Gå til innhold

Kronisk sykdom og sorg

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Du som lever med kronisk sykdom, hvordan lever dere med sorgen? Tenker da på sorgen over alle de vonde tingene diagnosen din fører med seg og alt den hindrer deg fra å gjøre nå som var mulig før.  Eksempler kan være å leve med kroniske smerter, omskolering /  tap av arbeidsevne, manglende mulighet til å planlegge framtiden grunnet uforutsigbar sykdomsutvikling og lignende. Altså endringer som har stor påvirkning på hvordan du lever nå og vil leve i framtiden.

Jeg skjønner at man på sikt sikkert vil finne en ny måte å leve på, men foreløpig føles tapet, av livet jeg hadde før og livet jeg trodde jeg skulle få, overveldende tungt. At sykdommen skal følge meg for alltid, er særlig vond å tenke på.

Anonymkode: a9b80...869

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det går - syv år etter at jeg begynte å bli syk og tre år etter at jeg innså at det vil prege resten av livet - fortsatt i bølger. Jeg kan leve relativt greit med min nye hverdag en lang periode, og så kan en eller annen bagatell medføre at sorgen treffer med full kraft. Det er den gamle klassikeren tid og tålmodighet som gjelder, og å la seg selv sørge - det er mye som har blitt borte og det vil gjøre vondt. Jeg har også mye nytte av å gå til psykolog og få hjelp til å håndtere det og kunne snakke om det uten å slite ut de rundt meg. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke sørget særlig mye. Tror ikke jeg er bedre eller flinkere enn andre, jeg er bare født med en hjerne som funker på den måten. Folk er forskjellige. Det skal sies at jeg hadde det tøft året etter at jeg fikk innvilget uføretrygd! Da ble jeg nok litt deprimert en stund. Det var noe jeg måtte gjennom og ting ble mye bedre etterhvert! Mye bedre enn jeg kunne forestilt meg den gangen. Når du føler deg klar for deg for det så anbefaler jeg å bruke fantasien, være kreativ og utforske de mulighetene som du fortsatt har. ❤️ 

Anonymkode: a8c3c...d56

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Når du føler deg klar for det så anbefaler jeg å bruke fantasien, være kreativ og utforske de mulighetene som du fortsatt har. ❤️ 

Surra til den setningen her, men håper du forstod hva jeg skulle frem til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...