AnonymBruker Skrevet 27. mai 2024 #1 Skrevet 27. mai 2024 La ut noe på salg på Finn.no, og fikk bud via Fiks ferdig i går kveld. Så vidt jeg har skjønt er det juridisk bindende med tanke på salg så lenge jeg aksepterer budet. Jeg skrev til vedkommende der jeg spurte om hun hadde sjekket målene som stod i annonsen, men at jeg ønsket å akseptere budet. Skrev litt etterpå at jeg kom til å poste pakken i dag tidlig. Tenkte at hun hadde kom til å svare innen i dag tidlig, med tanke på at la inn et bud i går... Hun svarte ikke går, og jeg endte med å akseptere budet da alle ikke ønsker å kommunisere med tanke på kjøp på Fiks ferdig. Stakk innom posten på vei til jobb i dag tidlig og ordnet pakken slik at den ble sendt raskt avgårde. Får svar først i ettermiddag, om den passer til en person med en oppgitt høyde. Jeg svarte så at det ville variere, men jeg tror den ville passe, men nå var uansett pakken sendt og at hun evt. får prøve den når den kommer frem og evt. returnere om det ikke passer. Får svar med noen mål der det virker som hun er bekymret for at målene er for korte. Nå leser jeg at det ikke egentlig er angrerett på bruktsalg, men jeg har jo allerede tilbudt meg at hun returnere om hun ikke er fornøyd etter å ha mottatt og prøvd. Er litt redd for å få dårlig omtale om jeg nekter, men juridisk trenger jeg vel strengt tatt ikke å gjøre det. Jeg burde kanskje ha avventet en hel dag for å se om hun svarte, samtidig så blir jeg irritert at noen velger å legge inn bud og ikke faktisk sjekke målene som står i annonsen. Og hvor lenge skal man egentlig vente på svar når man har fått inn bud på Fiks ferdig? En av grunnene til at jeg valgte å akseptere budet var at jeg så hun hadde fått flere gode omtaler tidligere fra andre selgere, så da regnet jeg med at hun var ryddig og skjønte omfanget av å legge inn et bud og hadde sjekket målene før hun bestilte. Vi snakker om noe som koster over 2000 kr. Jeg kan godt ta i mot returen, men forventer at hun legger ut for porto. Det er vel rimelig? Men dersom hun returnerer, så er jeg litt fristet til å skrive en litt dårlig anmeldelse over at hun ikke hadde lest annonsen skikkelig, likevel la inn bud for så å senere ikke være fornøyd med varen. Er det innafor? Anonymkode: a2ad9...039
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2024 #2 Skrevet 27. mai 2024 Herregud så mye styr. Har solgt masse på Finn men sender aldri. Orker ikke dette styret... Fikk akkurat en mld om det er plass til pc i en veske som jeg selger. Har lagt inn mål og det er en merkeveske som er lett å Google. Folk leser ikke annonsen skikkelig. 😑 Anonymkode: 7f6dd...a75 3
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2024 #3 Skrevet 27. mai 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Herregud så mye styr. Har solgt masse på Finn men sender aldri. Orker ikke dette styret... Fikk akkurat en mld om det er plass til pc i en veske som jeg selger. Har lagt inn mål og det er en merkeveske som er lett å Google. Folk leser ikke annonsen skikkelig. 😑 Anonymkode: 7f6dd...a75 Ja, kjente det ble mye styr... En av grunnene til at jeg valgte Fiks ferdig var for at det skulle bli ryddig. Synest det var greit med å akseptere budet og få tilsendt kode på e-post der jeg fikk skrevet ut etikett hos posten, slipper å skrive på adresse etc., måtte bare pakke inn varen og levere den fra meg, og jeg fikk bekreftelse og sporingsnummer av sendingen. Det er jo kjøper som har betalt allerede både for produktet og porto, men pengene får jeg jo ikke får pakken er mottatt og selger har 24 t på seg til å evt. heve kjøpet om den mener noe er galt. Anonymkode: a2ad9...039
Sniff76 Skrevet 27. mai 2024 #4 Skrevet 27. mai 2024 Jeg hadde ikke tatt imot varen i retur engang. Du er veldig grei hvis du tar den i retur mot at hun selvfølgelig betaler porto. Det er hun som har gjort en feil her og hun evt videreselge om hun vil 😊 Poenget med fiks ferdig er å bare trykke på knappen og legge inn info uten å ha direktekontakt med selger. Når mål og info om varen ligger i annonsen, må man gå ut fra at de leser det før de trykker på å kjøpe med fiks ferdig. Ellers bør de heller sende mld til selgeren først. 2 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2024 #5 Skrevet 27. mai 2024 Lærepenge til neste gang, jeg skal bare akseptere budet og la være og spørre om vedkommende har lest annonsen skikkelig, så slipper jeg å returnere, for å heve kjøpet pga. at vedkommende ikke har lest annonsen er jo ikke akkurat gyldig grunn... Anonymkode: a2ad9...039 6
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2024 #6 Skrevet 27. mai 2024 Det er kjøpers ansvar... du har alt på det rene, hadde ikke godtatt noe retur! Anonymkode: 8aa3f...feb 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2024 #7 Skrevet 27. mai 2024 Sniff76 skrev (3 minutter siden): Jeg hadde ikke tatt imot varen i retur engang. Du er veldig grei hvis du tar den i retur mot at hun selvfølgelig betaler porto. Det er hun som har gjort en feil her og hun evt videreselge om hun vil 😊 Poenget med fiks ferdig er å bare trykke på knappen og legge inn info uten å ha direktekontakt med selger. Når mål og info om varen ligger i annonsen, må man gå ut fra at de leser det før de trykker på å kjøpe med fiks ferdig. Ellers bør de heller sende mld til selgeren først. Ja jeg nok vært litt dumsnill her. Hadde aldri trengt å skrive i det hele tatt siden det står tydelig i annonsen, men er første gangen jeg bruker denne ordningen så var litt usikker på hvordan det fungerte. Nå virker jeg litt vimsete om jeg plutselig sier at hun ikke kan returnere... Siden pakken er sendt, så håper jeg kanskje hun heller velger å ta i mot og heller selge videre siden målene tross alt står i annonsen. Prisen for produktet var egentlig veldig bra og hun kan sikkert klare å få mer ved salg videre om hun er heldig. Anonymkode: a2ad9...039 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2024 #8 Skrevet 27. mai 2024 Slutt å spørre folk. Har de betalt så har de betalt. Og gi tilbud om å sende tilbake? Aldri i verden. Du er ikke en Cubus. Anonymkode: c476b...ad3
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2024 #9 Skrevet 27. mai 2024 Sniff76 skrev (6 minutter siden): Jeg hadde ikke tatt imot varen i retur engang. Du er veldig grei hvis du tar den i retur mot at hun selvfølgelig betaler porto. Det er hun som har gjort en feil her og hun evt videreselge om hun vil 😊 Poenget med fiks ferdig er å bare trykke på knappen og legge inn info uten å ha direktekontakt med selger. Når mål og info om varen ligger i annonsen, må man gå ut fra at de leser det før de trykker på å kjøpe med fiks ferdig. Ellers bør de heller sende mld til selgeren først. Enig. Synes dette er typiske problemer med "Fiks ferdig". Folk som ikke sjekker tekst og bilder ordentlig selv, og så blir misfornøyde med noe som burde vært tatt på egen kappe. Andre gir omtrent null info i annonsen annet enn et enkelt bilde, og da må de jo nesten vente at folk stiller spørsmål. "Kommunikasjonsfritt alternativ, jippi!" 🙄 Anonymkode: a95fe...3f5 1
bare innom en tur Skrevet 27. mai 2024 #10 Skrevet 27. mai 2024 Basert på erfaring av hundrevis av salg gjennom mange år har jeg følgende regler for salg på finn.no: 1) Aldri gi bort noe. Det er for mange useriøse folk som screener gi-bort-annonser. 2) Aldri reserver noe. Selg til første som henter. 3) Kontant betaling ved henting. Følger man disse reglene konsekvent så luker man ut de fleste useriøse kjøperne og sparer mye tid og irritasjon. De som er interessert i å kjøpe hiver seg i bilen og kommer og kjøper før noen kommer dem i forkjøpet. De som reserverer holder deg på gress til de finner noe bedre. Fiks ferdig har jeg ikke prøvd engang. Kommer aldri til å prøve heller. Jeg blokkerer også alle som pruter, men det det er fordi jeg har god lagerplass og selger aldri noe som kan gå ut på dato. 3
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2024 #11 Skrevet 27. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): La ut noe på salg på Finn.no, og fikk bud via Fiks ferdig i går kveld. Så vidt jeg har skjønt er det juridisk bindende med tanke på salg så lenge jeg aksepterer budet. Jeg skrev til vedkommende der jeg spurte om hun hadde sjekket målene som stod i annonsen, men at jeg ønsket å akseptere budet. Skrev litt etterpå at jeg kom til å poste pakken i dag tidlig. Tenkte at hun hadde kom til å svare innen i dag tidlig, med tanke på at la inn et bud i går... Hun svarte ikke går, og jeg endte med å akseptere budet da alle ikke ønsker å kommunisere med tanke på kjøp på Fiks ferdig. Stakk innom posten på vei til jobb i dag tidlig og ordnet pakken slik at den ble sendt raskt avgårde. Får svar først i ettermiddag, om den passer til en person med en oppgitt høyde. Jeg svarte så at det ville variere, men jeg tror den ville passe, men nå var uansett pakken sendt og at hun evt. får prøve den når den kommer frem og evt. returnere om det ikke passer. Får svar med noen mål der det virker som hun er bekymret for at målene er for korte. Nå leser jeg at det ikke egentlig er angrerett på bruktsalg, men jeg har jo allerede tilbudt meg at hun returnere om hun ikke er fornøyd etter å ha mottatt og prøvd. Er litt redd for å få dårlig omtale om jeg nekter, men juridisk trenger jeg vel strengt tatt ikke å gjøre det. Jeg burde kanskje ha avventet en hel dag for å se om hun svarte, samtidig så blir jeg irritert at noen velger å legge inn bud og ikke faktisk sjekke målene som står i annonsen. Og hvor lenge skal man egentlig vente på svar når man har fått inn bud på Fiks ferdig? En av grunnene til at jeg valgte å akseptere budet var at jeg så hun hadde fått flere gode omtaler tidligere fra andre selgere, så da regnet jeg med at hun var ryddig og skjønte omfanget av å legge inn et bud og hadde sjekket målene før hun bestilte. Vi snakker om noe som koster over 2000 kr. Jeg kan godt ta i mot returen, men forventer at hun legger ut for porto. Det er vel rimelig? Men dersom hun returnerer, så er jeg litt fristet til å skrive en litt dårlig anmeldelse over at hun ikke hadde lest annonsen skikkelig, likevel la inn bud for så å senere ikke være fornøyd med varen. Er det innafor? Anonymkode: a2ad9...039 Tenker at når du har tilbudt at personen å returnere varen om det ikke passer, så dropper du dårlig omtale for at personen returnerer. Neste gang dropper du å tilby personen å returnere. Helt rimelig at personen betaler porto ja. Anonymkode: d57d6...e25 2
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2024 #12 Skrevet 27. mai 2024 Som selger har jo du også ansvar for å lese reglene på salgsstedet. Om du tilbyr en person å returnere, noe som selvfølgelig er fint gjort av deg, så fremstår du litt proff om du legger inn dårlig omtale på at personen benytter seg av tilbudet som du skriftlig tilbydde. Ja det var dumt av henne å ikke lese skikkelig, men det var også dumt av deg å tilby noe som du egentlig ikke har lyst å tilby. Anonymkode: d57d6...e25 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2024 #13 Skrevet 27. mai 2024 Takk for tips. Jeg kommer antagelig ikke til å gi noen omtale i det hele tatt. Jeg får ta det litt på min egen kappe og som lærepenge. Bare ble litt irritert over de gode omtalene. Men neste gang, skal aldri love retur igjen. Anonymkode: a2ad9...039 2
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2024 #14 Skrevet 27. mai 2024 Høres ut som du overtenker og lager mye styr for deg selv 😅 Legger de inn bud med ff så er det jo bare å godta, sende og være ferdig med saken? Det hadde aldri falt meg inn å sjenke en tanke på om de har lest annonsen godt nok eller ikke… Anonymkode: 6c7e3...ad8 3
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2024 #15 Skrevet 27. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Herregud så mye styr. Har solgt masse på Finn men sender aldri. Orker ikke dette styret... Fikk akkurat en mld om det er plass til pc i en veske som jeg selger. Har lagt inn mål og det er en merkeveske som er lett å Google. Folk leser ikke annonsen skikkelig. 😑 Anonymkode: 7f6dd...a75 Og du kan jo heller ikke vite hva målene på vedkommendes pc er, så det er opp til potensiell kjøper å vurdere og beregne om h*n har plass til sin laptop oppi den eller ikke. Jeg skulle selge en jakke der jeg hadde oppgitt mål og fikk spørsmål om jeg trodde den ville passe vedkommende som var et gitt antall cm høy og veide et gitt antall kilo. Umulig for meg å vite, og jeg har jo ingen forutsetning for å vite hvordan de kiloene fordeler seg på kroppen. Hva med å finne et målebånd og måle en jakke som vedkommende allerede eier, og seg selv? 🙄 Anonymkode: 5cb3e...99c 1
Snublefot62 Skrevet 27. mai 2024 #16 Skrevet 27. mai 2024 Nå har du gitt kjøper tilbud om å returnere varen dersom den ikke passer, og er sånn sett forpliktet til å oppfylle din del av tilbudet. Så nei, du kan nå ikke nekte å ta varen i retur dersom den ikke passer med mindre det er en særskilt grunn til det (vedkommende har ødelagt den eller lignende). Bare vær obs på at dette er et tilbud du har kommet med ut over hva loven krever, og du er i din fulle rett til å kreve at kjøper både dekker opprinnelig frakt til seg, og kostnaden for å returnere varen til deg, og så betaler du tilbake overskytende beløp. 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2024 #17 Skrevet 27. mai 2024 FINN er sleip: Gir du ikke omtale til kjøper, kan de jo ikke omtale deg. Anonymkode: 2da1a...b3e
Hedda-78 Skrevet 27. mai 2024 #18 Skrevet 27. mai 2024 Du hadde jo ikke trengt å spørre om hun hadde sjekket målene? Du kunne bare ha akseptert budet umiddelbart, uten noe dialog. Det er hele poenget med Fiks ferdig. 2 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå