Gå til innhold

Hvordan snakke med datters myndige venninne om faren for tvangsekteskap?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En venninne av datteren min var på middag her nå nylig. Jeg spurte om hun hadde noen planer for sommerferien. Hun sa at hun skal på ferie til foreldrenes hjemland.

Det er et land norske myndigheter anbefaler at man ikke reiser til, så ikke et vanlig reisemål.

Hun sa at hun skal bo hos «en slags onkel». Jeg spurte om hun ikke hadde tanter eller besteforeldre hun kunne bo hos, og da sa hun at alle i familien er døde eller har reist til Europa og USA. Hun sa også at hun aldri har vært i det landet før, og det hørtes ikke ut som at hun egentlig kjenner noen der.

Hun fylte 18 denne våren. Hun er norsk på veldig mange områder, men familien er religiøse, så hun står med et bein hver leir.

Jeg blir redd for tvangsekteskap. Har jo sett i media at barn av innvandrere sendes til hjemlandet når de er blitt for norske. Tenker også på sånne situasjoner som Aylar Lie som ble fratatt passet og ble holdt fanget i flere år for å lære å bli en god kone. 
Jeg sa ikke dette rett ut til jenta, men nevnte UDs reiseråd og at hvis hun mister passet så kommer hun seg kanskje ikke hjem. Hun mente at det var helt trygt for henne fordi faren kjenner noen som vil hjelpe henne.

Jeg spurte ut datteren min etter at venninnen var dratt hjem, og hun sa at venninnen fikk norsk kjæreste i påsken, men at foreldrene hennes ikke vet det. Det gjorde meg enda mer redd for at det er tvangsekteskap eller noe slikt. Foreldre vet ofte mer enn tenåringene tror.

Jeg ringte til skolen og spurte om de hadde mulighet til å ta en prat med jenta. Jeg tenkte at en lærer hun kjenner godt kanskje kunne nå frem til henne om hvor farlig det er. Men skolen sa at hun er myndig så det er ikke noe de kan gjøre.

Jeg har snakket med datteren min og forklart hvor farlig det er for venninnen å reise. Hun sier at de etnisk norske i klassen er supernegative til at hun skal dit på sommerferie, men at de fleste som har innvandrerforeldre er positive til at hun skal besøke hjemlandet og finne røttene sine. Elevene hadde visst hatt en diskusjon om hvor farlig det egentlig er der, da noen i klassen mente at norske medier overdriver farenivået. Jeg ble overrasket over hvor polariserende dette er i klassen deres.

Jeg føler et sterkt behov for å ta en prat med jenta. Jeg kan ikke tilgi meg selv om jeg ikke gjør noe, og så kommer hun aldri hjem derfra. Datteren min synes det er greit om hun og jeg tar en prat med venninnen, men hun føler at det ikke vil hjelpe.

Hvordan tar vi den samtalen uten å støte henne vekk?

Hva kan vi gjøre for å hjelpe henne? Når hun først har reist er det nok ingen her som kan hjelpe henne, men er det noe vi kan gjøre før hun drar? 

Anonymkode: 109b4...a4d

• Hjerte 15
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det har stor betydning hvilket land det er. 

Ellers er dette en problemstilling du kan drøfte anonymt med kompetanseteamet mot negativ sosial kontroll og æresvold, tlf 47809050. De er gode i faget.

Anonymkode: 716ae...c74

• Liker 14
  • Hjerte 4
  • Nyttig 11
AnonymBruker
Skrevet

Ring nr personen over har gitt deg.

Ta en prat med henne og be henne ta to kopier av passet sitt, ett som hun legger igjen hos deg og ett hun gjemmer med seg på turen, om hun ender opp med å dra.

Anonymkode: 4fdca...ead

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ta en prat med henne og be henne ta to kopier av passet sitt, ett som hun legger igjen hos deg og ett hun gjemmer med seg på turen, om hun ender opp med å dra.

På hvilken måte kan det hjelpe å legge igjen kopi av passet hos TS? Hva kan TS gjøre med kopien hvis det virkelig viser seg at det stemmer at det er tvangsekteskap?

Anonymkode: 60af6...ce8

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

En venninne av datteren min var på middag her nå nylig. Jeg spurte om hun hadde noen planer for sommerferien. Hun sa at hun skal på ferie til foreldrenes hjemland.

Det er et land norske myndigheter anbefaler at man ikke reiser til, så ikke et vanlig reisemål.

Hun sa at hun skal bo hos «en slags onkel». Jeg spurte om hun ikke hadde tanter eller besteforeldre hun kunne bo hos, og da sa hun at alle i familien er døde eller har reist til Europa og USA. Hun sa også at hun aldri har vært i det landet før, og det hørtes ikke ut som at hun egentlig kjenner noen der.

Hun fylte 18 denne våren. Hun er norsk på veldig mange områder, men familien er religiøse, så hun står med et bein hver leir.

Jeg blir redd for tvangsekteskap. Har jo sett i media at barn av innvandrere sendes til hjemlandet når de er blitt for norske. Tenker også på sånne situasjoner som Aylar Lie som ble fratatt passet og ble holdt fanget i flere år for å lære å bli en god kone. 
Jeg sa ikke dette rett ut til jenta, men nevnte UDs reiseråd og at hvis hun mister passet så kommer hun seg kanskje ikke hjem. Hun mente at det var helt trygt for henne fordi faren kjenner noen som vil hjelpe henne.

Jeg spurte ut datteren min etter at venninnen var dratt hjem, og hun sa at venninnen fikk norsk kjæreste i påsken, men at foreldrene hennes ikke vet det. Det gjorde meg enda mer redd for at det er tvangsekteskap eller noe slikt. Foreldre vet ofte mer enn tenåringene tror.

Jeg ringte til skolen og spurte om de hadde mulighet til å ta en prat med jenta. Jeg tenkte at en lærer hun kjenner godt kanskje kunne nå frem til henne om hvor farlig det er. Men skolen sa at hun er myndig så det er ikke noe de kan gjøre.

Jeg har snakket med datteren min og forklart hvor farlig det er for venninnen å reise. Hun sier at de etnisk norske i klassen er supernegative til at hun skal dit på sommerferie, men at de fleste som har innvandrerforeldre er positive til at hun skal besøke hjemlandet og finne røttene sine. Elevene hadde visst hatt en diskusjon om hvor farlig det egentlig er der, da noen i klassen mente at norske medier overdriver farenivået. Jeg ble overrasket over hvor polariserende dette er i klassen deres.

Jeg føler et sterkt behov for å ta en prat med jenta. Jeg kan ikke tilgi meg selv om jeg ikke gjør noe, og så kommer hun aldri hjem derfra. Datteren min synes det er greit om hun og jeg tar en prat med venninnen, men hun føler at det ikke vil hjelpe.

Hvordan tar vi den samtalen uten å støte henne vekk?

Hva kan vi gjøre for å hjelpe henne? Når hun først har reist er det nok ingen her som kan hjelpe henne, men er det noe vi kan gjøre før hun drar? 

Anonymkode: 109b4...a4d

Kan du sende en anonym melding til politiet? Evt ring 02800 (politiet) for å få råd

Anonymkode: 5f280...071

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Kan du sende en anonym melding til politiet? Evt ring 02800 (politiet) for å få råd

Anonymkode: 5f280...071

Det er da vel ingen vits i å være anonym, da politiet så og si ikke får gjort noe med slike saker uansett.

Anonymkode: c090b...adc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns uansett du skal snakke med jenta generelt at hun alltid er velkommen hos deg. Hvis du mener det. Og at du feks har sengeplass. 

Anonymkode: 894c2...c77

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Fy faen skjerp deg 

Anonymkode: e0b13...154

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Fy faen skjerp deg 

Er du for tvangsekteskap du da? 

Anonymkode: 80632...c99

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

På hvilken måte kan det hjelpe å legge igjen kopi av passet hos TS? Hva kan TS gjøre med kopien hvis det virkelig viser seg at det stemmer at det er tvangsekteskap?

Anonymkode: 60af6...ce8

Det er eit bevis jenta har på at ho er norsk statsborgar. All kontakt med ambassade, politi, osv er lettare når ein har desse papira. 

Anonymkode: b1b22...0e3

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Selv om media alltid fremstiller disse innvandrerforeldrene som den stygge ulven må dere huske at de fleste foreldre elsker sine barn, de vil aldri tvangsgifte de. Er vel 10% som fortsatt sliter med moderne verden som utsetter sitt barn for tvangsekteskap. Jenta stoler på foreldrene sine og ser frem til å reise, ikke ødelegg reisen. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvilket land er det snakk om? Dette er av stor betydning.

Anonymkode: b5b91...1a4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

TS, skal foreldra til jenta også reise med? Eller skal ho dra aleine? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Dette.

AnonymBruker
Skrevet
Queen94 skrev (Akkurat nå):

Selv om media alltid fremstiller disse innvandrerforeldrene som den stygge ulven må dere huske at de fleste foreldre elsker sine barn, de vil aldri tvangsgifte de. Er vel 10% som fortsatt sliter med moderne verden som utsetter sitt barn for tvangsekteskap. Jenta stoler på foreldrene sine og ser frem til å reise, ikke ødelegg reisen. 

Foreldre tvangsgiftar ikkje borna sine i mangel av kjærleik, sjølv om det kan sjå slik ut for oss etnisk norske.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt vanlig å reise til hjemlandet på ferie, herregud. Folk gjør det hele tiden. Og om hun ikke ville brette ut alle familiedetaljer til deg så betyr ikke det at det er en varsellampe for tvangsekteskap.

det skjer med noen dessverre, men 99.9% ikke. Innleggene dine lyser av fordommene dine.

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Foreldre tvangsgiftar ikkje borna sine i mangel av kjærleik, sjølv om det kan sjå slik ut for oss etnisk norske.

Jeg er klar over det, er ofte fordi barna er for norske, de tenker på ære, det er flere faktorer som spiller inn. Men nå er barnet over 18 år så vi får håpe foreldrene er like moderne. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er helt vanlig å reise til hjemlandet på ferie, herregud. Folk gjør det hele tiden. Og om hun ikke ville brette ut alle familiedetaljer til deg så betyr ikke det at det er en varsellampe for tvangsekteskap.

det skjer med noen dessverre, men 99.9% ikke. Innleggene dine lyser av fordommene dine.

Det skjer ofte nok til at lampene lyser. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det har stor betydning hvilket land det er. 

Ellers er dette en problemstilling du kan drøfte anonymt med kompetanseteamet mot negativ sosial kontroll og æresvold, tlf 47809050. De er gode i faget.

Anonymkode: 716ae...c74

Dette er det beste svaret du har fått. Ring noen som kan hjelpe deg - vi aner ikke om du er en rasistisk Karen som synes alle muslimske land er skumle, eller en oppegående voksenperson med berettighet bekymring. Røde Kors-telefonen kan du snakke med helt uforpliktende, eller gi venninnnen til datteren din informasjon om den. 

https://rodekorstelefonen.no 

Anonymkode: f9f20...735

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

For flere år siden hadde jeg en ung kollega som også sammen med sine foreldre skulle besøke deres hjemland. Hun var veldig norsk, selv om hun også respekterte foreldrenes kultur og religion. Før reisen gledet hun seg, og hun syntes det var en latterlig tanke når noen selv den gangen nevnte faren for tvangsekteskap. Hennes foreldre ville aldri gjøre noe slikt, og de var altfor glad i norske verdier og likestilling til det, mente hun.

Så fikk sjefen en telefon om at hun måtte få forlenget ferien (få noen uker permisjon i tillegg). Da hun til slutt kom tilbake til Norge var hun gift og hadde måttet begynne å bruke hijab - hun som elsket håret sitt og spesielt å ha det løst.

Foreldrene og denne mannens foreldre hadde planlagt giftemålet i flere år. Vi kollegaer støttet henne og sa at vi gjerne støttet henne fremover om hun ønsket å ta ut skillsmisse. Hun tørte ikke, for hun hadde fått klar beskjed om at om hun gjorde det så ville familien og nettverket ta avstand fra henne, og spesielt tydelige var de på at hun da aldri ville få møte sine yngre søsken (som hun var enormt glad i) igjen. Så hun sa at for henne var det enklere å være gift enn å bli utstøtt, fordømt og det viktigste - aldri få se igjen sine yngre søsken.

Da mannen kom til Norge ble hun presset til å slutte å jobbe etter kort tid, og hun fikk tydeligvis ikke opprettholde kontakt med noen av oss :(

Anonymkode: df400...ea6

• Liker 1
  • Hjerte 5
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...