Gå til innhold

Kjøpe smartklokke på Temu?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vet at Temu har mye crap og at mye av det antagelig er laget av folk som lever i forferdelige arbeidsforhold. Jeg har derfor holdt meg borte fra det nettstedet.

Kikket på smartklokker i går og har veldig lyst på, men de er ganske dyre. Fikk helt sjokk da jeg for moro skyld sjekket Temu og så at de selger smartklokker for noen hundrelapper.

Jeg forstår at man da ikke får det ypperste av kvalitet, men hvordan klarer de å ha priser som er omtrent en tiendedel av vanlig pris? Er det verdt å kjøpe? Taper jo ikke så mye om det ikke holder så lenge, samtidig er vel ikke akkurat så lurt å tenke for miljøet. Men på den annen side - hvor mye av de høye prisene betaler vi merkenavnet? Er det så mye bedre å gjøre store merkenavn enda rikere?

Hva tenker dere?

Anonymkode: ed521...afd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enkelte ting ville jeg personlig aldri ha kjøpt fra slike billignettsider som elektronikk. Det ligger noe i det at man får det man betaler for. Ville ha styrt unna pga det.

Anonymkode: 58d3f...a61

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det syns jeg høres ut som en ordentlig, ordentlig, ordentlig dårlig idé. 

Anonymkode: 4a8b1...7dd

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En smartklokke skal du ha på armen. Du veit ikke hva slags metaller som er i kassa, og du veit ikke om plasten på armbåndet inneholder stoffer som er farlig eller allergifremkallende for mennesker. 

Og jeg tviler på at klokka fungerer til noe særlig. Den kan kanskje vise klokka, men sensor for skritteller, puls osv. er ikke gratis å putte inn i en klokke. Den kan også være stappfull av spionvare som henter ut masse stas fra telefonen din. 

Så det er nok en grunn til at de selger den billig. Ville du kjøpt en Vulvu elbil fra Temu til 5000kr og trodd den fungerte som en helt vanlig bil? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva ønsker du av en smartklokke da? De kan helt sikkert koble seg på telefonen din via Bluetooth og vise deg hvem som ringer deg og hvem som sender tekstmelding, og eventuelle andre varsler fra mobilen din. 

Anonymkode: c8db2...60e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville aldri kjøpt noe fra Temu i utgangspunktet, men spesielt ikke noe du skal ha på kroppen din. 

Når ting er så billig er det også laget billig med materiale som inneholder mye rart.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva ønsker du av en smartklokke da? De kan helt sikkert koble seg på telefonen din via Bluetooth og vise deg hvem som ringer deg og hvem som sender tekstmelding, og eventuelle andre varsler fra mobilen din. 

Anonymkode: c8db2...60e

Det er ikke bare-bare det. Man skal ha en stabil app som ikke spiser altfor mye strøm, og man skal ha en enhet på hånda som helst ikke skal bruke så mye strøm den heller, selv om de kommuniserer sammen. Tilogmed store selskaper som Fitbit har slitt mye med dette opp gjennom tiden. 

Jeg tviler på at Temu og leverandørene der har en stab på flere hundre ansatte som sitter og programmerer app til mobilen og utvikler firmware til smartklokker over tid. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SJekket komplett og de hadde et par på tilbud, billigst var 1290,-

Kommer jo litt an på bruken din.

Jeg ville vært forsiktig med å kjøpe elektronikk fra sider som Temu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (På 30.5.2024 den 8.42):

En smartklokke skal du ha på armen. Du veit ikke hva slags metaller som er i kassa, og du veit ikke om plasten på armbåndet inneholder stoffer som er farlig eller allergifremkallende for mennesker. 

Og jeg tviler på at klokka fungerer til noe særlig. Den kan kanskje vise klokka, men sensor for skritteller, puls osv. er ikke gratis å putte inn i en klokke. Den kan også være stappfull av spionvare som henter ut masse stas fra telefonen din. 

Så det er nok en grunn til at de selger den billig. Ville du kjøpt en Vulvu elbil fra Temu til 5000kr og trodd den fungerte som en helt vanlig bil? 

Dette!.

Kan legge til at slike produkter gjerne har egne apper som krever tilgang til diverse på telefonen, kinesiske produsenter er ikke akkurat kjent for at de tenker på personvernet til kundene.

Anonymkode: 3a9ad...5f4

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (På 30.5.2024 den 10.06):

Det er ikke bare-bare det. Man skal ha en stabil app som ikke spiser altfor mye strøm, og man skal ha en enhet på hånda som helst ikke skal bruke så mye strøm den heller, selv om de kommuniserer sammen. Tilogmed store selskaper som Fitbit har slitt mye med dette opp gjennom tiden. 

Jeg tviler på at Temu og leverandørene der har en stab på flere hundre ansatte som sitter og programmerer app til mobilen og utvikler firmware til smartklokker over tid. 

Ts spør ikke etter en avansert sportsklokke, men en smartklokke uten å spesifisere hvilke funksjoner hun ønsker. Det å koble seg til Bluetooth for å vise varsler på ringing og meldinger er vel ikke noe stress. Husker jeg kjente ei som kjøpte noe sånt på eBay for mange år siden, og det funka helt greit iallfall. 

Om den brukte mye strøm eller ikke aner jeg ikke, men det skrev jeg heller ikke noe om. Bare at den sikkert kan koble seg på telefonen for å vise varsler. 

Anonymkode: c8db2...60e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 28.5.2024 den 13.23):

Jeg vet at Temu har mye crap og at mye av det antagelig er laget av folk som lever i forferdelige arbeidsforhold. Jeg har derfor holdt meg borte fra det nettstedet.

Kikket på smartklokker i går og har veldig lyst på, men de er ganske dyre. Fikk helt sjokk da jeg for moro skyld sjekket Temu og så at de selger smartklokker for noen hundrelapper.

Jeg forstår at man da ikke får det ypperste av kvalitet, men hvordan klarer de å ha priser som er omtrent en tiendedel av vanlig pris? Er det verdt å kjøpe? Taper jo ikke så mye om det ikke holder så lenge, samtidig er vel ikke akkurat så lurt å tenke for miljøet. Men på den annen side - hvor mye av de høye prisene betaler vi merkenavnet? Er det så mye bedre å gjøre store merkenavn enda rikere?

Hva tenker dere?

Anonymkode: ed521...afd

Der er en egen Temu tråd under klær. Gå inn der om du har kjøpt eller om du fortsatt vurderer å kjøpe. Erfaringer deles, og kan være nyttige for flere. 

Har sett på smartklokkene på Temu, men valgte å kjøpe Apple Watch i Norsk butikk. 

Anonymkode: b6741...291

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hololo skrev (På 31.5.2024 den 11.44):

SJekket komplett og de hadde et par på tilbud, billigst var 1290,-

Kommer jo litt an på bruken din.

Jeg ville vært forsiktig med å kjøpe elektronikk fra sider som Temu

Hvordan er man forsiktig med dette?

Anonymkode: d6d8b...868

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye fint å handle på Temu, men smartklokke ville jeg definitivt styrt unna. Smartklokker inneholder fysiske målinger på deg, og det er en fordel at teknologien er såpass god at målingene blir nøyaktigst mulig. En billig smartklokke fra Temu er i denne konteksten ikke til å stole på, og kan være helt imot sin hensikt. 

Du vet heller ikke hvor sikker databehandlingen fra deg er på billigløsninger med tanke på overvåkning.

Smartklokker bør være av kvalitet, og gjerne et anerkjent merke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En bekjent kjøpte smartklokke på Temu, den viste at spisebordet hennes hadde en puls på 80. 
Man får ofte det man betaler for! 

Anonymkode: 274fd...5e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke kjøpt noe fra Temu som skal være i kontakt med kroppen. Du kan bli eksponert for giftige stoffer eller få brannsår dersom batteriet går til helvete.

Anonymkode: b20e8...501

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...