AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #1 Skrevet 28. mai 2024 Hei! Min mor skal flytte inn til oss og bo med oss som en familiemedlem på lik linje med resten. Altså ikke leietaker, men som en familie. Hva må jeg tenke på i denne sammenheng? Er det noen som vet lovverket? Jeg vet vi må melde fra til forsikringsselskap, men må vi melde evt til kommunen? Noe annet vi må tenke på i forbindelse med lovverk? Håper noen vet! Anonymkode: a2402...e43
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #2 Skrevet 28. mai 2024 Din mor må melde flytting til folkeregisteret, men hvorfor skal kommunen ha en egen beskjed.? Er hun pleietrengende, slik at hun har behov for tjenester fra kommunen? Anonymkode: 99b40...858 16
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #3 Skrevet 28. mai 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Din mor må melde flytting til folkeregisteret, men hvorfor skal kommunen ha en egen beskjed.? Er hun pleietrengende, slik at hun har behov for tjenester fra kommunen? Anonymkode: 99b40...858 Nei, jeg bare er usikker på om man må be om tillatelse på en alle annen måte Anonymkode: a2402...e43
Snublefot62 Skrevet 28. mai 2024 #4 Skrevet 28. mai 2024 Dere overtenker. Så lenge hun er med sine fulle fem og dere eier huset dere bor i så trenger hun kun å melde flytting til posten og folkeregisteret. Skulle dere leigd ut til henne måtte den delen dere leier ut til henne være godkjent for utleie. Hadde hun vært pleietrengende burde dere informere kommunen. Leier dere boligen bør dere informere utleier om at hun flytter inn. Ellers kjører dere på. 8
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #5 Skrevet 28. mai 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nei, jeg bare er usikker på om man må be om tillatelse på en alle annen måte Anonymkode: a2402...e43 Man står fritt til å bo sammen med de man selv ønsker. Hun trenger å melde flytting til folkeregistret. Anonymkode: b5673...dc4 8
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #6 Skrevet 28. mai 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Nei, jeg bare er usikker på om man må be om tillatelse på en alle annen måte Anonymkode: a2402...e43 Jeg ler og ler av denne tråden, men jeg skjønner deg jo veldig godt. Jeg hadde tenkt akkurat det samme, men at vi skal be om tillatelse til å bo sammen er bare 🤣 Anonymkode: cc6e2...694 2
Gjest jegerrinne Skrevet 28. mai 2024 #7 Skrevet 28. mai 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Nei, jeg bare er usikker på om man må be om tillatelse på en alle annen måte Anonymkode: a2402...e43 En står fritt hvem som bor i huset. Jeg vokste opp med besteforeldre i samme hus. Min mann vokste opp med bestemor og en grand tante. Eneste ho trenger er å endre i folkeregisteret
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #8 Skrevet 28. mai 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg ler og ler av denne tråden, men jeg skjønner deg jo veldig godt. Jeg hadde tenkt akkurat det samme, men at vi skal be om tillatelse til å bo sammen er bare 🤣 Anonymkode: cc6e2...694 Ja, jeg ler litt selv😅 Men vi har jo ikke akkurat fri vilje her i landet så gudene vet hva vi kan gjøre som vi vil med og hva vi må spørre om lov til🙈 Jeg vil bare være på den trygge siden så jeg ikke får en feit regning i posten om noen mnd eller år😂 Anonymkode: a2402...e43 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #9 Skrevet 28. mai 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ja, jeg ler litt selv😅 Men vi har jo ikke akkurat fri vilje her i landet så gudene vet hva vi kan gjøre som vi vil med og hva vi må spørre om lov til🙈 Jeg vil bare være på den trygge siden så jeg ikke får en feit regning i posten om noen mnd eller år😂 Anonymkode: a2402...e43 Hvorfor tror du noen bryr seg om hvor mange og hvem som bor i huset deres? Eier dere eller leier dere? Hvis dere leier må utleier ha beskjed og godkjenne hvis det står noe sånt i kontrakten, men ellers er det ingen som trenger beskjed utover folkeregisteret. Hvem skal sende regning og for hva? Anonymkode: 8117c...101 2
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #10 Skrevet 28. mai 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Ja, jeg ler litt selv😅 Men vi har jo ikke akkurat fri vilje her i landet så gudene vet hva vi kan gjøre som vi vil med og hva vi må spørre om lov til🙈 Jeg vil bare være på den trygge siden så jeg ikke får en feit regning i posten om noen mnd eller år😂 Anonymkode: a2402...e43 Beklager men du tuller? Eller mangler du sunn fornuft? Vi er vell en av de landene med mest fri vilje og demokrati så helt merkelig og virkelighetsfjernt utsagn fra deg. Du har vell sannsynligvis flyttet selv i løpet av livet? Det eneste du strengtatt trenger å gjøre er å melde flytting til folkereg/posten - kan gjøres i en prosess på posten.no de melder videre til folkereg. Hvilken regning er det du sikter til? Har mennesket tjenester, ytelser eller lignende som påvirkes prismessig av flytting? Og hvorfor skulle du få den evt regningen? Har du tjenester/ytelser som påvirkes av husstandsmedlemmer? Anonymkode: bfaca...591 10 1 4
