Gå til innhold

Sjokkerende dårlig eldreomsorg i kommunen.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kommunen har ikke sykehjem og omsorgsboliger nok og mange eldre må bo hjemme. Problemet er bare at hjemme får de ikke tilstrekkelig hjelp. Jeg er helt overgitt. Skal det virkelig være sånn? 

Anonymkode: 2b8cc...f07

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er desverre slik nesten over alt. Her må vi som er pårørende ta mye av det som må gjøres. Her er vi å vasker 1 dag I uka, vi bærer ved  klipper plen og kjører de til handling osv. De ønsker å bo hjemme. De deltar på det de orker, men klarer ikke alt alene. Her fikk de tilogmed avslag på tt-kort fordi svigerfar en så lenge har lappen.

Anonymkode: 8e315...b97

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Er desverre slik nesten over alt. Her må vi som er pårørende ta mye av det som må gjøres. Her er vi å vasker 1 dag I uka, vi bærer ved  klipper plen og kjører de til handling osv. De ønsker å bo hjemme. De deltar på det de orker, men klarer ikke alt alene. Her fikk de tilogmed avslag på tt-kort fordi svigerfar en så lenge har lappen.

Ja, omtrent det samme her. Som pårørende er jeg slave og det virker som om de som bestemmer baserer seg på at pårørende tar jobben. Kynisk. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, omtrent det samme her. Som pårørende er jeg slave og det virker som om de som bestemmer baserer seg på at pårørende tar jobben. Kynisk. 

Er det. Men er enkelte på Stortinget sier er at hadde det ikke vært for pårørende hadde eldreomsorg vært enda mer knestående en det er. Og egentlig burde flere få betalt litt fra staten for å ta seg av de eldre.

Her så er de så heldige at både min mann og søsteren hans fordeler litt, og våres og barna til søsteren hans hjelper til. Dermed blir det fordelt litt på flere. Ser som i dag så skulle niesa mi kjøre svigermor til tannlegen,  mens min sønn skulle kjøre svigerfar til øyelege. Siden det var like ved jobben til sønnen her i huset.

Er glad vi kan hjelpe til. Men innimellom så har tanken slått meg hva gjør de som ikke har pårørende.  De blir jo bare sittende der og nesten ikke gå noen ting til hjelp

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tenker med gru på de som ikke har pårørende som kan hjelpe til...

Anonymkode: aa9dd...5a5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er det. Men er enkelte på Stortinget sier er at hadde det ikke vært for pårørende hadde eldreomsorg vært enda mer knestående en det er. Og egentlig burde flere få betalt litt fra staten for å ta seg av de eldre.

Her så er de så heldige at både min mann og søsteren hans fordeler litt, og våres og barna til søsteren hans hjelper til. Dermed blir det fordelt litt på flere. Ser som i dag så skulle niesa mi kjøre svigermor til tannlegen,  mens min sønn skulle kjøre svigerfar til øyelege. Siden det var like ved jobben til sønnen her i huset.

Er glad vi kan hjelpe til. Men innimellom så har tanken slått meg hva gjør de som ikke har pårørende.  De blir jo bare sittende der og nesten ikke gå noen ting til hjelp

Jeg må ofte innom for å hjelpe for leiligheta til den eldre hadde sett ut som et bombenedslag om jeg ikke hadde gjort det.  Folk tar seg sykedager for å hjelpe eldre har forskere funnet ut mange pårørende som jo har egne familier og jobber blir nok sykemeldte av utbrenthet. 

Pårørende nedlegger 100 000 årsverk gratis og franko for Den norske stat. Kommunene tilbyr lite og sjelden hjemmehjelp og kutter det er kan kutte på tjenester. Jeg tror mange eldre ikke har det særlig bra hjemme. 

TS 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Oppdaget du det først nå? Velkommen etter.

Anonymkode: f89b9...08e

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Norge har valgt å ikke prioritere sitt eget land. Spyr ut milliarder til andre land, samtidig sløses det enorme milliarder i det offentlige. Når det er valg så hyles det om eldreomsorg og annet piss, men skjer aldri noe.

I bli gammel i Norge kan bli et helvete! Jobbet som hjemmesykepleier selv....orket ikke mer. Var så nedbrytende, å se alle elendighet. Så at man ikke kunne hjelpe godt nok, å se hvor vondt mange hadde det.

De som har familie som kan hjelpe er kjempeheldige, i land der familien henger sammen. Må henge sammen, har nok et mye bedre liv tenker jeg. Der man er avhengige av hverandre...

Anonymkode: 2bcef...20f

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Norge har valgt å ikke prioritere sitt eget land. Spyr ut milliarder til andre land, samtidig sløses det enorme milliarder i det offentlige. Når det er valg så hyles det om eldreomsorg og annet piss, men skjer aldri noe.

I bli gammel i Norge kan bli et helvete! Jobbet som hjemmesykepleier selv....orket ikke mer. Var så nedbrytende, å se alle elendighet. Så at man ikke kunne hjelpe godt nok, å se hvor vondt mange hadde det.

De som har familie som kan hjelpe er kjempeheldige, i land der familien henger sammen. Må henge sammen, har nok et mye bedre liv tenker jeg. Der man er avhengige av hverandre...

For en tragedie. Jeg har lite lyst til å bli gammel selv når jeg ser elendigheta. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det jeg syns er mest synd. Her inne har jeg sett mange sier: Det er ikke mitt ansvar å hjelpe mine foreldre eller besteforeldre det får staten gjøre. For det er statens ansvar. Jeg føler disse personene er kalde. Ja forstår noen har hatt store problemer med sine foresatte. Men her på KG virker det til tider som 90% ikke har noe familie bånd eller det å vite hjelpe noen som trenger litt støtte.

Selv så hjalp jeg et eldre ektepar som var naboen våres. Med små ting handlet for dem, sønnen her hjalp dem å få inn ved for det hadde hjemmehjelp sagt ikke var dems ansvar. 

Virker som mye av samfunnet er blitt kaldt. Ser jo folk ikke vil sjekke døra en gang hvis det ringer på og ikke avtalt 

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det jeg syns er mest synd. Her inne har jeg sett mange sier: Det er ikke mitt ansvar å hjelpe mine foreldre eller besteforeldre det får staten gjøre. For det er statens ansvar. Jeg føler disse personene er kalde. Ja forstår noen har hatt store problemer med sine foresatte. Men her på KG virker det til tider som 90% ikke har noe familie bånd eller det å vite hjelpe noen som trenger litt støtte.

Selv så hjalp jeg et eldre ektepar som var naboen våres. Med små ting handlet for dem, sønnen her hjalp dem å få inn ved for det hadde hjemmehjelp sagt ikke var dems ansvar. 

Virker som mye av samfunnet er blitt kaldt. Ser jo folk ikke vil sjekke døra en gang hvis det ringer på og ikke avtalt 

Problemet et ikke å hjelpe den eldre, men problemet er at det blir så mange oppgaver på de pårørende at de pårørende gjør 90% av jobben som ofte er mye, mens kommunen gjør 10% av jobben. I tillegg er det en tragedie å måtte bo hjemme når den eldre ikke klarer seg selv. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jobbet 10 år i eldreomsorgen og aldri mer. Rovdrift.

Anonymkode: af15d...5ba

• Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg er så enig, forstår ikke hvordan så mange bare kan frasi seg ansvaret for å hjelpe sine foreldre. Det bør være en selvfølge å stille opp. 

Anonymkode: 706cc...f1d

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor ville de ha TT-kort hvis din svigerfar fortsatt kjører bil? TT-kort er for de som ikke har andre transportmuligheter.

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Nå er både mine foreldre og svigerforeldre passert 90, og alle bir fortsatt hjemme. De klarer seg stort sett selv, men alle fire har hjelp fra hjemmetjenesten. Alle får hjelp til dusj en gang i uka. De har også tt-kort. De er fornøyd med den hjelpen de får. De opplever også at hjemmetjenesten er på tilbudssiden og kontinuerlig vurderer om det er hensiktsmessig med mer hjelp.

Vi hjelper til med praktiske ting, som å vaske badet, og ta en ordentlig rengjøring av vinduer og golv mm en gang i året. Barn og barnebarn stikker innom en gang i uka (ulike dager), får gjerne servert middag, og hjelper til med noe som har dukket opp. 

Foreldre og svigerforeldre flyttet alle til lettstelte leiligheter for 20-30 år siden, slik at de skulle kunne bo hjemme i alderdommen. 

Anonymkode: 3685c...649

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg er så enig, forstår ikke hvordan så mange bare kan frasi seg ansvaret for å hjelpe sine foreldre. Det bør være en selvfølge å stille opp. 

Mine foreldre valgte å bosette seg 2 timers kjøretur unna meg. I hver sin retning. Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal få det til å gå opp, med full jobb, barn og hus? Jeg besøker hver av dem 1 gang i uka, og tar det mest prekære av handling, vasking, banktjenester og sånt. Men de 5 andre dagene i uka er jeg faktisk opptatt med egne ting. Og innimellom må jeg sove. 

Anonymkode: 688c8...0a5

• Liker 4
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvorfor ville de ha TT-kort hvis din svigerfar fortsatt kjører bil? TT-kort er for de som ikke har andre transportmuligheter.

Fordi han klarer ikke å kjøre i perioder, og så lenge legen ikke ga ham kjøre nekt fikk de ikke tt kort. Syns det er rimlig rart når personen selv innser at en ikke bør kjøre noe særlig,  altså velger selv så får de ikke tt kort, fordi da måtte en at lege hadde skrevet at personen ikkecska kjøre.  Mens fastlege sier at på bra dager kan du kjøre,men på dårlige dager lar du bilen stå. Så da ender det med vi pårørende må kjøre de på en del. De er nå så heldige at de har meg, mannen, søsteren til manne  og 3 barnebarn som kjører. Men burde da vært mulig, når ting er som der er.

Handicap lapp fik de heler ikke for de mente vi kunne slippe av ved døra, kjøre bilen å gå inn å hjelpe med handling, for så gå ut å hente bil å få de inn i bil ved døra. 

Så nå kjører vi alle ganger svigerfar ikke får kjørt, legen bestiller taxi hver gang de ska til lege

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jepp, svært gjenkjennbart! Offer for det samme her....

Anonymkode: 7058e...321

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Slik er det. Hvordan tror du det blir i sommer? Må bare steppe up og drite i egen ferie...

Anonymkode: 7058e...321

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at det er lov å tenke litt fremover selv som eldre. Det er mange (absolutt ikke alle) som kunne leid ut et rom i leiligheten/huset sitt billig mot at den som leier tar vedlikeholdsarbeid og litt husarbeid. Tenk på alle studentene som ville hoppet på den muligheten! Spesielt de som tar studier på nett, da kan man bo hvor som helst og ikke være nødt til å kjempe mot andre studenter for å få ekstrajobb på nærbutikken. 

Selvfølgelig krever det at man selv er oppegående, men livet er krevende! På alle stadier i ulik grad. 

Jeg prøver ikke å undergrave problemene i eldreomsorgen, fordi der er det nok av problemer. Men jeg mener fremdeles at flere kunne gjort seg selv en tjeneste ved å være mer proaktiv i møte med egen alderdom. 

Anonymkode: 994ab...1a4

• Liker 2
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...