AnonymBruker Skrevet 27. mai 2024 #1 Skrevet 27. mai 2024 Trenger tips til lure plasser hvor man kan "etterheve" deigen, dvs etter at man har trillet ut boller, rundstykker ol. på stekebrett og de skal heve før de settes i ovnen. Vinterstid setter jeg stekebrettet foran vedovnen, men resten av året finner jeg ingen gode plasser Anonymkode: 28981...79d
Hedda-78 Skrevet 27. mai 2024 #2 Skrevet 27. mai 2024 Fyll vaskekummen med lunkent/varmt vann, og sett brettet over. Ellers funker det jo fint med vanlig romtemperatur også, altså. 3
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2024 #3 Skrevet 27. mai 2024 På kjøkkenbenken eller kjøkkenbordet. Hever i vanlig romtemperatur. Jeg vet at noen hever på badegulv med gulvvarme. Anonymkode: 4eff2...d0d 2
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #5 Skrevet 28. mai 2024 Hever på kjøkkenbenken. Man skal ikke sjokkheve gjærdeig på varmekabler, over varmt vann eller ved ovnen. Gjæren må få tid til å utvikle seg. Det nytter ikke å stresse når man baker med gjær. Da må man ha god tid. Har man ikke god tid må man bake en annen dag. Anonymkode: ac417...e1a 1 2
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #6 Skrevet 28. mai 2024 Har to stekeovner, så hever i den andre. Eller lar det bare stå på kjøkkenbenken. Selve deigen hever jeg på varmtvannsberederen, men synes etterheving blir best med litt lavere temperaturer. Anonymkode: e2bfd...c3c
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #7 Skrevet 28. mai 2024 30grader i stekeovnen Noen har egen hevefunksjon også.. Anonymkode: 2606e...9b1
Arkana Skrevet 28. mai 2024 #8 Skrevet 28. mai 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hever på kjøkkenbenken. Man skal ikke sjokkheve gjærdeig på varmekabler, over varmt vann eller ved ovnen. Gjæren må få tid til å utvikle seg. Det nytter ikke å stresse når man baker med gjær. Da må man ha god tid. Har man ikke god tid må man bake en annen dag. Anonymkode: ac417...e1a Enig. Hvis man skal bruke varmere temperatur enn romtemperatur må man korte ned hevetiden. Med høyere temperaturer er det større sjanse for at deigen overhever og i tillegg får ikke deigen like god tid til å utvikle smak. For de som baker bakst som langtidshever eller kaldhever vil de ha merket at det blir en helt annen smak på baksten. Jo kortere hevetid, jo mindre smak. 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #9 Skrevet 28. mai 2024 Har av og til etterhevet boller inne i oppvaskmaskina når den nettopp er ferdig. Da er det varmt og fuktig der. Blir utrolig luftige boller! Brød synes jeg blir best om det langtidsheves, så da bruker jeg mindre gjær, kaldt vann og vanlig romtemperatur under heving. Har forsøkt å heve på lav temp inne i stekeovn også, hiver da gjerne inni en kopp med vann også. Anonymkode: 491d3...a9f
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2024 #10 Skrevet 29. mai 2024 Har frittstående komfyr, så setter på ovnen til temperaturen jeg skal steke på (forbarmer) og setter stekebrettet på komfyren. Det blir svak varme. Trodde alle gjorde det slik helt til jeg kom på at de fleste sikkert har stekeovn og koketopp separat i disse dager. Anonymkode: d703b...9e6 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå