Gå til innhold

Er genrasjonsskifte årsak til synkende dugnadsmoral i befolkningen ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dugnader har igjennom tidene vert eit vilkår for å skape verdier, og  sosialt mangfold i befolkningen.  Mange lag, og organisasjoner, fritidsaktiviteter, og sosiale arangemanger er blitt   bygd opp  rundt felleskapsrammen igjennom  sosiale dugnader. Sitter  i styret i en  velforeining / grendalag   som  m.a. eier en byggning   hvor  målsettingen  er å skape sosiale arangemanger, men vansker med å få folk å stille opp  dugnader. Har ellers  bl.a  vert medlem i eit lag  i  mange år hvor oppsluttningen om medlemskap  og arangemanger har vert høy, og  arangemanger organisert  på dugnader  utav  medlemslisten. Medlemstallet har de senere årene gått  drastisk nedover ,medan oppsluttningen om arangemangene har  synt seg å vera   gode,  Konsekvensen  er blitt at de samme folka "går igjenn på dugnader" til arangemanger, og det fører til slitasje, og motivasjonssvikt hos medelemmer. 

Ein står idag overfor eit genrasjonskifte innenfor mange lag -og organisasjoner, og den genrasjonen som har levd med at  dugander har vert   eit vilkår for å bygge idrettsannlegg, grendahus, og vedlikehold av dem er iferd med å bli borte.  

Er årsaken til  synkende dugnadsmoral at folk flest har fått  langt bedre råd, og ein forventer at det er eit offentlig ansvar. ?

Er synkende dugnadsmoral årsaken  til  at ein står  ovefor  genrasjonskifte, og at mange ungdomer har ein annen holdning til dugnader en før genrasjonen ?  

Den   psykososiale moralen har gradvis endret seg i samfunnet i takt med velstandsøkningen, og kanskje føler mange at kravene til dugnader er  blitt  for høye hos mange foreldre, 

 

 

 

 

 

 

 

 

   

 

 

 

 

 

 

 

  

Anonymkode: 61e03...552

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mye av grunnen er fordi før gjorde f.eks barn en del dugnadsarbeid selv, mens alt nå foregår på Facebook/via nettverk. Folk betaler i dyre dommer for idrett/velavgifter etc, og er generelt ikke interessert i å 'jobbe gratis'. De fleste vil bruke tiden sin på seg selv og heller betale seg ut.

Dugnad er forøvrig ikke så sosialt som mange tror, ta f.eks salgsdugnader, her skal du klare selge, ha nettverk etc. Forskjellene ved dugnad er ganske store enten man vil det eller ikke.

Jobbdugnader er ofte basert på å bruke helg/kveld på frivillig arbeid og da har mange nok med seg selv. Dugnad er en uting. Kjekt for de som liker det, men la de av oss som kan betale oss ut.

Anonymkode: 08713...993

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er at de samme aldri kommer.

Anonymkode: be815...4bc

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regjeringen drepte den lille dugnadsånden som var igjen da de ba befolkningen om "dugnad" under pandemien...

  • Liker 12
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kaarebjarne skrev (Akkurat nå):

Regjeringen drepte den lille dugnadsånden som var igjen da de ba befolkningen om "dugnad" under pandemien...

Ja, verdens dårligste dugnad.

Anonymkode: 08713...993

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må vi snu! Tenk hvor mye som går tapt uten frivillig arbeid. 17.mai, juletrefest, stell av fellesområdene.. Vi som enda henger med bør la være å stille opp en periode så folk virkelig får se konsekvenser! Da kanskje folk skjønner poenget 

Anonymkode: 4ebfd...739

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For meg handlet det ofte om at det ble for rigid og at jeg følte at det ofte ble så mye bortkasta tid under dugnader. Det ble for tvangspreget. Jeg er ikke en utpreget sosial person, så synes heller ikke det er spesielt koselig "å gjøre ting alle sammen - SAMMEN". Føler jeg kan være mer effektiv og målrettet i små grupper eller alene, så foretrekker det.

Heldigvis har jeg organisert livet mitt slik at jeg per nå ikke trenger være med på noen dugnader, da jeg ikke er del av noen tvungne fellesskap.

Anonymkode: 7fec1...b58

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dugnad er noe man har for å spare penger. Det var vanligere tidligere på grunn av at folk flest hadde mye dårligere råd enn nå. I dag vil folk flest kjøpe seg ut av mange oppgaver som tidligere ble gjort på dugnad.

  • Liker 3
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Off ja, ser det i barnehagen, det er en andelsbarnehage og om du ikke møter til dugnad så får du gebyr på 700, men over halvparten tok bare gebyret, er det mulig?

et par timer en gang i året å rydde ute/male vinduskarmer er under deg og du er for fin og rik til å gjør det fint i barnehagen til 17 mai fest for barna dine?

Anonymkode: b974b...c64

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Er synkende dugnadsmoral årsaken  til  at ein står  ovefor  genrasjonskifte, og at mange ungdomer har ein annen holdning til dugnader en før genrasjonen ?  

Tenker det er komplisert.

- Etter årevis med effektivisering og omstrukturering med økt arbeidbelastning krever arbeidslivet mer enn noen gang, som igjen påvirker villighet og energi til dugnad.
- Kapitalismens inntog er reell, der det blir mer og mer uønsket å bedrive gratisarbeid.
- Mange ønsker heller å betale seg ut enn å jobbe.
- Folks tidsklemma er reell, og mange må prioritere og har blitt mer selvsentrerte.
- Dugnadsånden virker mindre "frivillig", og innehar mer press og krav ved seg. Det liker ikke mange.
- Dugnadens sosiale samspill kan inneha mobbing, utfrysning og baksnakking i seg. Det rammer noen.
- Noen har fått dårligere holdninger til alt som ikke angår de direkte. Dugnadsånden dør ut.
- Noen tenker at dugnaden ikke er nødvendig, da organisasjonen bak kan kjøpe seg ut av problemet.
- Noen trekker til komfort på fritiden, dugnad er det motsatte.
- Mye av dugnadene ses innimellom på som unødvendig.

Og det er sikkert mange flere momenter oppi dette.

Det blir en negativ spiral av det. Der enkelte alltid stiller opp, der mange er usikker og må se ting an, der enkelte aldri stiller opp og der enkelte melder seg ut, som igjen forsterker den negative spiralen. 

Endret av Bombasi
  • Liker 10
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at dette er et vanskelig spørsmål det ikke finnes et svar på.

Men et mulig svar jeg ser går igjen hos noen er at tiden i dag er fylt med aktiviteter og forpliktelser. Før var det mindre kamp om den samme tiden og da var det enklere å dedikere torsdag til mannskoret, turlaget, grendautvalget osv. I dag skal det klemmes inn på torsdag mellom middag med familien, rydding hjemme, planlegging av helgen med samboer og kanskje mellom en jobbtelefon og to. Noen er flinke å sette grenser her og justere ned krav og forventninger, mens veldig mange andre skal være med og si ja til alt. Fotball mandag og torsdag, barselgruppe tirsdag, overtid onsdag, "familiekveld" fredag, ryddig og snekring hjemme lørdag (+ ærend) og avslapping og studier på søndag. Kanskje iblandet en tur ut med bikkja for å vise Facebook vennene at en får mye frisk luft.

En annen ting. jeg har lagt merke til er at kravene til organisert aktivitet er blitt mye høyere enn før. Nå har vi ofte større paraplyorganisasjoner som en organiserer dugnader under, og disse organisasjonene har krav, retningslinjer og plikter. To-tre stk i grendautvalget kan ikke lenger rydde en skråning for trær uten å ha skikkelig utstyr, en HMS plan, førstehjelpsutstyr og planlagte prosedyrer for jobben som skal gjøres. I tillegg bør en registrere dugnaden i et system så en kan søke andre organisasjoner om penger og støtte igjennom fond og årsmøtegaver. De tre timene en søndag for to frivillige krever plutselig en del merarbeid som flere ikke gidder. Dette er litt satt på spissen og flere bryr seg ikke om at dette bør følges opp, men ofte ligger det slike ting og murrer som tar dugnadsgleden fra folk.

Noe jeg og har sett over tid er at forventningene og kravene til resultatene er blitt skyhøye. Det er ikke lenger godt nok med en ballbinge laget på dugnad og malt av foreldrene (eller ungene). Det skal se fint ut og det skal se proft ut. Og er ikke ballbingen instagramvennlig når den er ferdig kan en like godt holde seg hjemme.

Og kombinert med dette så har vi større kjøpekraft en noen sinne. De 500 kr for å slippe å småpjatte med andre foreldre i klassen til poden eller 700 for å slippe en lørdag med naboer du ikke kjenner (eller liker?) er en billig løsning for veldig mange. Og veldig mange har råd til å ta denne løsningen. Resultatet blir at noen få sitter igjen med arbeidet men de har samtidig fått inn mye penger til prosjektet. Men disse pengene kan naturligvis ikke brukes slik de som sitter igjen vil. Det må gjøres vedtak, regnskapsføres og bilag må registreres rett. Og mangler det 12 kr på dugnaden til 20k så skal du fort se at det stilles mistillitsforslag mot sittende styre uten at noen vil ta over...

  • Liker 13
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner to som er med i styre på hvert sitt bygdehus. Det er fulltidsjobb ved siden av fulltidsjobb for dem begge. Det forventes at den ene er til stede under en strikkeklubb hen ikke er med i, blir med og setter opp bord/ stoler og rydder bort etterpå. Når denne klubben får låne gratis lokale må det da være et minimum at de ordner slikt selv? Alt arbeidet ble KRAFTIG underdrevet når hen ble foreslått til å bli med, og hen har sagt at de bør ha nestemann klar, hen sitter ikke en dag over tiden. Strikkeklubben var bare ett eksempel, det er likt ved alle arrangementer. Hen jobber skift og har familie, så hvordan skal hen kunne være der hver kveld og helg?

Den andre har vært en av få som drifter et mye større bygdehus. Der får de ikke folk inn for alle vet hvor mye vedkommende har slitt med oppgavene- tiden strekker ikke til. Ingen overtar og hen har vært flere år etter hen ønsket å gå. Klart det ryktes slik at ingen andre vil.

I min barndom var vi vel de siste som hadde hjemmeværende mødre i mange år. Klart det hjalp at en hadde fått unna lekser med barna, husarbeid, og middagen sto på bordet sånn at ettermiddagen var fri etter far kom hjem. Nå blir barna hentet sent på SFO fordi begge foreldre jobber, det skal skvises inn lekser, middag, treninger, besøk, bursdager, litt lek og kvelds på svært få timer. Alle er utkjørt og ingen har de timene ekstra til å luke lekeplassen for løvetann. Det er ikke nok timer i døgnet. I tillegg oppfordres mange til å se på treningene til barna! Det må da holde å følge til kamper, særlig ettersom de vokser til. Var aldri foreldre til stede når jeg gikk på svømming og turn, lever fint uten senskader av manglende oppfølging fra sidelinja.. Syntes tvert imot det var litt stort å ha egne ting. 

Jeg står selv over dugnader der vi bor fordi vi ikke har utbytte av de tingene de gjør. Det er f.eks maling og vedlikehold av felles innhengning til søppelspann, men min gate har ikke slik innhengning og kan ikke benytte dem som males. Jeg går i stedet ut en dag de andre ikke er ute (liker å jobbe i fred) og luker langs kanter i veien osv. Det blir mitt bidrag. Dugnad, bare ikke på dugnadsdagen noen andre har valgt. 

Anonymkode: 5030a...7d9

  • Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stiller opp på alt av dugnader selv. Både nabolagsdugnad og i forbindelse med ungenes skole og fritidsaktiviteter (8 og 12 år). Det blir 8-9 dugnader i året. Så er en del.

Føler meg likevel ikke komfortabel med å være en del av ''dugnadsgjengen''. Mange som er høye på oss selv, og som åpenlyst sitter og skryter av hvor mye de stiller opp.

Mitt utgangspunkt er at jeg ikke aner hvorfor mange ikke stiller opp, men jeg går ut fra at grunnene er gode. Enten de er aleneforeldre, tidsklemma, har sosial angst, eller noe annet er egentlig irrelevant for meg. Er grunnene gode nok for de, så er de grunnene gode nok for meg. Liker det ikke, men det er en del baktaling av de som ikke stiller opp, og jeg er dessverre ikke den som sier mest i mot. Har forsøkt å hinte og snakke forsiktig noen ganger om at det ikke er alle som har mulighet, men får ikke akkurat respons på det. Jeg vet, litt dårlig av meg å ikke si klarere i fra. 

Anonymkode: 26f1e...805

  • Liker 2
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Har forsøkt å hinte og snakke forsiktig noen ganger om at det ikke er alle som har mulighet, men får ikke akkurat respons på det. Jeg vet, litt dårlig av meg å ikke si klarere i fra. 

Anonymkode: 26f1e...805

Ingen som har barn har ALDRI mulighet til å stille opp på noe som helst, uten å si fra hvorfor.

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kaarebjarne skrev (2 minutter siden):

Ingen som har barn har ALDRI mulighet til å stille opp på noe som helst, uten å si fra hvorfor.

Usikker på om jeg misforstår deg nå men man skylder ingen noen en forklaring?

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Off ja, ser det i barnehagen, det er en andelsbarnehage og om du ikke møter til dugnad så får du gebyr på 700, men over halvparten tok bare gebyret, er det mulig?

et par timer en gang i året å rydde ute/male vinduskarmer er under deg og du er for fin og rik til å gjør det fint i barnehagen til 17 mai fest for barna dine?

Anonymkode: b974b...c64

Har ikke noe med for fin og gjøre men at det er en helgedag/ kveld jeg har lyst til å gjøre noe jeg har valgt selv. Kjøper meg alltid ut av dugnader og har ingen planer om å slutte med det. Har venner nok og ikke noe behov for å drikke sur kaffe med folk jeg ikke har noen interesse av å bli kjent med. De fleste av oss jobber og da er fritiden dyrebar. 

Anonymkode: 4db70...4c5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Snublefot62 skrev (7 minutter siden):

Usikker på om jeg misforstår deg nå men man skylder ingen noen en forklaring?

Selvfølgelig skylder man en forklaring dersom man aldri stiller opp på noe som helst, og man ikke betaler seg ut av deltakelsen. Det kalles respekt for andre mennesker. Jeg aksepterer nemlig at du ikke kan delta på dugnad med nødvendig vedlikehold av fellesareal, barnehage osv. om du har en sykdom som gjør det umulig. Jeg aksepterer det ikke når det er fordi du ikke gidder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dugnader har igjennom tidene vert eit vilkår for å skape verdier, og  sosialt mangfold i befolkningen.  Mange lag, og organisasjoner, fritidsaktiviteter, og sosiale arangemanger er blitt   bygd opp  rundt felleskapsrammen igjennom  sosiale dugnader. Sitter  i styret i en  velforeining / grendalag   som  m.a. eier en byggning   hvor  målsettingen  er å skape sosiale arangemanger, men vansker med å få folk å stille opp  dugnader. Har ellers  bl.a  vert medlem i eit lag  i  mange år hvor oppsluttningen om medlemskap  og arangemanger har vert høy, og  arangemanger organisert  på dugnader  utav  medlemslisten. Medlemstallet har de senere årene gått  drastisk nedover ,medan oppsluttningen om arangemangene har  synt seg å vera   gode,  Konsekvensen  er blitt at de samme folka "går igjenn på dugnader" til arangemanger, og det fører til slitasje, og motivasjonssvikt hos medelemmer. 

Ein står idag overfor eit genrasjonskifte innenfor mange lag -og organisasjoner, og den genrasjonen som har levd med at  dugander har vert   eit vilkår for å bygge idrettsannlegg, grendahus, og vedlikehold av dem er iferd med å bli borte.  

Er årsaken til  synkende dugnadsmoral at folk flest har fått  langt bedre råd, og ein forventer at det er eit offentlig ansvar. ?

Er synkende dugnadsmoral årsaken  til  at ein står  ovefor  genrasjonskifte, og at mange ungdomer har ein annen holdning til dugnader en før genrasjonen ?  

Den   psykososiale moralen har gradvis endret seg i samfunnet i takt med velstandsøkningen, og kanskje føler mange at kravene til dugnader er  blitt  for høye hos mange foreldre, 

 

 

 

 

 

 

 

 

   

 

 

 

 

 

 

 

  

Anonymkode: 61e03...552

Hva med å lage lister over hva som må gjøres i hvilke tidsrom og hvor mange man trenger til dette? Så kan folk skrive seg opp selv. Lettere for folk å engasjere seg når dugnaden er godt organisert og kommunikasjonen ut ang hva man trenger folk til er god. Ha også et sosialt møtested for de som ikke kan delta på alt mulig, her kan noen som stå for å ordne med vaffelsteking, pølser og is. Ha noen kritt og barneleker sånn at barna kan være der. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har ikke noe med for fin og gjøre men at det er en helgedag/ kveld jeg har lyst til å gjøre noe jeg har valgt selv. Kjøper meg alltid ut av dugnader og har ingen planer om å slutte med det. Har venner nok og ikke noe behov for å drikke sur kaffe med folk jeg ikke har noen interesse av å bli kjent med. De fleste av oss jobber og da er fritiden dyrebar. 

Anonymkode: 4db70...4c5

Tror du ikke andre har mer lyst til å gjøre noe de har valgt selv?

Så og si alle har jobber. Alle har dyrebar fritid. Hvorfor skal noen være så selvhøytidelige og selvsentrerte at de tror at deres tid er viktigere enn andres`?

Og det handler om å sette et eksempel for barna sine. 

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dugnader har igjennom tidene vert eit vilkår for å skape verdier, og  sosialt mangfold i befolkningen.  Mange lag, og organisasjoner, fritidsaktiviteter, og sosiale arangemanger er blitt   bygd opp  rundt felleskapsrammen igjennom  sosiale dugnader. Sitter  i styret i en  velforeining / grendalag   som  m.a. eier en byggning   hvor  målsettingen  er å skape sosiale arangemanger, men vansker med å få folk å stille opp  dugnader. Har ellers  bl.a  vert medlem i eit lag  i  mange år hvor oppsluttningen om medlemskap  og arangemanger har vert høy, og  arangemanger organisert  på dugnader  utav  medlemslisten. Medlemstallet har de senere årene gått  drastisk nedover ,medan oppsluttningen om arangemangene har  synt seg å vera   gode,  Konsekvensen  er blitt at de samme folka "går igjenn på dugnader" til arangemanger, og det fører til slitasje, og motivasjonssvikt hos medelemmer. 

Ein står idag overfor eit genrasjonskifte innenfor mange lag -og organisasjoner, og den genrasjonen som har levd med at  dugander har vert   eit vilkår for å bygge idrettsannlegg, grendahus, og vedlikehold av dem er iferd med å bli borte.  

Er årsaken til  synkende dugnadsmoral at folk flest har fått  langt bedre råd, og ein forventer at det er eit offentlig ansvar. ?

Er synkende dugnadsmoral årsaken  til  at ein står  ovefor  genrasjonskifte, og at mange ungdomer har ein annen holdning til dugnader en før genrasjonen ?  

Den   psykososiale moralen har gradvis endret seg i samfunnet i takt med velstandsøkningen, og kanskje føler mange at kravene til dugnader er  blitt  for høye hos mange foreldre, 

 

 

 

 

 

 

 

 

   

 

 

 

 

 

 

 

  

Anonymkode: 61e03...552

Jeg kan svare for meg selv. Jeg føler at jeg gjør mye dugnadsarbeid for jobben. Jeg får ikke i nærheten så mye for pengene som generasjonene før meg. Samtidig skal jeg være "på" hele tiden og yte maks. Alt som heter dugnadsarbeid i dag forbinder jeg med uønsket slavedrift hvor gnitenskap er hovedfaktoren.

Vi lever i et land som har penger. Men hvorfor skal kommunene bruke disse om motiverte  gratisarbeidere med lite innholdsrike dager drar lasset, og tvinger oss andre overarbeida folk med? 

Anonymkode: e3afa...2a5

  • Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...