Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 
Jeg var på butikken i dag og han i kassa hadde downs syndrom. 
Jeg kjøpte boller som man legger i pose. Han ville absolutt se oppi posen hvor mange det var og så var han uheldig og det havnet litt spytt på posen og på en bolle. 
Jeg spurte høflig om jeg kunne få byttet bollene i nye fordi at jeg så han var litt uheldig og at det kom spytt på bollen. Han visste ikke helt hva han skulle si og virket lei seg. Så  jeg sa at alle er uheldige og at jeg ville bare bytte bollene og at det sikkert ikke var med vilje. Det kom bort en annen ansatt , jeg forklarte, den ansatte virket veldig brydd og sa jeg kunne finne nye. Så hørte jeg at kollegaen sa æsj du kan ikke spytte på andre sine varer! Og at han med down syndrom så veldig veldig lei seg ut. Jeg tror virkelig ikke det var med vilje! 
Nå lurer jeg på å gå tilbake til butikken og si at han ikke gjorde noe galt med vilje. Og melde fra at kollegaen oppførte seg uakseptabelt. Burde jeg det? 

Anonymkode: dcd2a...6a3

• Liker 4
  • Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det kan du godt gjøre hvis du vil det.

Anonymkode: bdbdc...ab4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja!

Anonymkode: 47460...85b

• Liker 4
Skrevet

Du kan sende en e-post til daglig leder og forklare hvordan denne personen med downs ble behandlet av sin kollega. 
Du gjorde jo kun det rette 😊

• Liker 13
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Nå ble jeg fryktelig nysgjerrig på hvor i Norge en med ds får lov til å stå selvstendig i en kasse….. 

Anonymkode: 41c88...d50

• Liker 5
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nå ble jeg fryktelig nysgjerrig på hvor i Norge en med ds får lov til å stå selvstendig i en kasse….. 

Innlandet , men hva har det med saken å gjøre? 

Gjest Luksusbia
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Hei! 
Jeg var på butikken i dag og han i kassa hadde downs syndrom. 
Jeg kjøpte boller som man legger i pose. Han ville absolutt se oppi posen hvor mange det var og så var han uheldig og det havnet litt spytt på posen og på en bolle. 
Jeg spurte høflig om jeg kunne få byttet bollene i nye fordi at jeg så han var litt uheldig og at det kom spytt på bollen. Han visste ikke helt hva han skulle si og virket lei seg. Så  jeg sa at alle er uheldige og at jeg ville bare bytte bollene og at det sikkert ikke var med vilje. Det kom bort en annen ansatt , jeg forklarte, den ansatte virket veldig brydd og sa jeg kunne finne nye. Så hørte jeg at kollegaen sa æsj du kan ikke spytte på andre sine varer! Og at han med down syndrom så veldig veldig lei seg ut. Jeg tror virkelig ikke det var med vilje! 
Nå lurer jeg på å gå tilbake til butikken og si at han ikke gjorde noe galt med vilje. Og melde fra at kollegaen oppførte seg uakseptabelt. Burde jeg det? 

Syntes at du gjorde det rette. Litt rart å gå tilbake kanskje, men hvis han jobber neste gang du handler kan du si helt ærlig at du beklager at han ble lei seg, og at du skjønner at gan ikke spyttet på bollene med vilje. Den andre ansatte burde være litt mer forståelsesfull og ikke ydmyke en med downs syndrom, som sikkert gjør sitt beste.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Hvorfor skulle ikke en med DS kunne gjøre det? Folk med DS er veldig ulike. Mange med DS er veldig selvstendige og intelligente, så kan fint stå alene i kasse 😊

Anonymkode: 067c5...b17

• Liker 4
  • Nyttig 2
Gjest Luksusbia
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Hvorfor skulle ikke en med DS kunne gjøre det? Folk med DS er veldig ulike. Mange med DS er veldig selvstendige og intelligente, så kan fint stå alene i kasse 😊

Stemmer, en variasjon av trisomi gir iq opp mot 80. Viktig å ikke undervurdere de med ett syndrom uansett. Selv om de ser annerledes ut betyr det ikke at de ikke kan bli såret. 

AnonymBruker
Skrevet
23 hours ago, AnonymBruker said:

Vi har flere med åpenbare syndrom som står i kassa på rema portalen i Trondheim. Det går ikke alltid like fort, men de klarer helt fint å stå i kassa. Tror ikke det er så unormalt.

Anonymkode: 8988f...816

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja gå tilbake. 

Anonymkode: d136e...d82

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synd forresten denne tråden bør stenges for å verne den ansatte.

Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Dette stemmer jo ikke. Men ja, det er stor forskjell på folk med DS. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er ikke det problematisk mtp salg av øl?

Anonymkode: 0291a...2d9

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Spanske Pablo Pineda har utdannelse fra universitetet, så han må tydeligvis ha en ok iq.

Mennesker med mosaikk downs kan også ha normal iq.

Anonymkode: 5c88d...fd4

AnonymBruker
Skrevet

Ja, gi beskjed til butikken! 

Anonymkode: 2a300...538

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor? 

Anonymkode: d2a49...33c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor? Han var sikkert over 18? 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg synd forresten denne tråden bør stenges for å verne den ansatte.

Og hvorfor skal tråden stenges? Hvilken ansatt skal vernes? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Han i dette tilfellet hadde nok  fått tydelig opplæring i hva han skulle si og gjøre, men så ble det litt vanskelig med de bollene som han måtte sjekke så grundig. På en slik måte ingen andre ville gjort, men ingenting som gjorde noe før han var uheldig og sikla på dem da. Og uforutsette ting som at jeg ville bytte bolle e måtte han nok ha hjelp til uansett. 
Den andre ansatte sto i nærheten og drev med noe slik at det var kort vei til hjelp. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...