Gå til innhold

Føler litt at legen lurte meg litt med protokoll..

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Kanskje jeg bare overtenker men lurer litt på hva andre tenker om dette.. Vi er privat og hadde et forsøk i vinter hvor det ikke ble noe å sette inn. Vi var veldig klare med klinikken på at vi vil bruke de igjen MEN kun hvis de kommer med endringer. De lovte at jeg skulle få østrogen priming først, høyere dose medisin og dobbel eggløsningssprøyte fordi jeg hadde mange umodne egg sist. 

Når vi var der nå ga de beskjed om at pga sommerstengt måtte de styre syklusen mer og nedregulere meg. Greit nok. Dosen på medisin ble økt. Fordi jeg nå har lang protokoll var det ikke mulig med dobbel eggløsningssprøyte. Så den eneste forskjellen er egentlig at jeg får høyere dose medisin av den samme medisinen som ga oss et elendig forsøk sist.. Og i tillegg må jeg gjennom mye lengre opplegg med sikkert flere bivirkninger fordi de skal ha ferie (skjønner det). Men bare føler at jeg kom veldig dårlig ut av dette da vi valgte de på nytt med lovnader om annen protokoll som var mer egnet.. Jeg ble veldig solgt av forklaringen om dobbel eggløsningssprøyte da de mente at dette var veldig gunstig for meg. Men nå plutselig er det ikke nødvendig. Hadde dere reagert eller overtenker jeg bare? :( 

Anonymkode: 06334...e88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Her syns jeg du overreagerer. Jeg forstår hvorfor du reagerer men likevel. 

Dere kan komme med ønsker for videre behandling - men den siste avgjørelsen på medisiner og behandling ligger hos lege. 

Hvis du ikke vil dette, kan du si nei og vente til høsten. Det er din rett og ditt valg. 

Men utover det så er det opp til behandlende lege og avgjøre medisiner, doser og protokoller - ikke pasienten. De setter ikke pasientene sine igjennom protokoller de ikke har tro på at skal fungere. At første runde feiler - skjer mange. 

Anonymkode: dde05...bce

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Her syns jeg du overreagerer. Jeg forstår hvorfor du reagerer men likevel. 

Dere kan komme med ønsker for videre behandling - men den siste avgjørelsen på medisiner og behandling ligger hos lege. 

Hvis du ikke vil dette, kan du si nei og vente til høsten. Det er din rett og ditt valg. 

Men utover det så er det opp til behandlende lege og avgjøre medisiner, doser og protokoller - ikke pasienten. De setter ikke pasientene sine igjennom protokoller de ikke har tro på at skal fungere. At første runde feiler - skjer mange. 

Takk for svar. Skjønner hva du mener, men allikevel syns jeg det er rart. Dette er en dyr privat klinikk og vi satt som krav at jeg skulle få en mer individuell plan for å velge de igjen. De ga oss en veldig god og gjennomtenkt plan og vi takket ja og gjorde mange nye undersøkelser og prøver. Den dagen vi kommer dit har de endret hele protokollen til noe annet, og den er plutselig lik som den vi hadde sist.. Jeg skjønte egentlig ikke før etterpå hvor lik den var, da vi gikk gjennom planene, dosene og medisinene :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Takk for svar. Skjønner hva du mener, men allikevel syns jeg det er rart. Dette er en dyr privat klinikk og vi satt som krav at jeg skulle få en mer individuell plan for å velge de igjen. De ga oss en veldig god og gjennomtenkt plan og vi takket ja og gjorde mange nye undersøkelser og prøver. Den dagen vi kommer dit har de endret hele protokollen til noe annet, og den er plutselig lik som den vi hadde sist.. Jeg skjønte egentlig ikke før etterpå hvor lik den var, da vi gikk gjennom planene, dosene og medisinene :( 

Ganske sikker på klinikken gjør det de kan før å lykkes, de tjener jo fornøyd kunder. De fleste vil jo ha søsken til barnet.

Anonymkode: f62d4...e05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Den er jo overhodet ikke lik når du går fra kort til lang protokoll. Da vil kroppen din reagere veldig annerledes og det er slettes ikke slik at du burde ta dobbel eggløsningssprøyte.

Men!

Jeg forstår deg likevel. Har opplevd det samme og det er vanskelig å omstille seg. Det viktigste i disse situasjonene er hva slags info man får. De må jo begrunne det de gjør overfor deg på en god måte. Du har rett til å vite hvorfor de plutselig har endret igjen. Men de har vel egentlig sagt at det er fordi din syklus kræsjer med deres ferie. Noe som er en ærlig sak. Men det er ikke medisinsk begrunnet og tilpasset din kropp, så det må jo bli opp til deg om du vil ta imot det de kan tilby nå eller vente til etter at de har avviklet ferie. 

Anonymkode: 00ac8...18f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Endringen fra kort til lang protokoll er alt annet enn liten - særlig for kroppen. 

Spiller ingen rolle om det er en dyr privatklinikk eller ikke - pasientene kan fremdeles ikke diktere behandlingsopplegget - det ville i all praksis og teori vært fullstendig uansvarlig av en klinikk. 

En dyr privatklinikk (i Norge) er fremdeles bundet til bioteknonogiloven og alle avgjørelser om medisinering, protokoller etc må være i samsvar med den praksis som lovverket tilsier. 

Det er vanskelig å omstille seg fra en tenkt plan til en annen - men sånn er det dessverre med IVF og assistert befruktning uavhengig av om det er en dyr privat klinikk eller offentlig - i eller utenfor Norge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hadde dere faktisk syntes at dette var ok selv? Spør bare fordi jeg virkelig lurer på om det er jeg som burde roe reka her eller ikke 😆 Men når man gjennomfører protokoll 1 med det verste resultatet mulig, og så blir lovet og nøye forklart at protokoll 2 er det beste for meg og noe de nøye har tenkt gjennom, for så å plutselig gå for protokoll 1 som de hele tiden har sagt var feil ut fra resultat? 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hadde dere faktisk syntes at dette var ok selv? Spør bare fordi jeg virkelig lurer på om det er jeg som burde roe reka her eller ikke 😆 Men når man gjennomfører protokoll 1 med det verste resultatet mulig, og så blir lovet og nøye forklart at protokoll 2 er det beste for meg og noe de nøye har tenkt gjennom, for så å plutselig gå for protokoll 1 som de hele tiden har sagt var feil ut fra resultat? 😅

Som sagt, det er noe helt annet med lang protokoll. Det er det de kan tilby nå fordi de skal ha ferie.

Høres ut som du ikke stoler på dette og da er det vel best å utsette til din behandling ikke må tilpasses ferien til klinikken?

Du høres ikke fornøyd ut, så det beste for deg er å utsette tror jeg. Du vil jo hele tiden lure på om du gjør det riktige og det kan skape stress og uro. Ikke akkurat det du trenger nå.

Hadde du startet behandlingen for en måned siden hadde de tydelig is hatt tid til å gjennomføre den planen du helst ønsker. Nå kan de ikke det, uten at du risikerer å bruke tyve tusen på medisiner helt bortkastet fordi de ikke rekker uttak før ferien.

Om jeg ville vært fornøyd? Vel, jeg hadde hvertfall innsett at jeg måtte utsette til høsten slik at jeg fikk den protokollen jeg hadde tro på. Hadde ikke vært fornøyd, men det hadde handlet mer om timingen på syklusen min enn klinikken. De gjør så godt de kan og de har begrunnet seg overfor deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Som sagt, det er noe helt annet med lang protokoll. Det er det de kan tilby nå fordi de skal ha ferie.

Høres ut som du ikke stoler på dette og da er det vel best å utsette til din behandling ikke må tilpasses ferien til klinikken?

Du høres ikke fornøyd ut, så det beste for deg er å utsette tror jeg. Du vil jo hele tiden lure på om du gjør det riktige og det kan skape stress og uro. Ikke akkurat det du trenger nå.

Hadde du startet behandlingen for en måned siden hadde de tydelig is hatt tid til å gjennomføre den planen du helst ønsker. Nå kan de ikke det, uten at du risikerer å bruke tyve tusen på medisiner helt bortkastet fordi de ikke rekker uttak før ferien.

Om jeg ville vært fornøyd? Vel, jeg hadde hvertfall innsett at jeg måtte utsette til høsten slik at jeg fikk den protokollen jeg hadde tro på. Hadde ikke vært fornøyd, men det hadde handlet mer om timingen på syklusen min enn klinikken. De gjør så godt de kan og de har begrunnet seg overfor deg.

Takk for innspill og tanker :) Jeg skjønner heller ikke hvorfor de ikke sa noe før vi var der, jeg sendte de dato for mens for mange måneder siden, de har stengt samme uker hver sommer. Hadde jeg fått beskjed i god tid hadde det nok ikke vært så "ille" å vente til høsten, men nå klaffer ikke det pga oppstart i ny jobb jeg takket ja til etter at dette var avtalt. Skal vi vente nå blir det ikke før i 2025 så sikkert derfor jeg føler jeg "må" ha denne protokollen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Takk for innspill og tanker :) Jeg skjønner heller ikke hvorfor de ikke sa noe før vi var der, jeg sendte de dato for mens for mange måneder siden, de har stengt samme uker hver sommer. Hadde jeg fått beskjed i god tid hadde det nok ikke vært så "ille" å vente til høsten, men nå klaffer ikke det pga oppstart i ny jobb jeg takket ja til etter at dette var avtalt. Skal vi vente nå blir det ikke før i 2025 så sikkert derfor jeg føler jeg "må" ha denne protokollen.

Aha, det var litt viktig info. Jeg trodde du meldte mens nå og så så klinikken at det ikke ble tid til det dere egentlig avtalte. Dette er for dårlig! Dere lagde en avtale for lenge siden og dette med datoer burde klinikken selvfølgelig ha plukket opp!

Har selv mistet dyrebar tid pga feil fra klinikk(ene). Det dritfrustrerende!! Men jeg har ikke klaget fordi jeg ikke vil havne på kant med egen klinikk som er så viktig for meg. Men du kan jo ta en telefon og stille dem direkte spørsmål om hvorfor ting ble som de ble og fortelle hva dette gir av komplikasjoner for deg! Ikke kjefte, men være ærlig på at man er skuffet.

Det sagt, du kan reagere helt annerledes på medisinene nå, det er aldri lett å vite på forhånd hvordan ting blir.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Aha, det var litt viktig info. Jeg trodde du meldte mens nå og så så klinikken at det ikke ble tid til det dere egentlig avtalte. Dette er for dårlig! Dere lagde en avtale for lenge siden og dette med datoer burde klinikken selvfølgelig ha plukket opp!

Har selv mistet dyrebar tid pga feil fra klinikk(ene). Det dritfrustrerende!! Men jeg har ikke klaget fordi jeg ikke vil havne på kant med egen klinikk som er så viktig for meg. Men du kan jo ta en telefon og stille dem direkte spørsmål om hvorfor ting ble som de ble og fortelle hva dette gir av komplikasjoner for deg! Ikke kjefte, men være ærlig på at man er skuffet.

Det sagt, du kan reagere helt annerledes på medisinene nå, det er aldri lett å vite på forhånd hvordan ting blir.

Nei, jeg ser nå at det var litt viktig informasjon 😅 Jeg sendte de syklus"kalender" i februar allerede etter det dårlige forsøket, og vi ble enig om denne syklusen da, så de må jo ha sett allerede da at det ikke kom til å klaffe - derfor ble nok skuffelsen litt ekstra stor når vi først er der og får beskjed om noe helt annet. Får sende de en mail og høre hva de evnt tenker at denne samme protokollen er bra for (siden de har sagt før at den ikke var riktig😅)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Ja jeg hadde syns dette var ok - og syns du kanskje gjør mer utav det enn nødvendig. Kroppen opplever kort og lang protokoll på HELT ulike måter. 

Mange opplever at de går igjennom stimulering og står igjen uten noe å sette inn- det er ikke uvanlig. 

Du sitter med valget = gjennomføre lang protokoll eller vente til høsten. Det er 100% opp til deg så ser ikke problemet i det hele. 

Enten må du stole på klinikken og deres valg, eller la være og vente eventuelt bytte klinikk. Det er ikke pasientene som bestemmer løpet i en behandlingsplan. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Kanskje jeg bare overtenker men lurer litt på hva andre tenker om dette.. Vi er privat og hadde et forsøk i vinter hvor det ikke ble noe å sette inn. Vi var veldig klare med klinikken på at vi vil bruke de igjen MEN kun hvis de kommer med endringer. De lovte at jeg skulle få østrogen priming først, høyere dose medisin og dobbel eggløsningssprøyte fordi jeg hadde mange umodne egg sist. 

Når vi var der nå ga de beskjed om at pga sommerstengt måtte de styre syklusen mer og nedregulere meg. Greit nok. Dosen på medisin ble økt. Fordi jeg nå har lang protokoll var det ikke mulig med dobbel eggløsningssprøyte. Så den eneste forskjellen er egentlig at jeg får høyere dose medisin av den samme medisinen som ga oss et elendig forsøk sist.. Og i tillegg må jeg gjennom mye lengre opplegg med sikkert flere bivirkninger fordi de skal ha ferie (skjønner det). Men bare føler at jeg kom veldig dårlig ut av dette da vi valgte de på nytt med lovnader om annen protokoll som var mer egnet.. Jeg ble veldig solgt av forklaringen om dobbel eggløsningssprøyte da de mente at dette var veldig gunstig for meg. Men nå plutselig er det ikke nødvendig. Hadde dere reagert eller overtenker jeg bare? :( 

Har du startet på medisineringen? 

Det er ganske tøft å bli nedregulert, og du kan få ganske heftige bivirkninger. Hvis de kun nedregulerer deg fordi klinikken er strengt, ville jeg spurt om du kan vente til de åpner igjen med å starte på medisinene. 

Anonymkode: b9e79...8e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg hadde spurt om hvorfor de endret alt sammen, og hvis det er kun ferie og fordi de er stengt, hadde jeg ventet til høsten. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg hadde ikke syns det var ok. Jeg ble veldig dårlig da jeg ble nedregulert, og hvis jeg ikke absolutt må så vil jeg aldri gå igjennom det igjen. Jeg har kort protokoll nå, og responderer veldig bra på de to medisinene jeg går på. Når de har sagt du skal ha en annen behandling, og det var premisset for å bruke dem, hadde jeg heller ikke godtatt det uten at det var godt begrunnet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Har du startet på medisineringen? 

Det er ganske tøft å bli nedregulert, og du kan få ganske heftige bivirkninger. Hvis de kun nedregulerer deg fordi klinikken er strengt, ville jeg spurt om du kan vente til de åpner igjen med å starte på medisinene. 

Jeg skal begynne i morgen. Kanskje noen vet dette - men jeg skal ta en sprøyte som da gjør at jeg kommer i kunstig overgangsalder / bli nedregulert. Samme dag skal jeg også begynne på tilskudd av østrogen, er det for å dempe eventuelle symptomer eller har det noe annet for seg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg skal begynne i morgen. Kanskje noen vet dette - men jeg skal ta en sprøyte som da gjør at jeg kommer i kunstig overgangsalder / bli nedregulert. Samme dag skal jeg også begynne på tilskudd av østrogen, er det for å dempe eventuelle symptomer eller har det noe annet for seg? 

Syns du skal ta en telefon til klinikken i morgen så du får en forklaring på hvorfor de har endret så mye, og alle de andre spørsmålene du har. Det er ikke noe særlig å gå rundt å lure når man skal gå på masse medisiner. 

Håper du får svar og blir trygg på hva du skal gjøre 🥰

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...