Zzzzzz Skrevet 28. mai 2024 #1 Skrevet 28. mai 2024 Jeg er da blitt en del av prøver-gjengen. Jeg er akkurat fylt 29 år, og samboeren min er et par år eldre. Er i pp4 nå, og testet negativt idag 10 dpo. Begynner å bli skikkelig utålmodig kjenner jeg. Skal sies at jeg hadde en kjemisk graviditet 1. prøveperiode, så jeg kan forhåpentligvis bli gravid. Hvor lenge ville dere prøvd før dere oppsøkte gynekolog for sjekk?
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #2 Skrevet 28. mai 2024 Utredning av kvinnen ville jeg ikke giddet så tidlig, det er en omstendelig prosess, og dyr. Og gir ofte ikke klare svar. Men ta en avsjekk av mannen, det er ganske raskt og rimelig gjort. Er det problemer der får dere hjelp uten å vente hele året. Anonymkode: 9ae51...378 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #4 Skrevet 28. mai 2024 Å ta en fertilitetsjekk tidlig skader absolutt ikke, men ville ha sjekket begge to. Man kan helt fint ta en sjekk tidlig, selv om man ikke får noe hjelp og utredning før man har prøvd i 1 år - med mindre de finner noe ved sjekk. En sjekk tidlig kan bidra til å eventuelt ha mulighet til å bedre spermkvalitet etc. Så ville absolutt ha tatt en sjekk. Angrer på at vi ikke gjorde det tidligere enn vi gjorde. Anonymkode: 968fa...c3b 1
Zzzzzz Skrevet 28. mai 2024 Forfatter #5 Skrevet 28. mai 2024 mommyaka skrev (14 minutter siden): Ofte 1 år. Har du regelmessig syklus,? Regelmessig syklus ja. Jeg får bare være tålmodig da. Får bare inntrykk av at alle rundt meg får det til på første forsøk…
Zzzzzz Skrevet 28. mai 2024 Forfatter #6 Skrevet 28. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Å ta en fertilitetsjekk tidlig skader absolutt ikke, men ville ha sjekket begge to. Man kan helt fint ta en sjekk tidlig, selv om man ikke får noe hjelp og utredning før man har prøvd i 1 år - med mindre de finner noe ved sjekk. En sjekk tidlig kan bidra til å eventuelt ha mulighet til å bedre spermkvalitet etc. Så ville absolutt ha tatt en sjekk. Angrer på at vi ikke gjorde det tidligere enn vi gjorde. Anonymkode: 968fa...c3b Smart. Får prøve å overtale samboeren 😅
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #7 Skrevet 28. mai 2024 Zzzzzz skrev (2 minutter siden): Smart. Får prøve å overtale samboeren 😅 Vi ventet til vi hadde prøvd 1 år med å ta en enkel fertilitetssjekk ( underlivsundersøkelse, blodprøver, spermprøve) som da viste at det ikke var noe stor sannsynlighet at vi ville klare det på egenhånd - og vi kunne fått hjelp tidligere. Anonymkode: 968fa...c3b 3
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #8 Skrevet 28. mai 2024 Personlig gjorde jeg det privat etter 5 mnd med prøving. Skjønte at noe måtte være galt. Det var ganske raskt og enkelt å finne ut hva som var galt med meg da (PCOS) siden det var så tydelig på ultralyd og skyhøy AMH. Betalte en del tusenlapper, men er sjeleglad for at jeg ikke venta et helt år slik som andre her anbefaler. Fikk startet med letrozol ganske raskt, men måtte opp på trippel dose før jeg ble gravid. Anonymkode: 6e077...0f7 2
Zzzzzz Skrevet 28. mai 2024 Forfatter #9 Skrevet 28. mai 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Personlig gjorde jeg det privat etter 5 mnd med prøving. Skjønte at noe måtte være galt. Det var ganske raskt og enkelt å finne ut hva som var galt med meg da (PCOS) siden det var så tydelig på ultralyd og skyhøy AMH. Betalte en del tusenlapper, men er sjeleglad for at jeg ikke venta et helt år slik som andre her anbefaler. Fikk startet med letrozol ganske raskt, men måtte opp på trippel dose før jeg ble gravid. Anonymkode: 6e077...0f7 Takk for svar. Skjønner godt du er glad for det. Hadde du regelmessig syklus?
