Gå til innhold

Sinnssyk økning på matpriser - går det meste i lomma på de få familiene som eier alle kjedene i Norge?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg får bakoversveis nesten hver gang jeg går inn i en matbutikk. En vare som bare for to uker siden kostet 31 kroner, koster nå 49. Prisene stiger på absolutt alt. Samtidig får bøndene den samme betalingen for en kilo kjøtt og en liter melk. Butikkansattes lønninger stiger ikke. Så hvor havner alle disse ekstra pengene hen? Har dere også reagert på den kraftige prisstigningen?

Anonymkode: fe153...6d1

• Liker 15
  • Nyttig 5
Skrevet

Vi har hatt noen sinnsyke jordbruksoppgjør de siste 3 årene, så mesteparten av pengene går nok i lomma til bøndene.

I tillegg har kronekursen stupt, så importvarer har økt kraftig i pris.

Tror faktisk marginene til dagligvarebutikkene har sunket de siste par årene.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Tror du har misforstått noen tall her og der. Lønnskostnader har gått opp, innkjøpskostnader har gått opp, prisene har gått opp. Nortura satt omsetningsrekord for 2023 med over 30 milliarder i omsetning. Tine satt omsetningsrekord med over 26 milliarder i omsetning. Sistnevnte betalte ut et utbytte på over en milliard til melkebøndene. Det morsomme med slike inntekter er at det er kapitalinntekter, så det teller ikke alltid på lønna til bonden. Det er jo ikke lønnsinntekt, men finansielle inntekter. 

Norgesgruppen omsatte for nesten 113 milliarder i 2023 for hele konsernet, og satt igjen med rundt 4,3 milliarder i overskudd før skatt. Det er ikke voldsom stor margin, og man skal ikke være veldig uheldig før det overskuddet blir blodrødt minus. 

Men prisene på matvarer hopper opp og ned, mye mer usystematisk galskap nå enn for noen år siden. Har jo nesten blitt som drivstoffprisene

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Vi merker det jo mest når det er slutt på de lengre periodene med priskutt.  F.eks hvetemel, som kostet 20 kr pr 2.kg i en lang periode. Plutselig er tilbudet over og prisen er normal + prisøkning, og ny pris er 28,90 for samme posen. Dette var bare ett eksempel.  Akkurat nå synes jeg at grønnsaksprisene svinger veldig, og at mye er dyrt. Jeg synes at stk.pris på blomkål 39,90 er for dyrt. Innimellom er de nede på 19,90.  Det eneste vi kan gjøre med det er å lese tilbudsavisene og gå dit det er lavest pris.

• Liker 3
Skrevet

Jeg fant en bunt asparges til 99kr på Meny i forrige uke. Syntes det var ganske frisk pris

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
newman01 skrev (4 timer siden):

Jeg fant en bunt asparges til 99kr på Meny i forrige uke. Syntes det var ganske frisk pris

Enig!  Det frister, men ikke til storhandel.  Det er jo typisk når de første friske grønnsakene kommer, da har i hvertfall jeg ekstra lyst på dem. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er jo bare å sjekke likninga til matvarebaronene?

Anonymkode: f5caf...39f

• Liker 1
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
Vma skrev (20 timer siden):

Vi har hatt noen sinnsyke jordbruksoppgjør de siste 3 årene, så mesteparten av pengene går nok i lomma til bøndene.

I tillegg har kronekursen stupt, så importvarer har økt kraftig i pris.

Tror faktisk marginene til dagligvarebutikkene har sunket de siste par årene.

Hahahahahahahahahahahahaa. Dette… dette er FAKTISK det dummeste jeg har hørt. Hver eneste dag er det en bonde som kaster inn håndkle. Det er ikke lønnsomt, det er ikke bærekraftig, det er ikke mulig å drive lenger. 

På den andre siden åpnes det nye butikker hver dag. Hvor mange matvarebutikker TRENGS egentlig i en by med 40.000 innbyggere? 

Nei du, at pengene går til bøndene, det er aldeles ikke sant. Da hadde flere blitt bønder, og færre butikker blitt åpnet.

Følg pengene… 

Anonymkode: f7c73...cd2

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Hahahahahahahahahahahahaa. Dette… dette er FAKTISK det dummeste jeg har hørt. Hver eneste dag er det en bonde som kaster inn håndkle. Det er ikke lønnsomt, det er ikke bærekraftig, det er ikke mulig å drive lenger. 

På den andre siden åpnes det nye butikker hver dag. Hvor mange matvarebutikker TRENGS egentlig i en by med 40.000 innbyggere? 

Nei du, at pengene går til bøndene, det er aldeles ikke sant. Da hadde flere blitt bønder, og færre butikker blitt åpnet.

Følg pengene… 

Anonymkode: f7c73...cd2

Bøndene får vel bare rundt 1 krone pr sau til slakt. Sier seg selv at dette ikke er lønnsomt. Blir kvalm av hvordan de blir behandlet. Dette resulterer i mye mer import (av kjøtt marinert i antibiotika) fremover, og ikke minst gjenngrodd natur.

Anonymkode: 2a79c...fe1

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet

Matvarebaronene tjener flesk. Får de økte utgifter så legges dette over på kundene. 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Gjest Spade
Skrevet

Hadde vært gøy om normal hadde åpnet matbutikk og gitt de skikkelig konkurranse 😀

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Bøndene får vel bare rundt 1 krone pr sau til slakt. Sier seg selv at dette ikke er lønnsomt. Blir kvalm av hvordan de blir behandlet. Dette resulterer i mye mer import (av kjøtt marinert i antibiotika) fremover, og ikke minst gjenngrodd natur.

Men om man får 1kr for kjøttet og 100k i utbytte fra aksjeselskapet man er medeier i da? Tjener man fortsatt 1kr?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Der bommer du med nesten 2500%, og det er bare produksjonstilskuddet.. 

https://www.landbruksdirektoratet.no/nb/jordbruk/ordninger-for-jordbruk/produksjonstilskudd-og-avlosertilskudd-i-jordbruket/produksjonstilskudd-og-avlosertilskudd--endelige-satser

Anonymkode: f9c79...d56

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er bare tøys. Tilskuddene har gått til himmels de siste årene. 

For Sau får du 1 955 kr per dyr i produksjonstilskudd, 91 kroner i beitetilskudd,  i tillegg 416 kr per dyr i utmarkbeitetilskudd, og om den er økologisk ytterligere 500 kr per dyr.

Da er vi oppe i over  3 tusen kroner per dyr i rene tilskudd.

Så kommer en haug med arealtilskudd som sikkert fort kommer opp i lignende summer per dyr.

Sannsynligvis er det noen flere tilskudd også som jeg har glemt å liste opp.

I tillegg selger bonden selvfølgelig kjøttet, og der var snittprisen på lam i 2023 47,50 kroner per kilo.

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Vma skrev (12 minutter siden):

Det er bare tøys. Tilskuddene har gått til himmels de siste årene. 

For Sau får du 1 955 kr per dyr i produksjonstilskudd, 91 kroner i beitetilskudd,  i tillegg 416 kr per dyr i utmarkbeitetilskudd, og om den er økologisk ytterligere 500 kr per dyr.

Da er vi oppe i over  3 tusen kroner per dyr i rene tilskudd.

Så kommer en haug med arealtilskudd som sikkert fort kommer opp i lignende summer per dyr.

Sannsynligvis er det noen flere tilskudd også som jeg har glemt å liste opp.

I tillegg selger bonden selvfølgelig kjøttet, og der var snittprisen på lam i 2023 47,50 kroner per kilo.

Wow, takk for at du tok deg tid til å skrive dette. Artig å lære noko nytt på KG! 

Anonymkode: de5c9...8a6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.5.2024 den 23.05):

Jeg får bakoversveis nesten hver gang jeg går inn i en matbutikk. En vare som bare for to uker siden kostet 31 kroner, koster nå 49. Prisene stiger på absolutt alt. Samtidig får bøndene den samme betalingen for en kilo kjøtt og en liter melk. Butikkansattes lønninger stiger ikke. Så hvor havner alle disse ekstra pengene hen? Har dere også reagert på den kraftige prisstigningen?

Anonymkode: fe153...6d1

Det meste av det som har steget har ikke steget permanent og de varene vi handler mest kjører konkurranse mellom lavpriskjedene. En vare kan altså koste 38 kr ene uken, men kanskje bare 21 kr i 3-4 uker senere fordi de andre butikkene har satt ned prisene på varen. Dette skjer uten at varen er markedsført som et tilbud.

Så stiger kanskje varen til 42 kr etter dette igjen. Og slik holder de på og det blir vanskelig for oss forbrukere å føre budsjett. 

Det kan derfor være en fordel å hamstre litt periodene hvor varene du handler er satt ned. For en måned senere kan prisene skyte i været til over det dobbelte.

Når dette skjer lar jeg være å kjøpe denne varen i protest i perioden den er på det dyreste. Og når flere tenker slik og dermed senker etterspørselen så er de tvunget til å presse prisene ned for å øke etterspørselen igjen.

Anonymkode: 4f443...76f

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Spade skrev (3 timer siden):

Hadde vært gøy om normal hadde åpnet matbutikk og gitt de skikkelig konkurranse 😀

Normal handler varene sine på Temu😄

Ja til mat med kvalitet og helst ikke ‘hundekjøtt fra Kina sier nå jeg🙃

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Mango kostet 50 kr på Kiwi for et par uker siden 🥭 Sjukt.

Anonymkode: 61e96...cc0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Normal handler varene sine på Temu😄

Ja til mat med kvalitet og helst ikke ‘hundekjøtt fra Kina sier nå jeg🙃

Det var sterke krefter i sving for å kjapt bli kvitt Lidl da de forsøkte seg i Norge. Redde for konkurranse, og å ikke kunne fortsette å flå norske kunder som det passer seg.

Anonymkode: b3afa...96c

• Liker 3
Skrevet

Butikksjefer tjener over millionen.. for lite konkurranse i det markedet. Rødt vil bryte det opp.

• Hjerte 1
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...