Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg har veldig lyst til å dra på backpacking i 5-6 måneder etter videregående

Vil til flere land i Asia (Thailand, Bali, Philippinene, Vietnam osv..)og Brazil, Costa Rica og kanskje Mexico

jeg er villig til å spare mye av de pengene jeg tjener, og jeg jobber hver ferie osv. har noen noen tips på hva budsjettet mitt burde ligge på? Jeg kan som sagt spare mye og har sett rundt at folk bruker/anbefaler alt fra 10-30 tusen i måneden. Alt etter hvor komfortabelt man vil leve såklart. Jeg vil oppleve så mye som mulig og leve greit komfortabelt. Er 150 tusen for mye eller nok til en 5-6 måneders reise i både Asia og Sør-Amerika?

Anonymkode: 5165d...817

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sør-Amerika kan være nokså dyrt, dyrere enn Asia. Jeg backpacket der i 2018 i 2 måneder, da var budsjettet mitt 80.000 kr. Var da på Cuba, i Peru, Bolivia og Brasil. Til backpacking å være var det et ganske romslig budsjett, jeg var med på noen gruppeturer og tok fly noen steder.

Det som også kan hjelpe er å google anbefalt dagsbudsjett for landet du vil til. Nomadic Matt er en av reisebloggerne som pleier å skrive om det.

Anonymkode: f0ef3...66d

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

har fått med meg at Sør-Amerika kan være ganske dyrt, fordi det også er farligere vil jo jeg bruke litt mer penger på å bo trygt osv. 

det dyreste blir nok flybillettene fra Asia over til Sør-Amerika 

AnonymBruker
Skrevet

Du har valgt land som ligger veldig spredt, slik at det blir mye fly. Da blir det fort dyrt. Hva slags budsjett du skal legge deg på, kommer helt an på hvordan du tenker å bo. Orker du sovesal, eller skal du ha eget rom med bad?

Jeg backpacka i Asia i vinter, og i Laos, Vietnam og Kambodsja klarte jeg meg på 500 kroner i dagen. Det inkluderte transport (utenom fly fra Norge), overnatting, aktiviteter og mat, Jeg bodde billig, stort sett for under 150 kr natta for eget rom med bad. Dette innebar ganske dårlig standard i Laos og Kambodsja, men likevel bra nok for meg. I Vietnam får man litt bedre standard for samme pris. Fordelen med disse landene er at du kan ta buss fra sted til sted pga. relativt korte avstander, litt avhengig av reiseruta di så klart.

Jeg har også backpacka i Mellom-Amerika, der er prisnivået litt mer variabelt avhengig av hvilket land man er i. Costa Rica er et av de dyreste landene der, og du må nok regne med 1 000 kroner dagen, i alle fall om du skal være med på noen organiserte dagsturer. Orker du sovesal, kan du klare deg med litt mindre.

I Sør-Amerika er det store avstander og det funker dårlig med buss. Med mindre du orker bussturer på 12-24 timer (eller mer), må du belage deg på fly, og da går jo pengene fort. Brasil er digert, og det er store avstander mellom høydepunktene der.

Det kjipe med å fly, er jo også at man helst bør bestille billett i god tid for å spare penger, men da forsvinner jo fleksibiliteten. Det beste med backpacking (synes jeg), er jo friheten ved å ikke planlegge så mye på forhånd, men kunne dra litt hvor man har lyst der og da, og ha muligheten til å bli litt lengre på steder man liker seg.

Bali er forresten ikke et land, det ligger i Indonesia.

En annen ting du bør sette deg inn i, er hvilken tid på året du bør være i de ulike landene, pga. regntid. Og husk at du må ha ekstra reiseforsikring, det holder ikke med en vanlig helårs forsikring. Det ryker noen tusenlapper på dette.

Anonymkode: 8bb39...cca

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
On 5/28/2024 at 12:01 AM, AnonymBruker said:

Hei!

Jeg har veldig lyst til å dra på backpacking i 5-6 måneder etter videregående

Vil til flere land i Asia (Thailand, Bali, Philippinene, Vietnam osv..)og Brazil, Costa Rica og kanskje Mexico

jeg er villig til å spare mye av de pengene jeg tjener, og jeg jobber hver ferie osv. har noen noen tips på hva budsjettet mitt burde ligge på? Jeg kan som sagt spare mye og har sett rundt at folk bruker/anbefaler alt fra 10-30 tusen i måneden. Alt etter hvor komfortabelt man vil leve såklart. Jeg vil oppleve så mye som mulig og leve greit komfortabelt. Er 150 tusen for mye eller nok til en 5-6 måneders reise i både Asia og Sør-Amerika?

Budsjett kommer helt an på hvor du er og hvordan du velger å bo. Anbefaler deg heller å ta en enveisbillett og heller tenke på å reise hjem når det er lite penger igjen på kontoen.

Reis til et land du ønsker å starte i,  ta det derfra, og ikke planlegg for nøye når det kommer til at du må absolutt se alle landene du ser for deg på en tur. Du kan alltid reise flere ganger uten styr rundt transport og det kontinuerlig manøvrere seg på ukjente plasser uten fleksibilitet til å rotfeste seg på plasser du trives på.

Backpacking er et kjekt sted å starte, men pass på å ikke bli låst helt inn i backpacker-mentaliteten. Om man ønsker å kjenne og få perspektiver på hvordan livet er i disse landene kan du ikke få dette ved å kun sosialisere med andre turister på hosteller ;) 

Personlig ville jeg heller tatt Mellom- Amerika, Sør-Amerika, og Sør-øst Asia i tre ulike omganger.

PS: Regntid i tropiske områder er ekstremt undervurdert. Sjeldent at det regner hele tiden og naturen, fargene og idyllen er helt fantastisk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...