Gå til innhold

Koloskopi - picoprep

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg skal snart ta en koloskopi og gastroskopi undersøkelse og skal i den sammenheng ta picoprep før undersøkelsen.. 

Dette er første gangen jeg skal ta en sånn undersøkelse og har litt problemer med å forstå hvordan jeg skal komme meg hjemmefra til sykehuset (ca 2 timers biltur) med picoprep i kroppen? 

Noen som har noe erfaring med dette?😵‍💫 må man konstant på do? Jeg har ca 2 timer hjemme etter jeg har tatt den siste dosen, kan det bli ferdig «tømt» innen jeg må reise? 

Hilsen en som gruer seg rimelig mye til dette😅

Anonymkode: 5ab8a...932

AnonymBruker
Skrevet

Hei:-)

Jeg tok koloskopi for noen uker siden og gastroskopi i dag.

jeg tok Plenvu og ikke picoprep, men vil tro de fungerer likt. 
jeg hadde hørt med sykehuset. Men vil tro du kan ta siste dose litt før, så du er tom til du skal kjøre? Jeg har bare 30min, men det gikk fint og måtte i mer på to etter det var tomt. Mener jeg tok en dagen før i 18 tiden, og så den siste 5t før selve undersøkelsen.

Lykke til!!

Anonymkode: a2bdb...ad2

AnonymBruker
Skrevet

Jeg måtte på do til omtrent rett før undersøkelsen. Syns det var veldig slitsomt. Jeg hadde ca 20 minutter å kjøre. På papirene med informasjon så var det anbefalt å ikke kjøre bil den dagen slik at man kunne få beroligende (eller smertestillende). Jeg er veldig glad nå for at jeg ikke satset på toget. Og gåturen fra toget. Og undersøkelsen gikk veldig fint uten noe slikt.

Det kan jo hende at det går bedre med deg da. Jeg tok siste dosen klokken seks om morgenen og hadde time klokken to. 

Du har to timer å kjøre. Er det noen mulighet for deg å overnatte på hotell eller noe annet i nærheten av dit du skal? Om det er det, så hadde jeg satset på det.

Anonymkode: 205da...1a8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tja, jeg holdt på å drite på meg da jeg satt på bussen i 20 min, og hadde siste tømming bare noen få minutter før undersøkelsen... Jeg tok siste dose på kvelden før undersøkelsen, og hadde undersøkelse ca 09 på morgningen.

Anonymkode: f71a6...7b9

AnonymBruker
Skrevet

Åneii🫣 

Merker jeg gruer meg mer nå, haha! Men veldig takknemlig for svar! 

Får bli en bleie på veien! Skal i narkose, så har heldigvis med meg samboer som kjører til og fra😅 

Dere vet vel ikke tilfeldigvis om hotell kan bli dekt av pasientreiser? Har så lang kjørevei pga fristbrudd ved mitt originale sykehus, som gjør at jeg får dette privat! 

Anonymkode: 5ab8a...932

AnonymBruker
Skrevet

Kan du høre om det er mulig å komme dagen før å sove på pasienthotellet? 

Anonymkode: c1d81...4f9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...