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #10 Skrevet 28. mai 2024 Jeg tok en sjekk hos gynekolog før vi begynte å prøve. Litt fordi det var en stund siden sist, og var uansett på tide med ny celleprøve. Fikk da en sjekk av alt inkludert ultralyd. Tok det privat så koster jo litt, men synes det er greit med en sånn sjekk en gang i blant. Anonymkode: ec1c7...2a1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #11 Skrevet 28. mai 2024 Zzzzzz skrev (Akkurat nå): Takk for svar. Skjønner godt du er glad for det. Hadde du regelmessig syklus? Trodde jeg hadde regelmessig syklus fordi jeg blødde sånn ca på syklusdag 34, men synes det var rart at blødningene var så sparsomme. Så kjøpte jeg meg sånn fertilitetsmonitor og den viste konstant "høy". Hadde ingen mistanke selv om PCOS da jeg kanskje hadde litt fordommer og tenkte at hvis man har det så er man gjerne overvektig og med hårvekst etc, så det kom som et sjokk. Viste seg at jeg ikke hadde eggløsning av meg selv, til tross for at jeg hadde "menstruasjon". Anonymkode: 6e077...0f7
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #12 Skrevet 28. mai 2024 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Å ta en fertilitetsjekk tidlig skader absolutt ikke, men ville ha sjekket begge to. Man kan helt fint ta en sjekk tidlig, selv om man ikke får noe hjelp og utredning før man har prøvd i 1 år - med mindre de finner noe ved sjekk. En sjekk tidlig kan bidra til å eventuelt ha mulighet til å bedre spermkvalitet etc. Så ville absolutt ha tatt en sjekk. Angrer på at vi ikke gjorde det tidligere enn vi gjorde. Anonymkode: 968fa...c3b Enig i at det er smart å sjekke sædkvaliteten. Kvinnen har jo en indikator på fertilitet i menstruasjonssyklusen, f.eks om den er regelmessig eller uregelmessig, fraværende, etc. Mens menn vet liksom ingenting om det på sin kant. Og det er jo faktisk like sannsynlig med problem hos han som hos henne. Anonymkode: a5d9e...67a 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #13 Skrevet 28. mai 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Enig i at det er smart å sjekke sædkvaliteten. Kvinnen har jo en indikator på fertilitet i menstruasjonssyklusen, f.eks om den er regelmessig eller uregelmessig, fraværende, etc. Mens menn vet liksom ingenting om det på sin kant. Og det er jo faktisk like sannsynlig med problem hos han som hos henne. Anonymkode: a5d9e...67a Det er enkelt og ganske billig å sjekke sædkvalitet. Man kan kjøpe exseed. Denne er godkjent av Aleris. Den har et eget mikroskop og greier, så sender man inn video av det på en app som undersøker sædkvaliteten med AI+ leger. Vi brukte denne og fikk samme resultat som den som ble levert på sykehuset. https://www.apotekfordeg.no/products/exseed-health-saedkvalitetstest-2-stk?gclid=CjwKCAjwgdayBhBQEiwAXhMxtrl10PcR5vC5iK8ZCqSECsHjAfpsFYf_PWizWso74ywOm7Js3IQo6xoC0nYQAvD_BwE Anonymkode: 6e077...0f7
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #14 Skrevet 28. mai 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Utredning av kvinnen ville jeg ikke giddet så tidlig, det er en omstendelig prosess, og dyr. Og gir ofte ikke klare svar. Men ta en avsjekk av mannen, det er ganske raskt og rimelig gjort. Er det problemer der får dere hjelp uten å vente hele året. Anonymkode: 9ae51...378 Det er ikke en voldsomt omstendelig prosess. En rask underlivsundersøkelse og blodprøver. Raskt unnagjort. Kostet meg rundt 2000 kroner og under en time. Anonymkode: a6b12...4ca 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #15 Skrevet 28. mai 2024 Vi sjekka etter 4 mnd og det viste seg at vi må ha donor. Så basert på egen erfaring er det lurt å sjekke tidlig🥲 Anonymkode: da521...c2f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå