Forvirret23 Skrevet 27. mai 2024 #1 Skrevet 27. mai 2024 Jeg har søtsug døgnet rundt nå, det er helt grusomt. Tenker på sjokolade, is, kaker osv hele tiden. Det er virkelig en kamp å stå i mot. Jeg spiser mat både frokost, lunsj, middag, jeg sørger for proteiner til hvert måltid. Dette søtsuget begynte når jeg ble veldig syk og måtte starte opp på noen medisiner som jeg viste ga søtsug, problemer er at jeg har sluttet på de igjen, men søtsuget er der enda. Nå har jeg fått mannen til å gjemme alt av søtt i huset for meg, likevel jeg holder på å bli gal🥴 Dere som har det likt, har dere funnet en løsning?
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2024 #2 Skrevet 27. mai 2024 Det som har fungert best for meg er å smelte cocosa eller annen god kokosolje, røre inn revet kokos og eventuelt rive litt mørk sjokolade i. Smører ut på bakepapir og setter i kjøleskapet til det stivner. Så bryter jeg det opp i mindre biter. Når søtsuget slår til, så tar jeg en bit, Det er ganske mektig, så det holder. Så lenge jeg ikke fyller på med sjokolade eller is, så forsvinner søtsuget over tid. Noen ganger har det også fungert å ta noe salt. Enten en spekepølsebit eller to, eller litt fenalår. En god ostebit synes jeg også hjelper. Anonymkode: 0bfe1...cf2
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #3 Skrevet 28. mai 2024 I motsetning til den over ville jeg ikke byttet det ut med noe annet som "nesten" er søtt. Det handler jo om å bryte vanen. Salt protein kan jo være én ting, men jeg ville konsekvent spist grønnsaker (til nød vannmelon), pusset tenner, gått en tur, ryddet i klesskapet, drikke vann/sukkerfri drikke med kullesyre, eventuelt valnøttkjerner eller mandler. Det kommer jo litt an på om du skal ned i vekt eller om du "bare" blir frustrert av søtsuget. Ellers kan jeg anbefale chrom-tabletter. I starten tok jeg en når jeg sto opp og en rett før middag. Nå tar jeg en om morgenen bare (som er anbefalt dosering), og jeg synes jeg merker det hvis jeg går tom og tenker at jeg ikke trenger det lenger. Så kjøper jeg ny pakke. Anbefaler denne: https://www.farmasiet.no/catalog/kosttilskudd-og-ernaering/vitaminer-og-mineraler/pharma-nord-bio-chrom-chromoprecise-100mcg,5002036?gad_source=1 Anonymkode: 49839...9a1 2 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #4 Skrevet 28. mai 2024 Forvirret23 skrev (12 timer siden): Jeg har søtsug døgnet rundt nå, det er helt grusomt. Tenker på sjokolade, is, kaker osv hele tiden. Det er virkelig en kamp å stå i mot. Jeg spiser mat både frokost, lunsj, middag, jeg sørger for proteiner til hvert måltid. Dette søtsuget begynte når jeg ble veldig syk og måtte starte opp på noen medisiner som jeg viste ga søtsug, problemer er at jeg har sluttet på de igjen, men søtsuget er der enda. Nå har jeg fått mannen til å gjemme alt av søtt i huset for meg, likevel jeg holder på å bli gal🥴 Dere som har det likt, har dere funnet en løsning? Kan disse medisinene ha klusset til med hormonene dine? Jeg går på en medisin som har rotet det til med hormonene mine. Jeg fikk insulinresistens og nedsatt glukosetoleranse, og blodsukkersvingningene ga meg et enormt søtsug. Og det hjalp ikke at jeg spiste balansert, jeg måtte spise minimalt med karbohydrater for ikke å få økt blodsukker og blodsukkersvingninger. Jeg ser noen kan dempe søtsuget med søte sukkerfri erstatninger, eller salte alternativer, det fungerte ikke for meg. Jeg fikk ikke fred fra suget før blodsukkeret hadde økt eller stabilisert seg, og det kunne ta timer. Jeg prøvde å kontrollere dette selv i nesten 15 år, men tilslutt måtte jeg få medisinsk hjelp. Snakk med legen din. Det kan hende at du også er av dem som trenger litt medisinsk hjelp, enten permanent eller i en overgangsfase. Anonymkode: 7594e...3ca 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2024 #5 Skrevet 29. mai 2024 AnonymBruker skrev (På 28.5.2024 den 8.17): Kan disse medisinene ha klusset til med hormonene dine? Jeg går på en medisin som har rotet det til med hormonene mine. Jeg fikk insulinresistens og nedsatt glukosetoleranse, og blodsukkersvingningene ga meg et enormt søtsug. Og det hjalp ikke at jeg spiste balansert, jeg måtte spise minimalt med karbohydrater for ikke å få økt blodsukker og blodsukkersvingninger. Jeg ser noen kan dempe søtsuget med søte sukkerfri erstatninger, eller salte alternativer, det fungerte ikke for meg. Jeg fikk ikke fred fra suget før blodsukkeret hadde økt eller stabilisert seg, og det kunne ta timer. Jeg prøvde å kontrollere dette selv i nesten 15 år, men tilslutt måtte jeg få medisinsk hjelp. Snakk med legen din. Det kan hende at du også er av dem som trenger litt medisinsk hjelp, enten permanent eller i en overgangsfase. Anonymkode: 7594e...3ca Kan vi få vite hvilke medisiner du og ts snakker om? Hadde vært utrolig fint å vite❤️ Anonymkode: 40320...cb6 2
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2024 #6 Skrevet 30. mai 2024 Samme her 😔. Hjelper ikke å spise masse proteiner, og ha regelmessige måltider. Tenker på sjokolade og kaker hele tiden. Bare så du vet vi er flere. Si ifra om du finner løsningen 🌞 Anonymkode: 97295...764 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2024 #7 Skrevet 30. mai 2024 AnonymBruker skrev (På 28.5.2024 den 8.17): Kan disse medisinene ha klusset til med hormonene dine? Jeg går på en medisin som har rotet det til med hormonene mine. Jeg fikk insulinresistens og nedsatt glukosetoleranse, og blodsukkersvingningene ga meg et enormt søtsug. Og det hjalp ikke at jeg spiste balansert, jeg måtte spise minimalt med karbohydrater for ikke å få økt blodsukker og blodsukkersvingninger. Jeg ser noen kan dempe søtsuget med søte sukkerfri erstatninger, eller salte alternativer, det fungerte ikke for meg. Jeg fikk ikke fred fra suget før blodsukkeret hadde økt eller stabilisert seg, og det kunne ta timer. Jeg prøvde å kontrollere dette selv i nesten 15 år, men tilslutt måtte jeg få medisinsk hjelp. Snakk med legen din. Det kan hende at du også er av dem som trenger litt medisinsk hjelp, enten permanent eller i en overgangsfase. Anonymkode: 7594e...3ca Aner ikke hva de kan ha gjort, men noe er det. Og jobber hver dag, spist litt frukt i det siste isteden for, men hjelper ikke stort. Skal høre med legen. AnonymBruker skrev (På 29.5.2024 den 22.56): Kan vi få vite hvilke medisiner du og ts snakker om? Hadde vært utrolig fint å vite❤️ Anonymkode: 40320...cb6 prednisolon har jeg gått på i en månedstid, går ikke på de lenger men denne søtsugen gir seg ikke. Anonymkode: 8882d...410
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2024 #8 Skrevet 30. mai 2024 Spis enorme mengder proteiner og grønnsaker. Ikke bare «litt mye», men MYE. Prøv å en proteinbar mot suget, Barebells har mange gode. Anonymkode: 411de...b8d
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2024 #9 Skrevet 31. mai 2024 AnonymBruker skrev (På 29.5.2024 den 22.56): Kan vi få vite hvilke medisiner du og ts snakker om? Hadde vært utrolig fint å vite❤️ Anonymkode: 40320...cb6 Det er prednisolon hos meg også. (Lav dose i 15 år) Anonymkode: 7594e...3ca
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2024 #10 Skrevet 31. mai 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Spis enorme mengder proteiner og grønnsaker. Ikke bare «litt mye», men MYE. Anonymkode: 411de...b8d For meg hjalp ikke dette. Jeg kunne være sprekkmett og ikke ha plass til en eneste bit til i magesekken, likevel skrek kroppen etter "mer" (noe som økte/stabiliserte blodsukkeret). Anonymkode: 7594e...3ca
cafflatte Skrevet 2. juni 2024 #11 Skrevet 2. juni 2024 Har det slik selv og det er en kamp. Det som hjelper meg er å ikke spise søtsaker. Ikke ha noe hjemme, ikke kjøp det. Etter noen dager så er suget borte. Nøtter er en fin erstatning.
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #12 Skrevet 2. juni 2024 Forvirret23 skrev (På 27.5.2024 den 19.22): Jeg har søtsug døgnet rundt nå, det er helt grusomt. Tenker på sjokolade, is, kaker osv hele tiden. Det er virkelig en kamp å stå i mot. Jeg spiser mat både frokost, lunsj, middag, jeg sørger for proteiner til hvert måltid. Dette søtsuget begynte når jeg ble veldig syk og måtte starte opp på noen medisiner som jeg viste ga søtsug, problemer er at jeg har sluttet på de igjen, men søtsuget er der enda. Nå har jeg fått mannen til å gjemme alt av søtt i huset for meg, likevel jeg holder på å bli gal🥴 Dere som har det likt, har dere funnet en løsning? Har hatt det sånn, forsvann når jeg begynte å drikke mer vann og spise mer protein. Protein jeg har valgt mer av å begynnelsen er typisk kokt egg/eggerøre feks til frokost, skyr og proteinshake som mellom måltid. Og litt eple/gulrot vedsiden av frokost/lunsj måltid. Lykke til😃 Anonymkode: 2aa71...e1f
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #13 Skrevet 2. juni 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har hatt det sånn, forsvann når jeg begynte å drikke mer vann og spise mer protein. Protein jeg har valgt mer av å begynnelsen er typisk kokt egg/eggerøre feks til frokost, skyr og proteinshake som mellom måltid. Og litt eple/gulrot vedsiden av frokost/lunsj måltid. Lykke til😃 Anonymkode: 2aa71...e1f Kan faktisk ha godis liggende i skapet uten at eg føler jeg MÅ spise det nå, veldig rart for sånn har det ikke vert så lenge jeg kan huske Anonymkode: 2aa71...e1f 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #14 Skrevet 2. juni 2024 Det eneste som funket her, var å "gi etter" for søtsuget. Spis det jeg ville, når jeg ville. I starten gikk jeg bananas, ingen begrensning (anbefales ikke). Så tenkte jeg faen heller. Hvorfor ikke spise når jeg vil, men heller begrense mengde. Så jeg spiser en liten mengde is, kake, sjokolade osv når jeg vil ha det. Går ikke å grubler og lengter etter det i flere dager og uker. Vil jeg ha sjokolade til frokost så blir det en rute sjokolade til frokost. Og én rute er nå faktisk nok. Jeg må ikke spise opp hele platen med en gang og jeg kan fint ha godteri og søtt i huset, uten at jeg konstant går å tenker på det. Anonymkode: 9b7cf...e37
Purple_Pixiedust Skrevet 2. juni 2024 #15 Skrevet 2. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det eneste som funket her, var å "gi etter" for søtsuget. Spis det jeg ville, når jeg ville. I starten gikk jeg bananas, ingen begrensning (anbefales ikke). Så tenkte jeg faen heller. Hvorfor ikke spise når jeg vil, men heller begrense mengde. Så jeg spiser en liten mengde is, kake, sjokolade osv når jeg vil ha det. Går ikke å grubler og lengter etter det i flere dager og uker. Vil jeg ha sjokolade til frokost så blir det en rute sjokolade til frokost. Og én rute er nå faktisk nok. Jeg må ikke spise opp hele platen med en gang og jeg kan fint ha godteri og søtt i huset, uten at jeg konstant går å tenker på det. Anonymkode: 9b7cf...e37 Det funker ikke for meg. Jeg vil ha mer når jeg spiser mer. Legger lett på meg en kg i uka om jeg lar meg selv spise så mye jeg vil.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå