Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Pappa har funnet seg en ny kone. Hun er fra Thailand. 

Nå har hun reist tilbake til familien sin i hjemlandet og skal tilbake til Norge til jul. 

Mitt spørsmål er: hvor lenge kan hun være borte uten at det får konsekvenser for oppholdstillatelse osv?

Kan jeg bo med hennes familie i et år, eller må jeg da melde flytting? Hun er fra en fantastisk plass og det ville vært fint å oppleve den verdensdelen med lokale. 

Anonymkode: 3e04b...e09

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja så gøy at han blir utnyttet og at

du kan nå se langt etter arv. Fantastisk!

Anonymkode: bb017...5c5

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Så heldig du er ts, som får mulighet til å bo borte sånn (i tillegg elsker jeg maten derfra!). Kontakt UD istedenfor KG med spørsmål om oppholdstillatelse, for her vil du få masse svar kun basert på synsing. Vil tro at du kan bo i Thailand i ett år, men det kan tenkes at du trenger noen form for visum. Men sånt vet UD også.

Anonymkode: 533ec...457

• Liker 3
  • Nyttig 5
Skrevet

Hennes oppholdstillatelse, dersom det er "varig opphold", vil ikke være i risiko med mindre hun er mer enn 2 år utenfor Norge iløpet av 4 år. Jeg mener det var slik..

Vet ikke hva du har tenkt å gjøre, men det viktigste er vel hva ditt opphold har å si for medlemsskap i folketrygden. Sjekk ut dette

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Så heldig du er ts, som får mulighet til å bo borte sånn (i tillegg elsker jeg maten derfra!). Kontakt UD istedenfor KG med spørsmål om oppholdstillatelse, for her vil du få masse svar kun basert på synsing. Vil tro at du kan bo i Thailand i ett år, men det kan tenkes at du trenger noen form for visum. Men sånt vet UD også.

Enig. Første respons er på arv. KG er jo en slags container for all mulig gruff. 

• Liker 7
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Har du blitt utnyttet av noen fra utlandet? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Pappa har funnet seg en ny kone. Hun er fra Thailand. 

Nå har hun reist tilbake til familien sin i hjemlandet og skal tilbake til Norge til jul. 

Mitt spørsmål er: hvor lenge kan hun være borte uten at det får konsekvenser for oppholdstillatelse osv?

Kan jeg bo med hennes familie i et år, eller må jeg da melde flytting? Hun er fra en fantastisk plass og det ville vært fint å oppleve den verdensdelen med lokale. 

Du kan oppholde deg i Thailand i 30 dager uten visum, skal du være lenger så må du ha visum eller reise ut av landet og inn igjen før det har gått 30 dager. Det er ganske vanlig å reise over grensen til Kambodsja og reise tilbake til Thailand igjen.

Anonymkode: f956c...00d

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Må ikke far skifte når han gifter seg på nytt? Eller må mor være død?

Anonymkode: 66a81...327

AnonymBruker
Skrevet

Tror du stemor er kommet for å gi noe?

Hun er kommet for å få.

Håper ikke noen i familien hennes blir syke og faren din må betale behandling. 

Anonymkode: ff9e3...a48

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker said:

21 minutter siden, BlackSunshine said:

Enig. Første respons er på arv. KG er jo en slags container for all mulig gruff. 

Dessverre, er det ofte sånn, så ikke så rart at det nevnes. Forhåpentligvis er det ikke slik i dette tilfellet. Men, veldig ofte kommer Thai/Fillipinske damer til vestelige land for å få det bedre og for å kunne sende penger til sin familie i hjemlanet. Å hvem betaler....jo den nye mannen/forsørgeren. Bare å kalle en spade for en spade.

Anonymkode: 52624...2e3

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Du kan få 60 dager turist visum før avreise, så kan du forlenge det med 30 dager på immigrasjonen der nede. Deretter så må du ut av landet, da kan du reise til et sted hvor de har ambassade eller konsulat og søke om nytt turistvisum på 60 dager, for så å forlenge med 30 dager igjen. Egentlig får man kun lov til å være i Thailand 6 mnd iløpet av et kalenderår, men det kommer helt ann på grenseovergangen du bruker, flyplass immigrasjonen er mye mer ålreit enn de som jobber på landovergangene. På det lengste så var jeg der i 10 mnd, og har aldri opplevd noen problemer med å komme inn igjen, men får du et rødt stempel så er det visst sånn at det er vanskelig å komme inn igjen med det første.

Når det kommer til Norge, så kan du være ute av landet i opptil 12 mnd før du blir registrert som utflyttet.

Anonymkode: cac0b...4a7

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Dessverre, er det ofte sånn, så ikke så rart at det nevnes. Forhåpentligvis er det ikke slik i dette tilfellet. Men, veldig ofte kommer Thai/Fillipinske damer til vestelige land for å få det bedre og for å kunne sende penger til sin familie i hjemlanet. Å hvem betaler....jo den nye mannen/forsørgeren. Bare å kalle en spade for en spade.

...Slik som damer/mennesker generelt - som ønsker å få et bedre liv? Hva så? Er man ikke i ulike situasjoner og posisjoner alle mann? Noen har mer, noen mindre. Og dersom man finner noen man er glad i, hjelper man? Eller skal det være et null-sum spill for alle? Spade for en spade? Litt som å si at jorden er rund, eller? Poenget er at jeg ikke forstår poenget med å poengtere dette. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Og den mannen var oftest ikke kjemperik fra før og hadde lite nettverk.

Du trenger ikke bli forbannetbog tøle deg krenket bare se deg rundt hvem som kommer med damer fra Asia. 

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Og den mannen var oftest ikke kjemperik fra før og hadde lite nettverk.

Du trenger ikke bli forbannetbog tøle deg krenket bare se deg rundt hvem som kommer med damer fra Asia. 

Hvis du leser hva jeg skrev, så forstår du også at jeg ikke er verken forbanna eller føler meg krenket. Du kan roe deg helt ned og ta det med ro.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.5.2024 den 12.49):

Du kan få 60 dager turist visum før avreise, så kan du forlenge det med 30 dager på immigrasjonen der nede. Deretter så må du ut av landet, da kan du reise til et sted hvor de har ambassade eller konsulat og søke om nytt turistvisum på 60 dager, for så å forlenge med 30 dager igjen. Egentlig får man kun lov til å være i Thailand 6 mnd iløpet av et kalenderår, men det kommer helt ann på grenseovergangen du bruker, flyplass immigrasjonen er mye mer ålreit enn de som jobber på landovergangene. På det lengste så var jeg der i 10 mnd, og har aldri opplevd noen problemer med å komme inn igjen, men får du et rødt stempel så er det visst sånn at det er vanskelig å komme inn igjen med det første.

Når det kommer til Norge, så kan du være ute av landet i opptil 12 mnd før du blir registrert som utflyttet.

Det kommer visst nye regler fra 1 juni, så du får bare følge med på hva som gjelder når du skal dra 😉

AnonymBruker
Skrevet
BlackSunshine skrev (På 28.5.2024 den 11.09):

Har du blitt utnyttet av noen fra utlandet? 

Er det ukjent at folk fra utlandet utnytter? 

Anonymkode: 9b58e...8d9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.5.2024 den 19.55):

Du kan i utgangspunktet ikke være ute av Norge i mer enn 180 dager uten å miste medlemskapet ditt i Folketrygden. I tillegg må du ha visum for å kunne oppholde så lenge i Thailand.

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er i alle fall ganske typisk norsk og tro at det er alle utlendingers våte drøm å få komme til Norge og stjele pengene våre/leve på NAV.

Er selv gift med en en kvinne fra et annet land, og hun har i alle fall absolutt ikke noen interesse av å bosette seg i Norge. Vi bor i dag i et annet land og av andre invandrere jeg kjenner her er det absolutt ingen som kunne tenke seg å bo i Norge. Lave lønninger (innenfor deres felt), sure folk og kompliserte immigrasjonsregler virker å være det vi er kjent for.

Anonymkode: aae61...d43

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
On 5/29/2024 at 4:38 PM, AnonymBruker said:

Nja. Ta meg for eksempel. Har råd til å betale privat helseforsikring for alle i familien. Alle er norske og bor i Norge. Betaler ekstra for hjemmehjelp til min gamle, skrøpelige mor. Sponser ferie for mitt søske fordi jeg kan og fordi jeg synes det er mye morsommere å være med folk jeg er glad i. Jeg har også betalt for ekstraundervisning i matte for ett av mine barn. Til slutt sponser jeg staten Norge med 1.8 mill i skatter i 2023. Mer i 2024. 

Allikevel får jeg meg ikke til å si at jeg blir utnyttet. Man hjelper de man er glade i, så enkelt er det. Dvs jeg gjør det i allefall.

• Liker 3
Skrevet
On 5/28/2024 at 6:31 PM, AnonymBruker said:

Hvis mannen ikke tåler det så burde han ikke gifte seg med noen fra en kultur hvor det er vanlig å hjelpe og forsørge foreldre og søsken. Det er ikke stakkars mannen her, han har valgt dette helt selv. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Så spennende å få muligheten til å bo i Thailand! Flott land med mye kultur og hyggelige folk!

Anonymkode: 0ff31...487

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...