AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #1 Skrevet 28. mai 2024 Jeg har fire barn, tre av de er små. Jeg har hatt så sykt mye regninger i det siste, ekstra bilreperasjon +++ så jeg har bare betalt inn det jeg har, noen tusen lapper hver måned, men har skylt litt på hver måned siden januar. Fra januar til nå er det 11000 kr utestående. De skrudde av strømmen i dag, jeg brukte de siste sparepengene mine pluss at jeg lånte en del penger til å betale litt over halvparten, iallefall de tre eldste regningene. Nå er det bare regninger for april og mai igjen og den for mai har ikke frist enda en gang. Jeg fikk også utsatt den for april til slutten av måneden, så altså de to regningene som utestår har jeg over en uke igjen til skal betales. Jeg ringte inn til inkassoen og de bare snakket over meg og sa at det ikke er lov til å sette på strømmen igjen før alt er betalt inn.. jeg synes det var urimelig. Nå har jeg jo betalt halvparten og er ajour med alt inntil forrige måned. Jeg prøvde å forklare situasjonen og da ble damen bare sur og sa at jeg belærte henne i jobben hennes. Sykt at det skal være så lite behjelpelig... jeg sa jeg får lønn om 1 uke også, men de sa at vi bare får sitte uten strøm eller søke sosialpenger som jeg helst vil slippe... Anonymkode: 42d59...540 3
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #2 Skrevet 28. mai 2024 Nei de kan ikke det som barna er små nok. Har du spurt Nav om hjelp? Anonymkode: e87f5...97f 7 2
Fireflies Skrevet 28. mai 2024 #3 Skrevet 28. mai 2024 Du søker sosial/nødhjelp. Hvis du ikke har strøm og små barn så må du legge egoet ditt til side. Hvor gamle er barna? 28 5
mommyaka Skrevet 28. mai 2024 #4 Skrevet 28. mai 2024 Nettselskapet kan stenge privatkunders anlegg hvis kunden ikke betaler skyldig nettleie innen en gitt betalingsfrist. Anlegget ditt vil ikke bli stengt dersom du betaler innen fire uker regnet fra den dato stengevarselet ble sendt. Stenger ikke ved ekstrem kulde eller faresituasjoner Stenging kan kun foretas ved vesentlig betalingsmislighold, men kan ikke skje hvis det er fare for liv, helse eller betydelig tingskade, eller hvis du har begrunnelse for innsigelser mot grunnlaget for stengingen. Priser og vilkår for stenging og gjenåpning Vi gjør oppmerksom på at det vil påløpe kostnader i forbindelse med stenging og gjenåpning av et anlegg. Stenging og gjenåpning Pris kr (inkl. mva) 2000 kr kr (ekskl. mva) 1600 1 4
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #5 Skrevet 28. mai 2024 De kan skru av strømmen nå når det er varmt i været jo. Når du prioriterer bil over bolig så er jo prioriteringene dine helt feil. Anonymkode: d7329...f4c 13 3
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #6 Skrevet 28. mai 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): De kan skru av strømmen nå når det er varmt i været jo. Når du prioriterer bil over bolig så er jo prioriteringene dine helt feil. Anonymkode: d7329...f4c Jeg er helt avhengig av bilen... bor ikke i Oslo... Ts Anonymkode: 42d59...540 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #7 Skrevet 28. mai 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Nei de kan ikke det som barna er små nok. Har du spurt Nav om hjelp? Anonymkode: e87f5...97f Jeg har spurt nav om hjelp i dag, men de ordner jo ikke før i morgen. Så vi sitter her jo til i morgen uten mulighet til å lage mat... Ts Anonymkode: 42d59...540 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #8 Skrevet 28. mai 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har spurt nav om hjelp i dag, men de ordner jo ikke før i morgen. Så vi sitter her jo til i morgen uten mulighet til å lage mat... Ts Anonymkode: 42d59...540 Dere overlever en dag uten middag Anonymkode: 16446...1a4 28 1 7
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #9 Skrevet 28. mai 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Nei de kan ikke det som barna er små nok. Har du spurt Nav om hjelp? Anonymkode: e87f5...97f Det er når det er spedbarn i husstanden, det ikke er lov til å stenge strømmen. Anonymkode: aff20...24d 3
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #10 Skrevet 28. mai 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har spurt nav om hjelp i dag, men de ordner jo ikke før i morgen. Så vi sitter her jo til i morgen uten mulighet til å lage mat... Ts Anonymkode: 42d59...540 Det er sommer, hva med å lage salat? Anonymkode: 7df82...e66 10 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #11 Skrevet 28. mai 2024 Trodde heller ikke det var lov å stenge strømmen i hus det bodde små barn ? Anonymkode: 093b6...88a 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #12 Skrevet 28. mai 2024 I følge Elvia så stenger de strømmen når kunden skylder mer enn 3000 og ikke har inngått noen nedbetalingsavtale. Du har jo fått varsel om dette for flere uker siden, så dette burde du ordnet opp i. Nå kommer det også ekstrautgifter for å sette på strømmen igjen. Anonymkode: aff20...24d 15 1 5
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #13 Skrevet 28. mai 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg er helt avhengig av bilen... bor ikke i Oslo... Ts Anonymkode: 42d59...540 Men bolig syntes du tydeligvis at du kan klare deg uten? Man betaler bolig og strøm før alt annet. Hvordan kan du være så tafatt når du har barn? Og ærlig talt er jeg lei av gnålet om at man er avhengig av bilen. Bor selv på bygda uten bil. Det er upraktisk og styrete å ikke ha bil, men det er overhodet ikke umulig. De fleste sliter med å skille mellom hva som er ubehagelig og hva som er umulig. Uansett har du åpenbart ikke råd til bil, eller så prioriterer du helt feil ellers. Ta ansvar for livet ditt, i det minste for barna dine sin del! Anonymkode: 309a7...aa0 20 1 3
Emmajunga Skrevet 28. mai 2024 #14 Skrevet 28. mai 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg har spurt nav om hjelp i dag, men de ordner jo ikke før i morgen. Så vi sitter her jo til i morgen uten mulighet til å lage mat... Ts Anonymkode: 42d59...540 Men dere må vel ha fått en eller annen form for varsel om stengingen, og noen vilkår som måttet oppfylles for at stengingen ikke allikevel ble gjennomført? Og da har du kanskje ikke oppfylt disse da, enda du har prøvd ditt beste? Det er rett og slett litt dårlig planlagt at du ikke kan lage mat nå, for dette burde du jo vært forberedt på. Eller driver strømselskapene og bare "nei nå er det nok, vi bare kutter den strømmen nå plutselig vi"? "Og uten mulighet til å lage mat" blir det litt litt lite løsningsorientert oppi det hele? Du får leve som om det er skikkelig tordenvær. Gjør det beste ut av situasjonen. Tenn lys. Finn frem stormkjøkken eller spis knekkebrød. Lag en minneverdig kveld for ungene. Les innlegget mitt i en hyggelig tone, for det er ikke slemt ment. 13 1 3
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #15 Skrevet 28. mai 2024 Lån penger og betal det du skylder, og så betaler du tilbake i avdrag det du har lånt av noen (familie eller venner). Synes det er drøyt at NAV (og dermed skattebetalerne) skal betale for din strømregning når du har styrt økonomien dårlig over så lang tid. Dette er utgifter du bør stå for selv. Hvor er faren til barna dine? Kan ikke han låne deg penger til strømregningene sånn at barna hans får varm mat og lys? Anonymkode: 9e6a7...e12 3
Fireflies Skrevet 28. mai 2024 #16 Skrevet 28. mai 2024 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Trodde heller ikke det var lov å stenge strømmen i hus det bodde små barn ? Anonymkode: 093b6...88a Det er ved spedbarn, eller fare for liv. 3
Fireflies Skrevet 28. mai 2024 #17 Skrevet 28. mai 2024 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Jeg har spurt nav om hjelp i dag, men de ordner jo ikke før i morgen. Så vi sitter her jo til i morgen uten mulighet til å lage mat... Ts Anonymkode: 42d59...540 I kveld kan dere lage noe som ikke trenger strøm, eller så må du høre med noen om du kan være hos de en natt. 7
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #18 Skrevet 28. mai 2024 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Jeg har spurt nav om hjelp i dag, men de ordner jo ikke før i morgen. Så vi sitter her jo til i morgen uten mulighet til å lage mat... Ts Anonymkode: 42d59...540 - Brødmat med peanøttsmør og banan. - Salat med avokado, bønner/linser, tomater, akurk, hjertesalat, mais. - Drikk vann Anonymkode: 0e4c8...f42 5
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #19 Skrevet 28. mai 2024 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Jeg har spurt nav om hjelp i dag, men de ordner jo ikke før i morgen. Så vi sitter her jo til i morgen uten mulighet til å lage mat... Ts Anonymkode: 42d59...540 Hvis en tenker beredskap i hjemmet så ska en ha annen mulighet en strøm for å lage mat. Vi har nå både gassgrill og vedovn hvor vi evnt kan lage mat på hvis strømmen blir borte. Men du burde nok ha bedt om hjelp tidligere vanligvis får en mld dagen før om at de vil stenge Anonymkode: 5a8ee...825 9
mommyaka Skrevet 28. mai 2024 #20 Skrevet 28. mai 2024 Du fikk vel varsel om når de kom til å stenge av strømmen? Dere har vel brød, knekkebrød etc? 9 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå