Gå til innhold

Lever i et grisehus, mulig å få rutine på husarbeid etter 10 år uten?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har slitt psykisk siden jeg var 17 år (psykose og asperger) og dette har gjort at jeg aldri har klart å ha en god rutine på husarbeid. Selv ikke de årene jeg leide kjellerleilighet der huseier bodde i etasjen over og jeg visste de kunne komme uanmeldt når som helst klarte jeg å ha det som motivasjon til å klare å holde det normalt ryddig, støvsuge og vaske regelmessig. Det hjalp heller ikke at jeg skammet meg som fy over alt rotet og ofte også skitt, jeg klarte aldri få det til. Som barn klarte jeg heller aldri holde mitt eget rom ryddig og rent (som var det mine foreldre krevde av meg) og fikk alltid hjelp av foreldrene mine når de gikk lei. Det er skikkelig flaut og ekkelt hvor ille det kan se ut hjemme hos meg når ting er som verst. Absolutt alt jeg har av fat og bestikk osv står skittent i oppvasken og har begynt å mygle, har ingen rene klær igjen, gulvet kan ha både støv og drikke og mat som jeg har sølt.

Jeg er nå 30 år og det har jo bedret seg litt heldigvis. Men jeg er fortsatt litt der at jeg gjør husarbeid når jeg MÅ og ikke f.eks 30 min hver dag som jeg alltid får anbefalt. Jeg forsøker å alltid bare bruke ett fat og glass og gjøre det rent med en gang, rydde opp med en gang jeg har laget mat eller brukt ting, ha faste dager for støvsuging og vasking osv osv. Det har gjort det lettere for meg, men jeg kan fortsatt i perioder med mye stress der jeg blir veldig overveldet bli veldig handlingslammet pga asperger eller jeg kan bare ikke bry meg om å gjøre noe med husarbeid og skittne fat og gulv og klær om jeg er i en dårlig periode ift psykose eller depresjon. 

Er det noen som har noen gode råd til meg til hvordan jeg kan klare å få en god rutine på husarbeid og slikt selv etter 10 år der jeg ikke har lykkes? Er der kanskje noe jeg ennå ikke har prøvd som kan funke for meg?

Anonymkode: bf545...e57

• Liker 3
  • Hjerte 11
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg har slitt psykisk siden jeg var 17 år (psykose og asperger) og dette har gjort at jeg aldri har klart å ha en god rutine på husarbeid. Selv ikke de årene jeg leide kjellerleilighet der huseier bodde i etasjen over og jeg visste de kunne komme uanmeldt når som helst klarte jeg å ha det som motivasjon til å klare å holde det normalt ryddig, støvsuge og vaske regelmessig. Det hjalp heller ikke at jeg skammet meg som fy over alt rotet og ofte også skitt, jeg klarte aldri få det til. Som barn klarte jeg heller aldri holde mitt eget rom ryddig og rent (som var det mine foreldre krevde av meg) og fikk alltid hjelp av foreldrene mine når de gikk lei. Det er skikkelig flaut og ekkelt hvor ille det kan se ut hjemme hos meg når ting er som verst. Absolutt alt jeg har av fat og bestikk osv står skittent i oppvasken og har begynt å mygle, har ingen rene klær igjen, gulvet kan ha både støv og drikke og mat som jeg har sølt.

Jeg er nå 30 år og det har jo bedret seg litt heldigvis. Men jeg er fortsatt litt der at jeg gjør husarbeid når jeg MÅ og ikke f.eks 30 min hver dag som jeg alltid får anbefalt. Jeg forsøker å alltid bare bruke ett fat og glass og gjøre det rent med en gang, rydde opp med en gang jeg har laget mat eller brukt ting, ha faste dager for støvsuging og vasking osv osv. Det har gjort det lettere for meg, men jeg kan fortsatt i perioder med mye stress der jeg blir veldig overveldet bli veldig handlingslammet pga asperger eller jeg kan bare ikke bry meg om å gjøre noe med husarbeid og skittne fat og gulv og klær om jeg er i en dårlig periode ift psykose eller depresjon. 

Er det noen som har noen gode råd til meg til hvordan jeg kan klare å få en god rutine på husarbeid og slikt selv etter 10 år der jeg ikke har lykkes? Er der kanskje noe jeg ennå ikke har prøvd som kan funke for meg?

Jeg har det akkurat som du beskriver og har fulgt opplegget til «domestic blisters» på tik tok. Hun har endret hele mitt opplegg. Så nå har jeg kommet i rute kg har rutiner. 

Men jeg har fremdeles dårlige perioder og da går jeg tilbake til basic. Å sette klokken på 30 minutter ville f.eks aldri fungert for meg. 
kjøkkenet mitt har vært kaos i noen dager nå. I kveld har jeg vasket en kategori (skåler), og fjernet søppel. Hvis jeg hadde hatt null rene klær kunne jeg satt på en vask med bare klær så jeg har til i morgen. 
Jeg har sluttet å brette klær..legger de bare i skuffen/henger de opp… da ble det lettere å vaske osv

Anonymkode: 9ae34...048

• Liker 2
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hvis jeg var deg ville jeg startet med å vaske en stk tallerken så du har  til i morgen og vasket et sett med klær til i morgen (det siste er kanskje litt sent nå, men da kan du gjøre det i morgen :)

I veldig dårlige perioder tenker jeg på hva det minste jeg kan gjøre for å få det bedre i morgen , og det er kanskje å vaske servanten på badet og gå og legge meg igjen. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan du få noe bistand fra hjemmetjenesten? Et familiemedlem med Aspergers kan bli overveldet, handlingslammet, ikke klare å komme igang, selv om hun rent praktisk mestrer både husvask, klesvask og matlaging/handling. 

Hun har to timer pr uke med besøk fra hjemmetjenesten. Noen ganger får hun hjelp til "hvor hun skal starte" med husarbeid, bistand til å rydde i maten i kjøleskapet, hjelp til å få handlet nytt lysrør til badet. Andre ganger er alt ok og de bruker tiden til å gå en tur og prate. Jeg vil tro at med samme dama som kommer innom hver uke, så vil hun kanskje legge merke til om det er en dårlig periode, eller er i ferd med å bli det. 

Anonymkode: 92abb...b8e

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg har det akkurat som du beskriver og har fulgt opplegget til «domestic blisters» på tik tok. Hun har endret hele mitt opplegg. Så nå har jeg kommet i rute kg har rutiner. 

Men jeg har fremdeles dårlige perioder og da går jeg tilbake til basic. Å sette klokken på 30 minutter ville f.eks aldri fungert for meg. 
kjøkkenet mitt har vært kaos i noen dager nå. I kveld har jeg vasket en kategori (skåler), og fjernet søppel. Hvis jeg hadde hatt null rene klær kunne jeg satt på en vask med bare klær så jeg har til i morgen. 
Jeg har sluttet å brette klær..legger de bare i skuffen/henger de opp… da ble det lettere å vaske osv

Jeg googlet og det viser seg at hun finnes på andre plattformer også, for de som ikke bruker tiktok :) ser nyttig ut, takk for at du delte.

Anonymkode: 15147...7f7

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er helt likedan. Ikke diagnosert med noe, men jeg har definitivt enten ADHD uoppmerksom type eller er på autismespekteret, men jeg har "faket" meg gjennom livet og er nå godt voksen, men utbrent. Nettopp fordi jeg har maskert så mye, så lenge.

Jeg foretrekker å ha det rent og pent og ryddig, men når jeg blir overveldet, klarer jeg ikke ta tak i noe av livet. Det nærmeste er trening, der har jeg endelig klart å innarbeide en daglig rutine hver morgen, og det har vært verdens beste hjelp! Det gir meg en energiboost som lar meg rydde og ta tak i ting når jeg kommer hjem. Men jeg jobber hjemmefra og velger mine egne timer...

Bare vit at vi er mange som deg. Mange flere enn du tenker og tror, fordi mange av oss skjuler det (for) godt. Gjør ditt beste, og en viktig ting jeg har lært, er at vi som er på spekteret, gjerne tror "bare gjør ditt beste" betyr å faktisk gi 100%. Det stemmer ikke, for når vi gir 100%, så søker vi tilnærmet perfeksjon - det er ikke slik resten av verden opererer, fordi det ikke er holdbart i lengden! Forsøk å reprogrammere deg til at den setningen eeegentlig betyr "bare gjør det beste du kan gjøre uten å gå på bekostning av deg selv". Det er dét det egentlig betyr. Det hjalp meg til å slutte å alltid føle meg ikke bra nok, jeg håper det kan hjelpe deg også ❤️

Anonymkode: 7fdb0...d62

• Liker 5
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

En god venninne av meg har asbergers og strever med det samme. Hun har besøk av kommunen annahver uke for hjelp til rydding, og en vaskehjelp. 

Hun er et fantastisk menneske, så smart og kompetent på interessefeltene sine, men hun sliter med vaskingen. Det gjør henne ikke noe mindre verdifull i mine øyne, og det finnes heldigvis hjelp å få. ❤️

Jeg klarer for eksempel ikke å lukeparkere, strever med å få sendt pakker (kan ta flere mnd før jeg får ut fingeren), og boden min er et kaos. Vi har alle våre greier, og at deres er mer synlig betyr ikke at dere ikke er bra nok. Og har andre ting å bidra med i samfunnet som er viktige og verdifulle. ❤️

Ring kommunen og forhør deg TS, det er hjelp å få. ❤️ 

Anonymkode: f704a...58d

• Liker 5
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Beklager men, jeg fatter ikke hvordan asperger og adhd diagnoser kan rettferdiggjøre å bo som en gris. Alle har dårlige perioder innimellom hvor de klarer mindre, diagnoser eller ikke. Men, når man er oppegående nok til å sitte på et forum å skrive om hvor mye rot, gris og skitt man bor i så er man oppegående nok til å ta tak i dette også. 

Anonymkode: dcaf2...84c

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Beklager men, jeg fatter ikke hvordan asperger og adhd diagnoser kan rettferdiggjøre å bo som en gris. Alle har dårlige perioder innimellom hvor de klarer mindre, diagnoser eller ikke. Men, når man er oppegående nok til å sitte på et forum å skrive om hvor mye rot, gris og skitt man bor i så er man oppegående nok til å ta tak i dette også. 

Det handler om overveldelse, utbrenthet og indre sperrer. 

Ofte er man fastlåst i freeze modus.

Anonymkode: bddb9...38b

• Liker 9
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Du har helt rett. 

dette skjønner du ikke noe av. 

Anonymkode: 86d37...897

• Liker 12
  • Nyttig 14
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har i dårlige perioder lister, det fungerer for meg. 

Det fungerer og å sette klokka på 5 minutter, og så gjøre husarbeid i 5 minutter. Og thats it, og jeg har gjort dagens med god samvittighet.

Anonymkode: 4d70a...859

AnonymBruker
Skrevet

Fly lady

Anonymkode: 2325b...337

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Håper du føler deg bedre nå, etter å ha fått dette ut. 

Ts: Er det noen du kan be om hjelp fra? 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Helt enig med de som anbefaler å be om hjelp. Jeg sliter mye med det samme, for meg hjelper det å få besøk jevnlig. Da må jeg liksom ta det. I tillegg hjelper det å ha lite. Da jeg var singel hadde jeg to asjetter og to kopper, da blir det aldri overveldende mye å ta tak i.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Godt du vet best! 

Anonymkode: 3d091...f93

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har ingen diagnoser, men hater å vaske. Det er en intens hatfølelse, jeg spyr nesten mens jeg holder på. Jeg er oppegående på alle andre områder, men bruke masse tid hver dag på å rydde og vaske? Over mitt lik. Alle er forskjellige, vet du. Har man en diagnose i tillegg, så blir det enda verre. Husarbeid er noe dritt fra før av, og er nok den minst lystbetonte oppgaven når man er deprimert og utbrent.

Anonymkode: 50f09...ef5

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja alt er mulig ❤️ Har troen på deg

Anonymkode: f5e12...704

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sliter også i perioder, og for meg er det helt nødvendig med ukeplan. Den er veldig enkel akkurat nå, slik som å vanne planter på mandager og samtidig rydde på stua, støvsuge tirsdag og fredag, vaske på badet på torsdager etc. For meg er det helt avgjørende å ha faste dager og holde meg til de, for ellers så har jeg en tendens til å gjøre for lite, og få dårlig samvittighet, eller gjøre for mye og bli helt utslitt. 

Hadde hjelp fra hjemmetjenesten for mange år siden, der vi ryddet/vasket sammen. Hun fikk meg i gang og var samtidig flink til å poengtere at  jeg faktisk hadde fått til noe den dagen, selv om jeg følte at jeg burde ha gjort tusen ting til. Nå tar jeg å ringer ei venninne som har det på samme måten, og sammen så får vi gjort masse husarbeid. Det er ikke avtalt på noe sett, men hvis jeg skal ta ut av oppvaskmaskina og ringer henne, så blir jeg distrahert nok til at jeg ikke synes det er et slit. Samtidig så hører hun at jeg gjør noe, og starter dermed også på med et eller annet, og så ender vi opp med å smitte hverandre til aktivitet. Og så er vi flinke til å minne på hverandre at nå er det nok noe ferdigvasket tøy i vaskemaskina som burde ha vært hengt opp for lenge siden! 😂

Jeg har også kvittet meg med masse ting og slik at jeg har minst mulig å ta vare på, vaske og rydde på. Og så har jeg tatt grep for å gjøre det enklere for meg. Har kjøkkenspray og baderomsspray, zalo på sprayflaske, engangsvåtmopper, mikrofiberkluter (selv om jeg hater teksturen) osv. Ja, det er ikke nødvendigvis miljøvennlig alt jeg bruker, men det er forskjellen på å ikke få holdt det rent og ha det levelig hjemme. Slikt står også (diskre) framme hist og pist, slik at jeg husker på å bruke det. 

Lever også etter utsagnet; Ikke sett det ned, sett det på plass! Og hver ting sin plass.

For eksempel: Ikke sett ned koppen på bordet, men sett den i vaskemaskina med en gang. Pennene skal bo i den øverst skuffa.

Lykke til!

K47

Anonymkode: a28d3...5b4

• Liker 5
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Haha, snakk om å drite seg ut. Godt du brukte anonymbruker :) 

Anonymkode: ec2f6...d17

• Liker 4
  • Nyttig 2
Gjest lavmålet
Skrevet

Du skriver jo at du i perioder er psykotisk, da tenker jeg det er for mye forlangt av deg selv å ha kontroll på husarbeid. 

Men om du ellers klarer å gjøre én ting feks hver dag så kan jo det være BRA NOK 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...