Gå til innhold

Hvilket utbytte får man av samtaleterapi hver fjortende dag?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er kanskje bedre enn ikke noe, men hva kan man egentlig forvente? Særlig når terapeut hele tiden flyttet på timer så det i praksis blir hver tredje og fjerde uke. 

Anonymkode: 0ea97...093

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Godt spørsmål. Jeg begynte i sorggruppe da mannen min døde, og den var hver 3 uke. Jeg sluttet for det hjalp ikke meg som var i akutt nød.

Anonymkode: a1362...1e2

AnonymBruker
Skrevet

Det må man jo finne ut selv. Er terapien god og riktig og behandler dyktig og kjemien bra, så kan det vel sikkert ha effekt. Motsatt kan man gå til behandling flere ganger i uka uten nevneverdig effekt. 

Anonymkode: 9e543...7f5

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg mener kvaliteten på samtaleterapien teller mer enn hyppigheten. Dersom du føler selv at du har utbytte og du dere har god kjemi, kan det være verdt å vente på, når man vet hvor vanskelig det kan være å komme til i dag.

• Liker 1
Skrevet

Dette vil jo variere veldig fra person til person.

Jeg hadde en del timer hos en behandler som kunne oppfattes som samtaleterapi. Og for meg var det viktig å kunne snakke om det jeg gikk igjennom og få noen andre sine innspill der jeg trengte det. Bare at noen lyttet hjalp veldig.

AnonymBruker
Skrevet
Snublefot62 skrev (5 minutter siden):

Dette vil jo variere veldig fra person til person.

Jeg hadde en del timer hos en behandler som kunne oppfattes som samtaleterapi. Og for meg var det viktig å kunne snakke om det jeg gikk igjennom og få noen andre sine innspill der jeg trengte det. Bare at noen lyttet hjalp veldig.

Man må jo også kunne huske hva man snakket om sist. Med så lange intervaller kan det heller føles som 5 årlige kontroller på sykehus istedenfor terapi. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Man må jo også kunne huske hva man snakket om sist. Med så lange intervaller kan det heller føles som 5 årlige kontroller på sykehus istedenfor terapi. 

Tja. Det er vel kanskje individuelt. Det som var viktig for meg der og da husket jeg jo. Det som var glemt var for min del glemt. Kun en sjeldent gang jeg kan huske at behandler tok opp noe jeg sa tidligere med mindre jeg spurte eller tok det opp.

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo dere som må gjøre jobben mellom samtalene - hvis dere er innstilt på å følge de rådene dere evt får til samarbeid spiller det egentlig ikke så mye rolle om det er hver dag eller hver tredje uke slik sett.. Terapien løser ikke problemene for dere.. 

Anonymkode: 370bb...847

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er jo dere som må gjøre jobben mellom samtalene - hvis dere er innstilt på å følge de rådene dere evt får til samarbeid spiller det egentlig ikke så mye rolle om det er hver dag eller hver tredje uke slik sett.. Terapien løser ikke problemene for dere.. 

Hvilken jobb tenker du på? 

AnonymBruker
Skrevet

Nå er det jo ikke samtalene i seg selv som gjør deg bedre, men hva du selv gjør mellom samtalene. Terapeuten/psykologen gir det jo bare verktøyene for at du skal klare dette selv.  

Anonymkode: c72d7...e8d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvilke råd? 

Anonymkode: 3316d...2f7

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvilken jobb tenker du på? 

Prosessering av samtalen. Bearbeiding av tanker, diskusjoner og evnt råd. Gjerne og forberedelse til neste samtale.

AnonymBruker
Skrevet
Snublefot62 skrev (1 minutt siden):

Prosessering av samtalen. Bearbeiding av tanker, diskusjoner og evnt råd. Gjerne og forberedelse til neste samtale.

Forberedelser til neste time har jeg ikke vært borti. Det er ikke alle som går i eksponeringsterapi, eller terapier som legges opp til at man følger ulike råd.  Mye av terapien  kan  bestå av  kartleggingssamtaler og utredning for ulike diagnoser. Det er ikke alltid så strukturert

Jeg forventer ikke at terapeuten skal gjøre meg frisk, men hva er egentlig forventet at jeg skal gjøre mellom timene?  Sånn bortsett fra at jeg forsøker etter beste evne å ikke isolere meg.  Hvis det er helt åpenbart hva jeg trenger å gjøre, så trenger jeg kanskje ingen behandler, men kan lese en bok🤷‍♀️

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Forberedelser til neste time har jeg ikke vært borti. Det er ikke alle som går i eksponeringsterapi, eller terapier som legges opp til at man følger ulike råd.  Mye av terapien  kan  bestå av  kartleggingssamtaler og utredning for ulike diagnoser. Det er ikke alltid så strukturert

Jeg forventer ikke at terapeuten skal gjøre meg frisk, men hva er egentlig forventet at jeg skal gjøre mellom timene?  Sånn bortsett fra at jeg forsøker etter beste evne å ikke isolere meg.  Hvis det er helt åpenbart hva jeg trenger å gjøre, så trenger jeg kanskje ingen behandler, men kan lese en bok🤷‍♀️

Å tenke igjennom hva du vil ha ut av samtalene kan være forberedelse. Regner ikke med at du bare stiller opp til en avtale bare fordi noen sendte deg tid og sted for oppmøte?

AnonymBruker
Skrevet
Snublefot62 skrev (1 minutt siden):

Å tenke igjennom hva du vil ha ut av samtalene kan være forberedelse. Regner ikke med at du bare stiller opp til en avtale bare fordi noen sendte deg tid og sted for oppmøte?

Seff.. har ikke de fleste som går i terapi ambisjoner om hva de ønsker å få ut av timene? Ikke alt får plass på 45 minutter annenhver uke. Terapeuten kan også ha innspill til hva vi bør snakke om.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Seff.. har ikke de fleste som går i terapi ambisjoner om hva de ønsker å få ut av timene? Ikke alt får plass på 45 minutter annenhver uke. Terapeuten kan også ha innspill til hva vi bør snakke om.

Nettopp. Derfor bør man tenke igjennom hva du vil ha ut av behandlingen og timen. Det kan fint ses på som «arbeid» mellom timene.

AnonymBruker
Skrevet
Snublefot62 skrev (2 minutter siden):

Nettopp. Derfor bør man tenke igjennom hva du vil ha ut av behandlingen og timen. Det kan fint ses på som «arbeid» mellom timene.

Så det er det som er "jobben" folk viser til her på KG? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg kan ikke snakke på vegne av andre men det kan absolutt omtales som jobb mellom to timer ja for noen.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

For meg var "jobben" å lese artikler jeg har fått utdelt og se videoer. Lese en bok. Jobbe med diverse arbeids-skjemaer, prøve å legge merke til følelser, gripe fatt i automatiske tanker og undersøke dem på nye måter, øve på å endre tankene og tankemåten, endre dårlige vaner (med tanke på f.eks søvnhygiene, trening). Huske på de tingene vi har snakket om i timene når det dukker opp situasjoner hvor disse er aktuelle. Våge å stole på behandler og tro at det hen sier er riktig og sant.

Det var mange nye stier som skulle gås opp inne i hodet og for å lage nye stier kreves det repetisjon, hver dag i mange dager.

Denne jobben er vanskelig å gjøre alene, det var veldig vanskelig selv med veiledning. Jeg kunne aldri blitt frisk kun av selvhjelp. Jeg trengte et kompass for å tråkke opp de nye stiene og det kompasset var min behandler.

Anonymkode: 50b2a...5d5

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Denne jobben er vanskelig å gjøre alene, det var veldig vanskelig selv med veiledning. Jeg kunne aldri blitt frisk kun av selvhjelp. Jeg trengte et kompass for å tråkke opp de nye stiene og det kompasset var min behandler.

Interessant. Tror vi er ganske mange her inne som går til psykolog i årevis uten å få et eneste råd, tips, veiledning eller verktøy. Min psykolog ønsker ikke heller en behandlingsplan. 

Jeg har vel egentlig liten tro på å bli frisk for jeg klarer det ikke alene. Går bare til psykolog fordi nav forventer det  

Anonymkode: 9e543...7f5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...