Gå til innhold

Sosiale medier dele-poster (Gaza)

anonym ss

Anbefalte innlegg

On 6/20/2024 at 2:01 PM, OconMissy said:

Spiller det noen rolle hva det står i 2017 versjonen når de VISER oss at de faktisk følger 1988 versjonen? 

I en av trådene her var dette diskutert. Jeg påsto det var mer eller mindre konsensus blant alle forstå-seg-påere, uavhengig av hvilken side i konflikten om at 2017 var et supplement til 1988, og ingen reell endring. Det ble sjekket mot en eller annen norsk side, husker ikke hvilken, om det var faktisk, eller snl, eller Wikipedia, som åpnet for det samme. 
Trodde denne diskusjonen var lagt død nå, men tydeligvis ikke. Det er mange sider å lete gjennom, men det ligger her et sted, om det ikke er blitt fjernet i modereringer. 

Helt enig, den tvil det måtte være er vasket bort med angrepet 7. oktober, en aksjon helt i tråd med det jihadistiske og antisemittistiske 1988 programmet.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Madame Butterfly skrev (4 timer siden):

I en av trådene her var dette diskutert. Jeg påsto det var mer eller mindre konsensus blant alle forstå-seg-påere, uavhengig av hvilken side i konflikten om at 2017 var et supplement til 1988, og ingen reell endring. Det ble sjekket mot en eller annen norsk side, husker ikke hvilken, om det var faktisk, eller snl, eller Wikipedia, som åpnet for det samme. 
Trodde denne diskusjonen var lagt død nå, men tydeligvis ikke. Det er mange sider å lete gjennom, men det ligger her et sted, om det ikke er blitt fjernet i modereringer. 

Helt enig, den tvil det måtte være er vasket bort med angrepet 7. oktober, en aksjon helt i tråd med det jihadistiske og antisemittistiske 1988 programmet.

Her er et notat av Torkel Brekke, en av de norske intellektuelle som ikke ensidig kjører på det palestinske narrativet. Det står også det du nevner om chartret…

https://civita.no/notat/hva-onsket-hamas-a-oppna-med-7-oktober-massakren/?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR39nsW0wrFvw9mdAZRZLz9ga9rChEAwSidZR7CU2W-TZBzN8k7GzRvEme4_aem_fhb1ZoiFkMj_kCnNcskLtA

Endret av Bacteria
Lenke som ikke funket
  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Bacteria said:

Her er et notat av Torkel Brekke, en av de norske intellektuelle som ikke ensidig kjører på det palestinske narrativet. Det står også det du nevner om chartret…

Takk 👍

…. som nevnt tror jeg det er konsensus om dette… har aldri hørt noen si noe annet…. dessuten ble det jo mer tydeliggjort gjennom angrepet den 7. oktober, som ikke avspeilet noe som helst form for moderasjon… heller tvert i mot.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madame Butterfly skrev (På 28.6.2024 den 7.18):

Så merkelig, hvor har du dette fra? Jeg har aldri hørt dene påstanden fra noen ekspert!

Jeg fant ingen ting om chart 2017 på faktisk.no...

Det virker som om Wikipedia har en litte oppdatert artikel på dette, da siden ikke nevner 2017 i det helle tatt...

Snl derimot har en mer oppdatert side, og snaker helt klart om 2017 som en revidert utgave av det første programet. Revidert betyr "rettet" eller "endret", ikke "supplement" (slå det opp i ordboken). Videre nevnes det ingen ting om at 2017 er et tileg eller supplement, tvert om blir det omtalt som et nytt program som erstattet det gamle.

"Programmet ble revidert 1. mai 2017. Det reviderte charteret har av mange blitt forstått som en moderering av Hamas’ opprinnelige standpunkter og et prinsipprogram som i større grad reflekterer bevegelsen slik den har utviklet seg fra begynnelsen av 1990-tallet. "

https://snl.no/Hamas’_program

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for brudd på regelen om gjengivelse av innhold fra eksterne sider, brudd på underforumets retningslinjer og svar til slettede innlegg.

Rhodiola, adm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, Pippi Lotta said:

Så merkelig, hvor har du dette fra? Jeg har aldri hørt dene påstanden fra noen ekspert!

Far din snl.no link: 
Les din egen link….
…. Heller enn å kalle programmet moderat, er det likevel mer presist å kalle det fleksibelt i den grad det etterlater seg flere gråsoner som gir Hamas et framtidig politisk manøvreringsrom….

Dette tilsier en pragmatisk greie, som konsensusen jeg refererte til. Det går videre…

….Disse gråsonene ble av noen tolket som en bevegelse som måtte holde flere, og svært ulike, grupper fornøyde: …..

Viktig… i forhold til konsensus om at det ikke var en reell endring, men for å gjøre seg selv mer spiselig….
…..Hamas mislyktes med denne spagaten i den grad at israelerneog Vesten ikke lot seg overbevise om at bevegelsen hadde moderert seg. ….

Der står det jo det jeg påsto, ingen var overbevist om at det var en reell endring, og det viste seg jo var riktig… bortsett fra PIJ kompisene som ikke likte denne polititiske pyntingen… de er jo svært opptatt av jihad.

PS. Når jeg hører en podcast, ser en nyhetssending,  eller hopper mellom artikler i en avis, så pleier jeg ikke bokmerke kildehenvisninger til bruk på KG, jeg tar med meg essensen, og videreformidler, jeg chatter om et tema, skriver ikke doktorgrad.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 6/28/2024 at 11:28 AM, Bacteria said:

https://civita.no/notat/hva-onsket-hamas-a-oppna-med-7-oktober-massakren/?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR39nsW0wrFvw9mdAZRZLz9ga9rChEAwSidZR7CU2W-TZBzN8k7GzRvEme4_aem_fhb1ZoiFkMj_kCnNcskLtA

Takk for deling. Det var interessant og nettopp noe sånt NRK burde gått gjennom etter dokumentaren Supernova i stedet for den utelukkende unnskyldende tonen ovenfor Hamas. Tenker dette fra teksten du delte passer godt til å beskrive NRK: 

Ved å velge å se 7. oktober-massakren med ideologiske briller, der Israel har rollen som kolonimakt og overgriper mens palestinerne har rollen som undertrykt og kolonisert, og der Hamas’ angrep «må forstås i en kontekst», har deler av norsk offentlighet fraskrevet seg evnen til å fatte hva slags fiende man har å gjøre med.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Amsterdama skrev (4 timer siden):

Har dere sett dette kommentarfeltet til Aftenposten?  

https://www.instagram.com/reel/C9kIhmcy4dh

FN har kommet ut med en rapport om 7. oktober som beviser at Israel drepte sine egne!!!😮

https://www.ohchr.org/sites/default/files/documents/hrbodies/hrcouncil/sessions-regular/session56/a-hrc-56-crp-3.pdf

Var det det hele du fikk ut av rapporten? Har lest den, og den beskriver et blodbad uten sidestykke utført av skånselløse palestinske mordere. Ingen kontekst kan forvare det som skjedde. 

Det er vel kjent at noen israelske offer døde som følge av friendly fire. Hendelsen med de 14 gislene inni dette huset er kjent fra før. Det var ikke slik at IDF drepte sivile bare fordi. Det var kaos… og blodbad! Det vet du hvis du har lest hele rapporten og ikke bare plukket ut kapitlet med Hannibal-direktivet.

Det var heller ikke sånn at de fleste som døde 7/10 ble drept av IDF, slik som noen som støtter Palestina (eller Hamas) vil ha oss til å tro. 

Kommentarfeltet under Aftenpostens reel var latterlig. Det som ble sagt i innslaget var kalde fakta. Aftenposten har ikke lov til å kalle Israels fremferd i Gaza for folkemord så lenge som det ikke er dømt som det. Ingen vet helt hvor mange drepte det er, og Hamas har all grunn til å blåse opp tallene. 
Var tragikomisk noen av kommentarene. Har lest de nå, og det ble fex påstått at Gaza ikke har en hær(!). Klart de har. 
Uvitenheten og dumskapen lenge leve, og da sikter jeg ikke til Aftenposten. 

Endret av Bacteria
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madame Butterfly skrev (På 1.7.2024 den 15.18):

Far din snl.no link: 
Les din egen link….
…. Heller enn å kalle programmet moderat, er det likevel mer presist å kalle det fleksibelt i den grad det etterlater seg flere gråsoner som gir Hamas et framtidig politisk manøvreringsrom….

Dette tilsier en pragmatisk greie, som konsensusen jeg refererte til. Det går videre…

….Disse gråsonene ble av noen tolket som en bevegelse som måtte holde flere, og svært ulike, grupper fornøyde: …..

Viktig… i forhold til konsensus om at det ikke var en reell endring, men for å gjøre seg selv mer spiselig….
…..Hamas mislyktes med denne spagaten i den grad at israelerneog Vesten ikke lot seg overbevise om at bevegelsen hadde moderert seg. ….

Der står det jo det jeg påsto, ingen var overbevist om at det var en reell endring, og det viste seg jo var riktig… bortsett fra PIJ kompisene som ikke likte denne polititiske pyntingen… de er jo svært opptatt av jihad.

PS. Når jeg hører en podcast, ser en nyhetssending,  eller hopper mellom artikler i en avis, så pleier jeg ikke bokmerke kildehenvisninger til bruk på KG, jeg tar med meg essensen, og videreformidler, jeg chatter om et tema, skriver ikke doktorgrad.

Ingen ble overbevist, og noen tolket betyr to forskjelige ting. At Israel og vesten (trolig her representert av USA som følger etter Israel i alt) tolker Hamas i verste mening er uanset litte overaskende.

Så var ikke påstanden din at det nye programet var for fleksibelt eller sto i en spagat. Du skrev at det var et tileg til det gamle programet og ikke en erstatning.... At det gjeldene politiske programet er tvetydig, betyr ikke at det er fornuftig eller riktig å sitere et flere tiårs gammelt program og late som det er dagens program. Ingen har skrevet at Hamas er fornuftige, men jeg synes vi kan snake ærlig om de. Hamas gjør nok av dårlige ting, vi trenger ikke å være uærlige om programet deres for at de skal se dårlige ut....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...