AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #1 Skrevet 28. mai 2024 Jeg er med på å arrangere sommerfest for klassen til datteren vår (4. klasse). Foreldrene arrangerer, og jeg er primus motor for arrangementet. Jeg har fikset gave til lærerne fra alle foreldrene, kjøpt inn gevinster til lotteri vi skal ha, og generelt ordnet mye med det praktiske. Noen foreldre skal bidra med kakebakst. En gutt i klassen har kraftige allergier, og mor til denne gutten gir sterkt uttrykk for at det er «dårlig gjort» at hun må bake en allergivennlig kake som sønnen hennes kan spise under arrangementet, og vil at flere skal bake allergivennlig slik at hennes sønn kan velge mellom flere kaker. Hun foreslo derfor at jeg også skulle bake en allergivennlig kake. Det skal sies at denne moren aldri bidrar i dugnader etc. og aldri før har bakt i skolesammenheng. Jeg kjenner at jeg blir helt paff. Jeg har ikke energi, tid eller ork til å bake en kake, bare fordi hennes sønn skal kunne velge mellom flere alternativer. Er det jeg som er urimelig her? Har enda ikke svart moren til denne kidden… Jeg vet ihvertfall at det ikke blir kake til neste års sommeravslutning😂 Anonymkode: 352d3...6b2 12 9
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #2 Skrevet 28. mai 2024 Hun er ilvel ikke noe mer urimelig som vil ha kake til sitt barn, en dere andre som vil ha kake til deres barn. Er det virkelig så skrekkelig vanskelig å planlegge noe allergikeren også kan spise? Koster ikke mye omtanke å gå for frukt og saftis i stedet for bakst. Anonymkode: a8dac...bf3 20 1 7
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #3 Skrevet 28. mai 2024 Hvorfor ikke bake noe alle kan spise? Anonymkode: e4baa...675 7 6
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #4 Skrevet 28. mai 2024 Ta med en pose minimarengs fra europris til 20 kr. Glutenfrie. Anonymkode: 087d5...6fb 3 3
Fjaselina Skrevet 28. mai 2024 #5 Skrevet 28. mai 2024 Det er ikkje rettferdig at du skal bakr allergivennlig kake i tillegg til all anna organisering. Men i tilfelle det skal vere fleire kaker til dette barnet, får andre foreldre bidra. 9 4
Populært innlegg mereo Skrevet 28. mai 2024 Populært innlegg #6 Skrevet 28. mai 2024 (endret) Merkelig at hun vil ta den risikoen, med tanke på alvorlig allergi så vet hun jo ikke hva som skjer på andres kjøkken! Jeg ville ikke tatt på meg oppgaven i frykt for å gjøre feil selv, om det er alvorlig allergi kan jo en liten feil få store konsekvenser. Endret 28. mai 2024 av mereo 46 4
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #7 Skrevet 28. mai 2024 Jeg forlanger aldri at andre skal bake til mitt barn. (Jeg spør ikke heller). Men det er sårt å se barnet gang på gang på gang ser alle de andre kan velge mellom ørten kaker, mens mitt utelukkende kan spise den vi har lagd. Det gjelder jo ikke bare den dagen, men alle dager. Og det er sårt for barnet. Så når mine andre barn skal noe, så lager jeg alltid noe allergivennlig. Slik at de i klassen får noe å velge i. Anonymkode: 8b6c4...94f 8 11 6
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #8 Skrevet 28. mai 2024 Hvilken allergi er det snakk om, og hvor vanskelig er det å lage allergivennlige kaker? Anonymkode: e1f3d...5c0 10 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #9 Skrevet 28. mai 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ta med en pose minimarengs fra europris til 20 kr. Glutenfrie. Anonymkode: 087d5...6fb Tror du gluten er den eneste matallergien som finnes? Anonymkode: 34249...95f 10 3
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #10 Skrevet 28. mai 2024 Men hva er allergien? For noe er jo lett å lage, andre ting er mer vanskelig. Jeg pleier alltid å bake glutenfritt da det skal bakes kaker. Og her har vi ikke allergi, men flere i familien har cøliaki. Og de fleste kaker blir faktisk bedre med glutenfritt mel. Og for meg blir det da like lett å bake glutenfritt, som å bake vanlig. Toro har og ferdig pose med glutenfrie brownies. Anonymkode: 065a0...155 8
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #11 Skrevet 28. mai 2024 Er det ingen andre foreldre som har sagt de baker allergivennlige kaker? Veldig spesiell skole.. jeg baker stort sett alltid kaker uten melk, egg og gluten (og forsåvidt nøtter) og er ikke alene om dette, selv om noen feks har glutenfrie men inneholder egg etc. Trodde nesten det var blitt den nye normalen i dagens skole, med tanke på hvor mange allergikere det er. Er man kjøpemamma så kan jeg forstå at det begrenser seg, men til og med her hadde jeg snappet med meg en kake fra allergidisken. Synes ikke det er moren som er storforlangende, mer at dere har et lite inkluderende miljø. og nei, mine barn har ingen allergier. Anonymkode: 86ea4...03e 8 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #12 Skrevet 28. mai 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Så når mine andre barn skal noe, så lager jeg alltid noe allergivennlig. Slik at de i klassen får noe å velge i. Anonymkode: 8b6c4...94f Det er flott, så lenge man vet hva alle er allergiske mot. For det er jo ingenting som er universelt allergivennlig. Det kommer jo helt an på hva vedkommende allergiker er allergisk mot. Det kan jo være gluten, egg, laktose, nøtter, frukt/bær eller noe helt annet. Anonymkode: cbcd7...eb3 10
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #13 Skrevet 28. mai 2024 Stusser på at hun har tillit til at det blir riktig mht. allergiene, dersom andre enn henne baker. Anonymkode: 0171a...130 15 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #14 Skrevet 28. mai 2024 Om han har så alvorlig allergi så er det vel best å bake noe selv? Jeg hadde ikke stolt på andre sitt bakverk dersom min unge hadde alvorlig allergi. Anonymkode: 3bcfa...648 22 6
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #15 Skrevet 28. mai 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Hun er ilvel ikke noe mer urimelig som vil ha kake til sitt barn, en dere andre som vil ha kake til deres barn. Er det virkelig så skrekkelig vanskelig å planlegge noe allergikeren også kan spise? Koster ikke mye omtanke å gå for frukt og saftis i stedet for bakst. Anonymkode: a8dac...bf3 Eh, jo. Barnet har "kraftige allergier", og det er sikkert leit, men ikke noe som man kan forvente et ts skal sørge for å tilfredsstille i tillegg tll alle de andre oppgavene hun har påtatt seg for fellesskapet. Og attpåtil etter krav fra en mor som selv er rævva på å bidra? Frekt. Si at det har du ikke anledning til, ts. Anonymkode: c490a...46e 22 7
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #16 Skrevet 28. mai 2024 Som et mor til barn med allergier så hadde jeg nok ikke spurt om det, men selvsagt satt pris på om kanskje én kake til tok hensyn til allergien. Datteren min har så langt ikke blitt lei seg, men vet godt at hun aldri kan spise noe uten tillatelse og at det meste ikke er til henne. Hadde nok prøvd å hatt frukt/bær/smoothie e.l. neste år hvis jeg var dere. Så slipper dere problemstillingen 🙂 Anonymkode: 00657...b7c 3 1
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 Populært innlegg #17 Skrevet 28. mai 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg forlanger aldri at andre skal bake til mitt barn. (Jeg spør ikke heller). Men det er sårt å se barnet gang på gang på gang ser alle de andre kan velge mellom ørten kaker, mens mitt utelukkende kan spise den vi har lagd. Det gjelder jo ikke bare den dagen, men alle dager. Og det er sårt for barnet. Så når mine andre barn skal noe, så lager jeg alltid noe allergivennlig. Slik at de i klassen får noe å velge i. Anonymkode: 8b6c4...94f Men… det ER urettferdig å være allergisk. Mitt barn har også en svært alvorlig matallergi (type går aldri ut døra uten epipen og har hatt utallige akuttinnleggelser på sykehus), og jeg synes det er viktig å venne han til at han faktisk ikke kan spise det samme andre spiser. Ja det er sårt, ja han blir frustrert og lei seg - men det er min jobb å lære han og takle de følelsene. Han vil komme borti utallige situasjoner senere i livet hvor han ikke kan spise selv om andre gjør det. Og han kommer aldri til å ha like mange alternativer som de andre. Thats life liksom 🤷🏽♀️ Jeg synes det skaper en falsk illusjon om man gjør som moren her og forventer så mye for at ungen ikke skal føle seg utenfor. For i virkeligheten vil mitt (og hennes, og ditt) barn ALDRI ha nøyaktig samme muligheter i matveien som andre har - de vil være «utenfor» på dette punktet resten av livet dessverre Viktig å lære opp barnet i sykdommen sin. Dessuten hadde jeg aldri stolt på andres hjemmebakte «allergivennlige» kaker 😅🙈 sykt mange som ikke forstår hvor forsiktig en må være. Anonymkode: e5e49...1ed 30 17 15
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #18 Skrevet 28. mai 2024 Der har du hverdagen til alle barnehage- og skoleansatte…🫣 Slitsomt. Anonymkode: 282c9...3d8 5 1 6
Vera Vinge Skrevet 28. mai 2024 #19 Skrevet 28. mai 2024 Jeg er barn til et barn med allergi, og forlanger selvsagt ikke at andre skal bake glutenfritt. Men jeg tilbyr meg av denne grunn alltid å bake til avslutninger osv, så jeg vet at barnet mitt får minst er glutenfritt alternativ. Han har heldigvis blitt vant til at han kan spise de færreste kaker. Men sårt er det jo, som forelder, å se at andre barn kan spise hva som helst, mens mitt barn kanskje kun har ett alternativ. Men han er vant til det, og vi kan ikke dyrke en evt sårhet rundt dette. I praksis nå for tiden er det ofte flere som baker glutenfritt, noe som er utrolig fint. Flere ferdigmixer er også glutenfrie, så bare man er flinke til å merke det, så er det ikke så vanskelig (er vel merkingen som noen ganger er det største problemet, siden det antakelig er flere som bruker visse Toro-mixer uten å tenke over at det er glutenfritt). Men det jeg ikke forstår, er de som har barn med alvorlige allergier og som tør å stole på at andre har bakt riktig. Da hadde jeg alltid bakt selv og hatt med i en boks. Litt ekstra jobb blir det med barn med allergi. Vi sender feks stort sett med barnet vårt kake i en boks i bursdager, framfor å be om at de baker glutenfritt. Ønsker ikke å være den vanskelige moren, som kan gjøre at andre vegrer seg mot å invitere ham med seg hjem. 6 4 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #20 Skrevet 28. mai 2024 wow, blir helt matt over hvor mye ansvar allergikere/foreldre til allergikerne skyver over på andre. 😅 ikke rart folk er utbrent. Anonymkode: 4fc14...11a 5 8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå