Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei dere! 

Selvom det var noe forventet, var det sykt hardt og se prøveresultatene på hvor dårlig sædkvaliteten var. 

Vi fikk med en gang beskjed om at dette ikke kom til å gå naturlig, men at vi mest sannsynlig må igjennom ICSI for a bli gravide. Legen ville at ny kontrollprøve skulle avlegges om 6 uker før vi legger veien videre. 

Har det veldig tungt akkurat nå og leter etter solskinnshistorier? Noen som har opplevd det samme og taklet behandlingen bra for så å bli gravide? Noen som har sett stor bedring i sædkvaliteten på prøve 2 - og for eksempel mot all formodning blitt gravide naturlig? 

Takk for støtten!! 

Anonymkode: 39b19...e34

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dersom mannen begynner med tiltak for å bedre spermen kan nok kanskje se noe endring før neste prøve, men er vel anbefalt mer enn 6 uker dersom man ønsker å se bedring. Men absolutt mulig. 

Uten noen tiltak/kosttilskudd/kostholdsendring etc for mannen så er det lite sannsynlig at de ser noe endring. 

Anonymkode: 61e0f...dc9

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! Tingen er den at han er slank, trener 3-5 ganger i uken og spiser veldig sunt. Så det er nesten vanskelig å forstå at resultatet er så dårlig som det var. 

legen var også litt i vanntro, så vi håper at det kanskje var noe galt med testen. Han har syklet mye landeveissykling de siste ukene før testen, så mulig det har gjort noe skade? 

uansett så får vi vel bare akseptere situasjonen som den er, og komme i gang med behandling så fort det lar seg gjøre.. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Takk for svar! Tingen er den at han er slank, trener 3-5 ganger i uken og spiser veldig sunt. Så det er nesten vanskelig å forstå at resultatet er så dårlig som det var. 

legen var også litt i vanntro, så vi håper at det kanskje var noe galt med testen. Han har syklet mye landeveissykling de siste ukene før testen, så mulig det har gjort noe skade? 

uansett så får vi vel bare akseptere situasjonen som den er, og komme i gang med behandling så fort det lar seg gjøre.. 

Det dere kan prøve er å spise minst mulig mat fra plast. Ikke drikk vann fra plastflasker. Ikke lag mat i stekepanner/kjeler med teflon. Oppbevaringsbokser burde være av glass. Ha mel i originalforpakningen, ikke hell mat over i plastbokser fordi det ser pent ut. Dropp vaskemidler både for kropp, klær og hus som ikke er rene. Sitron, eddik og bakepulver kommer dere langt med. Ikke bruk parfymerte såper eller parfyme. Unngå å spise hermetisk mat.

Det høres alternativt ut, men microplast og nanoplast er funnet i ballene på menn med dårlig sædkvalitet og selv om vi ikke vet årsaken så kan det ikke utelukkes å ha en betydning.

Anonymkode: 3ca5b...626

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Mannen min var også sunn i utgangspunktet (trente, spiste ikke UP-mat, mye grønnsaker osv). Prøvene hans ble bedre av sink og selen + maca og Q10 :) 

Anonymkode: a536c...26e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vestlige menn (og kvinner) får i seg mye mikroplast og ultraprodusert mat. Det er klart det gjør noe med kroppen, og til noen sædkvaliten. 

Det er ikke sikkert dert er noe å gjøre med det. Å legge mye press og stress på mannen hvis han er normalt frisk og sprek, som det virker som han, tenker jeg vil gi motsatt effekt enn ønsket. Det er også ganske trist og sårt for han sikkert. Vi går også igjennom icsi behandling, og min mann har følt mye tristhet og sorg for både at han ikke naturlig kan få barn, men også skyldfølelse for hva jeg må gjennom. 

Anonymkode: 5794a...ddd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det dere kan prøve er å spise minst mulig mat fra plast. Ikke drikk vann fra plastflasker. Ikke lag mat i stekepanner/kjeler med teflon. Oppbevaringsbokser burde være av glass. Ha mel i originalforpakningen, ikke hell mat over i plastbokser fordi det ser pent ut. Dropp vaskemidler både for kropp, klær og hus som ikke er rene. Sitron, eddik og bakepulver kommer dere langt med. Ikke bruk parfymerte såper eller parfyme. Unngå å spise hermetisk mat.

Det høres alternativt ut, men microplast og nanoplast er funnet i ballene på menn med dårlig sædkvalitet og selv om vi ikke vet årsaken så kan det ikke utelukkes å ha en betydning.

https://www.dagbladet.no/nyheter/sjokkfunn-i-testikler/81463643

Denne kom rett etter at jeg hadde skrevet det over. 😅

Dropp plast så langt du kan! Men også teflon og annet drit.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, dette kan påvirke. Det er velkjent at dersom man har drevet hard trening de siste ukene kan det påvirke både volum og mengde sperm og også mengden normale spermier. Kort sagt, det er ikke uvanlig å få ubrukelig sperm etter noen uker med hardtrening. Så ikke gi opp enda, be mannen roe litt mer ned på treninga og prøv igjen om litt tid.

Synes det er veldig merkelig at ikke legene sa noe om dette... 

Anonymkode: d7b42...2a3

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for alle svar! Veldig interresante innspill! Skal definitivt prøve oss på de supplementene og være forsiktige med hva vi får i oss av plast. 

ang. trening så har funnet ut av at det ikke blir mer sykling før neste test bare for å være sikre 🙂 

Og er enig med deg over at jeg vill ikke legge for mye press i det hele tatt, tror ikke han har noe skyld i dette var bare lyn fra klar himmel. Jeg er innfunnet meg med at det blir ICSI og håper at de finner nok god sperm til det - er åpen av meg og kan gjerne kjøre donorsæd også 🙂 tenker at vi blir en fin liten familie uansett (men har jo grått mine tårer). 

Føler meg ferdig med å være lei meg nå og er klar for å sette igang

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Tusen takk for alle svar! Veldig interresante innspill! Skal definitivt prøve oss på de supplementene og være forsiktige med hva vi får i oss av plast. 

ang. trening så har funnet ut av at det ikke blir mer sykling før neste test bare for å være sikre 🙂 

Og er enig med deg over at jeg vill ikke legge for mye press i det hele tatt, tror ikke han har noe skyld i dette var bare lyn fra klar himmel. Jeg er innfunnet meg med at det blir ICSI og håper at de finner nok god sperm til det - er åpen av meg og kan gjerne kjøre donorsæd også 🙂 tenker at vi blir en fin liten familie uansett (men har jo grått mine tårer). 

Føler meg ferdig med å være lei meg nå og er klar for å sette igang

Så bra! Ønsker dere masse lykke til ❤

Anonymkode: 5794a...ddd

AnonymBruker
Skrevet

Vi prøvde kostholdsendring og diverse «kvakksalveri» uten hell før vi tok ICSI privat. 

Gravid på første forsøk og lille frøkna kommer i juli 😀

Anonymkode: 40789...cd1

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg har pcos og mannen hadde veldig lav sædkvalitet og de var også veldig dårlige til å svømme rett frem. Så vi fikk beskjed at det så å si var umulig å bli gravide så vi fikk time til ivf/icsi. Så vi tok begge mye mer vitaminer, mannen som er tidligere syklist fikk full nekt i å sykle de 2 månedene før ivf, byttet over til mindre karbohydrater (insulin er hormonregulerende så for mye opp og ned på blodsukker kan påvirke fertilitet), og han fikk også full alkoholnekt. Vi endte opp spontangravide den måneden vi ventet på menstruasjonen for å starte med ivf medisinene.

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dette.

Og IKKE ha mobilen i lomma. Noen modeller har en enorm stråling (f.eks. Iphone 12, som har så høy stråling at den egentlig er ulovlig i EU og Norge).

Anonymkode: 78e5b...df6

AnonymBruker
Skrevet

Mannen min hadde lav sædkvalitet.  Han var også slank, trente 7 dager i uka, 52 uker i året osv, ikke røyk eller alkohol, veldig forsiktig med rødt kjøtt, sukker og fet mat, aldri hatt kjønnssykdommer, ikke mobil i lomma (dette var før mobilen var med absolutt overalt).  Han ble dog operert for ikke nedfallen testikkel lovlig seint, mente legen.

Etter en hestekur med sink, selen, e-vitamin, bytte til vide boxershorts og ikke ha det så varmt, hadde flere av parameterne økt ved test nummer 2.  Hovedproblemet, at selv sædmengden var så liten, hadde dessverre ikke endret seg.

Jeg ble gravid 1 gang løpet av 8 års prøving,  men mistet.

Anonymkode: ffc1c...8e1

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

HI her! Takk for at du deler, og trist at du mistet!:-( 

er nok ofte sånn at selvom man gjør alt rett, rammer dette blindt. Håper dere har fått den familien dere vil ha på andre måter? Eller lært seg å leve et liv som er kanskje litt annerledes enn planlagt. 

Sender deg en klem! Dette er er tøft kort å ha trukket i livet. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes folk skal være forsiktige med å gi råd basert på synsing og forskning de ikke forstår. Ja, det har vært funn av mikroplast i sæd. Ja, noen tror teflon er skummelt, men vi har ingen klar dokumentasjon på at å unngå plastpakninger eller teflon forbedrer sædkvalitet. Det er ekstremt krevende for vanlige folk å unngå dette. 

Det er heller ikke alik at all ultraprosessert mat er like farlig. 

Det vi derimot vet at kan påvirke sædkvalitet i positiv retning er:

Sunt og balansert kosthold.

