Gå til innhold

Deling av boligutgifter - Ene parten eier

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er mange grunner til at mange velger å bo sammen i en bolig den ene parten eier helt og fullt, for en periode eller permanent. For vår del er det snakk om for en periode på ett års tid, før vi evt inngår sameie ved at den andre parten kjøper seg inn i boligen. Og for oss er det på ingen måte naturlig at den ene skal bo "gratis" på den andre når vi begge ønsker å bi sammen, noe vel egentlig ingen bør forvente. For alle må jo uansett ha ett sted å bo, og ett samboerskap skal gavne begge parter.

Så, av ren nysgjerrighet og litt for hjelp til rettferdig fordeling, til dere andre i samme situasjon uavhengig av grunn, hvor mye bidrar den som ikke eier med hver mnd som en slags "husleie"?

For vår del er det snakk om en enebolig om det er av betydning, og vi har tenkt ca ish tilsvarende halvparten av hva det hadde kostet å leie tilsvarende bolig i samme område, men hvordan tenke dere andre?

Vi ser for oss å utenom rene bokostnader å dele utgifter på mat (dette har vi gjort lenge ut i fra hvor mye vi ca spiser hver av oss og fortsetter med samme nøkkel her på en felleskonto), samt at vi vil dele strøm, vann, renovasjon, TV/Internett og forsikringer på bygning / innbo som er løpende utgifter som følger med enhver bolig. Utover dette dekker den eiende parten alt som går på boliglån (renter og avdrag), vedlikehold og evt oppussing i sin helhet. 

Den av oss som ikke eier vil enten leie ut etter selge sin bolig, og vil da enten sitte med egne boligutgifter, men da med leieinntekt som dekker store deler av det, eller uten boutgifter (men da heller ikke del av verdiøkning), og i tillegg renteinntekter på egenkapitalen (ca 1,5 mill som vil settes i fond el lign inntil videre). Vi har ikke helt landet på hva som er mest økonomisk fornuftig av utleie eller salg, sett opp mot verdiøkning og risiko for vår del, både ved utleie og salg /havari forhold. 

Anonymkode: 148b0...ecb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette må nesten vurderes litt individuelt, for som tommelfingerregel bør begge to spare omtrent likt på å flytte sammen. Det blir feil om det gavner ene veldig mye mer enn den andre økonomisk. Om en som bor billig til 6000 kr mnd flytter inn til en som har enebolig med markedsleie på 25000 kr mnd vil jo vedkommende tape på og komme i en vanskeligere økonomisk situasjon ved å måtte betale halvparten av markedsleie for å flytte inn til sin kjære, en som bor for 12500 nå vil bare gå i balanse ved å gjøre det, og en som selv også har 25000 kr i boutgifter vil halvere sine boutgifter ved å gjøre det. Så man må nesten ta et regnskap på egen situasjon, slik at ikke ene alene tjener på samboerskap og andre taper på det. Det riktige er at begge skal komme bedre ut av å være to enn å være en, og det er det ingen fast fasit på hvordan, selv om halvparten av faste utgifter eller halvparten av markedsleie er hva mange har som utgangspunkt. Det er imidlertid faktorer som medfører at det riktige er å se på totalregnskapet i dette for begge to, så begge to kommer bedre ut av å flytte sammen enn å bo alene. 

Her bør dere egentlig også først bestemmer dere for hva den andre skal gjøre med sin bolig, og så ta det regnskapet (så begge to er tjent med samboerskap) når det er besluttet og man vet økonomi i dette. Husk på at man må skatte av overskuddet ved salg dersom vedkommende ikke selger før etter å ha bodd med andre i over et år. Det kan bli et stort tap dersom det har vært stor verdiøkning. 

AnonymBruker
Skrevet

TS her

Glemte å legge til at begge boliger vil ha omtrentlig samme verdig på både utleie- og salgsmarkedet, ut i fra størrelse, beliggenhet, alder og boligens innhold. Så den biten er heldigvis enkel for vår del. Dog får jeg noe lengre vei til jobb ved å flytte, en økt utgift for min del som  vi er enige om å ta høyde for i samme regnestykke siden vi velger å bo hos han. Ellers vil jeg komme en del dårligere ut av det.

Og ja, regnestykket på å leie ut eller selge bolig nr 2 går på så mye, og da er evt skatt av overskudd ved salg etter evt 12 mnd en del av regnestykket. Det sett opp mot mulige leieinntekter og evt ytterligere verdiøkning i leieperioden, igjen sett opp mot sparte renteutgifter ved salg, samt renteinntekter på egenkapital, men da igjen ingen rentefradrag på skatten, men heller ingen risiko ift utleieobjektet om det skulle dukke opp kostnader der (eldre enebolig). Så pr nå heller regnestykket rent tallmessig mot salg, men ettersom samboerskapet er såpass ferskt så holder tryggheten for den av oss som evt skal selge litt igjen og veier noe mot utleie en periode likevel, for å evt ha noe å falle tilbake på in worst case. Men akkurat DETTE skal vi klare å finne ut av.

Det er kun den "ikke-eiendes" andel av husleie / boutgifter jeg er nysgjerrig på hvordan andre løser :)

Anonymkode: 148b0...ecb

AnonymBruker
Skrevet

En enkel løsning er at dere deler overskuddet av utleie av boligen som leies ut (leieinntekter minus utgifter og skatt, herunder også forhøyet formueskatt). Renter og avdrag holdes utenfor.

Så deler dere i tillegg driftsutgiftene for boligen dere bor i. For meg inngår enkelt vedlikehold (filter, nye pakninger, osv) i driftsutgiftene. 

Anonymkode: ee9dc...a42

Skrevet (endret)

Har du filosofert over at du får meglerkostnader ved salg og dokumentavgift når du kjøper deg inn i den andres bolig? 

Endret av newman01
AnonymBruker
Skrevet

Vi valgte å bare dele "driftsutgifter". Altså løpende utgifter som strøm, internett, renovasjon, vann og avløp, innboforsikring og lett vedlilehold (og mat etc selvsagt)

Den som eide betalte avdrag, renter og husforsikring, og evt oppussing som økte boligens verdi.

Den som flyttet inn betalte altså ikke husleie i tillegg til å betale halvparten av "driftsutgifter".

Vi hadde bare denne ene boligen, den som flyttet inn eide ikke bolig selv  ergo ikke noe utleie/salg å ta hensyn til.

Anonymkode: 43f3c...b32

Skrevet

I dette tilfellet synes jeg egentlig ikke «leiebeløpet» er det sentrale. Her har dere etter det jeg forstår omtrent samme utgangspunkt, men hva dere gjør (hvem sin bolig dere blir boende i) kan forskyve utgangspunktet mye. Det bør inngås en avtale som sikrer begge uavhengig av hvem sin bolig dere bor i og hvem som selges eller leies ut.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

hvor mye bidrar den som ikke eier med hver mnd som en slags "husleie"

Han flyttet inn og betalte 50% av:

internett

fellesutgifter

vann og avløp

internet

Jeg sparte da 6000 kr på å ha ham boende med meg. 

Han sparte ikke noe da hans tidligere hybel kostet 4200, men han fikk en mye bedre levestandard i min bolig.

Anonymkode: a7035...c9f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...