Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg står i en utrolig vanskelig situasjon. Jeg er gravid uke 36 og min samboer er satt i fengsel for å sone en dom isteden for å betale en litt større bot. Han har kun 30 min ringetid i uken og 1 besøk i uken. De minuttene har vi begge stort behov for å prate og planlegge videre framover, ettersom at jeg må ta meg av flytting og utgifter. Jeg har heller ikke fått vært på besøk enda. 
Plutselig fikk jeg en melding av svigermor, at det er min feil at han ikke ringer henne og at det var «forakt» av meg. Jeg sendte henne derfor en mld og prøvde forklare situasjonen og at han har gitt utrykk for at han har behov for å prate med meg og at han selv velger hvem han vil ringe til. Itillegg venter vi et barn sammen, og det kan hende at ikke får være med på fødselen. Derfor ringer han også for å høre hvordan det går med meg og baby.
Hun sa da at hun skulle kontakte advokat og fengselet for at hun skal få ringetiden og ta alle besøkene framover. (Da skal han altså ikke få møte datteren sin etter at hun er født, ifølge hun). Tilslutt sa hun at hun skulle lære han «familie er først, barnet og kjæreste kommer til sist». Føler egt at dette var siste dråpen, og jeg vet ikke hvordan jeg skal løse dette. Har noen, noen tips til hva jeg kan svare? Og er det dumt om jeg velger å blokke hun? Hun har vært vanskelig gjennom hele svangerskapet og har heller ikke tilbudt seg å hjelpe meg med noe av det praktiske.

Det kan hende noen av dere mener jeg skal gå fra han siden han sitter i fengsel, men det er ikke det svaret jeg er ute etter akkurat nå..

Takk på forhånd.

Anonymkode: 0b2da...3aa

• Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
Gjest ZarahSweet
Skrevet

Du ignorerer henne og forteller det til kjæresten og lar han ta den praten med henne.

AnonymBruker
Skrevet

Familie først er riktig. Men du og barnet er nå hans nærmeste familie. Så svigermor må stille seg bak dere i køen.  Jeg er svigermor selv, og selvfølgelig er min sønns kjæreste og barn hans nærmeste. 

Anonymkode: 2da9d...b35

• Liker 10
  • Hjerte 3
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det du skriver her faktisk er tilfelle; at svigermoren din mener oppriktig at HUN kommer før deg og hans eget barn….. 

Ja, da har dere som familie et stort problem. Ikke bare nå, men for alltid. 
Høres ut som et mareritt. 
Jeg hadde personlig bare ignorert svigermor. Ikke ta telefonen, ikke bruk til og energi på det. Dette får din mann rydde opp i selv. Om han lar dette passere hadde jeg sagt adios. Det går bare ikke an

Anonymkode: 8186f...490

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg regner med at samboeren din er klar over at hun gjerne vil ha kontakt, og han velger fremdeles det eneste fornuftige, og bruker den dyrebare tida på sin gravide kjæreste som må fiksa alt det praktiske. Å ta det med han regner jeg ikke med at tar deg så langt, da han ikke snakker med henne, men har han annen familie? Søsken f.eks som du kan snakke med og be om hjelp? 
Det virker jo som samboeren din prioriterer deg framfor henne, så ville egentlig bare prøvd å ignorere henne foreløpig og snakket med samboer når han kommer ut igjen om oppførselen hennes og grenser som må settes framover. 

Anonymkode: 25249...0b5

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg regner med at samboeren din er klar over at hun gjerne vil ha kontakt, og han velger fremdeles det eneste fornuftige, og bruker den dyrebare tida på sin gravide kjæreste som må fiksa alt det praktiske. Å ta det med han regner jeg ikke med at tar deg så langt, da han ikke snakker med henne, men har han annen familie? Søsken f.eks som du kan snakke med og be om hjelp? 
Det virker jo som samboeren din prioriterer deg framfor henne, så ville egentlig bare prøvd å ignorere henne foreløpig og snakket med samboer når han kommer ut igjen om oppførselen hennes og grenser som må settes framover. 

Anonymkode: 25249...0b5

Ja han er klar over det, og de har også pratet litt på telefon. Men da nektet hun å legge på, derfor tror jeg han også unngår å ringe henne, slik at hun ikke skal bruke opp telefontiden. Han har annen familie men jeg har ikke så mye kontakt med de og de har heller ikke norsk bakgrunn så de fleste bor i et annet land. Jeg skal prøve snakke med han om dette senere, er bare redd hun skal klare manipulere han og spille på samvittighet, men jeg skal prøve prate med han.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei. Jeg står i en utrolig vanskelig situasjon. Jeg er gravid uke 36 og min samboer er satt i fengsel for å sone en dom isteden for å betale en litt større bot. Han har kun 30 min ringetid i uken og 1 besøk i uken. De minuttene har vi begge stort behov for å prate og planlegge videre framover, ettersom at jeg må ta meg av flytting og utgifter. Jeg har heller ikke fått vært på besøk enda. 
Plutselig fikk jeg en melding av svigermor, at det er min feil at han ikke ringer henne og at det var «forakt» av meg. Jeg sendte henne derfor en mld og prøvde forklare situasjonen og at han har gitt utrykk for at han har behov for å prate med meg og at han selv velger hvem han vil ringe til. Itillegg venter vi et barn sammen, og det kan hende at ikke får være med på fødselen. Derfor ringer han også for å høre hvordan det går med meg og baby.
Hun sa da at hun skulle kontakte advokat og fengselet for at hun skal få ringetiden og ta alle besøkene framover. (Da skal han altså ikke få møte datteren sin etter at hun er født, ifølge hun). Tilslutt sa hun at hun skulle lære han «familie er først, barnet og kjæreste kommer til sist». Føler egt at dette var siste dråpen, og jeg vet ikke hvordan jeg skal løse dette. Har noen, noen tips til hva jeg kan svare? Og er det dumt om jeg velger å blokke hun? Hun har vært vanskelig gjennom hele svangerskapet og har heller ikke tilbudt seg å hjelpe meg med noe av det praktiske.

Det kan hende noen av dere mener jeg skal gå fra han siden han sitter i fengsel, men det er ikke det svaret jeg er ute etter akkurat nå..

Takk på forhånd.

Jeg tror hun er gærn og at du ikke trenger å snakke med henne.

Anonymkode: ebaf2...c80

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to små døtre 5 og 1 og en sønn på 7, håper jeg ikke blir som henne🙈 tenk om jeg blir gammel og jævlig bare fordi jeg elsker min sønn også

Anonymkode: 7a987...8d3

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Takk på forhånd.

Er du helt sikker på dette? Selv om alle bøtestraffer har en subsidiær fengselsstraff, er det ikke noe en kan velge. Det er bare i helt ekstreme tilfeller av betalingsudyktighet fengselsstraff blir gjennomført.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Blokker henne, hun tilfører ingenting positivt i ditt liv. Eventuelt ikke kommuniser med henne. Han velger selv hvem han vil ringe til og ha besøk av, det kan ikke hun ta ifra han med advokat heller.

Anonymkode: c1929...ef6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Takk på forhånd.

Hvis «familie er først» hadde hun hjulpet

ham å betale boten da, slik at

han slapp å sitte i fengsel. En bot kan også deles opp i månedlige avdrag… 

Anonymkode: 14025...3bb

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
ZarahSweet skrev (6 timer siden):

Du ignorerer henne og forteller det til kjæresten og lar han ta den praten med henne.

ENIG!

Anonymkode: 55386...dd1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du må spare på alt av meldinger fra den ri ruskende gale dama. Det kan hende du trenger besøksforbud senere. 

Anonymkode: 75805...dba

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Så leit at barnet har en sånn far/familie på farssiden. Tror du bør tenke nøye igjennom hva barnets beste er nå framover. For de høres ikke helt gode ut. Håper du har normale velfungerende familie og venner rundt deg som kan støtte deg framover.

Anonymkode: f88a3...469

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Blokker henne, hun tilfører ingenting positivt i ditt liv. Eventuelt ikke kommuniser med henne. Han velger selv hvem han vil ringe til og ha besøk av, det kan ikke hun ta ifra han med advokat heller.

Anonymkode: c1929...ef6

Eneste riktige å gjøre. 

Anonymkode: d157d...2c0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (36 minutter siden):

Er du helt sikker på dette? Selv om alle bøtestraffer har en subsidiær fengselsstraff, er det ikke noe en kan velge. Det er bare i helt ekstreme tilfeller av betalingsudyktighet fengselsstraff blir gjennomført.

Tenkte også denne tanken.. Tror ikke samboer har fortalt hele sannheten ved fengslingen her.. 

Over til svigermor. Hun har nok en annen kultur, og dermed kanskje annet tankesett. Dette er jo noen din samboer må ta med henne, og hvis jeg var deg, hadde jeg ikke hatt kontakt med henne frem til det ble en skikkelig ordning. 

Anonymkode: 65b6a...5db

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...