Gå til innhold

"Du ser jo ikke syk ut", hvorfor er mennesker så onde?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen mener man skal unnskylde de med uvitenhet, synes ikke den er holdbar. Det handler om empatiske evner, forståelse. Selv om man ikke har opplevd selv å bli "usynlig" syk.

Sliter med long-covid, nå klarer jeg å gå litt turer på kanskje 10min hver dag. Holdt på i 3år for å komme til dette nivået, men sliter veldig hardt ellers også med masse symptomer. Kort fortalt en influensa i kroppen som aldri gir seg.

All ondskap og motstand har gjort at jeg har gitt opp mennesket, nå står igjen helt alene. Synes faktisk det er greit, det er lettere å leve alene med sin sykdom enn med ondskap som skal trykke deg enda lenger ned. Merker en svak letteste mentalt pga dette, familie viste heller ingen forståelse. Nå handler jeg kun mat et sted unna der jeg bor, slipper å møte på kjente. Utenom dette må man jo isolere seg dessverre.

Befri dere selv fra ondskapen, fjern dere fra dette! Mange som sliter med dette, kronisk syke.

"du får skattepenga mine"
"jævla naver"
"du klarer jo gå"
"åja, ute på tur ja, men gidder ikke jobbe"
"spiller syk ja"

Anonymkode: b1067...3e5

• Liker 3
  • Hjerte 16
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ikke tolk alt i verste mening. "Du ser ikke syk ut" kan også bety at vedkommende synes du ser godt ut, at det er et kompliment. 

Anonymkode: 097c5...cc3

• Liker 20
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner meg igjen i det du skriver, men hos meg er familien min verst, særlig min søster, som ikke tåler at jeg feiler noe "diffust", fordi hun har det verst med sine synlige plager.

Anonymkode: 151e3...715

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som du bor i en liten drittbygd der alle tror de vet alt om alle andre og blander seg. Flytt derifra.

Jeg er uføretrygdet selv, men det er heldigvis ingen jeg kjenner som noengang har kommet med lignende kommentarer til meg.

Anonymkode: 972b3...e30

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ikke tolk alt i verste mening. "Du ser ikke syk ut" kan også bety at vedkommende synes du ser godt ut, at det er et kompliment. 

HÆ? Da skal du høre tonen det kommer i... 😳

• Liker 6
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror rett og slett ikke på at folk sier alle disse tingene til deg.

Anonymkode: d7063...e45

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ond er her misbruk av ordet. 

Anonymkode: 27d80...276

• Liker 2
  • Nyttig 3
Gjest Lykkedykker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Kan godt hende det blir ment som kompliment. Men det tas ikke som et. Samme når jeg får høre "men du ser ikke autist ut"

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

HÆ? Da skal du høre tonen det kommer i... 😳

Ja, men det er jo slik man kan tolke det her og vi som sitter på forum vet ikke hvordan tonen utarter seg.  Er neppe ondskap det går i. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Kjenner meg igjen i det du skriver, men hos meg er familien min verst, særlig min søster, som ikke tåler at jeg feiler noe "diffust", fordi hun har det verst med sine synlige plager.

Du bør kutte de ut...selv om det er familie.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ikke bruk energi på de. Du har det godt alene/med de som støtter deg. 

Anonymkode: 56766...428

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du bør kutte de ut...selv om det er familie.

Tenker på det hver gang jeg snakker med de eller er på besøk, men har kun de som  mine nærmeste, da jeg pga av min "usynlige" sykdom ikke har mange venner igjen.

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tenker på det hver gang jeg snakker med de eller er på besøk, men har kun de som  mine nærmeste, da jeg pga av min "usynlige" sykdom ikke har mange venner igjen.

Ja, men prøv å ha mindre kontakt. Etterhvert blir man vandt med det....til slutt fase helt ut. Din søster bør hvertfall ut.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på om slike uttalelser kan henge igjen fra gammelt av. Den gang man kun fikk være hjemme fra skolen om man hadde høy feber og sengeliggende eller spydde. Uten det, var man ikke syk og skulle på skolen uansett. Husker selv slike forhold i heimen på 80-tallet. Fysisk synlig sykdom var eneste mulige sykdom, alt annet var ansett som latskap og giddalaushet.

Jeg har selv usynlig fysisk sykdom nå. Vet jo at folk tenker sitt når de ser meg utenfor døra, men det er deres problem.

Anonymkode: 53fd5...2fd

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er hjemme pga etterskader av hjernehinnebetennelse, folk kommenterer bare kom deg på jobb, deilig å ha fri hele tiden, du ser jo helt frisk ut.

ja, frisk!

prøver ut nye medisiner så å si hver mnd, sliter med bivirkninger, får Botox hver 3 mnd, er på dps hver 14 dag og hos fastlegen 2-3 ganger i mnd. 

Jeg er frisk! 

Anonymkode: 0cb50...a4e

• Hjerte 6
AnonymBruker
Skrevet

Long covid er ikke til å tulle med, det ER alvorlig, og jeg kjenner folk som døde av det. Lite kunnskap blant leger og lav empati blant befolkningen. 

Har du fått tatt røntgen av lungene? Og sjekket hjertet? For det kan være vann på lungene for det kan ha gått hardt utover hjertet, sykdommen. En jeg kjenner ble avfeid med «det er longcovid og ingenting å gjøre med» sjekka hjertet og det var hjertesvikt. 

Gå til privat lege om du ikke blir tatt på alvor. 

❤️

Anonymkode: b16cc...74c

• Nyttig 1
Gjest Anonyme-meg
Skrevet

Ikke gjør deg til et offer. Ei sykdommen din og stå i det. Da er det lettere å ikke ta til deg alt det negative. 

De som er negative til deg trenger du ikke i livet ditt. Ikke forhold deg til de som drar deg ned. 

Vi er mange med kroniske usynlige sykdommer og det vil alltid være folk der ute som kritiserer oss fordi vi ikke ser syke ut, eller dere orker det og det så hvorfor kan du ikke jobbe. 

Jeg kan love deg at du vil få det bedre, hvis du klarer å heve deg over det. 

AnonymBruker
Skrevet

«Så flott at jeg ikke ser syk ut! Men nå er det slik at mesteparten av kroppen min er på innsiden, der du ikke kan se den.» 

Anonymkode: 057b2...16f

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet

Det gunstige hadde vært om disse uttalelsene kunne prelle av deg som vann. Det er lettere sagt enn gjort selvsagt. Prøv likevel. En større mental belastning kan i verste fall forlenge rekonvalisens. 

Du gjør noen kloke grep allerede ved å holde deg unna folk som mistror deg og kommer med slengbemerkninger. Er ikke så mye annet å gjøre er jeg redd.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du ser ikke syk ut. (I negativ tone)

Du ser ikke ut som en idiot, men her står vi i ironisk tone

Anonymkode: 88391...5b5

• Liker 3
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...