Gå til innhold

Leieboer i stor sorg og forsinket husleie

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er veldig rådvill rundt hva vi gjør. Vedkommende har leid hos oss i litt over 2 år og er en eksemplarisk leieboer. Dessverre har det skjedd noe helt forferdelig. Ene barnet til leieboer har mistet livet. Noe som er helt forferdelig og vi har sendt våre kondolanser. Leieboer har ikke vært her siden det skjedde og er nok hos sin familie regner vi med. Men her kommer det vanskelige. Vedkommende har alltid betalt leia punktlig den 20. hver mnd. Nå er det en uke siden og ingen husleie er betalt inn. Føles så fælt å skulle ta kontakt og purre på noe så "uviktig" som penger når leieboer lider et forferdelig tap nå. Hva skal vi gjøre?

Anonymkode: c5beb...e3d

• Liker 1
  • Hjerte 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

da venter dere. dette er jo ett engangsavvik. kan dere ikke vente pga at pengene må inn for lån etc, be banken om litt utsettelse.

• Liker 12
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker det fint kan vente litt før dere purrer om det bare er en uke over tiden altså. 

Anonymkode: 48f5d...5b5

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ventet litt… 

Anonymkode: 697cc...e8a

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hadde purret. Det  kan hende det er gått i glemmeboken og inntekt må dere jo ha. ❤️

Anonymkode: 90a32...789

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Nå er det en uke siden og ingen husleie er betalt inn. Føles så fælt å skulle ta kontakt og purre på noe så "uviktig" som penger når leieboer lider et forferdelig tap nå. Hva skal vi gjøre?

Anonymkode: c5beb...e3d

Bedrifter venter minst to uker før de sender purring. Det kan dere også gjøre. Da kan dere sende en liten påminnelse.

Anonymkode: a6a9e...ad9

• Liker 21
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Hadde litt samme problem da min leieboer døde. Ung gutt i tragisk ulykke.

Moren og faren ble som nærmeste pårørende automatisk ansvarlig for leien og for å si opp leieavtalen.

Jeg sendte kondolanse og sa at de måtte si fra om det var noe jeg kunne bidra med. Men de kom bare og ryddet ut hybelen, lot nøkkelen ligge igjen og så dro de.

Jeg vurderte å kontakte de igjen ang leieforhold og leie, men la det fra meg og lot pengene gå tapt og anså leieforholdet som oppsagt fra dagen han døde.

Anonymkode: 898de...8f5

• Liker 11
  • Hjerte 33
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hadde litt samme problem da min leieboer døde. Ung gutt i tragisk ulykke.

Moren og faren ble som nærmeste pårørende automatisk ansvarlig for leien og for å si opp leieavtalen.

Jeg sendte kondolanse og sa at de måtte si fra om det var noe jeg kunne bidra med. Men de kom bare og ryddet ut hybelen, lot nøkkelen ligge igjen og så dro de.

Jeg vurderte å kontakte de igjen ang leieforhold og leie, men la det fra meg og lot pengene gå tapt og anså leieforholdet som oppsagt fra dagen han døde.

Med mindre leietaker var mindreårig så tar ikke nærmeste pårørende automatisk over ansvar for avtaler vedkommende har inngått nei.

• Liker 32
  • Nyttig 9
Gjest Smeltemann
Skrevet

Her må du sette en fot i bakken,gi leietaker tid til å få sitt kjære barn i jorda før du degynner å mase om noe så ubetydelig som en husleie. Som du skriver så har leietaker betalt punktlig i alle år, gi det en 14dagwr 3 uker,har de ikke kommet da så kan du purre.

AnonymBruker
Skrevet
Snublefot62 skrev (19 minutter siden):

Med mindre leietaker var mindreårig så tar ikke nærmeste pårørende automatisk over ansvar for avtaler vedkommende har inngått nei.

Arvinger er ansvarlig for dødsboet med dets formue og gjeld. Dødsboet er også ansvarlig for å si opp leieavtaler. 

• Liker 25
  • Nyttig 4
Gjest Smeltemann
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Arvinger er ansvarlig for dødsboet med dets formue og gjeld. Dødsboet er også ansvarlig for å si opp leieavtaler. 

Men de må få den døde i jorda før utleier begynner og mase. 

AnonymBruker
Skrevet
Smeltemann skrev (2 minutter siden):

Men de må få den døde i jorda før utleier begynner og mase. 

Det kan ta mer enn 1 mnd noen ganger.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Arvinger ja, men ikke nødvendigvis nære pårørende. De to er ofte de samme, men ikke alltid. I tillegg kan en lovlig arving si fra seg arveretten og har da heller ikke ansvar for noe av det som tilhører boet.

Vedkommende jeg sitterte (og svarte) legger det frem som om nære pårørende alltid overtar ansvar for kontrakter og avtaler. Det stemmer altså ikke.

• Liker 5
Gjest Smeltemann
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det kan ta mer enn 1 mnd noen ganger.

Nå er det ikke leier som er død,men barnet til leier. Så det økonomiske vedrørende leien blir ikke påvirket sånn sett av at det er et dødsfall.

AnonymBruker
Skrevet

Har du mulighet ts, ville jeg ventet i en uke til. Regninger må selvsagt betales, det sier seg selv, men akkurat nå er det vel helt kaos for leietaker. 

Anonymkode: 6d24e...3a2

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

En purring kan sendes etter at opprinnelig faktura har forfalt til betaling. Man kan også kreve purregebyr (gebyrmessig erstatning for varsler), men da må man vente 14 dager etter opprinnelig forfall før purring sendes. Purringen må da sendes skriftlig, og ha en betalingsfrist på minst 14 dager.

https://www.sendregning.no/hjelp/sende-purring-inkassovarsel/

Så du kan ikke sende purring før det har gått 14 dager. 

Anonymkode: 03445...0f9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes godt man kan vente to uker før man gir en vennlig påminnelse i en slik situasjon. 
Det er en uke siden forfallsdato, men hvor lenge siden dødsfallet? 

Anonymkode: 3dce6...5fc

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Er leieboers barn mindreårig?

Vent til etter begravelsen og hvis medfølelse.

Anonymkode: 184a0...53b

• Liker 5
  • Hjerte 2
Skrevet
Snublefot62 skrev (1 time siden):

Boet etter avdøde inkluderer  ikke bare alt av verdier, men også det avdøde hadde av utestående gjeld og forpliktelser, så den som blir ansvarlig for boet har ansvaret for å si opp alt som skal sies opp osv.

Det derfor man oppfordrer til offentlig skifte dersom man ikke har meget god kjennskap til avdødes økonomi mm- man arver ikke bare avdødes eiendeler og verdier, men også avdødes gjeld. Det er grunnen til at etterlatte noen ganger avstår fra å arve.

• Liker 3
  • Nyttig 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...