AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #1 Skrevet 28. mai 2024 Blir mest sannsynlig keisersnitt på meg, noe jeg overhode ikke ønsker/vært innstilt på. Er det noen som har erfaringer å dele om planlagt keisersnitt? Ønsker ikke skrekkhistorier om katastrofesnitt. Anonymkode: 62972...52b
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #2 Skrevet 28. mai 2024 Hadde haste ks, men gikk veldig rolig og fint for seg. Møtte bare blide trygge folk på veg inn på opr.salen. selve ks gikk kjempe fint for seg, følte meg så ivaretatt. Og fikk så fin pleier på intensiven etterpå. Hadde en så fin opplevelse at hvis jeg må ta ks neste gang gleder jeg meg. Anonymkode: 4985e...979 2 2
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #3 Skrevet 28. mai 2024 Jeg hadde ikke planlagt keisersnitt. Men har to hastesnitt. Jeg har bare fin opplevelse rundt det å ta keisersnitt. Ja øm og slik etterpå. Mannen måtte kutte ut å være morsom for det gjorde fryktelig vondt å flire. Men følte ikke det tok så lang tid før ting var tilbake til normalt. Lell om at jeg var veldig dårlig. Derfor hastesnitt. Men en fin opplevelse rundt det hele. Anonymkode: 77a75...f87 2 2
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #4 Skrevet 28. mai 2024 Planlagt snitt. 3 uler før termindato, pga kapasitet. Anonymkode: 84542...f4c
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #5 Skrevet 28. mai 2024 Hadde planlagt ks i april. Var en superfin opplevelse Var mye finere og lettere fødsel enn vaginal fødsel for min del. Hadde 100% valgt ks igjen om jeg skulle hatt flere barn. Hadde gleda meg 😁 Var vondt på dag 1, men fikk masse smertestillende og enda mer om jeg ba om det. Var ingen grusomme smerter utenom hvis du brukte magen. Lå jeg i ro var det helt ok. Markant bedring på dag 2, og deretter stor fremgang dag for dag. Reiste meg opp fra senga alene på dag 2 og gikk små skritt rundt på barsel med trillesenga til baby. Operasjonen var over på 45-60 minutter. Alle de ansatte var hyggelige. Rolig stemning. Er så rutineoperasjon at de nesten virket for avslappa 🤣🤣 Veneflon i begge hender og spinalbedøvelse. Det stikker i få sekunder. Absolutt ingenting å grue seg til. Vaginal fødsel er tortur med rier sammenlignet med totalt kanskje 20 sekunder med smerte av nålestikkene. Dro fra barsel etter tre dager. Jeg dusja, gikk på do, gikk i trapper som vanlig. Kunne åpenbart ikke løfte, gjøre husarbeid, eller bruke magen feks for å komme opp fra liggende posisjon. Men jeg var langt fra å være sengeliggende pasient. Slutta med smertestillende etter 1,5 uke. Ingen smerter i såret i det hele tatt etter 6-7 uker. Har mistet følelsen i huden fra snittet og 2 cm opp. Arret er fint. Kan si at mine venninner som har hatt planlagte ks, har lik opplevelse som min. Positive fødsler Overdrevet prat om at det er voldsomme smerter osv. Ja, noen får selvfølgelig en dårlig opplevelse og store smerter. Og noen vil heller si vaginal var best, men jeg kjenner over ti stykker som har hatt planlagt ks, og INGEN har en dårlig opplevelse. De som har hatt akutte og katastrofesnitt derimot har nok en dårligere opplevelse. Ingen forberedelse, og man blir kanskje skuffa over at man «ikke fikk til» å føde vaginalt, blir redd, og man er allerede utslitt av rier. Lykke til, ts! Gled deg, det blir mest sannsynlig en fin opplevelse. Anonymkode: ba9d5...8f8 1 2
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #6 Skrevet 28. mai 2024 Jeg fikk vite i uke 35 at jeg måtte ha keisersnitt. Var ikke forberedt på det i det hele tatt, og det var ikke noe jeg ønsket. Mitt beste tips er å lese deg opp på tiden etterpå. Der opplevde ihvertfall jeg lite/ingen informasjon. Forbered deg litt på hvordan såret er, metoder for å reise deg fra seng. Hva du må begrense/unngå. Opptrening når den tid kommer. Selve opplevelsen vil variere fra kvinne til kvinne. Det som var den største overraskelsen for min del var at jeg ble ganske hard i magen (pga opiater), og det var mer smertefullt å komme seg på do etter KS enn etter den vaginale fødselen. Lykke til! Jeg var så lei meg for at jeg måtte ha Ks, men opplevelsen ble ikke så ille som jeg hadde trodd. Anonymkode: 5ea54...f16
IkkeStudentLenger Skrevet 28. mai 2024 #7 Skrevet 28. mai 2024 Hastekeisersnitt, men det gikk rolig for seg, far var med, jeg var våken under prosedyren. Fikk baby bort og suge litt på kinnet mitt, deretter måtte jeg på observasjon et par timer mens far var med baby, deretter fikk vi prøve litt amming, og inn på barsel. Jeg måtte ta maxdose paracet og ibux i et par uker etterpå, og tok 3 uker før jeg kunne komme meg ut av sengen på normal måte, men synes egentlig at det gikk ganske greit. Vi trillet tur på flatmark etter en uke etter fødsel, og såret grodde pent. Jeg var glad far tok ut en uke ferie etter de to ukene etter fødsel, jeg trengte hjelpen. Selve operasjonen gikk veldig fint, de var flinke og informerte underveis, jeg mistet veldig lite blod, og kom meg raskt på bena igjen.
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #8 Skrevet 28. mai 2024 Hastekeisersnitt her også, men god opplevelse. Det var ikke den mest alvorlige hastegraden, så jeg var våken. Alt rundt virket så utrolig profesjonelt, samtidig som de kommuniserte tydelig med meg og ivaretok meg. Det var tydelig at de var veldig på for å trygge meg som pasient, selv om jeg var alt for sliten til å være redd for noe som helst på det tidspunktet. Jeg ble litt sjokkert over hvor lite bevegelig jeg var de første par dagene, men det gikk seg veldig fort til. Jeg kunne gjøre "alt" (minus trene og løfte tungt) etter 3-4 dager. Ingen komplikasjoner i etterkant og jeg har fått et "pent" arr uten heng. Anonymkode: ab3f0...d48
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #9 Skrevet 28. mai 2024 Jeg hadde hastekeisersnitt. Ønsket overhodet ikke keisersnitt og jeg har overbevist om at jeg skulle dø. Var så sliten etter mange og lange timer med kraftige rier at psyken min var veldig dårlig. Jeg hadde høy puls, var kvalm og brakk meg, og følte jeg skulle besvime. Følte meg ikke klar for et så stort inngrep. Keisersnittet gikk egentlig ganske bra og jeg fikk barnet mitt på brystet med en gang etter at legen hadde sett på han. Mistet en del blod og hadde en del blødninger i etterkant, men blodprosenten var heldigvis høyt på normalen i forkant av fødselen. Det som var verst var at jeg måtte ligge på overvåkning /oppvåknings avdelingen i 12 timer etterpå. Da fikk jeg kun ha sønnen min der i en halvtime. Jeg var ikke i stand til ta gjøre noe de timene, men veldig sårt å bli adskilt fra barnet så lenge det første døgnet hans 😢 Keisersnitt ble gjort på kvelden, så mulig det forlenget tiden. Alt i alt gikk det veldig fint, selv om jeg var veldig redd. Hadde ikke vært like redd for å gå igjennom det en gang til ❤️ men vondt å ikke få være sammen med barnet i så mange timer etterpå. Det kan det være greit å være forbredt på. Ikke sikkert det er vanlig praktisk på alle sykehus, men slik var det der. Anonymkode: 4e8f1...c3e
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #10 Skrevet 28. mai 2024 Planlagt keisersnitt her 14 dager før termin. Møtte kl 08, fin rolig gjennomgang av hva som skulle skje. Kjørt inn på operasjonsstuen 1t senere enn planlagt, men det gikk helt fint. Ikke noe hastverk, ikke noe stress. Fin opplevelse av KS. Baby på brystet rett etter tatt ut. Far var med baby mens jeg ble sydd etc. Var på beina 12t etter KS. Ingen komplikasjoner, ingen problemer. Tok litt tid før melken kom, men ellers ikke noe problemer. Hatt både vaginal og haste KS. Fineste opplevelsen var faktisk nå sist med planlagt KS. Anonymkode: 2880e...81f
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #11 Skrevet 28. mai 2024 Det ble ks her etter at igangsettelse ikke fungerte. Det var en veldig fin opplevelse! Det tok nok ikke mer enn én time fra de begynte gjøre meg klar til jeg ble trillet opp til observasjon etterpå. Jeg fikk litt tid til å kose baby før hun og pappaen dro ned til barsel, mens jeg lå til observasjon i et par timer. Så ble vi gjenforent. Jeg kunne gå litt rundt senere samme kvelden, og dagen etterpå fikk vi flytte til barselhotell sammen alle tre. Dagen etter det dro vi hjem. Brukte paracet i rundt 10 dager, men det var aldri direkte vondt. Bare litt ømt. Følte jeg kom meg raskt tilbake til normalt. Anonymkode: 3456a...3bf
