Gå til innhold

Er det mulig å bli kvitt løvetann??

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Luker og luker i hagen, er nytt med hage for meg, er det mulig å utrydde løvetann?

Evt hvordan? Vil det slutte å gro i hagen om jeg klarer å ta unna alle en hel sommer?

Anonymkode: 2edf9...454

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Tja, det går kanskje, men de kommer igjen ofte. Man må i alle fall ta de før de blir hvite og sprer frøene sine

Anonymkode: 74e8e...778

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Plenrens har fungert her. 

Ellers må du luke opp hele rota. Og ta dem før de blir hvite, det er frø som sprer seg

Anonymkode: f6c61...459

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker FISKARS sin løvetannfjerner, fungerer perfekt  og TRIM plenrens.  Løvetann blir du aldri helt kvitt.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøene flyr i lufta, så så lenge det er løvetann i nærheten av hagen din vil det komme igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk i gang med løvetannfjerning i plenen vi hadde, da jeg og eks-mannen bodde i rekkehus. Brukte et løvetannjern og en kniv. Det viktige er å få opp roten, så den ikke vokser opp igjen samme sted. Og ta dem mens de står i knopp eller er gule, før de setter frø som sprer seg overalt.

Første året jeg gravde opp løvetann, ble det faktisk 6 kilo (ja, jeg veide posene). Andre året var det 3-4 kilo. Året etter der igjen bare en halv pose, og til slutt, året etter, bare et par løvetannblomster som jeg fjernet. Etter det holdt det seg løvetannfritt ganske lenge. 

Som sagt; å jekke opp rota er viktig. Løvetannen er også slik at den ikke blomstrer første året (om jeg husker riktig), så da kan den grønne planten lett "forsvinne" litt i gresset. Viktig å se godt etter og få fjernet de førsteårige også.

Så ja, litt jobb i noen få år, men man ser resultater, og det blir bra til slutt.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Tja, helt kvitt den blir du ikke, men om du luker og får de opp med rota, og unngår at de frør seg og sprer seg, så vil du kunne redusere den kraftig i alle fall :)

Anonymkode: 64eb8...abb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

kjørte over flere med klippern for noen dager siden. Nå er det flere 😄Synes forøvrig løvetann er vakre blomster så bryr meg ikke om å tenke på de som "ugress"

Anonymkode: 700e4...1d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...