Gå til innhold

Å skryte av seg selv - OK eller ikke?

Mayer

Anbefalte innlegg

Hva tenker folk generelt om dette?   Tenker f.eks. når folk sier ting som "jeg er intelligent må du huske",

"jeg har ikke drukket en dråpe alkohol på lenge, jeg" (i respons på at jeg var på fest),

"jeg hadde sjans på de fineste damene på jobb".

"Det er nok best at jeg er taransvar for å dele arven mellom mine søsken og meg"

Er dette normalt, innafor, eller negativt? 

På en side tenker jeg man kan fint løfte frem noen positive egenskaper med seg selv, men samtidig er det noe inni meg som reagerer og blir irritert på dette (når man har hørt det mange ganger fra de samme personene). Jeg opplever at flere i min krets har en tendens til å skryte av seg selv, og jeg føler jeg må jatte med selv om det ikke alltid føles riktig. Hva skal man si tilbake? Kan man korrigere på en spøkefull måte og si "hehe, nå skryter du litt av deg selv ja"? 

Endret av Mayer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syns det er en fin ting, å snakke positivt både om og til seg selv!
Men ikke om det er i ett forsøk på å trakke ned andre.

Korrigering er ikke noe bedre, og kan fort framstå som en form for selvhevdelse det også. Hva ønsker du å oppnå med det?

Anonymkode: 5756f...0e4

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg syns det er en fin ting, å snakke positivt både om og til seg selv!
Men ikke om det er i ett forsøk på å trakke ned andre.

Korrigering er ikke noe bedre, og kan fort framstå som en form for selvhevdelse det også. Hva ønsker du å oppnå med det?

Anonymkode: 5756f...0e4

Hvis det er noe som skjer ofte så synes jeg det kan virke som at de skal heve seg over andre hele tiden, og vise at de er bedre en oss "vanlige". Det kan derfor være fristende å prøve å få dem til å jekke seg litt ned. Men jeg skjønner poenget ditt om at denne korrigeringen også kan tas ille opp, derfor har jeg heller aldri gjort det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er bra å snakke seg opp, men selfølgelig ikke på en måte som tråkker andre ned

Men janteloven står sterkt i Norge. Vi skal tro at vi er noe. 

Anonymkode: 93fcc...4fc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg syns det er bra å snakke seg opp, men selfølgelig ikke på en måte som tråkker andre ned

Men janteloven står sterkt i Norge. Vi skal tro at vi er noe. 

Anonymkode: 93fcc...4fc

Leste du ingressen også, eller svarte du basert på overskriften?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen gjør alt til en slags konkurranse, det er så slitsomt! De er best, har det verst, er flinkest eller whatever...  men vanlig fremsnakking og litt selvskryt innimellom syntes jeg er fint.. 

Anonymkode: 1a96a...43c

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Noen gjør alt til en slags konkurranse, det er så slitsomt! De er best, har det verst, er flinkest eller whatever...  men vanlig fremsnakking og litt selvskryt innimellom syntes jeg er fint.. 

Synes ydmykhet er mer sjarmerende enn at alt skal være konkurranse ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Så enig! En ting er å være fornøyd med seg selv etter å ha fått til noe bra, men livet er ikke en konkurranse mellom familiemedlemmer. Liker ikke janteloven, men enkelte mennesker er eksperter på å ikke lese rommet. Ydmykhet er viktig i sosiale settinger.

Anonymkode: 7f50d...a34

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åpenlys skryt over noe man er stolt over å ha fått til eller annet, kan være greit nok. Verre med dårlig kamuflerte historier som åpenbart er selvskryt 🤢

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å snakke positivt om seg selv er bra, men det har med hvordan du formidler det.

"jeg er intelligent må du huske". Jeg er stolt og takknemlig for at jeg fikk meg en god utdannelse, og får gode tilbakemeldinger på jobben jeg gjør. 

"jeg har ikke drukket en dråpe alkohol på lenge, jeg" (i respons på at jeg var på fest). Så kjekt, jeg er også glad i en god fest selv om jeg ikke drikker alkohol. 

"jeg hadde sjans på de fineste damene på jobb". Nei 👎

"Det er nok best at jeg er tar ansvar for å dele arven mellom mine søsken og meg" Jeg tar gjerne det økonomiske ansvaret med arveoppgjøret, men i samarbeid med søsknene mine. 

Selv blir jeg inspirert av ressurssterke folk. De som bare er negative og "det er ikke lett med all den bagasjen jeg har, alt jeg sliter med" -folk tapper alle rundt dem for energi, og er like narsissistiske som de selvskrytende. Men det finnes måter å formidle egen suksess på som ikke er så kleint som det du kommer med. 

Anonymkode: f59b3...35e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mayer skrev (4 timer siden):

Hva tenker folk generelt om dette?   Tenker f.eks. når folk sier ting som "jeg er intelligent må du huske",

"jeg har ikke drukket en dråpe alkohol på lenge, jeg" (i respons på at jeg var på fest),

"jeg hadde sjans på de fineste damene på jobb".

"Det er nok best at jeg er taransvar for å dele arven mellom mine søsken og meg"

Er dette normalt, innafor, eller negativt? 

På en side tenker jeg man kan fint løfte frem noen positive egenskaper med seg selv, men samtidig er det noe inni meg som reagerer og blir irritert på dette (når man har hørt det mange ganger fra de samme personene). Jeg opplever at flere i min krets har en tendens til å skryte av seg selv, og jeg føler jeg må jatte med selv om det ikke alltid føles riktig. Hva skal man si tilbake? Kan man korrigere på en spøkefull måte og si "hehe, nå skryter du litt av deg selv ja"? 

Lol. Det er jo innbilske greier, ikke skryt. 

‘siden jeg er så fantastisk er det viktig at jeg tar ansvar, sukk&stønn’ 

Anonymkode: 38e0a...150

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Å snakke positivt om seg selv er bra, men det har med hvordan du formidler det.

"jeg er intelligent må du huske". Jeg er stolt og takknemlig for at jeg fikk meg en god utdannelse, og får gode tilbakemeldinger på jobben jeg gjør. 

"jeg har ikke drukket en dråpe alkohol på lenge, jeg" (i respons på at jeg var på fest). Så kjekt, jeg er også glad i en god fest selv om jeg ikke drikker alkohol. 

"jeg hadde sjans på de fineste damene på jobb". Nei 👎

"Det er nok best at jeg er tar ansvar for å dele arven mellom mine søsken og meg" Jeg tar gjerne det økonomiske ansvaret med arveoppgjøret, men i samarbeid med søsknene mine. 

Selv blir jeg inspirert av ressurssterke folk. De som bare er negative og "det er ikke lett med all den bagasjen jeg har, alt jeg sliter med" -folk tapper alle rundt dem for energi, og er like narsissistiske som de selvskrytende. Men det finnes måter å formidle egen suksess på som ikke er så kleint som det du kommer med. 

Anonymkode: f59b3...35e

Ja, jeg og liker ressurssterke folk. Har en i familien som tar stor plass og som er litt bossy. Men jeg liker det for jeg vet at når hun arrangerer så blir det bra. Mens de som ikke liker at hun tar plass; er litt mer skeptisk til å delta på det de arrangerer, for å si det slik. Jeg liker når det matcher. Men tror ikke hun har et forhold til det på den måten at hun buser ut med slike kommentarer. Det kommer like naturlig for henne som å puste, liksom. 😅🙈

Anonymkode: 38e0a...150

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du trenger ikke korrigere. Det er ingenting ved disse setningene som gjør narr av deg på noe måte - og da tenker jeg selvskryt er helt ok. Noen er mer glad i å snakke om seg selv :)

Jeg hadde derimot reagert hvis responsen f.eks var: "Så mye du drikker, jeg har ikke drukken en dråpe alkohol på lenge!". 

Anonymkode: 31751...957

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det verste jeg vet er besserwissere! 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, synes du kan kommentere på en spøkefull måte tilbake, så de er klar over at du merker det.

Jeg kommer ikke på andre enn en bekjent jeg har som skryter av seg selv. Ganske flaut å høre på. Jeg tenker at hun ikke er så sosialt intelligent, at hun er selvgod, selvfokusert. Mister interessen for henne. Før hun viste denne siden vurderte jeg henne som venninnemateriale.

Anonymkode: 2514a...df6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Nei, du trenger ikke korrigere. Det er ingenting ved disse setningene som gjør narr av deg på noe måte - og da tenker jeg selvskryt er helt ok. Noen er mer glad i å snakke om seg selv :) 

Anonymkode: 31751...957

👎

Anonymkode: 2514a...df6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blant de nærmeste vennene syns jeg det er fint å dele seire i tillegg til flausene og usikkerheten. Altså syns det er fint når de gjør det og :)

Eksemplene dine virker litt kårni - ikke så mye å dele en glede og få en bekreftelse på at det er vel fortjent, som å skulle imponere.

Anonymkode: db80b...993

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Blant de nærmeste vennene syns jeg det er fint å dele seire i tillegg til flausene og usikkerheten. Altså syns det er fint når de gjør det og :)

Eksemplene dine virker litt kårni - ikke så mye å dele en glede og få en bekreftelse på at det er vel fortjent, som å skulle imponere.

Anonymkode: db80b...993

Helt enig- det er fint å dele seiere, gode opplevelser, at man har nådd et mål osv. Men etter et visst punkt kan det bikke over til "jeg er bedre enn deg". Det er to forskjellige ting

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en veninne som driver med mye selvskryt, men jeg tror det er pga lav selvtillit. Så jeg bare klapper😊Jeg har også dårlig selvtillit men har ikke krefter til å forsøke noe selvhevdelse🤨😄

Anonymkode: f42cd...d4b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...