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #12 Skrevet 28. mai 2024 Planlagt keisersnitt er den fødselstypen folk er mest fornøyde med i Sverige (mer enn spontan vaginal fødsel, som igjen er bedre enn instrumentell vaginal og hastekeisersnitt). @snittmyndig på instagram har statistikk. Hvis du er redd for tiden det tar å komme seg i etterkant, så mener jeg RCOG har en statistikk over smerter 3 dager etter fødsel. 4/10 for vaginal og 5/10 for ks, men når du finner faktiske studien så har de skilt ut alle med instrumentell vaginal fødsel og hastekeisersnitt fra vaginal-fødsel gruppen. Anonymkode: 8561f...cb9 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #13 Skrevet 28. mai 2024 Hastekeisersnitt her, hadde gledet meg utrolig til å føde men det ble ikke sånn for min del. Vet du ønsker å høre fra planlagte keisersnitt men ønsker likevel å dele min opplevelse🫶 Selve opplevelsen var superfin! Fikk sommerfugler i magen flere uker etterpå av å tenke tilbake på det. Følte meg trygg og ivaretatt. Far var med og fikk klippet navlestrengen. De var så flinke til å fortelle og forberede meg før de gjorde noe, som var godt for jeg liker å ha kontroll. Syns det var litt trist at jeg ikke fikk sett at han klipte (har sett bilde av det da) eller morkaka (som jeg også hadde gledet meg til å se haha). Tips; få jordmor til å ta bilder underveis, jeg var veldig tydelig på at jeg ønsket bilder og har så mange bilder av første møtet<3 Babyen min var sprek som bare det og ekstremt sugesterk. Amming gikk som en drøm. Jeg var på beina så fort jeg kunne og trillet rundt i korridoren. Var kjempesprek og måtte minne meg selv på at jeg ikke skulle løfte tyngre enn babyen. Syns arret er ekstremt stilig. Fått litt heng, men har noen gravidkiloer igjen så tror ikke det blir det største henget. Hadde planer om at babyen skulle sove i bedsidecrip, men ble umulig for meg å løfte babyen over i vår seng og tilbake de første ukene, så derfor sov vi i samme seng og gjør det fortsatt (fordi det er så koselig hehe). Så tips fra meg; legg tilrette for trygg samsoving helt fra start. Anonymkode: 4db94...6a4
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #14 Skrevet 28. mai 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Planlagt keisersnitt er den fødselstypen folk er mest fornøyde med i Sverige (mer enn spontan vaginal fødsel, som igjen er bedre enn instrumentell vaginal og hastekeisersnitt). @snittmyndig på instagram har statistikk. Hvis du er redd for tiden det tar å komme seg i etterkant, så mener jeg RCOG har en statistikk over smerter 3 dager etter fødsel. 4/10 for vaginal og 5/10 for ks, men når du finner faktiske studien så har de skilt ut alle med instrumentell vaginal fødsel og hastekeisersnitt fra vaginal-fødsel gruppen. Anonymkode: 8561f...cb9 Har jeg ingen problemer med å tro, klipp og rifter kan være veldig smertefulle. Anonymkode: 96e8c...6ef
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #15 Skrevet 28. mai 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hadde planlagt ks i april. Var en superfin opplevelse Var mye finere og lettere fødsel enn vaginal fødsel for min del. Hadde 100% valgt ks igjen om jeg skulle hatt flere barn. Hadde gleda meg 😁 Var vondt på dag 1, men fikk masse smertestillende og enda mer om jeg ba om det. Var ingen grusomme smerter utenom hvis du brukte magen. Lå jeg i ro var det helt ok. Markant bedring på dag 2, og deretter stor fremgang dag for dag. Reiste meg opp fra senga alene på dag 2 og gikk små skritt rundt på barsel med trillesenga til baby. Operasjonen var over på 45-60 minutter. Alle de ansatte var hyggelige. Rolig stemning. Er så rutineoperasjon at de nesten virket for avslappa 🤣🤣 Veneflon i begge hender og spinalbedøvelse. Det stikker i få sekunder. Absolutt ingenting å grue seg til. Vaginal fødsel er tortur med rier sammenlignet med totalt kanskje 20 sekunder med smerte av nålestikkene. Dro fra barsel etter tre dager. Jeg dusja, gikk på do, gikk i trapper som vanlig. Kunne åpenbart ikke løfte, gjøre husarbeid, eller bruke magen feks for å komme opp fra liggende posisjon. Men jeg var langt fra å være sengeliggende pasient. Slutta med smertestillende etter 1,5 uke. Ingen smerter i såret