Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Som tittelen sier. Jeg får bare avslag etter avslag på jobber jeg er kvalifisert for, uten at jeg forstår hvorfor. Som nyutdannet ble jeg innkalt på intervju hele tiden, og fink raskt jobb. Nå derimot, ingen ting. Tror jeg skriver ganske gode søknader. 

Er dette en vanlig greie når en har tre års erfaring? At en havner midt mellom to stoler. Ikke junior, men ikke senior heller. 

Hva gjør jeg galt, og er jeg inne på noe?

Jobber med kommunikasjon. 

Anonymkode: 032ca...44c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når får du avslaget? Allerede ved søknad, eller etter intervju? For er det etter intervju, kanskje du bør bytte referanser?

Ellers er det mange arbeidsledige journalister for tiden, så det kan være årsaken.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Aristoteles skrev (1 minutt siden):

Når får du avslaget? Allerede ved søknad, eller etter intervju? For er det etter intervju, kanskje du bør bytte referanser?

Ellers er det mange arbeidsledige journalister for tiden, så det kan være årsaken.

Takk for svar.

Før intervju. Er ikke journalist. 

AnonymBruker
Skrevet

Denne bransjen er vel ganske nedbemannet nå pga. AI? Du stiller nok litt bak i køen sammen med folk med mer erfaring og bedre utdanning som også plutselig står uten jobb?

Anonymkode: e4142...e45

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Denne bransjen er vel ganske nedbemannet nå pga. AI? Du stiller nok litt bak i køen sammen med folk med mer erfaring og bedre utdanning som også plutselig står uten jobb?

Anonymkode: e4142...e45

Nei, det stemmer ikke at bransjen er nedbemannet. Kanskje i fremtiden, men AI for disse tingene er fortsatt såpass dårlig/krever veldig mye kvalitetssikring. Så trenger fortsatt like mange mennesker.

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Jeg nyutdannet og får ikke en dritt. Søkt i ett år nå.

Anonymkode: f6d53...5fc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg nyutdannet og får ikke en dritt. Søkt i ett år nå.

Anonymkode: f6d53...5fc

Samme her, har B snitt og hobbyprojekter. Studerte IT.

Anonymkode: 7b4c9...963

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, de vil kun ha nyutdannede som de kan betale mindre og tror de kan forme lettere. Alle andre er overflødige i arbeidsmarkedet. Ta med alderisme. Man blir svært fort for gammel for alle typer jobber, om man er på jakt etter ny jobb. Det sikreste er å klamre seg fast i jobben du har og bli bitter og kjedelig der. Er det rart det er typisk norsk å være>bli syk?!?

Anonymkode: f21bc...eb5

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Takk for svar.

Før intervju. Er ikke journalist. 

Nei, men du konkurrerer med erfarne journalister.

AnonymBruker
Skrevet
Aristoteles skrev (1 minutt siden):

Nei, men du konkurrerer med erfarne journalister.

Ikke til de rollene jeg søker. Det vil si, jeg har mer relevant utdanning og erfaring enn journalister. Men sikkert riktig som du skriver at mer erfarne søker.

Hva gjør jeg? Stagnerer i nåværende stilling til jeg blir en «senior» på papiret? Tar en rolle for nyutdannede?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Ja, de vil kun ha nyutdannede som de kan betale mindre og tror de kan forme lettere. Alle andre er overflødige i arbeidsmarkedet. Ta med alderisme. Man blir svært fort for gammel for alle typer jobber, om man er på jakt etter ny jobb. Det sikreste er å klamre seg fast i jobben du har og bli bitter og kjedelig der. Er det rart det er typisk norsk å være>bli syk?!?

Anonymkode: f21bc...eb5

Kjenner meg absolutt ikke igjen i det… 

Anonymkode: 4a578...f71

AnonymBruker
Skrevet

Som jurist var det motsatt for meg. Måtte ut i distriktet for å få min første jobb, men da jeg etter tre år med erfaring søkte meg tilbake til byen kunne jeg velge og vrake, og fikk drømmejobben. Så det avhenger sikkert veldig av type jobb og bransje. 

Anonymkode: 1ff67...b1d

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ikke til de rollene jeg søker. Det vil si, jeg har mer relevant utdanning og erfaring enn journalister. Men sikkert riktig som du skriver at mer erfarne søker.

Hva gjør jeg? Stagnerer i nåværende stilling til jeg blir en «senior» på papiret? Tar en rolle for nyutdannede?

Neida :) Du fortsetter å søke :) Se på søknadene du har sendt til nå, og sjekk om du burde endre noe. Er du nok spisset mot akkurat det de ser etter?  Har du et avsnitt om hvorfor akkurat du er rett menneske for dette? Klarer du å skille deg ut i søknaden, eller er det en standardsøknad? Kan du flytte på deg?

(Og jeg tror at erfarne journalister er aktuelle nesten uansett kommunikasjonsjobb. De kan skrive/snakke/researche, og de vet hvordan de skal håndtere media).

Skrevet

Ikke for å være kjip, men kommunikasjon/markedsføring er jo bunnslammet av kontorjobber. Og det var før AI kom. De ansetter heller en av 1000vis av nyutdannede innenfor dette enn en med 3 års erfaring. 

Jeg ville seriøst omskolert meg. Juss eller økonomi. 

AnonymBruker
Skrevet
Amadeus89 skrev (1 minutt siden):

Ikke for å være kjip, men kommunikasjon/markedsføring er jo bunnslammet av kontorjobber. Og det var før AI kom. De ansetter heller en av 1000vis av nyutdannede innenfor dette enn en med 3 års erfaring. 

Jeg ville seriøst omskolert meg. Juss eller økonomi. 

Nei takk. Jeg er kreativ og vil fortsette å ha en kreativ jobb. Det du nevner er ikke noe for meg. Dessuten mange jobber innenfor kommunikasjon og marked som betaler veldig godt. Men ok, som ansvarlig for en stor bedrift avhengig av markedsføring og salg ville du ansatt en nyutdannet som markedsdirektør? Interessant.. lurer på hvordan det hadde gått.

Skrevet

Det er ikke mange av disse stillingene om dagen og MANGE om beinet. Det er nok det som er årsaken. Det hadde ikke vært noe bedre om du ikke hadde hatt tre års arbeidserfaring.

AnonymBruker
Skrevet

Nyutdannet kvinne i begynnelsen av 20 årene vil selvfølgelig være mer attraktiv i arbeidsmarkedet enn ei på 25 med litt erfaring. 

Kvinner i alderen 25 til 29 er mer sykemeldt, som oftest grunnet angst og depresjon... De planlegger også familieforøkelse så sannsynligheten for at hun blir borte grunnet plager/innbilte plager og sykdom under graviditet er stor. Så skal hun ha permisjon, og nye plager knyttet til graviditet, og sykedager for barnet.. 

Anonymkode: 2c9c9...52c

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei takk. Jeg er kreativ og vil fortsette å ha en kreativ jobb. Det du nevner er ikke noe for meg. Dessuten mange jobber innenfor kommunikasjon og marked som betaler veldig godt. Men ok, som ansvarlig for en stor bedrift avhengig av markedsføring og salg ville du ansatt en nyutdannet som markedsdirektør? Interessant.. lurer på hvordan det hadde gått.

Det er jo poenget. Du har 3 års erfaring. Du har uansett ikke nok erfaring til en direktørstilling. 

Dessuten får du muligheter innenfor markedsføring hvis du faktisk er flink, søkemotoroptimalisering osv. kommunikasjon derimot, not so much. Makan til ubrukelig opplegg. Hva skal du liksom hjelpe bedrifter med med graden din og din erfaring? Jeg er oppriktig interessert. Håndtering av presse osv bruker de journalister til med erfaring. Og generering av innhold bruker de AI og/eller nyutdannede.

Mistenker at du ikke får noe intervju fordi du ikke har noe å tilby. Sorry men det er realiteten. Omskolerer deg nå før du blir for gammel. 

Endret av Amadeus89
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Amadeus89 skrev (2 minutter siden):

Det er jo poenget. Du har 3 års erfaring. Du har uansett ikke nok erfaring til en direktørstilling. 

Dessuten får du muligheter innenfor hvis du faktisk er flink, søkemotoroptimalisering osv. kommunikasjon derimot, not so much. Makan til ubrukelig opplegg.  

Kommunikasjon og SEO er jo det samme. Er god på SEO.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kommunikasjon og SEO er jo det samme. Er god på SEO.

Da er det jo 100mill muligheter der ute! Søk remote utenlandske jobber. Eller freelance. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...