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #11 Skrevet 28. mai 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvorfor tror du noen bryr seg om hvor mange og hvem som bor i huset deres? Eier dere eller leier dere? Hvis dere leier må utleier ha beskjed og godkjenne hvis det står noe sånt i kontrakten, men ellers er det ingen som trenger beskjed utover folkeregisteret. Hvem skal sende regning og for hva? Anonymkode: 8117c...101 Nei hvem vet... Jeg har lært at det er veldig mye jeg enda ikke har lært og at det lønner seg å spørre en gang for mye enn en for lite. Det har vært et par anledninger hvor det har blitt tatt for gitt at jeg vet, men jeg har ikke visst, og gjort en feil. Anonymkode: a2402...e43 4
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #12 Skrevet 28. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei hvem vet... Jeg har lært at det er veldig mye jeg enda ikke har lært og at det lønner seg å spørre en gang for mye enn en for lite. Det har vært et par anledninger hvor det har blitt tatt for gitt at jeg vet, men jeg har ikke visst, og gjort en feil. Anonymkode: a2402...e43 Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor du tror at du må melde fra til noen at moren din skal flytte inn til dere? Eier du leiligheten/huset du bor i eller leier du? Er det bolig sponset av kommunen? Har du kjøpt det med egne penger og eget lån i bank f.eks? Anonymkode: 8117c...101
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #13 Skrevet 28. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor du tror at du må melde fra til noen at moren din skal flytte inn til dere? Eier du leiligheten/huset du bor i eller leier du? Er det bolig sponset av kommunen? Har du kjøpt det med egne penger og eget lån i bank f.eks? Anonymkode: 8117c...101 Tro kan man gjøre i kirka. Jeg aner ikke hvorfor jeg skulle måtte melde fra, men jeg har brent meg før, og derfor spør jeg. Man vet ikke ting før man vet. Og jeg er ikke så kjepphøy at jeg tror jeg vet alt. Jeg har aldri fått noen hjem til meg som skal bo permanent, derfor vil jeg være sikker på at det ikke er noe jeg overser. Anonymkode: a2402...e43 2 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #14 Skrevet 28. mai 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nei hvem vet... Jeg har lært at det er veldig mye jeg enda ikke har lært og at det lønner seg å spørre en gang for mye enn en for lite. Det har vært et par anledninger hvor det har blitt tatt for gitt at jeg vet, men jeg har ikke visst, og gjort en feil. Anonymkode: a2402...e43 Men hvem er det du tror bestemmer hvor noen skal bo? Har du vokst opp i et annet land, siden du tror og mener at man ikke har frihet til bestemme ting selv? Anonymkode: 99b40...858
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #15 Skrevet 28. mai 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men hvem er det du tror bestemmer hvor noen skal bo? Har du vokst opp i et annet land, siden du tror og mener at man ikke har frihet til bestemme ting selv? Anonymkode: 99b40...858 Jeg tenker jeg bestemmer selv, men om det er noe jeg må melde fra om, det er jeg usikker på. Anonymkode: a2402...e43
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #16 Skrevet 28. mai 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Beklager men du tuller? Eller mangler du sunn fornuft? Vi er vell en av de landene med mest fri vilje og demokrati så helt merkelig og virkelighetsfjernt utsagn fra deg. Du har vell sannsynligvis flyttet selv i løpet av livet? Det eneste du strengtatt trenger å gjøre er å melde flytting til folkereg/posten - kan gjøres i en prosess på posten.no de melder videre til folkereg. Hvilken regning er det du sikter til? Har mennesket tjenester, ytelser eller lignende som påvirkes prismessig av flytting? Og hvorfor skulle du få den evt regningen? Har du tjenester/ytelser som påvirkes av husstandsmedlemmer? Anonymkode: bfaca...591 Enig med TS bedre føre var. Anonymkode: 34869...2fd 3
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #17 Skrevet 28. mai 2024 Hun må evnt skatte av å bo gratis. Så en liten leie kan være lurt å sette opp. Det er uansett lurt å ha en leiekontrakt. For uten så står du helt uten rettigheter om det skulle bli noe Anonymkode: 11eaa...a54 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #18 Skrevet 28. mai 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hun må evnt skatte av å bo gratis. Så en liten leie kan være lurt å sette opp. Det er uansett lurt å ha en leiekontrakt. For uten så står du helt uten rettigheter om det skulle bli noe Anonymkode: 11eaa...a54 Nei og nei. Anonymkode: bfaca...591 10 3
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #19 Skrevet 28. mai 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hun må evnt skatte av å bo gratis. Så en liten leie kan være lurt å sette opp. Det er uansett lurt å ha en leiekontrakt. For uten så står du helt uten rettigheter om det skulle bli noe Anonymkode: 11eaa...a54 Se der ja, der var det noe jeg ikke visste. Hvorfor må hun skatte av å bo gratis? Anonymkode: a2402...e43
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #20 Skrevet 28. mai 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg tenker jeg bestemmer selv, men om det er noe jeg må melde fra om, det er jeg usikker på. Anonymkode: a2402...e43 Det vi ikke skjønner er hvorfor du mener du må melde i fra og til hvem? Hva er momentene her? Anonymkode: bfaca...591
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå