Gå til innhold

Er å sitte i uskifte mer greit om stemor/far er like gammel som mor/far

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Enn en partner som er 10-20 år yngre enn din mor og far?

og at du har kjent de nesten hele livet.

ikke noe jeg egentlig ønsker å spør om, men tanken at når man er 80 år og må bli kastet ut av huset sitt.

vi har tre felles barn, han har et fra før, men må ikke fars arv deles på alle 4 barn, et særkullsbarn stikker vel ikke av med halve huset? 2/3 deler var det vel kanskje

Anonymkode: 8df9e...077

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Her så valgte vi offentlig skifte for at alt skulle bli gjort rett. Her var der 5 barn min far hadde fra før og med min mor hadde han 4.

Så når vi fant ut hvor mye papirarbeid og krangel det kunne bli sa vi yngste offentlig skifte for dette vil vi ikke klare å ordne uten noen hjalp oss.

Alt har med hva hus og eiendeler er skrevet og. Her kom det plutselig frem at min mor satt i særeie på huser noe ingen av oss viste noe om. Dermed så var det plutselig kun bil, det som stod på konto og noen eiendeler som var å dele

Anonymkode: c4f38...bef

AnonymBruker
Skrevet

Stikker ikke av med halve huset nei. Mannen eier halve huset. Gift så er du en arving du også. Så den skal deles på fem. Altså en del til deg. En del til alle barna. Så man blir ikke kasta ut sånn sett. Men må kanskje kjøpe ut det barnet som er fra før. Jeg vil tru deres barn vil vente til du også har gått bort. 

Anonymkode: 6fc3a...a80

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Her så valgte vi offentlig skifte for at alt skulle bli gjort rett. Her var der 5 barn min far hadde fra før og med min mor hadde han 4.

Så når vi fant ut hvor mye papirarbeid og krangel det kunne bli sa vi yngste offentlig skifte for dette vil vi ikke klare å ordne uten noen hjalp oss.

Alt har med hva hus og eiendeler er skrevet og. Her kom det plutselig frem at min mor satt i særeie på huser noe ingen av oss viste noe om. Dermed så var det plutselig kun bil, det som stod på konto og noen eiendeler som var å dele

Anonymkode: c4f38...bef

Det ønsker vi ikke å gjøre, særkullsbarnet skal jo få sin arv, men om vi er gift, har 3 felles barn, han 1 fra før, et hus på 5 mill han dør, hvor mye skal særkullsbarnet ha?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Stikker ikke av med halve huset nei. Mannen eier halve huset. Gift så er du en arving du også. Så den skal deles på fem. Altså en del til deg. En del til alle barna. Så man blir ikke kasta ut sånn sett. Men må kanskje kjøpe ut det barnet som er fra før. Jeg vil tru deres barn vil vente til du også har gått bort. 

Anonymkode: 6fc3a...a80

Ja jeg tror jeg har lest bare om «mor» da skulle fått nysamboer ektefelle så måtte hun skifte innen 2 år om man skulle ønske ny partner som gammel, som ikke finnes i min villeste fantasi som 30 åring 🙈

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det ønsker vi ikke å gjøre, særkullsbarnet skal jo få sin arv, men om vi er gift, har 3 felles barn, han 1 fra før, et hus på 5 mill han dør, hvor mye skal særkullsbarnet ha?

Hans del er 2,5 mill, av det arver du 1/4, og særkullsbarnet får 1/4 av resten, så i underkant av 500 000.

Anonymkode: d1e69...e0f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

5 mill - 2,5 mill som blir arv (hans del).

Du skal ha 25 % av dette, 625 000 kr. 

Så skal resten deles på fire barn, dvs at særkullsbarnet skal ha ca 468 000 kr når far dør. 

Med forbehold om trykkfeil ;) 

Anonymkode: 7f9bc...dea

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Merk at verdien av penger, fond, bankkonto, biler og andre eiendeler skal også regnes med,

Felles barn må godta at du sitter i uskifte men særkullsbarnet kan kreve arven sin.

Endret av Illuminatum
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Under forutsetning at dere har felleseie og ikke noe testament, så skjer følgende:

Boet deles i to del 50% eier far og 50% eier mor.

Mor arver først 1/4 av fars 50% andel. Resten (3/4 av 50%) deles på 4 barn når far er død. Fars særkullbarn har rett på sin arv utbetalt ved fars dødsfall. Felles barn må vente til enten mor er død eller hun av andre grunner velger å skifte.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Pillarguri skrev (6 timer siden):

Under forutsetning at dere har felleseie og ikke noe testament, så skjer følgende:

Boet deles i to del 50% eier far og 50% eier mor.

Mor arver først 1/4 av fars 50% andel. Resten (3/4 av 50%) deles på 4 barn når far er død. Fars særkullbarn har rett på sin arv utbetalt ved fars dødsfall. Felles barn må vente til enten mor er død eller hun av andre grunner velger å skifte.

Boet deles ikke i to. Det er bare fars del som er "boet". Hans verdier fratrukket gjeld skal deles mellom ektefelle (25%) og barna (ca 19% hver).

Anonymkode: 42dba...12a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.5.2024 den 12.58):

Alle barna får det samme, de blir hverken straffet eller premiert for å bli født først eller sist.

Du arver 1/4 først, resten blir delt likt mellom hans fire barn.

Iom at dere har såpass mange barn sammen og han «bare» ett vil du nok kanskje klare å kjøpe ut barnet når den tid kommer? Det er ikke sikkert dere trenger å ordne med uskifte.

Anonymkode: 5f40d...b2a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis hun overtar i uskifte med særkullsbarnet og de tre fellesbarna, når hun selv dør, skal ikke boet deles i to, da? Hans arvinger (4 barn totalt) skal dele på hans halvpart, og den andre halvparten (mors del) skal deles på hennes tre arvinger, dvs. de tre fellesbarna. 

Hun kan evt. velge å skifte med kun særkullsbarnet, så sitte i uskifte med bare fellesbarna. Da er særkullsbarnet ute av bildet når hun går bort og det arveoppgjøret skal gjennomføres.

Anonymkode: 60db9...be1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...