Kutte røyk/snus

Kutte alkohol

Moderat trening/fysisk aktivitet

Unngå trangt undertøy og trange bukser

Jeg håper at TS søker råd hos helsepersonell om dette. 

Anonymkode: dcbe5...1e9

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke styr med alt mulig rart - dere vil bare kaste bort tid og penger, det vil prege hverdagen, og forholdet. Han liker å sykle - da skal han sykle. 

Innimellom er det bare slik. Det har jeg opplevd, og venninner. Ung og sprek mann, ingen sykdom eller uvaner. Som regel ordner det seg fint med ICSI ganske raskt. Innimellom er det bare et tilfeldig dropp i kvalitet. Innimellom er det bare slik. Har blant annet ei venninne som gikk fra å bli gravid på første forsøk, til at alt var dødt hos mannen da de prøvde på neste. 

Anonymkode: da87d...367

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.5.2024 den 3.04):

HI her! Takk for at du deler, og trist at du mistet!:-( 

er nok ofte sånn at selvom man gjør alt rett, rammer dette blindt. Håper dere har fått den familien dere vil ha på andre måter? Eller lært seg å leve et liv som er kanskje litt annerledes enn planlagt. 

Sender deg en klem! Dette er er tøft kort å ha trukket i livet. 

Jeg har vært gjennom dette, og er uenig i den påstanden. 

Jeg er født i et av verdens beste land, har hatt en fin oppvekst med venner og familie, funnet en fantastisk mann. Jeg er frisk, jeg har jobb, og jeg har ikke økonomiske bekymringer. Så det å måtte gjennom prøverør, for så å vurdere hvordan vi skulle få familie, var en ganske liten ting sett mot hva mange andre opplever i dette livet. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for fine perspektiver! Akkurat nå første uken etter sjokket, virker dette som verdens undergang til tider. 

vet jeg skrev over at jeg var ferdig med å være lei meg, men det kommer litt i bølger fortsatt. Spesielt når jeg leser om folk hvor behandlingen ikke har båret frem:( gjør meg utrolig nedfor. 

Så godt å vite at noen føler på at dette var i det store og hele en liten del av livet 🙂 vi er ganske unge, og ønsker oss 2 barn men har margin til å få til 2 ICSI runder før 35 dersom dette med kvaliteten ikke skulle bedre seg. 

Enig at jeg ikke skal implementere alle mulige råd og tips, men akkurat dette med syklingen (+500km) per uke var det bare greit å sjekke om hadde gjort noen forskjell. 

tusen takk igjen for gode perspektiver og avdramatisering av noe som for meg virker litt overveldende 🙂

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ikke styr med alt mulig rart - dere vil bare kaste bort tid og penger, det vil prege hverdagen, og forholdet. Han liker å sykle - da skal han sykle. 

Innimellom er det bare slik. Det har jeg opplevd, og venninner. Ung og sprek mann, ingen sykdom eller uvaner. Som regel ordner det seg fint med ICSI ganske raskt. Innimellom er det bare et tilfeldig dropp i kvalitet. Innimellom er det bare slik. Har blant annet ei venninne som gikk fra å bli gravid på første forsøk, til at alt var dødt hos mannen da de prøvde på neste. 

Veldig uenig i dette. Man kan ikke forske på coctaileffekten, det er for mange parametre til at det er mulig. Forskning er også dyrt og må finansieres av det offentlige, da forskes det gjerne ikke like intenst på ting staten har godkjent.

Det er lov å tenke sjæl og gjøre de grepene som ikke nldvendigvis er forsket ihjel. Men går man til Frøyaklinikken f.eks så gir de akkurat samme råd som man kan Google seg til og med det får de aller fleste betydelig bedring på sæd- og eggkvalitet. Da er det for dumt å avskrive det bare fordi staten ikke har finansiert et spesielt forskningsteam for å se på det.

Staten er heller ikke perfekt, plast har tidligere innehold veldig mange farlige stoffer som var godkjent i lang tid. Det er derfor man må gjøre det man kan selv og ikke stole blindt på hva øverste makta sier.

Vi er veldig flinke og lydige i Norge og har stor tillit til våre ledere, men de er også bare mennesker.

Det finnes så mye god informasjon på nettet at det ikke er nødvendig å stole blindt på det vi blir fortalt.

Det hadde vært konspiratorisk å si at man bare måtte spise stein fra indre Himalaya for å få barn, men å avstå fra teflon er virkelig ikke konspiratorisk. Det er ikke sikkert det hjelper for den enkelte, men vi vet at teflon er forsket på og at mye tyder på at det er dårlig for oss selv om vi ikke vet hvor mange prosent det eventuelt påvirker sædkvaliteten.

Vi vet at det finnes mye microplast og nanoplast i naturen og at det ikke er forsket på konsekvensene. Det er mer skremmende enn konspiratorisk.

Å ta forhåndsregler er ikke bare teit og dumt.

• Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...