Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Skal på 6-ukerskontroll etter fødsel snart, og vurderer å få satt inn en spiral. Har nå to barn, og tenker det er fort gjort å glemme ei pille med en travel hverdag🫣 Føler jeg bare hører negativt om spiral, at partner kan føle tråden som stikker ut fra livmorhalsen, at tråden ble klippet for kort og det var vanskelig å få den ut, osv.. Har noen positive erfaringer med det, og isåfall hvilket merke?🙊

Anonymkode: 11231...9fd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har Jaydess for 2.gang og er storfornøyd. Er ferdig med barn og kunne nok ha valgt en varer lengre (den varer 3 år), men da jeg tåler den så godt så får det bare være. Jeg tåler omtrent ingen hormonpreparater, får enten sterke fysiske eller psykiske plager, men jeg opplever ingenting negativt med denne (annet enn innsettelsen 🥲).

Anonymkode: 648e9...b83

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er på min andre Mirena spiral og har bare positiv opplevelse. Første ble klippet slik at jeg kjente tråden fint, men da den skulle byttes var tråden såpass kort at den måtte byttes hos gyn. Opplevde det som uproblematisk. Partner har aldri merket trådene på noen av dem. Ubehagelig å ta den første ut da jeg byttet, men ikke pga trådene, og det varte bare i 3 sek. Men hvordan man opplever innsett/uttaking er veldig individuelt har jeg forstått. Jeg synes det er mer enn verdt det for 5 år med å ikke tenke på at prevensjon er en ting engang. Jeg har ikke født barn.

Jeg er rett og slett superfornøyd med spiral. Eneste bivirkning jeg har er at jeg har tilnærmet ingen blødning under mensen. Trenger ikke truseinnlegg engang. Og jeg synes det er helt nydelig. Utover det merker jeg ingenting til den. Ingen endring i sexlyst, ingen endring på humør, hud, vekt eller liknende. Jeg skal ha spiral til jeg er fullstendig gjennom overgangsalderen og ikke trenger å forholde meg til blødninger naturlig. 

Anonymkode: 6c42f...c6a

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har Kyleena, og er fornøyd med den. Før vi fikk barn, var jeg uten annen prevensjon enn kondom i mange år fordi jeg opplevde så mye bivirkninger av alt av hormonprevensjon jeg har prøvd. Og jeg var veldig skeptisk før jeg satte den inn. 

De første ukene etter at jeg satte den inn, hadde jeg en del smerter og murringer i underlivet, og småblødninger. Jeg husker ikke helt hvor lenge det varte, men det var såpass lenge at jeg ikke trodde jeg kunne ha den spiralen. Jeg var på vei til å bestille time for å ta den ut igjen. Men før jeg kom så lang så ble det bedre, og helt bra. Jeg har hatt den i 4 år nå, har ingen bivirkninger og merker absolutt ikke noe til den. Etter de første månedene, har jeg ikke hatt blødninger annet enn litt spotting en sjelden gang. Og jeg har absolutt ingen smerter. Jeg var plaget av kraftige blødninger og smerter ifbm. både eggløsning og mensen da jeg ikke gikk på prevensjon, og er veldig glad jeg satte inn den spiralen. 

Anonymkode: 070d4...9ec

• Hjerte 1
Skrevet

Hadde Jaydess i 9 år(3×3år) før jeg ble gravid og var veldig fornøyd. Synes selve innsett ikke er noe gøy, men verdt det for å slippe å tenke på prevensjon. Partner merket ingenting til trådene. Første året ble syklus litt ustabil, men etter det har det vært helt jevnt, og nesten ikke noe blødning (maks 1 dag med truseinnlegg per syklus).

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt Mirena i flere år og er veldig fornøyd. Fikk gradvis mindre og mindre mens før den forsvant helt etter et år. Det eneste som er litt kjedelig, er at jeg har mer utflod enn før. Synes ikke verken innsett eller uttak var spesielt vondt (men jeg har født to barn, kanskje annerledes hvis man ikke har født).

Anonymkode: ba511...07d

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde Kyleena. Bare positivt og si for min del. Tok et par mnd før blødningene stoppet helt, og så merket jeg ingenting til noe etter det. Ble gravid første pp etter uttak også, så for min del bare positivt og si😅 

skal ha den samme igjen etter fødsel

Anonymkode: 9a3af...b6a

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har hatt Mirena i flere år og er veldig fornøyd. Fikk gradvis mindre og mindre mens før den forsvant helt etter et år. Det eneste som er litt kjedelig, er at jeg har mer utflod enn før. Synes ikke verken innsett eller uttak var spesielt vondt (men jeg har født to barn, kanskje annerledes hvis man ikke har født).

Anonymkode: ba511...07d

Har født barn og syntes innsett var ubehagelig. Gikk fort over, men ubehagelig - ikke vondt.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for alle svar! Det letter veldig på stresset rundt det🙊 Blir helt ærlig litt kvalm av å tenke på å sette noe inn i livmor🫣 Men fikk noen av dere satt inn spiral på 6 ukers kontroll etter fødsel? Leser på nett nå at de anbefaler å vente 8-12 uker pga fare for perforasjon av livmorveggen.. Og til alle, merket dere endring i sexlyst når dere fikk satt inn spiral? Har før bare gått på vanlige p-piller, og de ødela både for sexlyst og ga meg følelsen av å være nedstemt

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har Kyleena, er veldig fornøyd. En del blødninger de første månedene, men etter at det stabiliserte seg blør jeg knapt under mensen i det hele tatt. Merker ikke til trådene. Innsett var ubehagelig men helt overkommelig, jeg tok smertestillende på forhånd som jeg ble anbefalt. 

I motsetning til når jeg gikk på p-piller så har jeg fremdeles den naturlige syklusen, altså, jeg merker godt når jeg har eggløsning, får noen kviser dagene før mensen, osv. Sexlyst svinger tilsvarende i syklusen og er omtrent som når jeg er uten hormonprevensjon. Bivirknings-messig er det mye bedre enn p-piller for min del.

Jeg satte den inn ca et halvt år etter fødsel, når sexlivet så smått kom igang igjen og vi fant ut vi måtte tenke på prevensjon igjen 😅

Anonymkode: e5f7c...b08

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Mirena, den aller minste. Beste jeg har hatt. Små blødninger i starten ellers ingen problemer.

Hadde en spiral tidligere, den måtte fjernes, fikk så intense smerter at jeg havnet på legevakten. 

Anonymkode: 11ccd...4e7

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

TS her. Tusen takk igjen for alle svar❤️ Bestemte meg for å tørre å sette inn. Hun anbefalte Kyleena som hadde litt bedre blødningskontroll. Kjente ingenting av innsettet, kan nok takke barna mine som har banet vei😂 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...