Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg regner med at jeg kanskje overtenker litt eller noe sånt, men jeg trives veldig godt her jeg bor nå. Boligen er fin, beliggenheten er bra og husleien er veldig grei i forhold til mange andre boliger her jeg bor. Jeg leier en liten kjellerleilighet der huseierne bor i samme bolig. Tidligere har jeg bare leid hos studentsamskipnaden i stor studentblokk. Jeg lurer rett og slett på hva dere som leier ut legger vekt på og ønsker fra en leietaker. Hvordan kan jeg være en best mulig leietaker slik at jeg forhåpentligvis får fortsette å bo her lengst mulig? 

Da jeg flyttet inn sa de at de la vekt på to ting og det var at husleien ble betalt og at jeg ikke skulle henge opp ting på veggene. Det er ikke noe problem og jeg betaler husleien i god tid. Jeg er veldig rolig av meg, men innimellom bekymrer jeg meg for om utleierne kan tenke at jeg er for mye hjemme. Det er helt sikkert veldig teit å tenke.

Anonymkode: abb3b...e0b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mange utleiere skulle nok gjerne ha sett at du betalte leie men ikke egentlig boddei boligen 😂🫣

Anonymkode: ff81a...2a8

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvor lang kontrakt har du? 
Jeg leier også ut leilighet i eget hus, setter pris på at leieboere er forholdsvis rolige, at ikke fester og at de tar godt vare på leiligheten. 
Antar at dine huseiere er opptatt av at du tar godt vare på leiligheten siden du ikke skal lage hull i veggene. Jevnlig renhold, passe på parkett om er det på gulvene. Er strøm inkludert så er det kanskje ikke et sjakktrekk å sløse med strøm. 

Anonymkode: a899c...c8f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Mange utleiere skulle nok gjerne ha sett at du betalte leie men ikke egentlig boddei boligen 😂🫣

Ja, er det som bekymrer meg litt da jeg stort sett tilbringer mesteparten av dagene hjemme😅

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skulle de bry seg om du er mye hjemme? Tenker du om du bor i kjellerleilighet, og utleier er pensjonert og hjemmeværende selv? 

Om man leier, altså betaler for å bo et sted - så skal man da få være hjemme så ofte man ønsker. 

Anonymkode: aad6b...793

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

De fleste ønsker nok at behandler boligen på samme måte som de selv gjør. Merkelig hvor mye slitasje en leiebolig har kontra en hvor eierene selv har bodd. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

👆 Beklager, leste litt kjapt. Ser nå at du skriver kjellerleilighet. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvor lang kontrakt har du? 
Jeg leier også ut leilighet i eget hus, setter pris på at leieboere er forholdsvis rolige, at ikke fester og at de tar godt vare på leiligheten. 
Antar at dine huseiere er opptatt av at du tar godt vare på leiligheten siden du ikke skal lage hull i veggene. Jevnlig renhold, passe på parkett om er det på gulvene. Er strøm inkludert så er det kanskje ikke et sjakktrekk å sløse med strøm. 

Kontrakten er på ett år (går over til ubestemt tid hvis den ikke sies opp innen det), men de sa i alle fall at de så etter noen som kunne bo her gjerne i flere år. 

Jeg prøver å ta så godt vare på boligen som mulig, jeg tror jeg er ganske renslig og ryddig av meg i alle fall. Strøm betaler jeg selv. 

AnonymBruker
Skrevet

Ikke spill høy musikk med mye bass og smelling med utgangsdører er også et minus.

Siden du er rolig er vel ikke div fester til alle mulige tider noe problem heller? 

Hva irriterte deg da du bodde i studentblokka? Ikke gjør det samme selv 

Anonymkode: 0b400...c90

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De fleste ønsker nok at behandler boligen på samme måte som de selv gjør. Merkelig hvor mye slitasje en leiebolig har kontra en hvor eierene selv har bodd. 

Kanskje ikke så rart det ser "dårligere" ut i en utleiebolig, hvor utleier ikke bryr seg særlig med å vedlikeholde,  og hvor det er mye hyppigere inn og utflytting enn det man gjør i sin egen bolig.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ikke spill høy musikk med mye bass og smelling med utgangsdører er også et minus.

Siden du er rolig er vel ikke div fester til alle mulige tider noe problem heller? 

Hva irriterte deg da du bodde i studentblokka? Ikke gjør det samme selv 

Anonymkode: 0b400...c90

Nei, har ikke fest eller noe sånt. Har vel så å si ikke besøk egentlig. 

Jeg holder det rent og ryddig, lar være å støvsuge og vaske klær sent/tidlig. Spiller ikke høy musikk, og hvis jeg vil det så bruker jeg headset. 

Jeg tror jeg gjør det meste "rett", men kan jo være det er ett eller annet jeg ikke tenker over, så setter pris på alle innspill. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, har ikke fest eller noe sånt. Har vel så å si ikke besøk egentlig. 

Jeg holder det rent og ryddig, lar være å støvsuge og vaske klær sent/tidlig. Spiller ikke høy musikk, og hvis jeg vil det så bruker jeg headset. 

Jeg tror jeg gjør det meste "rett", men kan jo være det er ett eller annet jeg ikke tenker over, så setter pris på alle innspill. 

Jeg tror dette går helt bra TS. Du høres ut som en flott leietaker. Du får nok forlengelse.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vær stille og hold det ryddig.

Anonymkode: c00d8...123

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hvorfor skulle de bry seg om du er mye hjemme? Tenker du om du bor i kjellerleilighet, og utleier er pensjonert og hjemmeværende selv? 

Om man leier, altså betaler for å bo et sted - så skal man da få være hjemme så ofte man ønsker. 

Du har jo rett i at man skal få være hjemme men det har faktisk forekommet at utleiere kun vil ha helgependlere fordi de vil disponere leiligheten selv i helfene.

Anonymkode: dcc8c...31d

AnonymBruker
Skrevet

Det høres nesten ut som du er leieboeren min, ts, og hun er jeg utrolig fornøyd med🥰 Hun er rolig, bruker headset når hun spiller piano, holder leiligheten fin, er lett å kommunisere med. Både jeg og min leieboer er på AAP, så begge går mye hjemme, og verken hun eller jeg bryr seg nevneverdig. 

Forrige leieboer var musiker, og fyren ga blanke i å bruke headset. I stedet åpnet han opp alle vinduene og durte på med sin egenproduserte russemusikk natt og dag, og jeg kunne ikke være ute i hagen uten å få opplevelsen av full russefest. Det er slike ting som er irriterendes, altså ikke det at leieboer er mye hjemme. Så lenge jeg og leieboeren respekterer hverandres ønske om ro, så er alt egentlig veldig greit🥰

Anonymkode: fc9cf...c18

AnonymBruker
Skrevet

Gi beskjed til huseier så fort som mulig hvis noe blir ødelagt eller ikke virker, og gjør alt du kan for at ikke skaden skal bli større.

Anonymkode: c1f4b...883

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Kanskje ikke så rart det ser "dårligere" ut i en utleiebolig, hvor utleier ikke bryr seg særlig med å vedlikeholde,  og hvor det er mye hyppigere inn og utflytting enn det man gjør i sin egen bolig.

Mulig det i noen tilfeller, men en 5 år gammel leilighet skal ikke trenge vedlikehold utover det leieboer selv må ta seg av. Selvsagt sliter det å flytte ut møbler, men man kommer nok likevel ikke utenom at folk behandler egen bolig bedre. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Du har jo rett i at man skal få være hjemme men det har faktisk forekommet at utleiere kun vil ha helgependlere fordi de vil disponere leiligheten selv i helfene.

Anonymkode: dcc8c...31d

Da må de jo avtale dette med leieboer og da er det vel helt greit, de kan jo ikke disponere leiligheten om er utleid til «full månedsleie»
Vi leier også ut til ukependler, men han kan selvsagt disponere  leiligheten så mye han vil. Fordelen er firmagaranti, vi kan leie ut fullt møblert og slipper slitasjen ved flytting. Vedkommende jobber også mye og er veldig rolig. 

AnonymBruker
Skrevet

Vis at du er renslig, ta initiativ til å få det pent rundt boligen også (sett ut en plante, men pass på at den ikke lager merker på terrassen, kost når det blåser, ha det ryddig i vinduskarmer feks), si ifra med EN gang noe går galt, aldri lag mat uten vifta på og vær generelt høflig uten å vise tegn til at du SER huseier. Hadde en leieboer som påpekte flere tilfeller ganske casual at han hadde lagt merke til at jeg ikke var hjemme, ikke creepy, men nok til at han ikke fikk forlengelse. «Var det gøy på lørdag?» er ikke small talk med huseier. 

Anonymkode: af312...0c5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg leier ikke ut, men leier selv, og vet huseier er veldig fornøyd med meg. 😛

Jeg er rolig, bråker ikke, kjører ikke vaskemaskin eller andre maskiner på natt eller tidlig morgen, betaler husleie punktlig, holder min del av hagen ryddig, tar min del av snømåking på vinteren (og har måkt for huseier et par ganger i tillegg), er nøye med å kildesortere så jeg ikke fyller opp felles søppeldunk, om jeg har gjester som røyker sitter vi i ytre del av hagen så røyken ikke kommer inn gjennom vinduer og ventiler.

Og en ting jeg vet huseier setter veldig pris på er at jeg alltid sier ja når de spør om det passer å komme inn og fikse noe, at elektriker kommer el.l. Er jeg ikke hjemme så sier jeg at de bare kan låse seg inn. (Selv setter jeg veldig pris på at de alltid spør pent i god tid, og ikke bare krever eller annonserer at de kommer på kort varsel, det er nok av spesielle utleiere rundt omkring…)

Ellers lar jeg dem leve sitt liv i fred, og omvendt. Vi forstyrrer hverandre ikke i tide og utide, men hilser når vi treffes ute og tar kontakt om det er noe. Ganske perfekt. 😊

Anonymkode: 27bdf...823

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...