Gå til innhold

Skal, skal ikke? Et barn til?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min mann har så lyst på barn nr 2. Jeg har egentlig ikke.

Han fikk long covid rett etter vi fikk barnet vårt og fungerte ikke barnets første leveår. Han nektet å sykemelde seg, men sov 12-14 timer i døgnet. Hjalp meg ikke med noenting. 

Det hele resulterte i fødselsdepresjon på min side. Barnet er snart 2 og jeg er fremdeles sykemeldt, snart på AAP og blir sannsynligvis aldri 100% arbeidsfør igjen av diverse årsaker.

Mannen er frisk nå og drar i mye større grad sin del av lasset.

Vi elsker begge barnet så uendelig høyt. 

Jeg bare vet ikke om jeg har kapasitet til å følge opp 2 barn. Og jeg orker egentlig ikke graviditet og barsel på nytt. Men jeg vet jo at et søsken er det beste for familien på sikt.

Syns det er så sykt vanskelige vurderinger!

I tillegg er jeg snart 40 så vi kan ikke vente og se an.

Anonymkode: 07c48...eeb

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vil likevel anbefale deg å se an. Det er slitsomt med to barn i så nær alder. Hva med å vente til barnet er fire år, før neste evt. kommer?

Det ER virkelig tøft med to barn! Faktisk dobbelt så tøft.. Orker du det?

Anonymkode: 01620...40f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan fint få et barn når du er 41? 

AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig ikke få flere barn. Det burde ikke være et spørsmål engang.

Anonymkode: 5e98f...1fd

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Skal! Du kommer ikke til å angre ❤️

Anonymkode: 91f56...32c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Skal! Du kommer ikke til å angre ❤️

Anonymkode: 91f56...32c

Risikabel oppfordring. De aller fleste elsker barna de får, men noen ganger blir det definitivt tøffere og mer krevende for foreldre og eksisterende barn med ett barn til. 

Anonymkode: 4f2df...9ad

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

I utgangspunktet synes jeg ikke alderen din bør stå i veien for et barn til… men mtp. at du holder på å bli ufør pga. fødselsdepresjon og «diverse årsaker» virker et barn til som en dårlig ide. Jeg ville lagt all energi og kjærlighet i det barnet du allerede har❤️

Anonymkode: 5df41...d81

• Liker 6
  • Hjerte 1
Gjest Anonyme-meg
Skrevet

Den som ikke ønsker har siste ordet. 

Men tenk også på siden du allrede nå tror du ikke kommer fult ut i arbeidslivet igjen. Har du feks ork og økonomi til å ha to barn alene hvis det skulle bli slutt? Hvis mannen blir dårlig igjen, har dere kapasitet til det? 

Hvorfor er søsken det beste for familien? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vil likevel anbefale deg å se an. Det er slitsomt med to barn i så nær alder. Hva med å vente til barnet er fire år, før neste evt. kommer?

Det ER virkelig tøft med to barn! Faktisk dobbelt så tøft.. Orker du det?

Vi skulle gjerne ventet, men biologien er jo ikke akkurat på vår side sånn sett. 

Jeg vet ikke om jeg orker. Jeg har mest lyst til å kose meg med det barnet vi har!

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du kan fint få et barn når du er 41? 

Ja, det er sant det! Vente et års tid er nok minimum uansett, og da har kanskje naturen tatt en avgjørelse for oss 🙈

AnonymBruker skrev (1 time siden):

I utgangspunktet synes jeg ikke alderen din bør stå i veien for et barn til… men mtp. at du holder på å bli ufør pga. fødselsdepresjon og «diverse årsaker» virker et barn til som en dårlig ide. Jeg ville lagt all energi og kjærlighet i det barnet du allerede har❤️

Anonymkode: 5df41...d81

Jeg har mest lyst til det. Mannen er enebarn selv og har alltid sagt at skal han først ha 1, skal ha også ha minst 2. Føler litt på det å skulle gå tilbake på et løfte nå. 

En av de diverse årsakene er i tillegg en svært arvelig tilstand diagnostisert etter vi fikk barn, vi har bare hatt flaks at barnet vårt ikke fikk det! Er naturligvis redd vi ikke skal ha samme flaks på evt nr 2. 

Anonyme-meg skrev (1 time siden):

Den som ikke ønsker har siste ordet. 

Men tenk også på siden du allrede nå tror du ikke kommer fult ut i arbeidslivet igjen. Har du feks ork og økonomi til å ha to barn alene hvis det skulle bli slutt? Hvis mannen blir dårlig igjen, har dere kapasitet til det? 

Hvorfor er søsken det beste for familien? 

Dette har jeg også tenkt. Har ikke sjans om jeg blir alene. Mannen snakker om tillit når jeg tar det opp, men ingen kan med 100% sikkerhet vite hva som skjer om 5 år.

Føler at søsken er det beste for barnet. Og åpenbart for mannen som så gjerne vil. Tenker vel også at det kan være fint for barna å kunne leke sammen når de blir større. At ikke barnet vårt blir alene med maset vårt når vi blir gamle etc.

Skrevet

Med deres sykdomshistorie hadde jeg stoppet etter ett barn. Skal du få to så må i hvert fall du være topp motivert.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Søsken er viktig, men velfungerende foreldre med nok overskudd og tid er viktigere! 

Anonymkode: 89a80...8f0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Søsken er bra, men mange enebarn ser ut til å trives fint. Har du tanteunger på samme alder kan det være vel så bra hvis de fåR mulighet til samvær. 

Anonymkode: 373aa...351

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er du som skal måtte bære frem et bar nummer 2, og hvis du også ikke er frisk vil det så klart være en belastning med et barn nummer 2. 

Tenker det her er din avgjørelse 🙏

Anonymkode: 41694...d89

AnonymBruker
Skrevet

Sykt at mannen din nektet sykemelding, og lot deg ta børen.

Ja til et barn til, MEN med ny mann!

Anonymkode: 6c403...363

Gjest Anonyme-meg
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

🙈Dette har jeg også tenkt. Har ikke sjans om jeg blir alene. Mannen snakker om tillit når jeg tar det opp, men ingen kan med 100% sikkerhet vite hva som skjer om 5 år.

Føler at søsken er det beste for barnet. Og åpenbart for mannen som så gjerne vil. Tenker vel også at det kan være fint for barna å kunne leke sammen når de blir større. At ikke barnet vårt blir alene med maset vårt når vi blir gamle etc.

Da bør du absolutt ikke få flere, det er ingen garanti for at dere holder sammen. 

Få flere barn fordi søsken er bra, er feil premisser å få barn på. Det her heller ingen garanti for at de ville knytte et tett bånd. Og heller ikke sikkert dem stiller opp for dere når dere blir eldre. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Søsken er bra, men mange enebarn ser ut til å trives fint. Har du tanteunger på samme alder kan det være vel så bra hvis de fåR mulighet til samvær. 

Anonymkode: 373aa...351

Ja, kan bekrefte at enebarn kan trives som det også. Jeg ønsket meg aldri søsken. Elsket oppvekstsen min, og bestemte meg for å kun få ett barn selv også, fordi jeg vil kunne tilby henne det samme av kjærlighet og energi som foreldrene mine ga meg.

Anonymkode: be03c...2c5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...