i det hele tatt etter 6-7 uker. Har mistet følelsen i huden fra snittet og 2 cm opp. Arret er fint. Kan si at mine venninner som har hatt planlagte ks, har lik opplevelse som min. Positive fødsler Overdrevet prat om at det er voldsomme smerter osv. Ja, noen får selvfølgelig en dårlig opplevelse og store smerter. Og noen vil heller si vaginal var best, men jeg kjenner over ti stykker som har hatt planlagt ks, og INGEN har en dårlig opplevelse. De som har hatt akutte og katastrofesnitt derimot har nok en dårligere opplevelse. Ingen forberedelse, og man blir kanskje skuffa over at man «ikke fikk til» å føde vaginalt, blir redd, og man er allerede utslitt av rier. Lykke til, ts! Gled deg, det blir mest sannsynlig en fin opplevelse. Anonymkode: ba9d5...8f8 Hadde helt lik opplevelse med mitt planlagte keisersnitt i februar var i tipp topp form, på beina samme kveld! Begynte med gå-turer før vi dro fra sykehuset, trilleturer med en gang vi kom hjem, lett styrketrening etter noen dager og på joggetur etter 7 uker (klarert fra fastlege)! Glemte i grunn at jeg hadde hatt KS🤭 Anonymkode: 84604...f21
Sandie Skrevet 28. mai 2024 #16 Skrevet 28. mai 2024 Jeg har hatt to planlagte keisersnitt med medisinsk årsak. Begge var flotte opplevelser hele veien. Det var en fin og rolig atmosfære på operasjonsstuen. Begge babyene hadde 10 på apgar score da de ble født og ellers ingen komplikasjoner. Både ved første og andre ks var jeg på beina på formiddagen dagen etter keisersnitttet. Mye smerter første tiden, det må jeg si. Men det var overkommelig. Arret på magen er nesten usynlig nå 2 1/2 år etter siste ks og har ikke hatt noen fysiske plager/problemer knyttet til snittet.
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #17 Skrevet 28. mai 2024 Jeg har to ks bak meg. Første var hastesnitt, men den beste opplevelsen. Vi alle visste hva slags fare vi sto fremom, men kirurgene og personalet som møtte meg på operasjonsstuen var helt fantastiske. Jeg ble operert med epidiral som bedøvelse, kjente ingenting. Alle var helt fantastiske og alt gikk helt fint. Barnet er i dag 9 år og frisk og fin. Yngste ble til ved planlagt keisersnitt. Det var av en eller annen grunn mye mer kaotisk. Jeg hadde bedt om en erfaren anstesilege da jeg har veldig skjev ryggrad, men fikk en som var i turnus. Denne legen bommet mange ganger som endte med spinalhodepine og narkose. På grunn av ettervirkningene ved siste ks var jeg ikke særlig fornøyd. Med første var jeg oppe og gikk morgenen etter, barnet var født i 22 tiden. Med yngste klare jeg knapt å sitte på en uke pga spinalhodepinen. Man får som regel behandling for det når man er nybakt mamma. Jeg fikk blodplaster etter 5 dager, men var veldig sliten etter å ha levd i smertehelvete over så mange dager. Snakk godt med lege i forkant og prøv å planlegge så godt som mulig. Anonymkode: 12e2b...caf
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2024 #18 Skrevet 29. mai 2024 Jeg har hatt planlagt keisersnitt med alle mine, var ikke forsvarlig å føde vaginalt. Selve operasjonen er ganske grei, har kjent meg litt kvalm når det pågikk, men alle passet på at jeg og barnet hadde det fint. Er man nervøs eller redd så trur jeg det er best å bare si i fra så kan de hjelpe og forklare. Det tar kanskje brodden av de tankene. Har hatt litt vondt i skuldrene etter operasjonen i tre-fire dager (luftsmerter) så det gjorde ammingen litt knot, men da er det viktig å si i fra til jordmor og barnepleier så de kan hjelpe deg å finne en posisjon som funker for amming. Har vært i overraskende fin form ellers, måtte minne meg selv på om å ta det rolig, særlig med barn nr 2 for da hadde jeg allerede et lite barn hjemme som ønsket å bli bært osv. Lykke til! Anonymkode: 95a6c...d95
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå