. 

Noe jeg misser her? For dette var altfor dyrt og da blir det ingen tur i år. Euro er jo også mye dyrere i år og siden vi ikke reiste til syden i fjor, tenkte jeg vi skulle unne oss i år… Noen gode tips? 

Anonymkode: 6abb5...dce

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Et annet eksempel var på restplass på tur til 6000kr, men da vi fylte ut og skulle bestille, kom det plutselig opp en pris på 36 000kr.  🤷🏼‍♀️

Skrevet

Slik har det vært siste årene ..vi bestiller fra ving og da må du bestille buss tur/ retur og da blir prisen høyere..og du må bestille avbestilling gebyr..met penger.

Fra 2 år siden møtte vi betalte for bagasje ( før fikk alle 20 kg med gratis) nå måtte vi betale tilogmed for barna. 

AnonymBruker
Skrevet
mommyaka skrev (24 minutter siden):

Slik har det vært siste årene ..vi bestiller fra ving og da må du bestille buss tur/ retur og da blir prisen høyere..og du må bestille avbestilling gebyr..met penger.

Fra 2 år siden møtte vi betalte for bagasje ( før fikk alle 20 kg med gratis) nå måtte vi betale tilogmed for barna. 

Det blir så dyrt til slutt at det blir ikke verdt det i det hele tatt.

AnonymBruker
Skrevet

Book selv i stedet for å bruke byråer. I alle fall til enkle turer innen Europa. Da vet du akkurat hva du betaler for og kan mikse og matche som du vil.

Har ikke brukt reisebyrå på 20 år.

Anonymkode: acef6...466

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke bestill via reiseselskap! Ordne flybilletter og hotell selv hver for seg.

Anonymkode: da5cb...208

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

F eks gjennom solfaktor, «totalpris 13000kr» for en skarv uke. 

Men, når jeg trykker på bestill, kommer tillegg for frokost, ok. Det lar vi være å bestille.

Men så viser det seg at reisetid på pakketurer er på hele 13 timer, til et sted som egentlig tar fem timer i fly direkte, dette pga stopp i København på åtte timer, fra 23 om kvelden. Det vil jo bety at vi blir en hel søvnløs natt på en flyplass. (Og dermed vil ankomme reisemålet helt utslitte) Skal vi dog ha bedre flytider, koster det også 2000kr ekstra per person. Når jeg da velger det, kommer spørsmålet opp om vi ønsker bagasje. Selvfølgelig, og det også koster 970kr per person. Vips, så har turen blitt mange tusen dyrere enn den «totalprisen» var, og da valgte jeg heller ikke med transport fra flyplassen.

Så, en tur med i utgangspunktet 13000kr i totalpris, blir 19000kr. Og uten frokost og uten flyplasstransport. 

Sånn var det ikke før, for et par år siden, da jeg bestilte fra reiseselskapet. Da var totalpris nettopp det, totalpris og aldri før har det vært så dyrt for en liten uke uten noenting inkludert, i syden. 

Noe jeg misser her? For dette var altfor dyrt og da blir det ingen tur i år. Euro er jo også mye dyrere i år og siden vi ikke reiste til syden i fjor, tenkte jeg vi skulle unne oss i år… Noen gode tips? 

Og derfor bestiller vi hotell og fly hver for seg.

Anonymkode: 75f2a...a7f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Book selv i stedet for å bruke byråer. I alle fall til enkle turer innen Europa. Da vet du akkurat hva du betaler for og kan mikse og matche som du vil.

Har ikke brukt reisebyrå på 20 år.

Hva bruker du da? Har gjort det før men var så mye jobb med men nå virker det som om det er mer jobb å bestille gjennom byrå. Siste gang vi reise med Ving, ble vi totalsvndla av de,

så unngår Ving, 

Gjest Bromance
Skrevet

Jeg forstår virkelig ikke at folk gidder å bruke reiseselskap... Bestill fly og hotell hver for seg.

AnonymBruker
Skrevet

Har du bodd under en stein det siste året? ALT har blitt dyrere. 

I fjor måtte vi ut med 28 000 for en uke til Kreta. Samme tur, samme hotell, koster nå 39 000. 

Anonymkode: 60917...327

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva bruker du da? Har gjort det før men var så mye jobb med men nå virker det som om det er mer jobb å bestille gjennom byrå. Siste gang vi reise med Ving, ble vi totalsvndla av de,

så unngår Ving, 

Finner de billigste flybillettene med Google Flights, men booket direkte med flyselskapet. Hotell fra Booking.com, Expedia eller Hotels, med mindre deg er et hotell jeg er medlem hos, da bestiller jeg direkte der også. Å bestille fly og hotell behøver ikke ta mer enn 5-10 minutter.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Bromance skrev (3 minutter siden):

Jeg forstår virkelig ikke at folk gidder å bruke reiseselskap... Bestill fly og hotell hver for seg.

Om du bor nær en stor flyplass kan jo dette lønne seg. Resten av landet kommer stort sett billigere ut av det ved å booke charter.

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har du bodd under en stein det siste året? ALT har blitt dyrere. 

I fjor måtte vi ut med 28 000 for en uke til Kreta. Samme tur, samme hotell, koster nå 39 000. 

Ja vet at alt har blitt dyrere… 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

så unngår Ving, 

Hvorfor er det mye jobb? Du søker etter fly på feks Finn.no eller hos flyselskap. Når du har fly, finner du hotell. du kan gå ti tripadvisor og se hvordan hoteller er og du kan trykke på linken for å bestille hotell. Husk at det ofte er dyrere å spise frokost ute enn å inkludere den med en gang. 

Anonymkode: 34537...2db

• Liker 2
Skrevet
mommyaka skrev (34 minutter siden):

Avbestilling gebyr er tull å betale om en betaler med kredittkort som har det innebygget 

20kg bagasje er masse når du i tillegg kan ha med karbinkoffert og veske (DB 30l feks)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det lønner seg å bestille hotell og fly hver for seg. Send Mail til hotellet du vil på og be om pris fra XX til XX. Gjør dette ved flere aktuelle hoteller. Du får best pris ved direkte kontakt med hotellet.

Anonymkode: 431e9...4e9

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ønsker en billig tur til varmen: dra med rutefly (helst utenfor feriene) og lei billig feriehus på Finn. Dette gjelder spesielt for Spania. Gjort det flere år. Reist med rutefly, og leid bolig av nordmenn. Du kan få eldre rekkehus ned til 4000 kr uka, nye leiligheter for 7000, og hus for ca. 10,000. Vi reiste alltid charter tidligere, men prisene har eksplodert etter covid. 

Anonymkode: 06a79...5a1

AnonymBruker
Skrevet

Vi dro til Kypros i fjor og booket selv rutefly og hotell (samme som TUI). Sparte 20000 på det sammenlignet med prisen på TUI sin siden (og det var uten alle tilleggene). 

Anonymkode: ca23d...ba7

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis du ønsker en billig tur til varmen: dra med rutefly (helst utenfor ferien).

Anonymkode: 06a79...5a1

Problemet med rutefly til "syden" for mange av oss er at det går få eller ingen direktefly. Dermed må vi gjerne skifte fly i Oslo og som regel en overnatting på tur eller retur. 

Jeg har bestilt kun fly med Apollo (direkte til Kreta) og så bestilt hotell utenom. Flyturen med alle tillegg kommer på 8500;. For et helt ok hotell uten frokost og basseng, med kokemuligheter må jeg betale ca 7000; for en uke. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke helt hvilken reise du så på, men alle jeg har sett på hos Solfaktor oppgir "fra" priser, ikke totalpris. Så velger man videre om man ønsker billigste alternativet eller om man ønsker legge til ulike tillegg som mat, kortere reisetid og lignende...

Litt samme som Vy, Norwegian og de fleste andre gjør, de gir deg en "fra" pris, og så kan du velge videre hva ekstra du ønsker... Jo mer komfort, jo høyere pris...

Anonymkode: 8a905...a4e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...