AnonymBruker Skrevet 27. mai 2024 #1 Skrevet 27. mai 2024 Jeg holdt på drepe/skade noen i dag. Jeg er fortsatt sinna. Fordi det var virkelig ikke min feil. Og jeg var ikke alene om å bråbremse. Jeg kjører på en vei med 30 sone. Jeg ser en dame med barnevogn og to gående i småbarn. Mora går med nesa ned i tlf, men de holdt et høyt tempo. Fortauet var smalt. Så selv om jeg holdt 30 så sakket jeg farten. Da de to små var i alder man ikke stoler på plutselig er ute i veien. Nesa på bilen er på fotgjenger overgangen så vidt. Mora går fortsatt med nesa i tlf , henes høye tempo og retning tilsier at de skal videre på fortauet. Idet nesa på bilen ligger over fotgjenger feltet. Vrenger mor barnevogn og unger i høyt tempo rett ut i veien uten å se seg for. Heldigvis var jeg på alert allerde og heldigvis hadde jeg senket farten til kanskje 10kmt. Jeg og møtene bil som var like tett fotgjener feltet som meg, måtte hugge på bremsen. Hun sakker ikke farten hun ser ikke opp fra tlf. Og sjekker ikke om det er trygt å gå over. Jeg fikk stoppet noen cm fra beina på barna. Altså hva faan er det for noe med folk som har med så små barn i trafikken og går med nesa ned i tlf på en slik måte? Jeg tror ikke engang hun enset hvor tett på jeg var. Og tenk om jeg ikke hadde senket farten med 20kmt. Det må da gå an å legge vekk tlf , å se seg for når du skal over veien om det bare er du alene eller om du har med deg 3 små unger. Anonymkode: 1e57a...821 19 7 10
Daisy-love Skrevet 27. mai 2024 #2 Skrevet 27. mai 2024 Ja dette her er helt håpløst. Skulle tro at det var bedre når en hadde fått barn, og ikke en lengre var (barn/)ungdom, men ser det i alle aldersgrupper. Skiller bare millimeter og millisekunder innimellom før det virkelig går galt. 8 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2024 #3 Skrevet 27. mai 2024 Når vi likevel er inne på temaet fotgjengerfelt, er det også fint om folk er klar over at dersom man sukker over et fotgjengerfelt, har man som syklist vikeplikt. Ser foreldre som selvsikkert svinger ut over fotgjengerfeltene, ofte med barna syklende foran dem (!) i ganske høy fart. Definitivt ikke klar over denne vikeplikten, og dermed den korte reaksjonstiden man har som bilist når de kommer susende over fra bak en busk/sving etc. Anonymkode: 13539...97b 10 3
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2024 #4 Skrevet 27. mai 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Når vi likevel er inne på temaet fotgjengerfelt, er det også fint om folk er klar over at dersom man sukker over et fotgjengerfelt, har man som syklist vikeplikt. Ser foreldre som selvsikkert svinger ut over fotgjengerfeltene, ofte med barna syklende foran dem (!) i ganske høy fart. Definitivt ikke klar over denne vikeplikten, og dermed den korte reaksjonstiden man har som bilist når de kommer susende over fra bak en busk/sving etc. Anonymkode: 13539...97b Sykler, ikke sukker, så klart 🤣 Anonymkode: 13539...97b
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2024 #5 Skrevet 27. mai 2024 Lurer på hva dem tenker med, fotgjengere som roper om vikeplikt på gangfelt og bare strener uti.....? Eller foreldre med barnevogn som dytter den foran seg som en rambukk imellom parkerte biler og ut foran en lastebil? Hvem blir lam /død/lemlestet for livet, den under skriker bilhjulene eller sjåføren? Anonymkode: 95b55...066 2
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2024 #6 Skrevet 27. mai 2024 Tja din feil hadde det selvsagt vært, jeg stopper alltid foran fotgjengerfelt om det er folk i nærheten for å se om de skal over Anonymkode: b95d8...f47 7
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2024 #7 Skrevet 27. mai 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Tja din feil hadde det selvsagt vært, jeg stopper alltid foran fotgjengerfelt om det er folk i nærheten for å se om de skal over Anonymkode: b95d8...f47 Ja, det er jeg da klar over! Får du igjen evnen til å gå ute på Sunnaas om det er min feil? Anonymkode: 95b55...066 10 4
Yodas Skrevet 27. mai 2024 #8 Skrevet 27. mai 2024 Sjåfører kan godt få nesa opp fra telefonen de også. 5
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2024 #9 Skrevet 27. mai 2024 Men du har vikeplikt, så godt du var obs på mora med ungene. Anonymkode: fa466...7ce 2
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2024 #10 Skrevet 27. mai 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja, det er jeg da klar over! Får du igjen evnen til å gå ute på Sunnaas om det er min feil? Anonymkode: 95b55...066 Hæ? hvor står det at jeg ikke ser meg for? Akkurat det står ikke! Du skriver det ikke hadde vært din skyld i hi men det hadde det altså vært Anonymkode: b95d8...f47 4
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2024 #11 Skrevet 27. mai 2024 Jeg er selv livredd for dette, ser alltid veldig nøye når jeg kjører mot gangoerfelt, og ser adferd til folk nøye. Har foten klar til å hugge inn bremsen. Anonymkode: e1d99...447
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2024 #12 Skrevet 27. mai 2024 Folk generelt er dårlige til å signalisere om de skal over eller ikke. De går bortover fortauet og man aner ikke om de skal over, gå videre eller bare stoppe og se seg rundt. Jeg sakker såklart farten men fotgjengere må altså ha litt kontakt med det de driver med. Og det trenger ikke være mobil med i bildet heller. Anonymkode: befd8...dee 5 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2024 #13 Skrevet 27. mai 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Tja din feil hadde det selvsagt vært, jeg stopper alltid foran fotgjengerfelt om det er folk i nærheten for å se om de skal over Anonymkode: b95d8...f47 Ja det er bilisten feil. Men sjåføren sitter ihvertfall trygt, kan ikke si det samme om de som eventuelt hadde blitt påkjørt... Anonymkode: eeb9e...a4a 2
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2024 #14 Skrevet 27. mai 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja det er bilisten feil. Men sjåføren sitter ihvertfall trygt, kan ikke si det samme om de som eventuelt hadde blitt påkjørt... Anonymkode: eeb9e...a4a Sjåføren hadde likevel fått skylden og det hadde blitt kjipe konsekvenser det også Anonymkode: b95d8...f47 2
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2024 #15 Skrevet 27. mai 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Tja din feil hadde det selvsagt vært, jeg stopper alltid foran fotgjengerfelt om det er folk i nærheten for å se om de skal over Anonymkode: b95d8...f47 Ja jeg vet jo jeg hadde fått skylden. Eller kanskje ikke det var en sjåfør til som måtte bråbremse. Har tatt meg av en gutt for mange år siden som ble påkjørt da han gikk rett ut i veien uten å se seg for. Der fikk ikke sjåføren noen skyld. Fordi han som ble påkjørt og vitner sa han nermest like gjerne kunne ha hoppet ut i veien foran bilen. Så det var jo vitner der på at hun gikk rett uti på alt for kort hold. Grunnen til at jeg ikke stoppet helt opp, som jeg vurderte. Var retningen, farten og at hun var på midten av fotgjenger feltet da hun brått tok en 90grader rett ut i veien. I samme tempo. Hadde jeg vært den minste tvil om hun skulle over eller videre rett frem. Hadde jeg stoppet. Så jeg satt jo klar m3d foten på bremsen. Men hun kom i det øyeblikket rett før jeg var klar for å gasse på igjen. Anonymkode: 1e57a...821 2
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2024 #16 Skrevet 27. mai 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg er selv livredd for dette, ser alltid veldig nøye når jeg kjører mot gangoerfelt, og ser adferd til folk nøye. Har foten klar til å hugge inn bremsen. Anonymkode: e1d99...447 Ja den er klar altid Anonymkode: 1e57a...821 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2024 #17 Skrevet 27. mai 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Sjåføren hadde likevel fått skylden og det hadde blitt kjipe konsekvenser det også Anonymkode: b95d8...f47 Ja er fult klar over at sjåføren får skyld uansett. Enkelte ganger kan man si dessverre. Men sjåføren slipper som oftest unna fysiske skader, som kan vare for livet om man i det heletatt overlever. Anonymkode: eeb9e...a4a 3
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2024 #18 Skrevet 27. mai 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg er selv livredd for dette, ser alltid veldig nøye når jeg kjører mot gangoerfelt, og ser adferd til folk nøye. Har foten klar til å hugge inn bremsen. Anonymkode: e1d99...447 For mange år siden. Opplevde jeg i vårt trange sentrum at to kassebiler hadde parker helt intil fotgjengerfeltet på begge sider. Disse hadde ikke vindu så jeg hadde ikke sjanse til å se om det kom noen. Så jeg stopper. Får ikke svingt unna pga mye møtende trafikk. Så jeg kjører frem så sakte jeg bare kan. Og sitter klar med foten til brems. Når nesa er over gangfeltet, altså passert. Kommer en 10 åring i hundre og helvete rett inn på fotgjengerfeltet og klarer ikke selv å stoppe før han løper rett i siden på bilen min. Jeg stoppet og snakket med han og han var helt uskadd. Me var jo redd jeg hadde kjørt over tærne hans. Så han sa at nå hadde han iallefall lært at det var lurt å se seg for på veien. Jeg kjente til denne gutten da. Så jeg kjørte ikke på han. Men han som løp rett på bilen min. Han så jo ikke meg igjennom disse to feilparkerte bilene heller Anonymkode: 1e57a...821 1 3
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2024 #19 Skrevet 27. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja er fult klar over at sjåføren får skyld uansett. Enkelte ganger kan man si dessverre. Men sjåføren slipper som oftest unna fysiske skader, som kan vare for livet om man i det heletatt overlever. Anonymkode: eeb9e...a4a Ikke altid. Som jeg nevnte han som gikk ut i veien rett foran en bil. Der fikk ikke sjåføren feil. Men det var ca 20 vitner pluss at gutten sa det selv at han bare gikk rett ut i veien uten å se seg for. Så tett at det ikke var mulig for sjåføren å stoppe. Han knakk foten. Anonymkode: 1e57a...821
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2024 #20 Skrevet 27. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ikke altid. Som jeg nevnte han som gikk ut i veien rett foran en bil. Der fikk ikke sjåføren feil. Men det var ca 20 vitner pluss at gutten sa det selv at han bare gikk rett ut i veien uten å se seg for. Så tett at det ikke var mulig for sjåføren å stoppe. Han knakk foten. Anonymkode: 1e57a...821 Det er bra da, at skyld faktisk blir plassert på riktig sted. Anonymkode: eeb9e...a4a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå