AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #1 Skrevet 28. mai 2024 Jeg har borderline i moderat grad. All behandling er gruppeterapi, men jeg har engstelig unnvikende personlighetsforstyrrelse også og fungerer ikke i gruppe. Har forsøkt flere forskjellige, men det går ikke. Har prøvd selvhjelp med ting jeg har lært i terapi med støtte fra de rundt meg, men jeg klarer det ikke uten en behandler som har bred erfaring med borderline. Det eneste jeg kan gjøre er å bruke antidepressiva for å bli følelsesløs Dette er jo en diagnose man kan bli frisk av, men den engstelige unnvikende har de ingen behandling for.. Hva skal jeg gjøre? Jeg lever ikke, er helt nummen. Bare eksisterer. Anonymkode: c19c4...606 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #2 Skrevet 28. mai 2024 Stusser over at du ikke kan få behandling for engstelig unnvikende? Jeg får selv behandling for dette, både individuell og gruppe, og har venninne som også ble behandlet for denne diagnosen, med svært gode resultater. Går du til et spesialistsenter rettet mot personlighetsforstyrrelser, eller vanlig poliklinikk? Anonymkode: 407e0...efc 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #3 Skrevet 28. mai 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Stusser over at du ikke kan få behandling for engstelig unnvikende? Jeg får selv behandling for dette, både individuell og gruppe, og har venninne som også ble behandlet for denne diagnosen, med svært gode resultater. Går du til et spesialistsenter rettet mot personlighetsforstyrrelser, eller vanlig poliklinikk? Anonymkode: 407e0...efc Hva slags behandling er dette? Jeg visste ikke at det fantes noe som hjelper. Jeg går til en psykiatrisk sykepleier på dps. Anonymkode: c19c4...606
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #4 Skrevet 28. mai 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva slags behandling er dette? Jeg visste ikke at det fantes noe som hjelper. Jeg går til en psykiatrisk sykepleier på dps. Anonymkode: c19c4...606 Jeg går til en seksjon av DPS som spesialiserer seg på personlighetsforstyrrelser og rus. Jeg går til individuell samtaleterapi hos psykolog, og gruppeterapi, de behandler både EUPF (borderline), engstelig unnvikende, paranoid, narsissistisk og dyssosial personlighetsforstyrrelse. Jeg vil jo tro at du etterhvert ville klart gruppeterapi, dersom den unnvikende personlighetsforstyrrelsen din hadde blitt prioritert i individuell samtaleterapi hos en spesialist. Ikke et vondt ord om psykiatrisk sykepleier, men du trenger nok mer faglig tyngde og kompetanse dersom du har to personlighetsforstyrrelser. Om du "tør" å svare, hvor i landet bor du? Anonymkode: 407e0...efc 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #5 Skrevet 28. mai 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg går til en seksjon av DPS som spesialiserer seg på personlighetsforstyrrelser og rus. Jeg går til individuell samtaleterapi hos psykolog, og gruppeterapi, de behandler både EUPF (borderline), engstelig unnvikende, paranoid, narsissistisk og dyssosial personlighetsforstyrrelse. Jeg vil jo tro at du etterhvert ville klart gruppeterapi, dersom den unnvikende personlighetsforstyrrelsen din hadde blitt prioritert i individuell samtaleterapi hos en spesialist. Ikke et vondt ord om psykiatrisk sykepleier, men du trenger nok mer faglig tyngde og kompetanse dersom du har to personlighetsforstyrrelser. Om du "tør" å svare, hvor i landet bor du? Anonymkode: 407e0...efc Så heldig du er. Jeg har også rusproblematikk. Så behandlingen er først og fremst samtaleterapi? For det er det med elementer fra kognitiv terapi jeg har fått, uten at det hjelper. Jeg er helt enig i at jeg trenger en med faglig tyngde og kompetanse, jeg kan fort slå meg veldig vrang. Jeg bor på et lite sted, så her er det ingen slike tilbud som du har. Anonymkode: c19c4...606
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #6 Skrevet 28. mai 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Så heldig du er. Jeg har også rusproblematikk. Så behandlingen er først og fremst samtaleterapi? For det er det med elementer fra kognitiv terapi jeg har fått, uten at det hjelper. Jeg er helt enig i at jeg trenger en med faglig tyngde og kompetanse, jeg kan fort slå meg veldig vrang. Jeg bor på et lite sted, så her er det ingen slike tilbud som du har. Anonymkode: c19c4...606 Individuell samtaleterapi kombinert med gruppeterapi, er lang ventetid for gruppeterapien, så man rekker å få ganske mye behandling i individuell samtaleterapi, før man starter i gruppe. Man får også kurs, så man får øvd seg/kjent på hvordan det er å gå i gruppe. Kognitiv terapi fikk jeg da jeg slett med depresjon og angst i tenårene, men jeg har ikke mottatt kognitiv terapi for personlighetsforstyrrelsen. Bor du i nærheten av et større sted, så du kan benytte deg av fritt behandlingsvalg og henvises videre? Anonymkode: 407e0...efc
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #7 Skrevet 28. mai 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har borderline i moderat grad. All behandling er gruppeterapi, men jeg har engstelig unnvikende personlighetsforstyrrelse også og fungerer ikke i gruppe. Har forsøkt flere forskjellige, men det går ikke. Har prøvd selvhjelp med ting jeg har lært i terapi med støtte fra de rundt meg, men jeg klarer det ikke uten en behandler som har bred erfaring med borderline. Det eneste jeg kan gjøre er å bruke antidepressiva for å bli følelsesløs Dette er jo en diagnose man kan bli frisk av, men den engstelige unnvikende har de ingen behandling for.. Hva skal jeg gjøre? Jeg lever ikke, er helt nummen. Bare eksisterer. Anonymkode: c19c4...606 Syns det er rart at nesten alt sånt skal foregå i grupper! Hater det! Hadde vært med om ikke så jeg forstår deg veldig godt! Er det helt umulig å få hjelp uten gruppe i nærheten av der du bor? Anonymkode: eab51...2ba 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #8 Skrevet 28. mai 2024 Syns er mye rart med helsenorge. Hvorfor ha diagnoser når det ikke finnes hjelp til de? Jeg har en annen pf diagnose, får heller ikke behandling og gruppeterapi passer heller ikke meg, men tror ikke får behandling fordi behandlingssystemet ser lite nytte med det og om jeg faktisk vil ha noe hjelp med det. Ikke gi opp. Fortsett å kjemp. Anonymkode: b84e1...abe
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #9 Skrevet 28. mai 2024 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Syns er mye rart med helsenorge. Hvorfor ha diagnoser når det ikke finnes hjelp til de? Jeg har en annen pf diagnose, får heller ikke behandling og gruppeterapi passer heller ikke meg, men tror ikke får behandling fordi behandlingssystemet ser lite nytte med det og om jeg faktisk vil ha noe hjelp med det. Ikke gi opp. Fortsett å kjemp. Anonymkode: b84e1...abe Så fordi det ikke finnes behandling for absolutt alle diagnoser som finnes så skal man droppe og sette diagnoser er det det du mener? Anonymkode: deea5...f05
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2024 #10 Skrevet 29. mai 2024 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Individuell samtaleterapi kombinert med gruppeterapi, er lang ventetid for gruppeterapien, så man rekker å få ganske mye behandling i individuell samtaleterapi, før man starter i gruppe. Man får også kurs, så man får øvd seg/kjent på hvordan det er å gå i gruppe. Kognitiv terapi fikk jeg da jeg slett med depresjon og angst i tenårene, men jeg har ikke mottatt kognitiv terapi for personlighetsforstyrrelsen. Bor du i nærheten av et større sted, så du kan benytte deg av fritt behandlingsvalg og henvises videre? Anonymkode: 407e0...efc Ok, så det er ingen vei utenom gruppeterapi for engstelig unnvikende? Hva foregår i gruppene? Jeg ser for meg at det er grusomt stille 😅 Ja, jeg kan jo høre med behandleren min, men spørs om hun har noe kunnskap om det. Anonymkode: c19c4...606
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2024 #11 Skrevet 29. mai 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Syns det er rart at nesten alt sånt skal foregå i grupper! Hater det! Hadde vært med om ikke så jeg forstår deg veldig godt! Er det helt umulig å få hjelp uten gruppe i nærheten av der du bor? Anonymkode: eab51...2ba Enig. Vi er så mange som av div grunner ikke klarer å nyttiggjøre oss gruppeterapi. Dps har grupper, kommuner har grupper.. AnonymBruker skrev (12 timer siden): Syns er mye rart med helsenorge. Hvorfor ha diagnoser når det ikke finnes hjelp til de? Jeg har en annen pf diagnose, får heller ikke behandling og gruppeterapi passer heller ikke meg, men tror ikke får behandling fordi behandlingssystemet ser lite nytte med det og om jeg faktisk vil ha noe hjelp med det. Ikke gi opp. Fortsett å kjemp. Anonymkode: b84e1...abe Det kan man lure på. Hele poenget med diagnoser er vel så en kan få hjelp for nettopp det. Anonymkode: c19c4...606
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå