AnonymBruker Skrevet 27. mai #1 Del Skrevet 27. mai Ser stadig oftere i dødsannonser at det istedenfor blomster gis penger til barnebarnas/ oldebarnas utdannelse. Jeg kan skjønne de tilfellene der avdød har barn under myndighetsalder at det bes om penger til barnas utdanning, men synes det er veldig spesielt å be om det til barnebarn og oldebarn. Anonymkode: 41714...82f 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 27. mai #2 Del Skrevet 27. mai Det høres helt fjernt ut. Ville aldri gitt det. Utdanning er gratis i Norge. 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai #3 Del Skrevet 27. mai Det har jeg aldri sett eller hørt om, og synes det ikke passer seg. Anonymkode: 26053...784 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai #4 Del Skrevet 27. mai Brunello skrev (5 minutter siden): Det høres helt fjernt ut. Ville aldri gitt det. Utdanning er gratis i Norge. Jeg ville heller ikke gitt det. AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det har jeg aldri sett eller hørt om, og synes det ikke passer seg. Anonymkode: 26053...784 Ser det stadig oftere i dødsannonser, å jeg synes heller ikke det er passende. Lurer på om det er avdødes ønske eller pårørendes. ts Anonymkode: 41714...82f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai #5 Del Skrevet 27. mai Skjønner ikke hvorfor det ikke er passende? Er vel bedre å bruke 2-300 kr til et studentlån til en av avdødes nærmeste enn at stua fylles opp av blomster som uansett visner og må kastes… Anonymkode: ebe5b...a38 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai #6 Del Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Skjønner ikke hvorfor det ikke er passende? Er vel bedre å bruke 2-300 kr til et studentlån til en av avdødes nærmeste enn at stua fylles opp av blomster som uansett visner og må kastes… Anonymkode: ebe5b...a38 Til noen barnebarn/ oldebarn man neppe har møtt før og heller ikke kommer til å møte? Nei takk. Anonymkode: 41714...82f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai #7 Del Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Til noen barnebarn/ oldebarn man neppe har møtt før og heller ikke kommer til å møte? Nei takk. Anonymkode: 41714...82f Man er jo ikke forpliktet til å gi selvom de heller ønsker det enn blomster.. Men vær inallefall real nok til å droppe blomsten, mest sannsynlig vil ikke de pårørende ha dem.. Anonymkode: ebe5b...a38 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai #8 Del Skrevet 27. mai Har sett at det blir gjort i en del tilfeller der mor eller far dør svært tidlig. Mange får hjelp av foreldrene når de studerer og ved tap av en foreldre blir det jo automatisk ganske mye trangere økonomisk. Noen ganger står det "til barnas fremtid" istedet for utdanning. Dersom de ikke ønsker blomster og heller ønsker et lite bidrag til barna ser jeg ikke noe feil med det. Dersom jeg hadde dødd nå, hadde jeg ønsket det samme. Barnet mitt har kun meg, far har svært lite samvær. Det verste som kunne skjedd han hadde vært om jeg ble borte 😢 derom alle hadde gitt et lite økonomisk bidrag til hans fremtid istedet for blomster så hadde vært bedre i mine øyne. Sorgen over en død mor/far er stor nok. Jeg hadde gladlig gitt et bidrag for å bedre den økonomiske situasjonen for barnet eller barna i fremtiden ❤️ Anonymkode: c40ca...c87 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alice123 Skrevet 27. mai #9 Del Skrevet 27. mai Har sett det i tilfeller hvor mor/far har dødd og barna vært små. Og jeg forstår det i de tilfellene ettersom økonomien (ofte) blir trangere når en forelder faller fra. Har aldri sett det for barnebarn. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai #10 Del Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har sett at det blir gjort i en del tilfeller der mor eller far dør svært tidlig. Mange får hjelp av foreldrene når de studerer og ved tap av en foreldre blir det jo automatisk ganske mye trangere økonomisk. Noen ganger står det "til barnas fremtid" istedet for utdanning. Dersom de ikke ønsker blomster og heller ønsker et lite bidrag til barna ser jeg ikke noe feil med det. Dersom jeg hadde dødd nå, hadde jeg ønsket det samme. Barnet mitt har kun meg, far har svært lite samvær. Det verste som kunne skjedd han hadde vært om jeg ble borte 😢 derom alle hadde gitt et lite økonomisk bidrag til hans fremtid istedet for blomster så hadde vært bedre i mine øyne. Sorgen over en død mor/far er stor nok. Jeg hadde gladlig gitt et bidrag for å bedre den økonomiske situasjonen for barnet eller barna i fremtiden ❤️ Anonymkode: c40ca...c87 Sånne tilfeller er jo greit og forståelig. Det skreiv jeg i HI. Men å be om det samme til barnebarn og oldebarn synes jeg ikke er passende. Det er vel heller ikke avdødes ønske heller, men pårørendes. Anonymkode: 41714...82f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai #11 Del Skrevet 27. mai Alice123 skrev (Akkurat nå): Har sett det i tilfeller hvor mor/far har dødd og barna vært små. Og jeg forstår det i de tilfellene ettersom økonomien (ofte) blir trangere når en forelder faller fra. Har aldri sett det for barnebarn. Så det i en dødsannonse ista. Har også sett det stå flere ganger før. Anonymkode: 41714...82f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alice123 Skrevet 27. mai #12 Del Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Så det i en dødsannonse ista. Har også sett det stå flere ganger før. Anonymkode: 41714...82f Tviler ikke på at du har sett det. Men syntes det er merkelig opplegg. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai #13 Del Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Sånne tilfeller er jo greit og forståelig. Det skreiv jeg i HI. Men å be om det samme til barnebarn og oldebarn synes jeg ikke er passende. Det er vel heller ikke avdødes ønske heller, men pårørendes. Anonymkode: 41714...82f Enig at det mer spesielt da ja. Samtidig tenker jeg at folk får gjøre som de vil. Jeg hadde nok sannsynligvis ikke gitt penger, med mindre det var spesielle omstendigheter. Har aldri sett at noen har ønsket bidrag til barnebarn og oldebarn. Så vanlig er nok ikke Anonymkode: c40ca...c87 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capazitet Skrevet 27. mai #14 Del Skrevet 27. mai Skulle ikkje vera nødvendig i Norge. Om ikkje barnebarnet har tenkt seg på Harvard, då... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai #15 Del Skrevet 27. mai Det er rimelig spesielt. Er det for å unngå at barna pådrar seg studiegjeld det da eller? Jeg skjønner ikke poenget. Eller er det for at barna kan kjøpe seg leilighet istedenfor å leie under studietiden? Jeg skjønner at folkehøyskole kan være litt dyrt, men utover det koster det maks ett par tusenlapper per semester å studere. På NTNU betalte jeg enda mindre. Også kommer bøker i tillegg, men det er derfor man får stipend. Anonymkode: 1dfcd...d47 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai #16 Del Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Det er rimelig spesielt. Er det for å unngå at barna pådrar seg studiegjeld det da eller? Jeg skjønner ikke poenget. Eller er det for at barna kan kjøpe seg leilighet istedenfor å leie under studietiden? Jeg skjønner at folkehøyskole kan være litt dyrt, men utover det koster det maks ett par tusenlapper per semester å studere. På NTNU betalte jeg enda mindre. Også kommer bøker i tillegg, men det er derfor man får stipend. Anonymkode: 1dfcd...d47 Tro du virkelig at man drar inn nok til å slippe studielån eller får nok egenkapital til å kjøpe leilighet av at noen få gir penger i steden for blomster? Det er dyrt å studere i Norge, stipendet har knapt økt mens mat/strøm/leie/kollektivtransport er dyrere enn noen gang. Kanskje de får nok til et par måneder uten å snu på krona, men leilighet? Neppe.. Anonymkode: ebe5b...a38 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mai #17 Del Skrevet 28. mai Om en far eller mor dør, så mister jo barna en forsørger, og mister gjerne muligheter de hadde hatt ellers. Men rart om det er en besteforelder. Anonymkode: 8dd38...149 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mai #18 Del Skrevet 28. mai Har sett det hvor en forelder er død. Har også gitt til 2-3 stk, men det er vel begrenset hva man får inn? Kanskje 20-30000kr Max? Og det er vel ikke særlig bidrag for å unngå studielån. Disse barna med én forelder får vel også mors/fars-arv når den tid kommer. Men for all del, om det er viktig for de etterlatte så gir jeg der det er naturlig. Anonymkode: 0953a...531 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mai #19 Del Skrevet 28. mai Når foreldre med mindreårige barn dør, vil disse oftest få forsikring utbetalt. De under 25, tror jeg, får mest. Synes det virker rart å be om penger til barn/ barnebarn ved begravelse. Hvordan kan man vite det går til utdanning? I det øyeblikket man får penger på konto, så bruker man det til det man selv velger. Anonymkode: 73dc0...94b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå